zap group mishpati logo

סימני מסחר - שאלות ותשובות מהפורום

מהו סימן תיאורי, תוך כמה זמן אפשר להגיש התנגדות לסימן מסחר, וכמה עולה לרשום סימן מסחר - אתם שאלתם, אנחנו ענינו

מאת: עו"ד ניב מורן
19.07.17
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
סימני מסחר - שאלות ותשובות מהפורום

סיבה להגבלה על רישום סימנים תיאוריים היא, שסימנים אלה הם חסרי אופי מבחין והם נחוצים לשימושם של כלל העוסקים בתחום כדי לתאר מוצרים או שירותים שהם מציעים לציבור הצרכנים

סימן תיאורי ורישומו 

שאלה: אני רוצה לרשום את הסימן "מחברות" לחנות לכלי כתיבה. קראתי בפורום שיש דבר כזה סימן תיאורי, מה זה אומר בעצם?

תשובה: סימן תיאורי או סימן מתאר הוא סימן הנוגע במישרין בסוג הסחורות או באיכותם של המוצרים להם הוא מיועד. הסיבה להגבלה על רישום סימנים תיאוריים היא, שסימנים אלה הם חסרי אופי מבחין והם נחוצים לשימושם של כלל העוסקים בתחום כדי לתאר מוצרים או שירותים שהם מציעים לציבור הצרכנים.

סימן תיאורי הוא מושג יחסי, ובפסיקה מקובל להתייחס ל"ציר התיאוריות", כך שסימנים שמתארים באופן מובהק את הסחורות או השירותים להם הם מיועדים ייחשבו אפריורית כסימנים שאינם כשירים לרישום, ואילו סימנים הממוקמים במקום נמוך בציר ייחשבו רק כסימנים מרמזים הכשירים לרישום.
ניתן להתגבר על תיאוריות סימן באמצעות ייחוד הסימן באמצעות עיצוב או הוספת אלמנטים מבדלים או באמצעות הוכחת אופי מבחין נרכש.

רישום מילה בעברית או באנגלית כסימן מסחר מעניק הגנה גם לתעתיק המילה בעברית או באנגלית, זאת בין היתר מכיון שדמיון בין סימנים נבחן גם ע"פ מבחן הצליל

סימן מסחר בעברית/אנגלית

שאלה: האם רישום מילה/צירוף ללא עיצוב באנגלית תופס גם בעברית או שזה "דבר נוסף" שמצריך עוד אגרות? לדוגמא: zvika ו-צביקה 

תשובה: רישום מילה בעברית או באנגלית כסימן מסחר מעניק הגנה גם לתעתיק המילה בעברית או באנגלית, זאת בין היתר מכיון שדמיון בין סימנים נבחן גם ע"פ מבחן הצליל. כך שע"פ הדוגמה שלך, רישום הסימן ZVIKA עבור סחורות או שירותים מסוימים יעניק בלעדיות על השימוש בסימן ויוכל למנוע מאחרים מלרשום או לעשות שימוש בסימן -"צביקה" לגבי אותן סחורות.

לגבי צירופים יש לבחון דמיון מטעה, לא בטוח שתעתיק הצירוף לשפה אחרת או תרגומו יהיה דומה עד כדי הטעיה לצירוף המקורי.
כדי להחליט כיצד יש להגיש סימן מומלץ להתייעץ בעו"ד הבקי בתחום זה.

אין דרישה בדין האמריקאי שבעל הסימן יהיה תושב או אזרח של ארה"ב או שעסקו ינוהל בארה"ב. בדין האמריקני הדרישה המהותית היא לשימוש בסימן בארה"ב

רישום סימן מסחר בארה"ב

שאלה: אני מעוניינת לשווק בגדים שאני מעצבת לארה"ב ולהדפיס עליהם מותג מסוים. האם אפשר לרשום סימן מסחר על המותג בארה"ב למרות שאני מעצבת את הבגדים בישראל ואין לי חנות בארה"ב?

תשובה: אין דרישה בדין האמריקאי שבעל הסימן יהיה תושב או אזרח של ארה"ב או שעסקו ינוהל בארה"ב. בדין האמריקני הדרישה המהותית היא לשימוש בסימן בארה"ב. לכן יהיה עליך להראות שימוש בסימן בארה"ב על-גבי הסחורות לגביהן הוא נרשם כתנאי לרישומו.

לדוגמה: בקשה לרישום הסימן "תפוח" עבור פירות טריים תחשב כסימן מתאר או גנרי ולכן אינה ניתנת לרישום

סימן תיאורי חסר אופי מבחין

שאלה: הגשתי סימן על שם העסק שלי וקיבלתי הודעת סירוב בה נטען שהסימן שלי חסר אופי מבחין ותיאורי. מה זה אומר והאם יש מה לעשות?

תשובה: בסעיף 11(10) בפק' סימני המסחר נקבע שהרשם יסרב לרישום סימנים המורכבים "מספרות, אותיות או מלים, הנוהגות במסחר לציונם או לתיאורם של טובין או סוגי טובין או הנוגעות במישרין למהותם או לאיכותם, זולת אם הוא בעל אופי מבחין."

כלל זה נועד, בין היתר, למנוע את רישומם של סימנים המכילים רכיבים השגורים במסחר, שרישומם יקשה על ייתר העוסקים בתחום לנהל את עסקיהם. לדוגמה: בקשה לרישום הסימן "תפוח" עבור פירות טריים תחשב כסימן מתאר או גנרי ולכן אינה ניתנת לרישום.
שים לב שבסעיף נקבע שניתן יהיה לרשום סימן תיאורי אם הסימן רכש אופי מבחין. לכן, במקרים מסוימים ניתן לשכנע את הרשם באמצעות ראיות שהציבור מזהה את הסימן התיאורי עם מקור אחד בלבד ולכן הוא כשיר לרישום.

ניתן להגיש התנגדות לבקשה לרישום סימן מסחר שקובלה ע"י מחלקת סימני המסחר בתוך שלושה חודשים ממועד פרסום הבקשה ביומן סימני המסחר

התנגדות לסימן מסחר

שאלה: תוך כמה זמן אפשר להתנגד לסימן מסחר?

תשובה: ניתן להגיש התנגדות לבקשה לרישום סימן מסחר שקובלה ע"י מחלקת סימני המסחר בתוך שלושה חודשים ממועד פרסום הבקשה ביומן סימני המסחר.

אגרת רשם סימני המסחר עבור הגשת בקשה לרישום סימן מסחר אחד, בסוג אחד של סחורות/שירותים הינה 1,601 ש"ח; עבור כל סוג נוסף יש להוסיף אגרה בסך 1,203 ש"ח

עלות רישום סימן מסחר

שאלה: אשמח לדעת כמה עולה לרשום סימן מסחר.

תשובה: עלות הגשת בקשה לרישום סימן מסחר כוללת שני רכיבים - אגרת רשם ושכ"ט עו"ד.

אגרת רשם סימני המסחר עבור הגשת בקשה לרישום סימן מסחר אחד, בסוג אחד של סחורות/שירותים הינה 1,601 ש"ח; עבור כל סוג נוסף יש להוסיף אגרה בסך 1,203 ש"ח. מחירי האגרות עודכנו ב-1.1.2017.
הרכיב השני שכ"ט עורך דין משתנה מאוד ממשרד למשרד, וההמלצה כאן היא לפנות לעו"ד שמתמחה בתחום שכן התנסות על חשבון הלקוח היא לעולם יקרה יותר... יש לזכור שלאחר ההגשה צפויות עלויות נוספות כמו טיפול בדוחות בחינה, בקשות ארכה, הליכי ריב והתנגדויות. בנוסף, מרבית המשרדים נוהגים לחייב גם עבור דיווחי קיבול, פרסום ושליחת תעודת הרישום.
לכן, בהחלט מומלץ לבחון כמה הצעות ולבדוק את כל הרכיבים הנ"ל כדי לא להיות מופתעים מעלויות נסתרות. את מוזמנת לפנות לקבלת הצעת מחיר.

אין חובה להיעזר בעו"ד לצורך הגשת בקשה לרישום סימן מסחר, אך בדומה להליכים משפטיים ולפרוצדורות אחרות הדורשות מומחיות, הסתייעות בעו"ד יכולה לחסוך מאמצים ומשאבים רבים

האם חייבים עו"ד כדי לרשום סימן מסחר?

שאלה: האם אפשר להגיש לרשם בקשה לבד, בלי עו"ד?

סימני מסחר - שימו לב לתהליך הרישום

תשובה: אין חובה להיעזר בעו"ד לצורך הגשת בקשה לרישום סימן מסחר, אך בדומה להליכים משפטיים ולפרוצדורות אחרות הדורשות מומחיות, הסתייעות בעו"ד יכולה לחסוך מאמצים ומשאבים רבים. סימני מסחר הם ענף בדיני הקניין הרוחני וככאלה אינם בהכרח מובנים למי שאינו מצוי בתחום. גם עוה"ד שאינם בקיאים בפקודת סימני המסחר, בתקנות, בפסיקת בתי המשפט ובנהלי מחלקת סימני המסחר, עלולים לשגות באופן הגשת הבקשה. טעות בשלב ההגשה יכולה לעלות ביוקר, הן מבחינת עלויות התארכות הליך הרישום והן בהמשך כאשר בעל הסימן יבקש להגן על זכויותיו ולתבוע מכוחן מפרים. לכן, מומלץ להיוועץ בעו"ד הבקי בתחום בטרם הגשת בקשה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים