zap group mishpati logo

בעקבות השריפות - התנהלות נכונה מול מס רכוש

כבר שכרתם שמאי משלכם? חשוב לעשות זאת ולהקפיד על כללים נוספים כדי לקבל פיצוי על הנזק האמיתי שנגרם לכם

מאת: עו"ד אמיר שושניאמיר שושני משרד עו"ד
28.11.16
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
בעקבות השריפות - התנהלות נכונה מול מס רכוש

מאות בתים נשרפו במהלך השבוע האחרון, במסגרת מה שהוכר כבר על ידי המדינה כ"טרור ההצתות". הכרה כזו של המדינה, יחד עם הצהרות פומפוזיות של השרים הרלוונטיים בוודאי חיממו לכם את הלב, נכון? - טעות! 
אל תתבלבל ו-אם נשרפו לכם הבית או המכונית, האופניים של הילד, הדשא בגינה, אם בספה שלכם דבק ריח של עשן שלא ניתן להוציא אותו ממנה, אז הכרת המדינה אולי תחמם לכם את הלב, אבל כנראה תשאיר לכם חור עמוק בכיס. 

חברת ביטוח ונציגי המדינה

מרגע שאירוע מוגדר "טרור", חברת הביטוח שלכם לא תשלם לכם תגמולי ביטוח על השריפה (אלא אם דאגתם לכך מול הסוכן שלכם מראש, וככל הנראה רובכם לא עשה זאת..) ומצד השני, נציגי המדינה יעשו את הכל על מנת שלא תקבלו את כל מה שמגיע לכם ממנה. 
בימים הקרובים יפשטו על השכונות שמאים מטעם מס רכוש. הם כבר התארגנו במרכזי השילוח שלהם, מוכנים להגיע  לחלק  מהבתים, ולתעד  חלק  מהנזקים.  מיד אחריהם יעברו אצלכם בסך בעלי מקצוע, שעוד באותו יום יתחילו במלאכת תיקון הנזק. 

גם אם תערערו על קביעת מס רכוש, לועדת הערר של קרן הפיצויים, הערר שלכם ידחה, בגלל העדר הוכחה של הנזק. מאז שנת 2008 דחתה ועדת הערר של קרן הפיצויים, אליה תערערו אחרי שלא תקבלו את כל מה שמגיע לכם, מאות תביעות של אזרחים כיון שלא יכלו להוכיח אותן

האם המהירות שבה המדינה מטפלת תפתור לכם את הבעיה?

כדאי שתחשבו שוב. ההתנהלות המהירה, עד כדי דורסנית זו, אמנם תגרום לכך שחלק מהנזק המיידי, אותו חלק שניתן לראות תוך דקות, יתוקן במהירות, אבל היא תביא אתכם למצב נחות מול המדינה, כיוון שלא תקבלו את הפיצוי המלא על כל נזקיכם בפועל, וגם תאבדו את היכולת להוכיח את הנזק שנגרם לכם באמת. 
לכן, גם אם תערערו על קביעת מס רכוש, לועדת הערר של קרן הפיצויים, הערר שלכם ידחה, בגלל העדר הוכחה של הנזק. מאז שנת 2008 דחתה ועדת הערר של קרן הפיצויים, אליה תערערו אחרי שלא תקבלו את כל מה שמגיע לכם, מאות תביעות של אזרחים כיון שלא יכלו להוכיח אותן. 

אל תסתפקו בשמאי של מס רכוש. השקיעו כמה מאות שקלים, ושכרו לעצמכם שמאי מטעמכם שיעריך את הנזק. הוא יקבל מכם כסף על שירותיו, ולכן יהיה מחויב לכם, ולא למס רכוש

חמישה כללים שיגדילו את הסיכוי שלכם לקבל לפיצוי גבוה יותר

כרגע אין מי שיתקן את החוק, אבל תוכלו להגדיל את הסיכוי שלכם לקבל פיצוי גבוה יותר מהמדינה, אם תמלאו אחרי חמשת הכללים הבאים: 

הכלל הראשון - אל תסתפקו בשמאי של מס רכוש. השקיעו כמה מאות שקלים, ושכרו לעצמכם שמאי מטעמכם שיעריך את הנזק. הוא יקבל מכם כסף על שירותיו, ולכן יהיה מחויב לכם, ולא למס רכוש. הוא לא יצטרך לרוץ לעוד עשרים בתים מהאזור שנשרפו גם הם, כי הוא עובד עבורכם בלבד, ויוכל להיות בבית שלכם גם שלוש שעות, אם צריך.  
בנוסף, הוא זה שיתווכח בשבילכם עם השמאי של מס רכוש וישכנע אותו שהנזק שנגרם לכם גדול יותר מכפי שטוען אותו שמאי מטעם מס רכוש. והחשוב מכל: הוא  יתעד  את הנזק, תיעוד שתהיו חייבים לשמור, למקרה של מחלוקת עתידית עם מס רכוש.

הכלל השני - אם השמאי מטעם מס רכוש לא הגיע אליכם, לכו למשטרה ובקשו להגיש תלונה על השריפה בבית
בקשו מהמשטרה לקבל את הטופס של מס רכוש. השוטרים יודעים במה מדובר. 
מדוע זה כדאי? משום שאם השמאי של מס רכוש לא בא אליכם, מס רכוש לא ידע שנפגעתם, ויטען שהנזק שקרה לכם בבית בכלל לא נגרם מאותה שריפה, אלא מכיון ששכחתם את הגז דולק למשל, או משום שהבת שלכם שיחקה עם הגפרורים חצי שעה קודם לכן. לא תאמינו עם אילו תירוצים תצטרכו להתמודד, אבל זה יקרה, למרבה הצער. 

הכלל השלישי - צלמו את כל הפריטים שניזוקו בבית או בגינה, מכל זווית אפשרית. הכל. אל תוותרו על אף פריט. ככל שתנברו עוד ועוד בחפצים שלכם, תראו שנגרם לכם נזק גדול בהרבה מכפי שחשבתם בתחילה

הכלל השלישי - צלמו את כל הפריטים שניזוקו בבית או בגינה, מכל זווית אפשרית. הכל. אל תוותרו על אף פריט. ככל שתנברו עוד ועוד בחפצים שלכם, תראו שנגרם לכם נזק גדול בהרבה מכפי שחשבתם בתחילה. 
כולנו נתקלנו בתופעה הזו אחרי תאונת דרכים קלה. תמיד נדמה היה לנו שבאוטו יש "איזו שריטה קטנה" ורק במוסך גילינו שמאחורי השריטה יש איזשהו חלק שנשבר, עוד אחד שהתעקם, שלישי שהתחיל להרעיש וכד'. 
לכן, אל תחסכו בתמונות - בשביל זה, בין היתר, המציאו את הסמארטפון. צלמו מאות תמונות, מכל הכיוונים והזויות. מוטב לצלם מאתיים תמונות יותר מידי ולא תמונה אחת פחות מידי. 

הכלל הרביעי - אל תתקנו את הנזק לפני שמס רכוש קיבל מכם הודעה בכתב על כך שנפגעתם מהשריפה.
את ההודעה הגישו במשרדי מס רכוש (השבוע בוודאי יפרסמו הודעות בעיתונים), יחד עם הטופס מהמשטרה. כשתגישו את ההודעה (לא בדואר) דרשו מהפקיד בקבלה, שיחתום על העותק שלכם בחותמת ""נתקבל". שימו לב וודאו שעל החותמת מצוין גם תאריך הגשת המסמך.

הכלל החמישי - אל תסלקו את השמאי של מס רכוש מהבית. גם אם אתם לא סומכים עליו, אתם חייבים לתת לו את ההזדמנות לבחון את הנזק לפני תיקונו, כי אחרת המדינה תטען, שלא נתתם לה לבחון את הנזק. 

הבית נשרף כתוצאה מהשריפה שארעה

לבסוף זכרו: המציתים כבר פגעו בכם פעם אחת. אבל, אם לא תפעלו נכון אז "תפארת מדינת ישראל" תפגע בכם בפעם השנייה, כשהפיצוי שתקבלו יהיה מאכזב ולא מספק.

 

* הכותב הוא עורך דין, מתמחה בנזיקין, במקרקעין, בדיני עבודה ובנזקי פעולות איבה.

** השתתפה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים