zap group mishpati logo

כסף קל בארה"ב: ומה עם אשרת עבודה?

מכירה בעגלות עלולה להיות מסוכנת. טרם תחילת העבודה, בדקו כי יש לכם אשרת עבודה מתאימה

מאת: עו"ד ג'יימי כהן
08.11.16
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
כסף קל בארה"ב: ומה עם אשרת עבודה?

בימים האחרונים קראנו בכותרות על ישראלי, אשר הסתבך עם רשויות ההגירה לארצות הברית, ושילם מחיר כבד. יזם ישראלי בשם עומר גור אשר הקים וניהל חברה למכירת מוצרים באמצעות עגלות בקניונים בארה"ב, הורשע על פי הפרסומים בהעסקה בלתי חוקית של עובדים זרים בארה"ב ללא ויזות עבודה. גור נשפט לשש וחצי שנות מאסר לאחר הודאה בסעיפים של כתב האישום; קשירת קשר לביצוע הונאה, וקשירת קשר להלבנת הון.

מדובר במקרה בודד, אולם קיימת תופעה של ישראלים צעירים לאחר השירות הצבאי, אשר מגיעים לארה"ב כדי לעשות "כסף קל" על ידי מכירת מוצרים, בעיקר מוצרי קוסמטיקה של ים המלח, בקניונים ובמרכזי קניות גדולים באמריקה. לעיתים קרובות צעירים אלו מתפתים להבטחות של עבודה מכניסה, מגורים חינם, חיים טובים והגשמת החלום האמריקאי מעבר לים. אותם מעסיקים מוליכים את הצעירים הישראלים שולל, פעמים רבות, בהבטחה כי העבודה היא חוקית ובטוחה. 

עבודה בארה"ב ללא אשרת עבודה

הבעיה המרכזית בנוגע לעבודה של צעירים ישראלים בארצות הברית לאחר השירות הצבאי היא, שהכניסה לארה"ב נעשית באמצעות אשרת תייר  .B-1/B-2אדם פרטי לא יכול לעבוד בארה"ב בשום אופן באמצעות ויזת ביקור שמונפקת לתיירים. אזרח זר אשר נתפס ע"י רשויות ההגירה עובד בארה"ב בלי ויזת עבודה, יגורש משטח ארה"ב, וכניסתו העתידית למדינה תיאסר לתקופה ארוכה. במקרים מסוימים, כאשר יש חשד כי מדובר בהונאה מתוחכמת, שכל מטרתה הפרה של חוקי ההגירה לארה"ב - רשויות ההגירה עלולות להעמיד את המעסיק וגם את העובד הזר לדין פלילי.

איך ניתן לדעת אם קיבלת אשרת עבודה תקפה לארה"ב?

בעוד שיש כמה סוגים של אשרות עבודה לארה"ב, מעט מאוד ויזות עבודה לארה"ב יחולו על צעיר ללא השכלה גבוהה או הכשרה מיוחדת. האשרה הנפוצה ביותר לעבודה לטווח קצר בארצות הברית, שלא דורשת השכלה גבוהה, היא אשרת 2-H. אשרת עבודה זו ניתנת ליחידים, ולתקופת העסקה עונתית במקצועות שבהם יש מחסור במשאב אנושי בארה"ב. אשרות עבודה יותר נפוצות לארה"ב הן ויזות H1-B, L, E, O, R. כל אשרות העבודה האלו דורשות כישורים מיוחדים, או חברה שמשנעת את העובדים לארה"ב. לחלופין, מעסיקים בארה"ב יכולים להגיש בקשת גרין קארד (תושבות קבע אמריקאית) עבור העובדים שלהם, אזרחי מדינות זרות, אשר נמצאים  בתהליך הגירה לארה"ב. עם זאת, יש לקחת בחשבון כי בקשות כאלו מאוד יקרות ועלולות לקחת זמן רב. ניתן לומר בביטחון, כי ספק רב אם מעסיק של עובד ישראלי צעיר, שעתיד לעבוד במכירת מוצרים בעגלות בקניונים, כמו במקרה הנ"ל מגיש בקשות כאלו עבור גרין קארד לעובדיו.

למרבה הצער, רשויות ההגירה לארה"ב רגילות להתמודד עם ישראלים צעירים אשר עובדים שלא כחוק בארה"ב, ולכן אחוז גבוה של צעירים ישראלים שמבקשים ויזת ביקור לארה"ב בשגרירות האמריקאית בישראל - נדחים. יתר על כן, שיעור הדחייה הגבוה של בקשות לוויזת תייר לארה"ב, גרם לכך שישראל לא נמצאת בתכנית לקבלת פטור מבקשה לאשרת תייר לארה"ב, כמו מדינות אירופה רבות, אשר אזרחיהן לא מחויבים לקבל אשרת כניסה לארה"ב מראש.

אזרח ישראלי אשר שוהה בארה"ב, ונחשד בעבודה ללא אשרת עבודה מתאימה בארה"ב, עלול לעמוד בפני תוצאות קשות. ראשית, לרוב אשרת התייר תבוטל. שנית, ברגע שהאשרה בוטלה קשה מאוד לקבל אשרה חדשה במשך שנים רבות. אם אדם הורחק או גורש מארה"ב, אזי נאסר עליו מלהיכנס למדינה במשך עשר שנים לעיתים

עבודה בארה"ב ללא ויזה - ענישה חמורה

אזרח ישראלי אשר שוהה בארה"ב, ונחשד בעבודה ללא אשרת עבודה מתאימה בארה"ב, עלול לעמוד בפני תוצאות קשות. ראשית, לרוב אשרת התייר תבוטל. שנית, ברגע שהאשרה בוטלה קשה מאוד לקבל אשרה חדשה במשך שנים רבות. אם אדם הורחק או גורש מארה"ב, אזי נאסר עליו מלהיכנס למדינה במשך עשר שנים לעיתים. 
הפתרון היחידי הוא להגיש "waiver” כתב ויתור - בקשה מיוחדת לקבל אישור כניסה לארה"ב למרות הבעיות בעבר. 
כמו-כן, במקרים מסוימים אפשר לעמוד בפני כתב אישום פלילי. 

מכירה בעגלות בארצות הברית

כדאי לבדוק את התנאים בטרם הסתבכות עם רשויות ההגירה

מוסר ההשכל של המקרה הוא, שאם אתם ישראלים צעירים אחרי צבא, אשר מקבלים הצעה לבוא ולעבוד בארה"ב, אבל התנאים נשמעים טובים מכדי להיות אמתיים, אז ככל הנראה כדאי להיזהר ולבדוק את הנושא לעומק כדי למנוע הסתבכות עם רשויות ההגירה לארה"ב.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה