לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
אלון

תשלום היוון ודמי היתר על מגרש בהרחבה

שלום רב, אנו מעוניינים לרכוש מגרש בהרחבה באחד מהמושבים בשרון. נתקלנו במגרש חצי דונם שבו שולמו למנהל (והוונו) עבור זכויות בניה של 140 מטר עיקרי. בפועל עפ"י התב"ע מלוא הזכויות הן 200 מטר עיקרי. האם ניתן לבצע במקרה זה את המכירה והעברת הזכויות ללא תשלום דמי היתר ודמי היוון על 60 מטרים הנוספים ? במידה וכן האם זה אומר שאני אוכל לרשום הקרקע על שמי הטאבו ואז להרחיב בניה ללא דמי היתר והיוון ? במידה וכן אך ללא רישום כקרקע פרטית מה יהיה בעתיד שארצה להרחיב הבניה ? האם אוכל לשלם רק דמי היוון על 60 , להעביר הקרקע לבעלותי ואז להימנע מדמי היתר ? במידה ולא האם נדרש לשלם רק דמי היוון או גם דמי היתר ? אגב, צריך לשלם את כל התשלומים היוון ודמי היתר גם על שיטחי שירות ו/או מרתף ?

אסף גסטפרוינד

באופן עקרוני, אתה יכול לבצע העברת זכויות מבלי לשלם דמי היוון על קיבולת בניה נוספת. יחד עם זאת, התשובות לשאלות שהעלית אינן חד משמעיות והן תלויות במס' גורמים, כמו מיקום, סוג הקרקע, סוג החוזה ועוד. אני מציע לך לפנות לעו"ד המתמחה בנושא ומכיר את רזי המינהל ולהתייעץ עימו.

ארנון ז

ברור לי שחלפו מספר חודשים, ובכל זאת אשיב למען אחרים: כשאתה רוכש קרקע כזו, אתה רוכש אותה עם זכויות הבניה שהוונו (140 מ"ר). בטאבו, הקרקע תהה רשומה על שמך כקרקע בניהול רמ"י אבל זה אינו קשור או מעניק זכות לתוספת בניה ללא הסכמת רמ"י. אם אתה חפץ בתוספת בניה, רמ"י תחייב בתוספת דמי היוון בהתאם לתוספת המבוקשת. האופן: הגשת בקשה מהוועדה לתו"ב ועפ"י חוק, כאשר קיימת תוספת בניה, נדרשת חתימת רמ"י. רמ"י כבר תדע לדרוש תוספת תשלום. התוספת היא בשיעור מלא (91% כחוכר - 100% זה שויי בעלות). בקרקע עירונית ישנה הנחה (31%) אך במושבים כאמור תשלום בשיעור מלא. הערה חשובה: התב"ע אמנם מתירה 200 מ"ר (עיקרי). אבל עם הזמן, רמ"י החלה לדרוש תשלום (בשיעור של 50% אמנם) גם עבור שטחי שירות - שטחי שירות הינם שטחים המשרתים את המטרה העיקרית. דוגמא לשטחי שירות: ממ"ד, חניה מקורה, מחסן, מרתף וכיו"ב. משמע: בפועל, אתה רשאי לבנות 200 מ"ר + שטחי שירות (שטחי שירות הם נוספים לשטח העיקרי הנקבע באחוזים משטח הקרקע ועפ"י התב"ע). אבל זכור, שרמ"י תדע לדרוש תשלום גם עבור שטחי השירות (שוב, בשיעור של 50%).

שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום מנהל מקרקעי ישראל