מנהלי הפורום
האם מזכיר טכני של מושב /אגודה שיתופית/ועד מקומי הוא "עובד ציבור"?
המזכיר משהה תשובות בנושאי בנייה וקרקעות ומשהה אישור תוכניות. הכל בגלל סיכסוך אישי שלי עם ראש הוועד. האם החוק המחייב מתן תשובה תוך 45 ימים חל עליו בגין תפקידו האכני כמזכיר המושב?

שלום רב! .1) "חוק לתיקון סדרי המינהל ( החלטות והנמקות )", קובע בראש סעיף 2 שבו: "נתבקש עובד הציבור, בכתב, להשתמש בסמכות שניתנה לו על פי דין – יחליט בבקשה וישיב למבקש בכתב בהקדם, אך לא יאוחר מארבעים וחמישה ימים מיום קבלת הבקשה." החוק כולל בהגדרת "עובד הציבור" גם "עובד רשות מקומית וכל רשות שהוענקה לה סמכות על פי דין." עם זאת, החובה הנ"ל לא תחול במקרים אחדים המנויים בהמשך, כגון מקרה בו "הענין נושא הבקשה טעון בדיקה או דיון נוספים" וכן מקרה בו קיים לגבי העניין הסדר המכתיב לוח-זמנים מאוחר יותר. 2) לאור האמורים לעיל, ספק אם המקרה המתואר בשאלה מתאים לחוק הנ"ל בכלל, ולמועד הנקוב בו בפרט, במיוחד אם מדובר בבקשה תכנונית המצריכה בדיקה ונקיטת עמדה מצד האגודה ו/או מצד הוועד המקומי של היישוב. עם זאת, אין לשכוח את החובה הבסיסית והעקרונית, המוטלת על כל בעל תפקיד בגוף מינהלי או ציבורי – לבצע את המוטל עליו בהקדם האפשרי; חובה זו עולה לא רק מהחוק הנ"ל עם העיקרון העולה ממנו, אלא גם על-פי הוראת סעיף 11 של "חוק הפרשנות, תשמ"א-1981": "הסמכה או חיוב לעשות דבר בלי קביעת זמן לעשיתו משמעם שיש סמכות או חובה לעשותו במהירות הראויה...". 3) יצוין עוד: אף אם מדובר בבעלי-תפקידים באגודה שיתופית ( ולא בוועד מקומי, שהוא "רשות מקומית" לעניין כל חוק ) – לאגודה יישובית יש מעמד "דואלי", פרטי וציבורי, ואם נושא טיפולה הוא נושא ציבורי, הנוגע לכלל תושבי "משבצת" היישוב, אזי חלים עליה בעניין גם כללי הדין המינהלי. בנוסף: התרשלות בביצוע חובה, ככל שניתן להוכיחה, עלולה ליצור ולבסס עוולת "רשלנות" לפי "פקודת הנזיקין", ופקודה זו חלה גם על גוף רשותי, עם כל הנובע מכך לפי הדין. הדברים אמורים במשנה-תוקף, אם אין הצדקה עניינית לעיכוב בטיפול בבקשה או אם טיפול בבקשות דומות בעבר נעשה בזמן קצר יותר.