zap group mishpati logo

חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) - זכאות לפיצוי בשל שיבושים בטיסה

הטיסה שלכם עוכבה, בוטלה או נדחתה? חוק שירותי תעופה, הנקרא גם "חוק טיבי" על שם יוזם החוק, קובע כי אתם זכאים לפיצוי

18.06.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
חוק שירותי תעופה (חוק טיבי) - זכאות לפיצוי בשל שיבושים בטיסה

חוק שירותי תעופה התשע"ב 2012 מתבסס על החקיקה האירופאית, הקובעת פיצוי וסיוע בגין עיכוב או ביטול טיסות. על בסיס קביעת בית המשפט לצדק של האיחוד האירופי, ניתן לתבוע עד 600 יורו עבור איחור שלוש שעות לפחות או ביטול טיסה בשל תקלה טכנית. לפי החוק בישראל, ניתן לתבוע החל מאיחור של חמש שעות בהמראה ובגין ביטול טיסה. 

החוק חל על כל חברות התעופה ומפעילי הטיסות מאירופה לישראל וכולל טיסות פנים ארציות וכן טיסות חסך (לואו-קוסט). 

עיקרי חוק שירותי תעופה

החוק קובע את התנאים והנסיבות, שבהתקיימם נוסע יהיה זכאי להטבות בשל ביטול, עיכוב או סירוב להעלות נוסע לטיסה (כלומר: הורדת נוסע מטיסה בשל רישום יתר). הטבות אלה כוללות סיוע ללא תשלום, החזר תשלום, כרטיס טיסה חלופי ופיצוי כספי, בהתאם להוראות החוק, כפי שיפורטו להלן.

מהי טיסה שבוטלה? (סעיף 6 לחוק שירותי תעופה) 

טיסה שבוטלה היא טיסה שלא התקיימה כלל או טיסה שהמריאה באיחור שמונה שעות לפחות (ולא דקה פחות!) מהמועד הנקוב בכרטיס הטיסה, נכון להיום. אם ייקבע איחור גדול או קטן משמונה שעות, יהיה זה זמן האיחור הקובע. 

תנאים לזכאות להטבות (סעיף 2 לחוק) 

  • כתנאי מקדמי על הנוסע להתייצב עם כרטיס הטיסה בדלפק הבידוק (CHECK-IN) של מפעיל הטיסה בשדה התעופה. אם לא הוקצה דלפק כזה, עליו להתייצב בפני הממונה מטעם מפעיל הטיסה, אלא אם כן הטיסה בוטלה.   
  • נוסע שקיבל הודעה על טיסה חלופית, המגיעה באותו מועד ליעד, וקיבל כרטיס טיסה בלא תשלום נוסף או במחיר מוזל, לא יהיה זכאי לסוגי ההטבות השונות.  

סוגי ההטבות (סעיף 3 לחוק)

  • שירותים שאינם כספיים: מזון ומשקאות; אם נגזרת מהשינוי בתנאי הטיסה שהייה של לילה אחד או יותר, או אם נדרשת שהייה ארוכה מזו שתוכננה על ידי הנוסע - אירוח בבית מלון ושירותי לינה; שירותי הסעה בין שדה התעופה לבית המלון שהנוסע שוהה בו, או בית מלון קרוב אחר; שתי שיחות טלפון וכן משלוח הודעת פקס או דואר אלקטרוני.
  • שירותים כספיים: השבת הסכום ששולם בעד כרטיס הטיסה כולל אגרות, היטלים ומיסים; כרטיס טיסה חלופי ליעד הסופי, בתנאים דומים ככל האפשר, במועד המוקדם ביותר שניתן או מאוחר יותר בתיאום עם הנוסע. 

מתי מגיע פיצוי כספי ואיך ניתן לקבלו? (סעיף 6 (א), בהתאם לתוספת הראשונה)

אם הטיסה המריאה באיחור מעל שמונה שעות או בוטלה לגמרי, הנוסע זכאי לקבל פיצוי בהתאם ליעד נסיעתו. הפיצוי נע בין 1,290 שקלים ליעדים קרובים לבין 3,100 שקלים, במקרה שהיעד רחוק יותר, לפי החישוב הבא.

עבור טיסה למרחק עד 2,000 ק"מ (למשל: טיסות מהארץ לאנטליה, כרתים, רודוס, איסטנבול, בוקרשט) - גובה הפיצוי 1,290 שקלים.

עבור טיסה למרחק עד 4,500 ק"מ (למשל: טיסות לווינה, בריסל, לונדון, ברלין, מדריד, פריז) - גובה הפיצוי 3,100 שקלים. 

כדי לקבל את הפיצוי, על הנוסע לפנות לחברת התעופה בכתב. חברת התעופה מחויבת לשלם לנוסע את הפיצוי המגיע לו תוך 45 יום. פיצוי זה מתווסף כמובן לשירותי השתייה, המזון, התקשורת, הלינה בבית המלון וההסעות.

במקרה שהטיסה ממריאה באיחור מעל חמש שעות, הנוסע זכאי לקבל - בנוסף לשירותי מזון, שתייה ותקשורת - כרטיס לטיסה חלופית או את התמורה ששילם עבור כרטיס הטיסה שבידו. 

החזר כספי על כרטיס הטיסה (סעיף 7 לחוק שירותי תעופה)

נוסע שטיסתו עוכבה בין שעתיים לחמש שעות זכאי לקבל מזון, משקאות ושירותי תקשורת.

במקרה שהטיסה ממריאה באיחור מעל חמש שעות, הנוסע זכאי לקבל - בנוסף לשירותי מזון, שתייה ותקשורת - כרטיס לטיסה חלופית או את התמורה ששילם עבור כרטיס הטיסה שבידו. 

חשוב לציין כי נוסע שהחליט לממש את הטיסה החלופית או לעלות על הטיסה שהמריאה באיחור, לא יהיה זכאי לקבל את התמורה עבור כרטיס הטיסה. אם הנוסע בחר לבטל את כרטיס הטיסה והחליט לא לקבל את הכרטיס לטיסה חלופית שהוצעה לו על ידי החברה, הוא יהיה זכאי לקבל מחברת התעופה את התמורה לכרטיס שרכש, תוך 21 יום ממועד הפנייה בכתב. 

מה יש לעשות אם בשדה התעופה אין נציגים שאפשר לברר מולם את ענייני הטיסה? (סעיף 11 לחוק)

חוק הפיקוח על חברות התעופה קובע כי על פי "חובת יידוע וגילוי", חברת התעופה מחויבת לפרסם במקום ברור ובאותיות ברורות את הזכויות וההטבות המגיעות לנוסעים, במקרה של עיכובים וביטולים. 

למרות זאת, בפועל יש מקרים בהם החברה מסתירה מהנוסעים את זכותם להטבות, או אף מסרבת לספק להם את ההטבות, על אף פניות לנציגים. לכן, מומלץ לתעד ולהקליט כל פנייה אל נציג בשדה התעופה. 

על פי החוק, כאשר הנציג מסרב להעניק את ההטבות הקבועות בחוק, או מתעלם מפניית הנוסעים, חברת התעופה עלולה להיות מחויבת בפיצוי, גם ללא הוכחת נזק, עד לסך  10,270 שקלים. 

נוסע המעוניין לתבוע את חברת התעופה, מוטב שלא ייתן לזמן "לטוס". חשוב לדעת כי תקופת ההתיישנות החלה על חוק זה היא ארבע שנים (ולא שבע שנים).   

חוק שירותי תעופה מסדיר את זכויות הנוסעים, במקרים בהם חל שינוי בתנאי הטיסה. החוק מבוסס על החקיקה האירופאית. הפיצוי בגין איחור מעל חמש שעות בהמראה, או ביטול טיסה, עשוי להגיע עד לסך 3,100 שקלים

 להורדת החוק המלא: חוק שירותי תעופה

לסיכום: חוק שירותי תעופה מסדיר את זכויות הנוסעים, במקרים בהם חל שינוי בתנאי הטיסה. החוק מבוסס על החקיקה האירופאית. הפיצוי בגין איחור מעל חמש שעות בהמראה, או ביטול טיסה, עשוי להגיע עד לסך 3,100 שקלים. בנוסף, סעיפי החוק קובעים מהם השירותים הנוספים שחברת התעופה מחויבת בהם. החוק מגן על נוסעים ששילמו ממיטב כספם ונותרו עם מזוודות שנארזו לשווא. כך, דאג חבר הכנסת אחמד טיבי לנוסעים, ומנע מחברות התעופה "לעוף על עצמן"...

עו"ד שגית אברג'יל עוסקת בדיני נזיקין.

סייעה בהכנת הכתבה: רינה פטילון, כתבת zap משפטי.

 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אברג'יל שגית- משרד עו"ד וגישור

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה