zap group mishpati logo

איפה הכסף? הכל על חקירות כלכליות

רוצים לברר מהו מצבו הכלכלי של שותפכם לעסקים? לגלות האם הבעל מסתיר נכסים? מומלץ להיעזר בחוקר פרטי מומחה לביצוע חקירות כלכליות

30.03.17
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
איפה הכסף? הכל על חקירות כלכליות

ישנם מצבים רבים בהם אדם, גוף או תאגיד זקוקים לתמונה כלכלית בהירה ושלמה שמשקפת את מצבו הכלכלי של גורם אחר. כדי להתחקות אחר מאפיינים כלכליים של גוף מסוים - אדם אחר, גוף כלשהו, חברה וכד', יש צורך בכלים, ידע ומיומנויות שיש לחוקרים פרטיים המעניקים שירותי חקירה כלכלית. 
בחירה נבונה ומושכלת בחוקר מומחה ומנוסה תסייע לאתר ולתפוס כספים ונכסים. איך בוחרים חוקר פרטי לשם ביצוע חקירה כלכלית ומהי תרומתו למשימה הקשה?

לחוקר הפרטי יש הכלים, הידע והשיטות לחשוף, לתעד ולאסוף ראיות לגבי מצבו הכלכלי של הגורם הנבדק. כך, בין היתר, נחשפים הנכסים, לרבות נדל"ן, חשבונות בנק, פקדונות, חסכונות, קופות גמל, רכוש וכיו"ב

מהי חקירה כלכלית?

חקירה כלכלית היא חקירה המשקפת את מצבו הכלכלי של חייב/לקוח והפועלת לאיסוף נתונים, בדיקת אמינות כלכלית וכל פרט נוסף לאיתור ומתן מענה ללקוחות וגם לחייבים.

לחוקר הפרטי יש הכלים, הידע והשיטות לחשוף, לתעד ולאסוף ראיות לגבי מצבו הכלכלי של הגורם הנבדק. כך, בין היתר, נחשפים הנכסים, לרבות נדל"ן, חשבונות בנק, פקדונות, חסכונות, קופות גמל, רכוש וכיו"ב; נחשפים גם מאפייני העסק, אם אכן מדובר בעסק, כגון: מיקום, כמות העובדים, מספר כלי הרכב, הציוד ועוד נתונים השופכים אור על איתנותו העסקית. חקירה כלכלית מתחקה גם אחר מצבו משפטי של הנחקר ומלמדת על חוסן כלכלי, על כדאיות, על נקיון כפיים ועל כל מה שקשור לאישיות הנבדקת מבחינה כלכלית.

ישנם מצבים רבים בהם יש צורך בחקירה כלכלית, למשל: בהליכי גירושין, כאשר צד אחד חושד שהצד השני מבריח נכסים, מסתיר נתונים ומוסר חצאי אמיתות כדי למנוע זכויות של הצד שכנגד ולשלול ממנו רכוש או כספים המגיעים לו על פי חוק

מי זקוק לחקירה כלכלית?

ישנם מצבים רבים בהם יש צורך בחקירה כלכלית, למשל: בהליכי גירושין, כאשר צד אחד חושד שהצד השני מבריח נכסים, מסתיר נתונים ומוסר חצאי אמיתות כדי למנוע זכויות של הצד שכנגד ולשלול ממנו רכוש או כספים המגיעים לו על פי חוק. או כאשר בעל עסק רוצה להכניס שותף עסקי או לגייס משקיעים. חקירה כלכלית היא גם כלי נהדר לבירור אודות לקוחות וספקים. גם בנקים וגופי מימון נעזרים בשירותי חקירה כלכלית: למשל לפני מתן הלוואה גדולה ללקוח שמקים צורך לברר האם הכל תקין אצל הלקוח ולאפיין את דרגת הסיכון הכרוכה בהקמת ההלוואה. גם במקרים של סכסוך עסקי חקירה כלכלית היא כלי נהדר  כשממצאיה יכולים לשרת את אחד הצדדים בעזרת איסוף מידע וראיות שיהוו אמצעי שובר שוויון בסכסוך ויאפשרו שמירה על אינטרסים חשובים. 

מקרה נפוץ נוסף שבמהלכו נעזרים בשירותי חקירות כלכליות אצל חוקר פרטי הוא כמובן חובות: נושים שמעוניינים לפרוע חוב משפרים באופן משמעותי את סיכוייהם להצליח במשימה הקשה כאשר הם נעזרים בשירותי חקירות כלכליות. 

כמעט כל בעל עסק הופך לנושה, החייבים מתרבים ורבים מהחובות הופכים קשים לגבייה או אפילו לחובות אבודים. כדי להימנע מההפסד הכספי העצום הנובע מחובות אבודים, חשוב שהנושים יפעלו נכון ובזמן 

כיצד חקירות כלכליות משרתות את הנושים?

המציאות הכלכלית בישראל הופכת את החקירות הכלכליות לאמצעי חיוני להישרדות העסק. על פי נתונים שונים המפורסמים מעת לעת באמצעי התקשורת, קרוב ל-80% מהגופים הפעילים במשק (בתי עסק, חברות וכדומה) סובלים מתזרים מזומנים בשל קושי של לקוחותיהם לעמוד בהתחייבויות כלכליות כלפיהם. הנתון המטלטל הזה חושף מציאות עגומה: כמעט כל בעל עסק הופך לנושה, החייבים מתרבים ורבים מהחובות הופכים קשים לגבייה או אפילו לחובות אבודים. כדי להימנע מההפסד הכספי העצום הנובע מחובות אבודים, חשוב שהנושים יפעלו נכון ובזמן וכך יגדילו את סיכוייהם לקבל כסף שחייבים להם.

ראוי להדגיש: חברות המספקות מידע עסקי לעסקים מספקות מידע שטחי ולא מעמיק דיו.

בעת בחירת חוקר פרטי לביצוע חקירה כלכלית יש לבחון מה הניסיון שלו ספציפית בתחום חקירות כלכליות, מהן המחויבויות שלו, מהן המטרות אותן הוא יכול ומסוגל להגשים ולא לחשוש לבקש גם "קבלות" ולבחון את אחוזי ההצלחה שלו

כיצד על הנושים לפעול נכון ובזמן?

ראשית, להקדים תרופה למכה

חשוב לפנות לחוקר פרטי כבר בשלב שבו משהו 'מריח' חשוד ולא לחכות שדברים יסתבכו. למשל, כשבעל עסק עובד עם לקוח שנים רבות ולפתע חוזר לו צ'ק, מצב כזה מדליק נורה אדומה ומחייב בירור מהיר. לפעולה מהירה יש משמעות: לפני שהחייב ממשיך להסתבך ולפני שנושים רבים מתדפקים על דלתותיו יש סיכוי גבוה לאתר נכסים ולהיפרע מהם.

שנית, לבחור נכון

חשוב מאד לבחור בחוקר פרטי מתאים. לשם כך יש לבחון את המאפיינים של החוקר המציע שירותי חקריה כלכלית, כדלקמן:

הכשרה ורישוי 

חשוב לוודא כי החוקר הפרטי מוסמך, וכי הוא בעל רישיון לניהול משרד חקירות.

ותק וניסיון 

חקירה כלכלית היא חקירה מאתגרת המחייבת ידע וכלים ייחודיים, ניסיון רב ושליטה במטריה המשפטית. לא כל חוקר מסוגל לעמוד באתגרי חקירה כלכלית ולהשיג ראיות שתהיינה קבילות בבית המשפט, כל זאת תוך שמירה על החוק וחתירה להגנה על האינטרסים של הלקוח. לפיכך, בעת בחירת חוקר פרטי לביצוע חקירה כלכלית יש לבחון מה הניסיון שלו ספציפית בתחום חקירות כלכליות, מהן המחויבויות שלו, מהן המטרות אותן הוא יכול ומסוגל להגשים ולא לחשוש לבקש גם "קבלות" ולבחון את אחוזי ההצלחה שלו. 

כנות 

גם האינטואיציה משחקת תפקיד בעת בחירת חוקר פרטי. חשוב להקשיב לרגש ולבחון האם הבטחותיו של החוקר נעדרות סיכוי והינן בבחינת פיתיון חסר גיבוי. חוקר שיצביע על המורכבות של העניין, ישתף בקשיים ויימנע מהבטחת הרים וגבעות לרוב יהיה אמין ומקצועי יותר. חשוב לזכור, כי מחוקר פרטי נדרשת יצירתיות רבה, חשיבה מחוץ לקופסה, אמביציה ותעוזה. 

חקירה כלכלית מהווה שלב קריטי בגביית חוב, ובאמצעותה ניתן להסיק האם בכלל ניתן להיפרע מהנושה והאם יש טעם לטרוח או שהבאר יבשה לגמרי

כיצד חקירה כלכלית תורמת לנושים?

חסכון במשאבים

תביעות חוב בבתי משפט מהוות הליך משפטי מורכב המצריך השקעה - גם של זמן וגם של כסף. פעמים רבות לא באמת משתלם לתבוע את החוב ונוצר מצב בו הנושה מפסיד פעמיים - פעם אחת כשהחוב לא יפרע, ופעם שניה כשישקיע משאבים בתביעת חוב לשווא. כדי להימנע מההפסד הכפול הזה יש להתנהל במתינות ולבחון את סיכויי התביעה לפני הגשתה. נדרשת עבודה של חקר ובירור לפני הגשת התביעה ולפני כל ההשקעה, ורק כשמתקבלת תמונת מציאות ברורה, ניתן לגבש אסטרטגיה ולפעול באופן מיטבי. חקירה כלכלית מהווה שלב קריטי בגביית חוב, ובאמצעותה ניתן להסיק האם בכלל ניתן להיפרע מהנושה והאם יש טעם לטרוח או שהבאר יבשה לגמרי. עוד יש לבדוק האם יש נושים רבים נוספים שיתחלקו "בעוגה" כך שהסכום שיתקבל יהיה בשיעור נמוך מדי ולא יצדיק את המאמץ. וכמובן שבמהלך החקירה הזו ניתן לאסוף ראיות קריטיות שהצגתן תסייע בהליך המשפטי.

חקירה ובדיקה לגילוי פרטים

תפיסת נכסים בזמן

חקירה כלכלית המבוצעת במועד מקצרת תהליכים ומעלה את הסיכוי לגבות את החוב. כשלנושה יש מידע אקטואלי מגובה בראיות הוא יכול כבר במעמד הגשת התביעה להגיש בקשה לצו עיקול על נכסים שאותרו וכך להגדיל באופן ניכר את הסיכוי להיפרע מהחייב. ככל שיש יותר מידע בשלב מוקדם יותר ועוד בטרם החייב התחיל להימלט מנושיו, כך גדל ארסנל האמצעים שבאמצעותם ניתן לגבות את החוב והסיכוי להפרע בזכות נכסים ממשיים גבוה. 

* חיים לנקרי, חוקר פרטי, מנהל "אגוז פלוס - המומחים לחקירות מורכבות"

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים