zap group mishpati logo

ייצוג בהליכים משפטיים מעבר לים - משרד קטן או משרד גדול?

איזה משרד עורכי-דין עדיף בניהול הליכים בינלאומיים? משרד גדול רב מחלקות או משרד בוטיק נישתי? על כך ננסה לענות בכתבה הבאה

14.06.16
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
ייצוג בהליכים משפטיים מעבר לים - משרד קטן או משרד גדול?

לפני הפניה הראשונית למשרד עורכי-דין, לטיפול בסוגיה משפטית מסוימת או לייצוג שוטף, קיימת התלבטות האם לפנות למשרד גדול, המעסיק מספר רב של עורכי-דין ועוסק במגוון תחומים, או לפנות למשרד שהנושא שבו עוסקת התביעה הוא תחום התמחותו העיקרי או אף הבלעדי. לכל בחירה יתרונות וחסרונות, ובכל מקרה, בהתאם לנסיבותיו, יש לקבל את ההחלטה שתשרת באופן המיטבי את צרכי הלקוח והתיק, לאור טיב ואופי השירות המשפטי המוצע בכל משרד.

מהם היתרונות במשרד גדול?

למשרד עורכי-דין גדול יתרונות ברורים, שכן כמספר עורכי-הדין כך עולה כמות הידע המשפטי, הניסיון והאמצעים שיש למשרד. רוב המשרדים הגדולים בעלי מספר מחלקות בתחומי משפט שונים, וכאשר הסוגיה העומדת על הפרק נוגעת ליותר מתחום משפטי אחד, כמו שקורה לא אחת (למשל, תביעה סביב נכס בחו"ל עשויה לערב משפט בינלאומי, משפט מסחרי, ליטיגציה, דיני מקרקעין, סוגיות מיסוי ומשפט פלילי), ניתן לקבל מענה לצרכי הלקוח בכל אחד מהתחומים, ובסנכרון בין המחלקה המטפלת למחלקות האחרות המעורבות. יש כתובת אחת לכל העניינים והעיסוק בעניין משפטי אחד אינו מפוזר בין משרדים שונים.
משרד גדול יכול להתאים לגוף גדול, מסחרי או ציבורי, שהטיפול המשפטי בו כרוך בייצוג שוטף, המתפרס על שלל תחומים מגוונים, או למי שתביעתו חולשת על מספר תחומי משפט (כמו למשל, תביעת גירושין, שהסתעפה לתביעת מקרקעין, הוצאה-לפועל והליכים פליליים). 

 

במשרדי הבוטיק הקטנים, אשר תחום התמחותם הוא משפט בינלאומי, עובדים עו"ד אחד או מספר קטן של עורכי-דין, אשר ניהול הליכים ברחבי הגלובוס הוא תחום עיסוקם המרכזי. עוה"ד הם בעלי ידע רב ועשיר בשלל תחומי המשפט, ובנוסף, בעלי ניסיון ממוקד ועמוק בניהול ההליכים מעבר לים

 

האם יתרונות אלו תורמים לניהול הליכים בינלאומיים?

משרד בוטיק

במשרדי הבוטיק הקטנים, אשר תחום התמחותם הוא משפט בינלאומי, עובדים עו"ד אחד או מספר קטן של עורכי-דין, אשר ניהול הליכים ברחבי הגלובוס הוא תחום עיסוקם המרכזי. עוה"ד הם בעלי ידע רב ועשיר בשלל תחומי המשפט, ובנוסף, בעלי ניסיון ממוקד ועמוק בניהול ההליכים מעבר לים. כך הטיפול במכלול ענייני התביעה מרוכז בידי עורך-דין אחד, או בידי צוות מצומצם, המעורבים בפרטי התיק באופן אישי. 
יש לזכור, כי במשרד גדול, עורך-הדין המטפל בעניין לא יהיה בהכרח זה ששמו מתנוסס בראש נייר הלוגו של המשרד, ופעמים רבות, התיק יטופל על-ידי עורך-דין צעיר או מתמחה, שאין להם בהכרח את הניסיון והידע ברמה הגבוהה המצופה ממשרד מוביל. בנוסף, כאשר מספר רב של עובדים ומטפלים נוגעים בתיק, לא תמיד ניתן לקבל מענה מהיר ויחס אישי לכל פניה ושאלה של הלקוח, ולעיתים דווקא אז, הטיפול נופל 'בין הכסאות'.

כמו כן, התמחור משתנה בהתאם. במשרד נישה, התמורה שתשולם תגלם את שכר-טרחתו של עורך-דין אחד המתמחה בתחום ואת הוצאות משרדו, אשר לרוב אינן גבוהות, וללא נשיאה בהוצאות מיותרות. מנגד, עלות הייצוג במשרד גדול (One-Stop Shop) לרוב תמצא על רף המחירים הגבוה, ועל הלקוח לשאת בהוצאות התקורה ובהחזקת המשרד, על שלל עובדיו ומשרדיו. כך, בתקופות בהן יש עליה בעבודה באחת המחלקות (למשל במחלקה הבינלאומית) והאטה באחרת, הלקוח נושא בהוצאות שאר המחלקות, גם אם הטיפול בתיקו מתבצע במחלקה המשגשגת. 

מהות העניין כגורם משפיע

בחלק מהמקרים נדרש הליך נקודתי במדינה הזרה, כמו אכיפת פסק-דין או ביצוע עסקת מקרקעין, ויש לחפש את המשרד בעל הבקיאות בדין הזר וההערכות לטפל בעניין הנדרש. כך ניהול ההליכים מתייעל ואף מתומחר בהתאם. כאשר הנושא הגלובלי מהווה נדבך יחיד או שולי במכלול ענייני התביעה, אפשר לשלב בייצוג את המשרד הבקי בדין הזר לצורך אותו עניין בלבד.

הרשת החברתית-מקצועית של עורכי-הדין 

למשרדים גדולים רבים יש שלוחות וסניפים במספר מדינות, והם נותנים מענה לתובע הישראלי גם במדינות שמעבר לים. יחד עם זאת, לא תמיד נמצא מענה בתחום ובמדינה הנדרשת. 
לעומתם, משרדי בוטיק רבים משמרים ומפרים רשת חברתית-מקצועית של מאות עורכי-דין מתחומי משפט מגוונים וממדינות רבות, וכך טווים לעצמם מעין "משרד רב סניפים" אשר ערוך להפנות כל סוגיה לכתובת הראויה, מבלי לאבד את עצמאותם. ההכרות האישית והכימיה האישית בין עורכי-הדין, העברת התיקים ההדדית, המפגשים בכנסים המקצועיים והעבודה המשותפת, כל אלו מבטיחים ללקוח לקבל את הטיפול הרצוי על-ידי עורך-דין זר בעל המומחיות הנדרשת. 

לדוגמה, כאשר פונה לקוח עם בעיית מיסוי באנגליה, ניתן להפנות את הטיפול בעניינו לעורך-דין מקומי מוכר באופן אישי ומקצועי, הבקי בענייני מיסוי, וכך לקבל ייצוג ברמה הגבוהה ביותר. 
גם במשרד גדול, בסופו של דבר מטפל בתיק עורך-דין אחד או צוות מצומצם, ומספר עורכי-הדין במשרד אינו משפיע. אם זה המצב, מוטב להפקיד את ניהול התיק בידי עורך-דין אחד שזהו תחום התמחותו העיקרי. 

ניגוד עניינים במשרדים גדולים 

שיקול נוסף שחשוב לקחת בחשבון, בעיקר בתביעות נגד גופים גדולים, היא ההסתברות לניגוד עניינים במשרד גדול. המשרדים הבולטים באנגליה, למשל, מייצגים ישירות או בעלי נגיעה לכל כך הרבה גופים וחברות, שהסיכוי לניגוד עניינים "פנימי" גבוה. אם יקבלו על עצמם את הטיפול בתביעה נגד בנק, למשל, גם אם קיימת הפרדה רעיונית ומידור בין מחלקות המשרד ומה שנקרא בז'רגון המקצועי "חומות סיניות", עדיין לא נוכל לצפות ולבטוח בלב מלא ובביטחון מוחלט ממשרד כזה לדאוג רק למניעים שלנו, על חשבון הלקוחות האחרים שלהם. במשרד בוטיק, הסיכון לניגוד עניינים קטן ואף אפסי, וניתן בנקל להסירו.

 

התייצבות לדיון באיים הקריביים

לטיפולו של הח"מ הגיע תיק ישראלי המתנהל בביהמ"ש המחוזי, בו היו מעורבות חברות ונכסים במספר מדינות, וביניהן באי אנגווילה שבאיים הקריביים. לתמיכה בתביעה שמתנהלת כאן בישראל, נדרש צו מניעה שם. מטבע הדברים, למרבית המשרדים הגדולים אין סניף במדינות כמו אנגווילה, והעברת הטיפול למשרד גדול, היתה כרוכה בהליכים סבוכים, הוצאות ניכרות וזמן ממושך. הח"מ פנה מייד לעמיתה בעלת משרד באנגווילה (הח"מ מכיר אישית 3 מעורכי הדין המובילים בטריטוריה זו), שייצגה את הלקוח שם בהתאם לדין המקומי, ובהסתמך על כל המידע והנתונים שקיבלה, הלקוח קבל את הטיפול היעיל, המהיר והמשתלם ביותר לצרכיו.

הגודל קובע?

כפי שניתן לראות, הבחירה במשרד נובעת מהצורך העומד בפני הלקוח. הבחירה תלויה במהות העניין, מורכבותו ובסוגיות הבינלאומיות שעל הפרק.
משרד המתמחה בניהול הליכים בינלאומי, בזכות התמקצעות עמוקה, ניסיון, הכרת הדין הזר ורשת הקשרים הענפה, ערוך להעניק את השירות המתאים מעבר לים לצורך נקודתי ופשוט ואף לסוגיה משפטית מורכבת. 

פז יצחקי וינברגר עו"ד

פז יצחקי וינברגר עו"ד

"עורך הדין פז יצחקי-וינברגר: מומחה משפטי מוכשר בחדלות פירעון ודיני מדינות זרות, מספק ייעוץ מקצועי ברמה הגבוהה ביותר ללקוחותיו בכל התחומים המשפטיים."

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
פז יצחקי וינברגר עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה