zap group mishpati logo

רשלנות רפואית בלידה - להגשת תביעה ונקיטת פעולות מקדימות

מומלץ לבדוק את התיק הרפואי ולהעתיק את כל החומר הרלוונטי טרם הגשת תביעה ברשלנות רפואית בלידה, מדריך בנושא.

מאת: נתן רון
09.02.12
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
רשלנות רפואית בלידה - להגשת תביעה ונקיטת פעולות מקדימות

תביעת רשלנות רפואית היא תביעה אזרחית לפיצויים בגין נזקים שנגרמו עקב רשלנות של רופא או של צוות רפואי בבית חולים או בקופת חולים אשר כתוצאה ממנה נגרם לאדם נזק. "רשלנות" פירושה התנהגות בניגוד לסטנדרט המקובל, ובמקרה של רופא או צוות רפואי בבית חולים הכוונה היא למקרה בו רופא או איש צוות רפואי אינו פועל כנדרש ממנו על פי נסיונו, מומחיותו וכו'.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום רשלנות רפואית

מתי יש מקום להגיש תביעה?

אחד המקרים הבולטים בהם רשלנות של איש צוות רפואי יכולה להביא לנזקים משמעותיים הינו תהליך טבעי אשר מליונים כמוהו מתרחשים מידי יום בעולם. רובם ככולם ללא נזק כלשהו לאם או לוולד – והכוונה כמובן לתהליך הלידה. למרבה הצער, לעיתים התהליך מסתבך באופן שבסופו נותר נזק לאם או לילוד או לשניהם. במקרה שבו ניתן להוכיח כי הנזק נגרם עקב רשלנות רפואית בלידה  מצד הרופא או המיילדת, אזי יש מקום להגיש תביעה כנגד האחראים לתוצאה העגומה.

נקיטת פעולות לפני הגשת תביעה ברשלנות רפואית

על מנת לבדוק היתכנות של הגשת תביעה שכזו יש לנקוט בפעולות הבאות:

1. העתקת כל החומר הרפואי השייך ללידה מבית החולים בו נוהלה הלידה. הכוונה היא הן לתיק היולדת והן לתיק הילוד (במידה שנטען כי הוא נפגע כתוצאה מהלידה).

2. העתקת כל החומר הרפואי הקשור לניהול ההריון, וזאת על מנת לבדוק אם לא אירע נזק לעובר כבר בשלב ההריון. הכוונה היא לתיק מעקב ההריון, בדיקות אולטרא סאונד, מי שפיר, חלבון עוברי , שקיפות עורפית וכיוצא באלו בדיקות שנעשו ליולדת במהלך הריונה.

3. העברת כל החומר להתייעצות עם מומחה בתחום הגינקולוגיה על מנת שיבחן האם הצוות הרפואי פעל בהתאם לסטנדרטים המקובלים - אם לאו. יש לציין, כי " כרטיס הכניסה" לבית המשפט בתביעות רשלנות רפואית הוא חוות דעת של מומחה רפואי באותו תחום שבגינו תובעים. ללא חוות דעת שכזו כמעט בלתי אפשרי להגיש כתב תביעה ברשלנות רפואית.

4. במידה שהמומחה בתחום הגניקולוגי אומר שלדעתו אכן היתה רשלנות בלידה, אזי יש להעביר את החומר למומחה בתחום שלגביו נטען שיש נזק. לדוגמא: אם התינוק שנולד סובל משיתוק מוחין אזי יש להעביר את החומר הנוגע אליו בצירוף המלצת הגינקולוג למומחה בשטח הנוירולוגיה של הילד על מנת שיאמר האם ניתן לייחס את שיתוק המוחין לרשלנות בלידה.

יצוין, שגם כאן יש צורך ב"כרטיס כניסה" בצורת חוות דעת רפואית הקושרת בין הרשלנות לבין הנזק. כך לדוגמא, אם יתברר כי הילד סובל משיתוק מוחין בגלל מום גנטי, אזי גם אם הייתה רשלנות בניהול הלידה יהיה קשה לקשור בינו לבין התוצאה העגומה.

אי ביצוע ניתוח קיסרי במועד וואקום

האמור לעיל הינו רק דוגמא לשם המחשה בלבד, ויכולים להיות עוד נזקים רבים מסוגים שונים הן ליולדת והן לתינוק כתוצאה מרשלנות בלידה. לעיתים תהיה פגיעה הן ביולדת והן בתינוק במקרה של אישה שילדה תינוק שמשקלו גדול ולא בוצע לה ניתוח קיסרי בעוד מועד, וזאת בניגוד למקובל בשטח הרפואה הגינקולוגית. לעיתים יגרם נזק לתינוק שחולץ בוואקום אשר בוצע בניגוד להוראות תוך שגרם לשטפי דם לקרקפת וכתוצאה מכך לשיתוק ועוד כיוצא באלו נזקים גופניים לא מבוטלים אשר יכולים להיגרם במהלך תהליך אשר נחזה לכאורה כטבעי ופשוט.

עצה לסיכום: אם יש לכם תחושה שבנכם/בתכם נולדו ונותרו (הם וגם /או היולדת ) פגועים עקב רשלנות רפואית בלידה  - יש טעם להיעזר בעורכי דין בתחום הרשלנות הרפואית ולבדוק את התיק הרפואי על מנת לברר האם הנזק לא נגרם עקב רשלנות של המיילדת או הרופא או מישהו מחברי הצוות הרפואי.

 

עוד בנושא:

רשלנות רפואית בלידה – סקירה נרחבת

רשלנות רפואית בהריון ולידה / המדריך

על ניתוח קיסרי והשלכות של רשלנות רפואית בלידה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה