לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
מיכל מ

האם נדרשת הסכמת האגודה

שלום רב . האם נדרשת הסכמת האגודה בכדי לרשום משכון על נחלה? או מספיק רישום המשכון במנהל? תודה רבה

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! "רשות מקרקעי ישראל" ( בעבר – "מינהל מקרקעי ישראל" ) המתבקשת לרשום אצלה מישכון זכויות בנחלה במושב, רואה את הנחלה כחלק מ"משבצת-המושב" המוחכרת לאגודת-המושב בחכירה ראשית; אישור על רישום המישכון אצל הרשות ( רמ"י ) יונפק כהתחייבות עתידית של רמ"י לרשום משכנתא, כאשר הזכויות בנחלה יירשמו במירשם המקרקעין הארצי ( "הטאבו" ). מכיוון שמישכון מיועד, ככלל, למימוש על דרך מכירה – מבקשת הרשות את הסכמת האגודה למישכון המדובר, עקב הצפי של מימוש אפשרי. מי שמבקש להבטיח עצמו במישכון זכויות בנחלה, איננו יכול להסתפק ברישום המישכון אצל רשם המשכונות בלבד. בכל מקרה: אם השאלה באה להבטיח זכויות כלפי "בעלי"-הנחלה - מומלץ להסתייע בעו"ד לשם הסדרת בטוחה כדין וכראוי.

מיכל מ

תודה רבה על המענה. אבקש לדייק את שאלתי: לא מדובר במכירה של הנחלה. מדובר בהלוואה לא דרך בנק שרוצים לרשום עליה משכון המנהל רשם את המשכון השאלה אם המשכון תקף ללא הסכמת האגודה. תודה

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! למקרה כמתואר בהבהרה, מיועדת הפיסקה האחרונה בתשובה שניתנה. כאשר בנק נותן הלוואה כנגד מישכון זכויות בנחלה במושב, דורש הבנק לקבל הסכמה של האגודה כבר בשלב המישכון והסדרתו, טרם מתן כספי-ההלוואה. ההסכמה נדרשת לבנק ( וכך גם לגבי המלווה במקרה הנדון ) כדי לאפשר מימוש-במכירה, למקרה הצורך, לשם גביית המגיע למלווה מן התמורה, מבלי שהאגודה תמנע או תעכב את הסכמתה למכירה. מתן אישור למישכון כאמור הינו אף מחובת האגודה כלפי כל חבר בעל-נחלה, כדי לאפשר לו קבלת אשראי על-בסיס זכויותיו, כמקובל. עם זאת, מקובל אצל אגודות-מושב לשריין לעצמן את הזכות להתנגד מסיבות ראויות לקבלת רוכשי-משקים, וסעיף שכבר מקובל על בנקים ואגודות כאחד לשילובו באישורים למישכון – סעיף לפיו במקרה של התנגדות האגודה למכירה ולקבלת רוכש כחבר, תוכרע המחלוקת ע"י רשם-האגודות-השיתופיות או מי שימונה על-ידיו. מוזכר שוב, כי מלווה במקרה כאמור בשאלה – מוטב שייעזר בעו"ד לשריון זכויותיו ולהסדרת הבטוחה, כדי למנוע "הפתעות" בעתיד.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות