zap group mishpati logo

נקלעתם לחובות? 5 טיפים מעשיים בדרך להתאוששות

התמוטטות העסק, פיטורים, התנהלות כלכלית שגויה - אם הסתבכתם כלכלית, דעו שניתן להיחלץ מהמצב

09.03.17
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
נקלעתם לחובות? 5 טיפים מעשיים בדרך להתאוששות

לא פחות מ- 450 אלף תיקים נפתחים מדי שנה בלשכת ההוצאה לפועל, מה שאומר שהליך גביית חוב מתנהל כנגד אחד מכל 11 ישראלים. במציאות הכלכלית הקשה, החובות תופחים והחייבים מתרבים. אם גם אתה מרגיש את טבעת החוב מתהדקת סביב צווארך, ללא קשר לגובה החוב, לזהות הנושים ולמהות ההליכים שננקטו נגדך (בין אם נשלחו מכתבי אזהרה, או שהוגשו תביעות להוצל"פ), חשוב שתדע: יש דרך לצאת מהמשבר בכלכלי, כאשר ניהול זהיר, מחושב ומושכל שלך כחייב יסייע לך לצאת מהבוץ הכלכלי.

אז רגע לפני שתסתבך עוד יותר ורגע לפני שתייאש, הטיפים הבאים יעזרו לך להתמודד עם המשבר:

טיפים לבעלי חוב - איך חשוב לנהוג כשהנושים דופקים על הדלת:

חייבים רבים נוטים פשוט להתעלם מהנושים שרודפים אחריהם, ובכך הם טועים טעות מרה. התעלמות משיחות, מפניות וממכתבים לא מומלצת

1. לא להתעלם מהפניות ולא לדחות את ההתמודדות

לחובות יש נטייה לתפוח ולתפוח במהירות. חייבים רבים נוטים פשוט להתעלם מהנושים שרודפים אחריהם, ובכך הם טועים טעות מרה. התעלמות משיחות, מפניות וממכתבים לא מומלצת. החובות לא יעלמו, הם רק יצברו ריביות ויתפחו. בנוסף לכך, לנושים רבים, דוגמת בנקים, רשויות מקומיות וחברות המספקות שירותים שונים, יש אפשרות להגיע לחשבונותיך ולהטיל צווי עיקול על נכסיך. כמו כן עומדים לרשותם אמצעים שהפעלתם תגבה ממך מחיר יקר, אמצעים שיצרו את צעדיך, יקשו על ניהול חיים תקינים ויעמיקו את התהום הכלכלית וחבל. 

על כן, חשוב מאד לא להתעלם מהחובות ולהתחיל להתמודד עם המציאות. חשוב לדעת שלא משנה מה גודל הבור הכלכלי, כיום ישנן מגוון דרכים ואמצעים יעילים שיאפשרו את פירעון החובות ואת שיקומו של החייב. גם אם המצב נראה אבוד וחסר סיכוי, תמיד יש תקווה ומוצא, צריך רק לחפש פתרון מתאים ולהתחיל בתהליך של הבראה.

את הייעוץ המשפטי החיוני וההכרחי יש לקבל הכי מוקדם שניתן. ככל שתקדים לפעול, כך הסיכוי לפרוע את החובות יגדל

2. לפנות לייעוץ משפטי בהקדם

אף פעם לא מוקדם מדי לקבל יעוץ משפטי. לבעל חוב אין מספק כלים להתמודד עם פירעון חוב, ודאי כזה שהחלו להינקט צעדים משפטיים מעשים לפירעונו. אמנם ייעוץ משפטי של עורך דין עולה כסף ומצבך הכלכלי מקשה עליך לגייסו, אך חשוב לזכור שהשקעה בייעוץ משפטי היא השקעה משתלמת. עורך דין מומחה בעל ידע, כלים, מיומנויות וניסיון יוכל לסייע לך ובטווח הארוך להציל אותך ולחסוך לך הרבה מאד כסף.

את הייעוץ המשפטי החיוני וההכרחי יש לקבל הכי מוקדם שניתן. ככל שתקדים לפעול, כך הסיכוי לפרוע את החובות יגדל - אם טרם ננקטו נגדך הליכים, טרם הוצאו צווים והחוב עוד לא התחיל לצבור ריביות, עורך הדין יוכל לנהל עבורך משא ומתן עם הנושים ולהגיע להסדר תשלומים נוח. אם כבר החלו הליכי גבייה, עורך הדין יבחן את הנסיבות ויבנה אסטרטגיה מיטבית להתמודדות עם המצב. 

אם החייב יפתח בהליך פשיטת רגל, הוא יהנה מיתרונות רבים, ביניהם: צו תשלומים קבוע ללא צבירת ריבית, הסרת מרבית המגבלות מהחייב (מלבד צו עיכוב יציאה מהארץ), אפשרות למחיקת חובות וקבלת צו הפטר מותנה תוך תקופה קצרה יחסית ועוד

3. לצאת מהוצאה לפועל ולבחון אפשרות של הליך פשיטת רגל

רפורמה מהפכנית בפקודת פשיטת הרגל גררה שינוי מרחיק לכת בהליכי פשיטת הרגל ושינתה את כללי המשחק בתחום גביית החובות. עורך דין מומחה להוצאה לפועל ופשיטת רגל יבחן את המאפיינים השונים של המקרה שלך, ויכריע באיזו אסטרטגיה לפעול: האם לפנות להליך פשיטת רגל, הפתוח גם בפני חייבים פרטיים, או שמא להמשיך בהוצאה לפועל. לכל אחד מההליכים בערכאות השונות יש יתרונות וחסרונות, וקשה להכריע מראש איזה הליך עדיף ואידאלי בנסיבות העניין. זוהי החלטה שדורשת ידע משפטי נרחב. שני הקריטריונים שמשפיעים באופן הכי משמעותי על ההליך שייבחר הם: גובה החוב ויכולתו הכלכלית של החייב.

סופרים פרוטה לפרוטה - החובות מצטברים

ככלל, כשמדובר בחוב קטן אשר יכולתו הכלכלית של החייב מאפשרת לו לפורעו בזמן קצר (החזר חודשי גבוה), עדיף לפנות להוצאה לפועל. יש למימד הזמן השפעה קריטית: החוב צובר ריביות גבוהות ביותר, ואם החייב יחזיר כל חודש סכום קטן הוא יפרע רק את הריביות, ישלם עוד ועוד והחוב לא יצטמצם. כמו כן, לאורך כל תקופת פירעון החוב יש ויחולו עליו מגבלות. לעומת זאת, אם החייב יפתח בהליך פשיטת רגל, הוא יהנה מיתרונות רבים, ביניהם: צו תשלומים קבוע ללא צבירת ריבית, הסרת מרבית המגבלות מהחייב (מלבד צו עיכוב יציאה מהארץ), אפשרות למחיקת חובות וקבלת צו הפטר מותנה תוך תקופה קצרה יחסית ועוד. 

בניית אסטרטגיה לפרעון חובות ושיקום כלכלי דורשת ידע משפטי וכלכלי גם יחד, ולפיכך לא כל אדם ואף לא כל עורך דין יתאים

4. לא להתפשר על מקצועיות

למרבה הצער, לא כל מי שמציע לחייבים עזרה יודע להעניקה ובאמת לסייע. התמודדות עם חובות איננה התמודדות פשוטה ולשם הצלחה יש צורך בסיוע של איש מקצוע מומחה בתחום. מומלץ שעורך הדין שתפנה אליו יהיה עו"ד שעוסק בתחומים של הוצאה לפועל ופשיטת רגל. בניית אסטרטגיה לפרעון חובות ושיקום כלכלי דורשת ידע משפטי וכלכלי גם יחד, ולפיכך לא כל אדם ואף לא כל עורך דין יתאים. זהו לא המקום לחסוך ולהתפשר - אל תוותרו על ייעוץ משפטי מקצועי של עורך דין מומחה.

רשת האינטרנט רוויה בפרסומות שקריות ו"מומחים" רבים מציעים פתרונות קסם של מחיקת חובות במהירות רבה וביטול הגבלות שהוטלו על החייב מבלי למצמץ. על כן, אתם כחייבים צריכים להיות עירניים

5. לא להתפתות לפתרונות קסם

אמנם הרפורמה בדיני פשיטת הרגל שיפרה מאד את מעמדו של החייב ואת סיכוייו לפרוע את החובות, להשתקם ולצאת לדרך חדשה, ונכון שיש התחשבות רבה בחייב ושלל אמצעים שיסייעו לו להתמודד עם המשבר, אבל עדין אין פתרונות קסם ואין קיצורי דרך. רשת האינטרנט רוויה בפרסומות שקריות ו"מומחים" רבים מציעים פתרונות קסם של מחיקת חובות במהירות רבה וביטול הגבלות שהוטלו על החייב מבלי למצמץ. על כן, אתם כחייבים צריכים להיות עירניים, לשים לב ולא להיחפז להאמין להבטחות מלבבות מדי. יש מספיק מי שיאמרו לכם את מה שאתם מחפשים לשמוע רק כדי שתהפכו ללקוחות, ובהמשך הדרך, כשהמציאות תתבהר, צפויים לכם מפח נפש ואכזבה. 

אריה לרנר-משרד עורכי דין

אריה לרנר-משרד עורכי דין

עו"ד אריה לרנר, בעל תואר ראשון במשפטים, מנהל משרד פרטי בב"ש העוסק בתחום המשפט האזרחי. שירותי המשרד כוללים ייעוץ וייצוג משפטי, ייצוג מול בתי משפט לענייני משפחה, בתי דין רבניים וכן בתי המשפט המחוזיים, עריכת הסכמי גירושין, הסכמים לחיים משותפים וכן הסכמי ממון.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אריה לרנר-משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה