zap group mishpati logo

אומצו המלצות לצמצום קרינה אלקטרו-מגנטית במוסדות חינוך

על פי ההמלצות, הנחתה הועדה המשותפת לנושא סביבה ובריאות לצמצם ככל שניתן את חשיפת התלמידים וילדי הגנים למקורות קרינה חשמלית, על ידי בדיקות סדירות של רמת הקרינה, תחזוקה שוטפת של מקורות מתח חשמלי והעלאת המודעות לנושא

מאת: מערכת משפטי
25.07.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
אומצו המלצות לצמצום קרינה אלקטרו-מגנטית במוסדות חינוך

בדיון מיוחד שנערך בכנסת בנושא קרינה-אלקטרו-מגנטית במוסדות חינוך , אימצה הוועדה המשותפת לנושא סביבה ובריאות המלצות לצמצום חשיפת תלמידים לקרינה אלקטרו-מגנטית.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום איכות הסביבה ותביעות עובדים נגד מפעלים מזהמים

"נהוג לחשוב כי הבעיה העיקרית במוסדות חינוך היא קרבתם לאנטנות סלולריות, אולם מקור הסכנה האמיתי הוא בקרינה האלקטרו-מגנטית, הנפלטת מארונות חשמל, עמודי מתח גבוה ומתקני חשמל שונים", מסביר חיליק רוזנבלום, יו"ר עמותת מלר"ז, אשר חשפה לציבור כבר לפני כשנה חריגות קרינה גבוהות מהמותר בממוסדות החינוך בפתח תקווה, רמלה ואילת, במשרדים רבים, מפעלי תעשיה ובתים פרטיים.

צמצום חשיפת התלמידים למקורות קרינה חשמלית
על פי ההמלצות, שגובשו על ידי פרופ' סיגל סדצקי, מנהלת היחידה לאפידמיולוגיה של הסרטן ושל הקרינה במכון גרטנר, הנחתה הועדה לצמצם ככל שניתן את חשיפת התלמידים וילדי הגנים למקורות קרינה חשמלית, על ידי בדיקות סדירות של רמת הקרינה, תחזוקה שוטפת של מקורות מתח חשמלי והעלאת המודעות לנושא. באשר לשימוש במערכות תקשורת ומחשוב, מומלץ כי מערכת החינוך תעדיף להשתמש בטכנולוגיות פשוטות ובטוחות, למשל חיבור ברשתות קוויות על פני הכנסת טכנולוגית תקשורת מחשבים אלחוטיות.

אחד הגורמים המרכזיים שהביאו לכינוס הועדה הוא ישיבת ועדה מקצועית מיוחדת שיזמה מלר"ז אשתקד, בה כונסו לראשונה יחדיו נציגי משרד הבריאות, החינוך, הסביבה, חברת החשמל ופורום החברות הסלולריות. הועדה כונסה על מנת להביא לכך שכל הרשויות תבצענה מדידות קרינה ממקורות חשמל בכל מוסדות החינוך.

בסה"כ בדקה מלר"ז 490 מוסדות חינוך, בנייני משרדים ובתים פרטיים במהלך שנת 2009, ומצאה חריגות ב-190 (יותר משליש!) מהם. "חשוב לדעת כי הקרינה החריגה אינה מתפזרת בכל המוסד, הבית או המשרד, אלא רק סמוך וקרוב מאד למקור קרינה כמו קו מתח, ארון חשמל וכד'. הבעיה היא כי יש לאתר את מיקום החריגה בקרינה ממכלול הגן או בית הספר, וזוהי עבודה מורכבת המחייבת ידע מקצועי רב", מסביר רוזנבלום. את חריגה בקרינה משדות מגנטיים ניתן לתקן לעתים ללא כל הוצאה תקציבית, ולעתים הנושא כרוך בהוצאה גדולה.

הציבור לא יודע מהם הנתונים האמיתיים
"הבעיה העיקרית כיום היא חוסר הרצון של ראשי ערים רבים לבדוק את הנושא, לפרסם בגלוי לציבור את הנתונים ולגשת לתיקון הליקויים שאת רובם ניתן לתקן מיד", מסכם יו"ר מלר"ז. "עמותת מלר"ז פונה לציבור ההורים והעובדים להזמין בעצמם את בדיקות הקרינה החשמלית. עלות הבדיקה בדרך כלל הינה קטנה ביותר ביחס לנזק שעלול להיגרם אם נתעלם מהנושא".

לאתר של עמותת מלר"ז לחצו כאן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים