zap group mishpati logo

חוק הדיור הציבורי - איך אתם יכולים להרוויח?

הרבה לפני מחיר למשתכן, נחקק בישראל חוק שנוי במחלוקת, המאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירותיהם בהנחה של עד 90%

16.09.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
חוק הדיור הציבורי - איך אתם יכולים להרוויח?

זמן רב לפני ששר האוצר משה כחלון חלם בכלל על תכנית מחיר למשתכן, אדם אחד ניהל מאבק להוזלת מחירי הדירות בישראל, או יותר נכון - אלה מהן השייכות לדיור הציבורי.
היה זה חבר הכנסת לשעבר רן כהן (מרצ), שנלחם במשך שנים כדי לאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירותיהם בזול. לאחר שנים, המאבק נשא פרי עם חקיקתו של חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), התשנ"ט-1998.

החוק, המאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את הדירות שבהן הם מתגוררים בהנחה מפליגה של עד 90%, אמור היה להיכנס לתוקף בינואר 2001, אך נדחה שוב ושוב. רק בינואר 2013, חמש שנים לאחר שכהן עצמו פרש מהחיים הפוליטיים, נכנס החוק לתוקף למשך חמש שנים. בחודש מרץ 2018, למרות ביקורת שנמתחה על החוק על כך שהוא גורם לצמצום במספר הדירות הקיימות המאגר הדיור הציבורי ולפגיעה בזכאים, הוארך תוקפו של החוק בחמש שנים נוספות על ידי שר השיכון היוצא יואב גלנט.

החוק מאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירתם במחיר מופחת, ובדרך זו להפוך לראשונה לבעלים של נכס שניתן להורשה

מהי מטרת החוק?

מטרתו של חוק הדיור הציבורי היא לתקן עוול היסטורי, שנגרם למשפחות שעלו לישראל לפני עשרות שנים, ושוכנו בשכונות עוני ובעיירות פיתוח. החוק מאפשר לדיירי הדיור הציבורי לרכוש את דירתם במחיר מופחת, ובדרך זו להפוך לראשונה לבעלים של נכס שניתן להורשה. ההנחה במחיר הדירה לא ניתנת לדיירים באופן אוטומטי, אלא רק למי שהתגורר בדירתו במשך חמש שנים ברציפות.

ביקורת מרכזית כלפי החוק היא שהוא גרם גם לצמצום של מאגר הדירות הקיים בדיור הציבורי, מה שהוביל לכך שזכאים נאלצים להמתין שנים רבות בתור

מה חשיבות החוק?

החוק הוביל למכירה של עשרות אלפי דירות לזכאי הדיור הציבורי, שלעולם לא היו מצליחים להגיע לכך בלעדיו. מנגד, הביקורת המרכזית כלפי החוק היא, שהוא גרם גם לצמצום של מאגר הדירות הקיים בדיור הציבורי, מה שהוביל לכך שזכאים נאלצים להמתין שנים רבות בתור.

מי שמתגורר לפחות חמש שנים ברציפות בדירה ציבורית, ולא היתה בבעלותו, בבעלות בן זוגו או בבעלות ילדיו דירת מגורים בשווי של יותר מ-350 אלף שקל, זכאי לרכוש את הדירה הציבורית שבה הוא מתגורר, תוך קבלת הנחה משמעותית

מהם עיקרי החוק?

החוק קובע את האופן שבו יכולים זכאי הדיור הציבורי לרכוש את דירת המגורים שלהם בהנחה. אלו סעיפי המרכזיים: 

הזכות לרכוש דירה ציבורית - סעיף 2(א) לחוק קובע כי מי שמתגורר לפחות חמש שנים ברציפות בדירה ציבורית, ולא היתה בבעלותו, בבעלות בן זוגו או בבעלות אחד מילדיו דירת מגורים בשווי של יותר מ-350 אלף שקל, זכאי לרכוש את הדירה הציבורית שבה הוא מתגורר, תוך קבלת הנחה משמעותית.

ההנחה הניתנת במחיר הדירה - סעיף 3(א) לחוק קובע את גובה ההנחה הניתנת לזכאי הדיור הציבורי, שמבקשים לרכוש את דירת המגורים שלהם. במסגרת הסעיף, נקבע כי מחיר דירה ציבורית לצורך רכישתה יהיה מחירה בשוק החופשי, לפי קביעת השמאי הממשלתי. ואולם, ממחיר הדירה יופחת מענק מותנה שיתקבל מהמדינה. במסגרת החוק, נקבע כי שיעור המענק לא יעלה על 90% ממחיר הדירה באזור עדיפות לאומי או 82.5% ממחיר הדירה באזור אחר. עוד נקבע כי המענק יכול להיות מחושב לפי דירה בשווי מקסימלי של עד 915 אלף שקל. גובה המענק הניתן לזכאים מופיע בטבלאות המצוינות בחוק, והוא תלוי בכמה קריטריונים: מספר הנפשות המתגוררות בדירה הציבורית, מיקומה באזור עדיפות לאומי, והאם הזכאי הינו נכה.

ההנחה ניתנת רק לאחר 5 שנים - סעיף 3(ד) לחוק קובע, כי המענק המותנה יהפוך לסופי רק חמש שנים לאחר מועד חתימת החוזה לרכישת הדירה, ובלבד שבתקופה זו הדירה היתה בשימוש הדייר או יורשו. ככל שהדייר אינו עומד בכך, עליו להחזיר את המענק שקיבל לצורך רכישת הדירה הציבורית.

זכות של דייר ממשיך לרכוש את הדירה - סעיף 4(א) לחוק מתייחס לסיטואציה שבה הדייר הלך לעולמו או עבר להתגורר במוסד סיעודי, ובן זוגו, ילדו או נכדו רוצים לממש את הזכות ולרכוש את הדירה במקומו. הסעיף מתיר לקרובו של הדייר לרכוש את הדירה הציבורית, ובלבד שהתגורר עם הדייר במקום שלוש שנים לפחות לפני מועד פטירתו או המועד שבו עבר למוסד סיעודי. סעיף 4(ב) לחוק מתייחס לסיטואציה שבה התגוררו בדירה הציבורית כמה דיירים ממשיכים, וקובע את סדר העדיפות ביניהם לרכישת הדירה. לעניין זה, בן זוג יקבל קדימות לעומת ילדים.

הגדלת זכויות הבנייה בדירה הציבורית - סעיף 9 לחוק קובע, כי באופן עקרוני ככל שיתווספו לדירה הנרכשת זכויות בנייה לאחר הרכישה, יהיו אלה שייכות לחברה הציבורית שממנה היא נרכשה, ולא לבעליה החדשים של הדירה.עם זאת, נקבע בסעיף חריג שלפיו בעלי הדירה הציבורית החדש רשאי להגדיל את הדירה שרכש, ובלבד שההגדלה תהיה בשיעור של עד 30% משטח הדירה, ולא יותר מ-40 מ"ר.

סעיף 10 לחוק קובע, כי הכספים שיתקבלו ממכירת הדירות בדיור הציבורי ינותבו לקרן שכספיה ישמשו להגדלת המלאי של דירות ציבוריות. בפועל, הביקורת המרכזית נגד החוק היא שסעיף זה לא יושם כהלכה

ניתוב כספי המכירה להגדלת מאגר הדיור הציבורי

סעיף 10 לחוק קובע, כי הכספים שיתקבלו ממכירת הדירות בדיור הציבורי ינותבו לקרן מיוחדת, שכספיה ישמשו להגדלת המלאי של דירות ציבוריות.
באופן זה, קיוו מנסחי החוק לגרום לכך שמאגר הדירות הציבוריות לא יצטמצם, למרות הדירות שייגרעו ממנו, וכך הזכאים לדיור ציבורי לא ייאלצו להמתין זמן רב בתור לדירה. ואולם, בפועל הביקורת המרכזית נגד החוק היא שסעיף זה לא יושם כהלכה, והכספים שהתקבלו ממכירות הדירות הועברו למטרות ציבוריות אחרות, מה שגרם לצמצום משמעותי של מאגר הדירות בדיור הציבורי. 

חוק הדיור הציבורי - איך אתם יכולים להרוויח?(1)

לסיכום, חוק הדיור הציבורי (זכויות רכישה), התשנ"ט-1998 מאפשר לדיירי הדיור הציבורי, המתגוררים בדירתם לפחות חמש שנים ברציפות, לרכוש את דירתם הציבורית בהנחה של עד 90% ממחירה בשוק החופשי, בתנאי שאין בבעלותם דירה אחרת. גובה ההנחה במחיר הדירה, הניתנת לזכאים, מופיע בטבלאות המצוינות בחוק עצמו, ונגזר מכמה קריטריונים, ובכלל זה מספר הנפשות המתגוררות בדירה הציבורית, האם היא ממוקמת באזור עדיפות לאומי או מחוצה לו, והאם הדייר בדירה זו הוא נכה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים