zap group mishpati logo

עסקת קומבינציה נכשלה - מהן זכויות רוכשי הדירות?

מהן זכויותיהן של רוכשי דירות ששילמו כספים העולים על אלו שהמוכר היה זכאי לגבות?

מאת: מערכת משפטי
10.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
עסקת קומבינציה נכשלה - מהן זכויות רוכשי הדירות?

ביהמ"ש המחוזי בחיפה דן  בתביעה שעניינה זכותם של רוכשי דירות מול בעלי הקרקע בעסקת קומבינציה שכשלה, ואחריותם של עורכי הדין שהיו מעורבים בביצוע העסקה. אחת הסוגיות שנדונו בפסק דין זה, היא סוגיה שטרם נדונה בפסיקה, ועניינה בזכויות רוכשי דירות ששילמו סכומים העולים על אלו שהמוכר היה זכאי לגבות ע"פ חוק המכר (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), התשל"ה-1974.

רוכשי הדירות טענו, כי בעל הקרקע צריך להחזיר להם את הסכומים ששילמו לקבלן. לעומתם טען בעל הקרקע, כי אין לחייב אותו להשיב מעבר לסכומים המובטחים ע"י הערת אזהרה לפי חוק המכר.

היקף זכות ההשבה

השופט יצחק עמית קבע, כי הערות האזהרה לזכות רוכשי הדירות, למעט אחד, נרשמו כדין ובעלי הקרקע לא זכאים למחיקתן. לפיכך, רוכשי הדירות זכאים להשבה כספית חלף הסכמתם למחיקת הערות האזהרה שנרשמו על שמם. באשר להיקף זכות ההשבה של רוכשי דירות לזכותם נרשמה הערת אזהרה, הרי שמדובר, כאמור, בסוגיה שטרם נדונה בפסיקה. לפיכך, השופט עמית החליט לערוך חלוקת אחריות, וקבע כי ע"פ חוק המכר (הבטחת השקעות) מוכר הדירה לא יקבל מהקונה, על חשבון מחיר הדירה, סכום העולה על 15% מהמחיר.

בעל קרקע לא אמור לצפות שרוכש הדירה ישלם את כל התמורה או את רובה שלא ע"פ התקדמות הבנייה, בניגוד לחוק. קונה שמשלם יותר מהקבוע בחוק לוקח על עצמו סיכון, ועליו לדעת כי הוא יכול להפסיד חלק מכספו. על כן, בעל המקרקעין לא אחראי לרשלנות הקונה שלקח על עצמו את הסיכון. בהתאם לכך, נקבע כי בעלי הקרקע צריכים לשפות את רוכשי הדירות עד לסכום של 15% מסכום התמורה הנקובה בהסכמי הרכישה כ"פדיון" של הערות האזהרה שנרשמו לזכותם.

במסגרת פסק דינו, קבע השופט עמית גם את מסגרת אחריותם של עורכי הדין שהתרשלו, וחובתם לשיפוי רוכשי הדירות. (ת.א. 690/04 פלוני נ' אלמוני).

• ב"כ התובעים: עו"ד רעיה מרום/דן הלפרט, עו"ד המאירי יהודה
• ב"כ הנתבעים: עוה"ד הפלר ואח', עוה"ד מ. זליגמן ואח'

עוד בנושא:

מדריך עסקת קומבינציה ללא ליווי בנקאי (כולל טפסים להורדה)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • מפצלים דירות?

    מפצלים דירות?

    הרשויות המקומיות העלימו עין מכך במשך שנים. אלא שהתפשטות התופעה, בנוסף לעובדה שהרשויות לא נהנו מההשבחה שנוצרה, הובילו לשינוי גישה. מה צפוי לבעלי דירות מחולקות ומה ניתן לעשות?
    3 דק'
  • איך מקדמים בהצלחה תמ"א 38 בבית משותף?

    איך מקדמים בהצלחה תמ"א 38 בבית משותף?

    כדי לקדם פרויקט תמ"א 38 צריך לעבור לא מעט שלבים, אבל הראשון שבהם קריטי במיוחד - מינוי נציגות מוצלחת לבית המשותף שתשדר רצינות ליזמים
    7 דק'
  • פורום משכנתא - שאלות ותשובות

    פורום משכנתא - שאלות ותשובות

    רוצים לקנות דירה וזקוקים למשכנתא - אך לא יודעים באיזה בנק לבחור? על מה כדאי לכם להתמקח? ואם יש לכם כבר משכנתא ואתם רוצים "להשתדרג" ולעבור לבית גדול יותר - האם תוכלו לקחת משכנתא נוספת? שאלות אלו ואחרות נשאלו בפורום משכנתא. מנהלי הפורום, עו"ד הדס קריספי לוין ומר שחר כרמון, השיבו
    4 דק'