לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
ינון זמיר

תשלום דמי תיוווך-האם אצטרך לשלם דמי תיווך למתווך השני

אני מתווך דירות ושיתפתי פעולה עם המתווך של בעל הדירה והבאתי את הלקוח שלי שחתם לי על טופס תיווך. ראינו את הדירה ולאחר שיצאנו מהדירה והלכנו כל אחד לדרכו אז המתווך השני שולח לי הודעה בווצפ שארשום לו שאני מתחייב לשלם לו חצי אחוז. לא הסכמתי בטענה שאני צריך שהלקוח שלי יאשר לי שהוא מוכן לשלם את החצי אחוז. הלקוח לא מסכים להעלאת הדמי תיווך. מה קורה אם הלקוח שלי עוקף אותי וקונה ישירות את הדירה דרך בעל הדירה או המתווך השני? האם הוא מחויב לשלם לי את דמי התיווך לפי ההסכם ביני לבינו? האם המתווך השני יכול לתבוע אותי שאשלם לו דמי תיווך במידה והלקוח שלי עוקף אותי וקונה את הדירה?

שגיא בכור, עו"ד ונוטריון

שלום רב אם לא סיכמת אחרת עם המתווך נהוג, כי כל צד גובה את דמי התיווך מהצד שלו. אם יש למתווך הדירה בלעדיות - אולי יש מקום להסכים לשלם לו חלק מהעמלה-לפי שיקולך או לוותר על העסקה. כל עוד לא סוכם במפורש אינך חייב להעביר לו דבר והלקוח שלך מחוייב אליך אם יקנה את הדירה הספציפית שהוא ראה מאחר והוא חתום לך. אם תתבע ע"י המתווך - הוא יצטרך להראות הסכמה שלך לדמי התיווך. אם לא קיבלת כמובן שאינך חייב. אם כן קיבלת דמי תיווך - רק לפי ההסכמות ביניכם בכתב או בע"פ. בהצלחה,

ינון זמיר

ואיך אפשר לדעת האם הדירה בבלעדיות. המתוך השני יכול סתם לומר לי שהיא בבלעדיות. למרות שהבנתי ממך שגם אם כן אז זה משיקולי אם לתת לא חלק מהדמי תיווך. תודה על התשובות שלך.

שגיא בכור, עו"ד ונוטריון

שלום רב אם הדירה בבלעדיות אזי בעל הדירה חתם על טופס נפרד נוסף למתווך ובהתאם לתנאים ביניהם נתן לו בלעדיות. במקרה כזה אם יש דרישה לשתף שכ"ט - אזי לשיקולך. אם כן תפעל לפי המוסכם ביניכם. אם לא מתאים לך להשתתף אל תביא לקוחות שלך לדירה זאת. בהצלחה,

ינון זמיר

שאלה נוספת בהמשך לאירוע הנל: האם אני צריך לשלם תיווך למתווך השני אם לא סיכמנו בכתב ובעל פה שום דבר?

ינון זמיר

שאלה נוספת לאירוע: האם במידה והלקוח שלי עוקף אותי ואת המתווך השני וקונה את הדירה ישירות מבעל הדירה. האם המתווך השני רשאי לתבוע אותי וגם את הלקוח שלי שעקף אותי?

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום תיווך נדל"ן