zap group mishpati logo

חילופי מעבידים וזכאות לפיצויי פיטורים - סקירה

ע"פ החוק רק אדם שעבד מעל שנה באותו מקום עבודה, אצל אותו מעביד ופוטר, זכאי לפיצויי פיטורים. אולם לחוק זה יש חריגים

מאת: עו"ד אהרון קיטאיקיטאי אהרון משרד עו"ד
24.01.17
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
חילופי מעבידים וזכאות לפיצויי פיטורים - סקירה

מהם פיצויי פיטורים?

פיצויי פיטורים הם פיצויים המשולמים לעובד על ידי מעבידו על רקע הפסקת עבודה בתנאים שקובע החוק. הזכות לפיצויי פיטורים היא אחת הזכויות הבסיסיות והחשובות ביותר של העובדים בישראל. היא מעוגנת בחוק פיצויי פיטורים תשכ"ג - 1963. 

מה קובע החוק? מי זכאי לקבלת פיצויי פיטורים? מתי משלמים לעובד פיצויים?

החוק מונה מספר תנאים שבהתקיימם זכאי העובד לקבל פיצויי פיטורים, כך:

התנאי הראשון - עובד שפוטר מעבודתו

התנאי השני - העובד עבד בעבודה ממנה פוטר לפחות שנה ברציפות.

שני תנאים אלה מרכיבים את הכלל העיקרי לזכאות לפיצויי פיטורים. אולם, לכלל זה ישנם חריגים ולעתים ישנם מצבים ונסיבות מסוימים שבהתקיימם, על אף שהעובד לא פוטר מעבודתו, עדיין יהיה זכאי לפיצויי פיטורים ממעבידו.

החוק מפרט מספר מקרים בהם על אף שמדובר בעובד שהתפטר ולא בעובד שפוטר, עדיין תעמוד לו הזכות לפיצויי פיטורים. המקרים הללו כוללים, בין היתר, את המקרים הבאים: מקרים בהם העובד התפטר מעבודתו על רקע מחלה, לידה, מחלת בן משפחה; מקרים בהם המעביד נפטר; מקרים בהם המעביד עובר פשיטת רגל או פירוק ועוד

מה קובעים חריגים אלה? באילו מקרים דין מתפטר הוא כדין מפוטר? 

החוק מפרט מספר מקרים בהם על אף שמדובר בעובד שהתפטר ולא בעובד שפוטר, עדיין תעמוד לו הזכות לפיצויי פיטורים. המקרים הללו כוללים, בין היתר, את המקרים הבאים: מקרים בהם העובד התפטר מעבודתו על רקע מחלה, לידה, מחלת בן משפחה; מקרים בהם המעביד נפטר; מקרים בהם המעביד עובר פשיטת רגל או פירוק ועוד. 
מקרה נוסף הוא מקרה של חילופי מעבידים. זהו מצב מיוחד, והשאלה האם עובד שעוזב את מקום עבודתו על רקע חילופי מעבידים, קרי: בשל העובדה שהמעסיק שלו עזב ונכנס במקומו מעסיק חדש - האם עובד כזה זכאי לפיצויי פיטורים בשני המקרים הבאים: כאשר התפטר ולא פוטר; ו/או כאשר פוטר על ידי המעביד החדש. במקרה כזה נשאלת שאלה נוספת - מי המעביד שמחויב בתשלום פיצויי הפיטורים לעובד. 

האם עובד שבחר להתפטר על רקע חילופי מעבידים זכאי לפיצויי פיטורים?

אין לכך תשובה גורפת וחד משמעית וההכרעה תלוית נסיבות. בעת חילופי מעסיקים, העובד עשוי להיות זכאי לפיצויי פיטורים בנסיבות משתנות:

פיצויי פיטורים לעובד שפוטר עקב חילופי מעסיקים

במקרה כזה, במידה שהעובד עבד אצל המעסיק הקודם למעלה משנה, הוא זכאי לפיצויי פיטורים.

פיצויים ינתנו לעובד שהתפטר על רקע חילופי מעסיקים רק אם יוכיח שחלה הרעה בתנאי העבודה עקב חילופי המעסיקים

פיצויי פיטורים לעובד שהתפטר על רקע חילופי מעסיקים

פיצויים ינתנו לעובד שהתפטר על רקע חילופי מעסיקים רק אם יוכיח שחלה הרעה בתנאי העבודה עקב חילופי המעסיקים. ישנם מקרים בהם עובד ימצא זכאי לפיצויי פיטורים אפילו שהמשיך לעבוד באותו מקום לאחר חילופי המעבידים וכעת הוא כפוף למעסיק החדש. אם העובד יוכיח שעקב חילופי המעביד השתנו תנאי העבודה לרעה בצורה מוחשית שגרמה לו לעזוב את מקום העבודה, הוא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים. אולם אם לא השתנו תנאי ההעסקה, אלא רק המעסיק, והלכה למעשה השכר, הזכויות, היקף המשרה, המיקום של העבודה וכדומה נותרו כשהיו, אזי העובד לא ימצא זכאי לפיצויים אלה משום שלא חלה הרעה משמעותית בתנאי העסקתו ואין הוא זכאי לפיצויי פיטורים רק בשל חילופי המעסיקים.

ככלל, אם העובד מפוטר לאחר חילופי המעסיקים, או שהוא יבחר להתפטר בנסיבות ההופכות אותו זכאי לפיצויי פיטורים, מי שישלם את הפיצויים יהיה המעסיק החדש

מי משלם את פיצויי הפיטורים במקרה של חילופי מעסיקים?

תלוי בעיתוי. ככלל, אם העובד מפוטר לאחר חילופי המעסיקים, או שהוא יבחר להתפטר בנסיבות ההופכות אותו זכאי לפיצויי פיטורים, מי שישלם את הפיצויים יהיה המעסיק החדש. וחשוב להדגיש: תקופת הפיצויים היא על כל משך העבודה כולל עבור המעסיק הישן. כלומר: רואים בתקופת העבודה של העובד תקופה אחת ממושכת. הרצף שלה לא "נשבר" והספירה לא מתאפסת כאשר המעבידים מתחלפים. 

גם לכלל זה יש חריג - לעתים מי שישלם את פיצויי הפיטורים יהיה המעסיק הישן. זה קורה כאשר העובד עבר ממקום עבודה אחד לאחר אצל אותו מעסיק, ואז במקום העבודה החדש התחלפו המעסיקים. במקרה כזה, העובד יקבל פיצויי פיטורים מהמעסיק הראשון. זה קורה למשל כשמדובר בעובדים של חברות שמירה ואבטחה ועובדים של חברות ניקיון. ההסדר בעניין פיצויי פיטורים על רקע חילופי מעסיקים הוא ייחודי כשמדובר בעובדים אלה. הסדר זה עוגן בבית המשפט.  

חילופי מעבידים - האחד מעביר לשני חפיפה

מה עולה בגורלם של פיצויי הפיטורים כשמדובר בעובדי ניקיון ועובדי אבטחה?

בית המשפט שבחן מצב ייחודי זה - מצב נפוץ בו מתחלפים מעסיקים כשמתחלפות חברות האבטחה ו/או הניקיון ומקום העבודה נשאר זהה - קבע והכריע: כשחברת האבטחה מתחלפת העובדים כמאבטחים זכאים לפיצויי פיטורים, גם אם המשיכו לעבוד פיזית באותו מקום תחת חברת אבטחה חדשה. משלם הפיצויים הוא המעסיק הראשון, קרי: חברת האבטחה המקורית והיא חייבת לשלם את הפיצויים גם אם העובד סרב לעבוד במקום עבודה חלופי שהוצע לו. זה הדין גם כשמדובר בעובדי חברת ניקיון.

 עוד בנושא:

מדריך פיצויים לעובד שהתפטר

* השתתפה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת זאפ משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים