zap group mishpati logo

בית הדין: הטיפ שייך למלצר ולא למסעדה

בית הדין חייב את בית הקפה "קפה קפה" לשלם שכר למלצרית, לאחר שקבע כי טיפים שלא עוברים דרך קופת בית הקפה, לא יכולים להיחשב במקום שכר עבודה

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
05.03.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
בית הדין: הטיפ שייך למלצר ולא למסעדה

הרשם צבי פרנקל מבית הדין האזורי לעבודה בבאר-שבע חייב לאחרונה את בית הקפה "קפה קפה" בבאר-שבע לשלם שכר למלצרית, זאת על אף שבית הקפה טען, כי המלצרית קיבלה טיפים שעברו את שכר המינימום.
בית הדין קבע, כי טיפים שלא עוברים דרך קופת המסעדה לא יכולים להיחשב במקום שכר עבודה והם שייכים למלצר.
 בית הקפה חוייב לשלם למלצרית את הסכום שתבעה עבור חודשיים עבודה: 1800 ₪.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני עבודה

רישומי בית הקפה לא נכונים
הרשם קיבל את עדותה של התובעת, אשר טענה כי הרישומים שהוצגו בדו"ח של בית הקפה אינם נכונים, וכי במספר מועדים "תוקנו" סכומי התשר שקיבלה, כך שבטופס הדיווח שנמצא אצל בית הקפה, רשומים סכומים גבוהים יותר מאלה שקיבלה. לטענת התובעת, בעקבות אותם רישומים, בית הקפה לא שילם לה  את שכרה מאחר שלטענתו היא קיבלה את אותם סכומים כתשר. את אותם סכומים התובעת תבעה בתביעה שהגישה לבית הדין.

הרשם קבע, כי בית הקפה לא הרים את הנטל לשכנע כי הרישום בדו"חות הינו רישום נכון ומדויק, וזאת גם לאור טענת התובעת כי יש רישומים בצבע עט שונה ובכתב שונה מכתב ידה בסכומים שרשומים שקיבלה כתשר.

האם תשר יכול להיחשב כשכר עבודה?
לאחר קביעה זו ציין הרשם, כי הסוגיה האם ובאיזו מידה תשר שלקוח משלם ישירות למלצר ישירות מהווה חלק משכר עבודתו לצורך חוק שכר מינימום נדונה בבית הדין הארצי, אשר קבע כי  תשר ייחשב כחלק מ'שכר עבודה' רק מקום שבו הוא נרשם ועובר דרך קופת המעסיקה.

בנוסף, בית הדין קבע  כי אין לשלול אפשרות שתשלום תשר יובא בחשבון לצורך תשלום שכר אם יתקיימו מספר תנאים הכרחיים מצטברים. אולם, במקרה הנדון, כך קבע הרשם פרנקל, התנאים לא התקיימו, שכן בית הקפה לא הציג כל הסכם בכתב בין הצדדים, כספי התשר לא עברו בקופה של בית הקפה ולמעשה בית הקפה לא שילם כספים כלל לתובעת ,אלא ראה ברישומי הדו"חות, ככספים שקיבלה התובעת והסתפק בכך.

" לאור האמור", כתב הרשם בפסק הדין, "מאחר והנתבעת לא עמדה בתנאים שנקבעו בפסיקה, לא תיעדה בקופה את ההכנסות מהתשר, ולא מסרה לתובעת הודעה בכתב אודות תנאי עבודתה- דין התביעה להתקבל במלואה".

הרשם חייב את בית הקפה לשלם לתובעת 1,800 שקלים, והוסיף בשולי פסק הדין כי מן הראוי שמסעדה תיידע את לקוחותיה לגבי השימוש בדמי התשר שהם משלמים לעניין השימוש בהם לתשלום שכר העובדים.

(דמ"ר 46774-12-11 ללוש נ' אלדרו השקעות 2007 בע"מ)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים