zap group mishpati logo

אושר סופית: הפרסום והשיווק של משקאות אלכוהוליים יוגבלו

מטרת הצעת החוק היא צמצום צריכת האלכוהול בכלל ובקרב בני נוער בפרט

מאת: מערכת משפטי
24.01.12
תאריך עדכון: 19.04.16
4 דק'
אושר סופית: הפרסום והשיווק של משקאות אלכוהוליים יוגבלו

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הגבלת הפרסומת והשיווק של משקאות אלכוהוליים, התשע"ב-2012, של ח"כ דני דנון (הליכוד) וקבוצת ח"כים, אשר קובעת הוראות בדבר הגבלת פרסומות למשקאות משכרים במטרה לצמצם את צריכת האלכוהול בכלל ובקרב קטינים, בפרט.

ההצעה הוכנה בוועדת הכלכלה, שקיבלה את הצעת היו"ר, ח"כ כרמל שאמה-הכהן (הליכוד), לפיה שרי התמ"ת והבריאות יוכלו לצמצם את ההחרגות שקבעה הוועדה ליין ולבירה.

למציאת עו"ד מומחה בתחום נהיגה בשכרות באינדקס משפטי

המטרה: צמצום צריכת האלכוהול

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ כרמל שאמה- הכהן הציג את ההצעה, ואמר כי: "תופעת השתייה המופרזת של משקאות משכרים הביאה בשנים האחרונות לגילויים רבים של אלימות קשה ואף למספר מקרי רצח שחלקם בוצעו בידי קטינים בעת שהיו תחת השפעת אלכוהול. על-פי הנתונים של ארגון הבריאות העולמי, אלכוהול הוא גורם המוות השלישי בעולם אחרי יתר לחץ דם ועישון סיגריות, ו-70% ממקרי האלימות בעולם המערבי, מקורם באלכוהול".

שאמה-הכהן הוסיף, כי: "הצעת חוק זו מבקשת לקבוע שורה של הסדרים שתכליתם להביא לצמצום צריכת האלכוהול, בייחוד בקרב קטינים, באמצעות הטלת מגבלות על פרסום ושיווק של משקאות משכרים".

איסור מוחלט על הצגת פרסומות למשקה משכר בשלטי חוצות

הצעת החוק, שאושרה סופית, קובעת איסור מוחלט על הצגת פרסומות למשקה משכר בשלטי חוצות כהגדרתם בחוק העונשין, וכן איסור על פרסומות למשקאות משכרים בעיתונים ודברי דפוס המיועדים לקטינים. בנוסף, בשידורי הרדיו והטלוויזיה המיועדים לקטינים לא ישודרו פרסומות למשקה משכר כלל, והרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין יקבעו כללים לעניין זה.

עוד נקבע, כי מספר מודעות הפרסומת לשם מסחרי של משקה משכר אחד שניתן יהיה לפרסם במהדורה אחת של עיתון או של דבר דפוס אחר לא יעלה על שלוש, אלא אם כן מדובר בפרסומת לסל מוצרים שגודל הפרסומת למשקה המשכר שבה אינו עולה על 5% משטח המודעה כולה.

בנוסף, נקבעה רשימה סגורה של פרטים שניתן לכלול בפרסומות למשקאות משכרים, שעיקרם פירוט אינפורמטיבי המתייחס למוצר, דוגמת שם המוצר והיצרן וסימנם המסחרי, אחוז האלכוהול במוצר, מקום מכירתו, מחירו ועוד. ההצעה כוללת התייחסות מיוחדת לעניין פרסום בכתבי עת מקצועיים שעניינם משקאות משכרים.

ביחס לכלל הפרסומות למשקאות משכרים, נקבע כי הן יכללו אזהרה בנוסח שיקבע שר הבריאות באישור ועדת הכלכלה. אופן הכללת האזהרה בשידורי הרדיו והטלוויזיה ייקבע בידי שר הבריאות באישור הוועדה ובהתייעצות עם מועצת הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו והמועצה לשידורי כבלים ולשידורי לוויין, לפי העניין.

הגבלות על דרכי שיווק אלכוהול

הוראות נוספות שהתקבלו בחוק נוגעות להגבלות על דרכי שיווקם של משקאות אלכוהוליים: נקבע כי יחול איסור על הענקת משקאות משכרים כפרס בתוכנית המשודרת בטלוויזיה או ברדיו, וכן לא יוזכר שמו של יצרן של משקאות משכרים כמי שמעניק פרס בתוכנית כזו.

עוד נקבע, כי על שיווקם של משקאות משכרים שנפח האלכוהול בהם עולה על 15.5% יחולו שתי מגבלות נוספות. האחת - איסור על שיווק משקה משכר כאמור שנלווים אליו פרס או זכות להשתתפות בהגרלה או בתחרות, והשנייה - איסור על שיווק משקה משכר לצרכן ללא תמורה. עם זאת, הוראה זו לא תחול כאשר המשקה ניתן לשם צריכה במקום שבו הוא שווק, זאת, כדי לאפשר מבצעי טעימות במסגרת פסטיבלים או במסעדות ובפאבים, וכן לאפשר במקומות אלה מבצעים כמו שתייה על חשבון הבית. הקלות אלו אינן גורעות מהוראות חוק העונשין האוסרות על מכירה של משקה משכר לקטינים או על שידולם לשתות משקה משכר.

24 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השנייה, שעברה ללא מתנגדים.
23 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה השלישית, שעברה ללא מתנגדים.

לקריאת כתבה קודמת בנושא >>>

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה