zap group mishpati logo

רומניה משלמת: פיצויים חודשיים לניצולי שואה

ניתן לקבל פנסיה חודשית מרומניה, בנסיבות המתאימות. בדקו האם אתם זכאים לכך

13.11.17
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
רומניה משלמת: פיצויים חודשיים לניצולי שואה

רקע הסטורי - תקופת מלחמת העולם הראשונה

רומניה החלה את מלחמת העולם הראשונה לצידה של גרמניה ואוסטרו-הונגריה, אך ב-1916 שנתה צד, והצטרפה לצרפת, אנגליה ורוסיה נגד הגרמנים.
הצבא הרומני ניהל קרבות קשים נגד הצבא הגרמני שרצה לכבוש את רומניה והצליח לעצור ולהדוף אותו.

כתוצאה מכך, בהסכמי ורסאי ב-1918 זכתה רומניה להטבות טריטוריאליות, ויכלה לצרף אליה את טרנסילבניה ואת המחוזות המזרחיים שגבלו עם רוסיה, בסרביה ובוקובינה ונוצרה ב-1/12/1918 רומניה הגדולה.

בתקופה שלאחר מכן, עד מלחמת העולם השנייה, הייתה ברומניה פריחה כלכלית ותרבותית ממנה נהנו היהודים, אשר בזכות כשרונותיהם החלו לתפוס עמדות גבוהות בכלכלה, בתרבות, במסחר וגם היו מקורבים לחצר המלך קרול השני שעלה לשלטון ב-8/6/1930.

בשנות השלושים של המאה הקודמת קמה ברומניה מפלגה לגיונרית שהיתה לאומית ואנטישמית, וחיקתה את המפלגה הנאצית בגרמניה ואת המפלגה הפשיסטית באיטליה

לאומיות ואנטישמיות

בשנות השלושים של המאה הקודמת קמה ברומניה מפלגה לגיונרית שהיתה לאומית ואנטישמית, וחיקתה את המפלגה הנאצית בגרמניה ואת המפלגה הפשיסטית באיטליה.

חבריה התאמנו בהפעלת נשק בתרגילים צבאיים, היא התרחבה ואיימה גם על המשטר.
מפלגות מסורתיות ירדו מכוחן, ולא יכלו לעצור את התנועה הלגיונרית.

על רקע זה בפברואר 1938 פיזר המלך קרול - CAROL את המוסדות השלטוניים והקים רודנות מלכותית - Regala Dictatura שניסתה לעצור ולרסן את הלגיונרים.

ב-26.6.1940 הגישה ברית המועצות לרומניה אולטימטום לפנות את האזורים בסרביה ובוקובינה וזה תוך 4 ימים

חלוקת פולין

ב-1939 חתם שר החוץ הסובייטי מולוטוב בשם ארצו עם שר החוץ של גרמניה הנאצית ריבנטרופ הסכם אי התקפה. לאחר מכן שתי המעצמות האלה חילקו ביניהן את פולין. 
ב-26.6.1940 הגישה ברית המועצות לרומניה אולטימטום לפנות את האזורים בסרביה ובוקובינה וזה תוך 4 ימים.

רומניה נכנעה ללחץ, צבאה החל לסגת מאזורים אלה ששטחם 60,000 קמ"ר, וחיו בהם 3.5 מליון תושבים.

הפרוגרומים נגד היהודים ברומניה החלו בקיץ 1940. לפרעות אלה לא היה קשר לנאצים. אלה היו תוצרת רומניה עצמית

פוגרומים נגד יהודים ברומניה

התפשטו שמועות, כי היהודים שהם קומוניסטים משתפים פעולה עם הסובייטים ומזנבים ביחידות הרומניות הנסוגות.

כך החל הפוגרום הראשון בדורוחאוי - DOROHOI בתאריך 4.7.1940 בו נהרגו כ-50 יהודים. הפוגרום בוצע ע"י הצבא הרומני בסיוע תושבים מקומיים.
הפרוגרומים נגד היהודים ברומניה החלו בקיץ 1940. לפרעות אלה לא היה קשר לנאצים. אלה היו תוצרת רומניה עצמית.

למלך קרול לא היתה ברירה, והוא מינה לראש ממשלה ב-4.9.1940 את המרשל אנטונסקו, בעל ברית באותו הזמן של הלגיונרים אז החלו באופן רשמי הרדיפות נגד היהודים. עם פרוץ מלחמת העולם השנייה וכיבושה של פולין ע"י גרמניה וניצחונותיה בשדות הקרב השתנתה גם התמונה ברומניה.

עם עלייתו של המרשל אנטונסקו לשלטון, החלו באופן רשמי הרדיפות נגד היהודים, נחקקו חוקים שאסרו על היהודים לעסוק במקצועות רפואה, משפטים וזכויותיהם האזרחיות והכלכליות הוגבלו

רדיפות וחוקים נגד יהודים

עם עלייתו של המרשל אנטונסקו לשלטון, החלו באופן רשמי הרדיפות נגד היהודים, נחקקו חוקים שאסרו על היהודים לעסוק במקצועות רפואה, משפטים וזכויותיהם האזרחיות והכלכליות הוגבלו. כן הוגבל החופש האישי שלהם.

רומניה שהפכה להיות בעלת ברית של גרמניה הצטרפה להתקפה היזומה של גרמניה נגד ברית המועצות ב-22/6/41, והצבא הרומני כבש את השטחים שברית המועצות קיבלה אותם עפ"י האולטימטום ב-6/1940.

היהודים שחיו בכפרים ובעיירות נדרשו עפ"י צו ממשלתי לעזוב את מקום מגוריהם ולעבור לערים הגדולות ששם רוכזו בגטאות

ריכוז היהודים בגטאות

היהודים שחיו בכפרים ובעיירות נדרשו ע"פ צו ממשלתי לעזוב את מקום מגוריהם ולעבור לערים הגדולות ששם רוכזו בגטאות. כל זאת על מנת להקל באיסופם ושליחתם למחנות ההשמדה בהתאם לתוכנית הגרמנית אליה רצה להצטרף באותו השלב אנטונסקו.

מי ששרד את המסעות הקשים בתנאים לא אנושיים, הגיע למקומות שלא ראויים למגורים, שם שהו אלו ששרדו עד קיץ 1944 כאשר שוחררו על ידי הצבא הסובייטי

אלו ששרדו

למזלם של היהודים, הצבא הגרמני והצבא הרומני נחלו מפלה בסטלינגרד, דבר שהביא לערעור בטחונו של אנטונסקו בתוצאות המלחמה, ובהתאם בוטלה תוכנית המשלוחים. אולם היהודים שחיו בבוקובינה, מולדובה ובסרביה הוגלו לטרנסניסטריה. מי ששרד את המסעות הקשים בתנאים לא אנושיים, בקור, בשלג ללא אוכל, ללא תנאי היגיינה ובלי אמצעים רפואיים, הגיע למקומות שלא ראויים למגורים, שם שהו אלו ששרדו עד קיץ 1944 כאשר שוחררו על ידי הצבא הסובייטי. 

למרבה הצער רק חלקם שרדו.

חצי מהיהודים ברומניה מתו בתקופה מלחמת העולם השנייה

לפני מלחמת העולם השנייה יהדות רומניה מנתה 800,000 איש. בסיום המלחמה נשארו מהם רק 400,000 איש.

רומניה חוקקה חוק לפיו ניתנה אפשרות למי שנשלח מביתו על-ידי הרשויות הרומניות למקום אחר מזה שהוא גר לפני כן בתקופה מ-6.9.1940 ועד 6.3.1945 וכן לכל אלה שנשלחו למחנות, גטו או מחנות עבודה, לתבוע ולקבל מהמדינה פנסיה חודשית

פנסיה חודשית

רומניה שלאחר המהפכה מ-1989, היא אחת הארצות היחידות למעט גרמניה שהכירה באשמה שלה לפרעות ולרדיפות כלפי היהודים שהיו תושביה. 

כמו כן רומניה מכבדת את השואה ביום מיוחד כל שנה, ואף אסרה בחוק על גילוי אנטישמיות. היא חוקקה חוק 189/2000 לפיו ניתנה אפשרות למי שנשלח מביתו על-ידי הרשויות הרומניות למקום אחר מזה שהוא גר לפני כן בתקופה מ-6.9.1940 ועד 6.3.1945 וכן לכל אלה שנשלחו למחנות, גטו או מחנות עבודה, לתבוע ולקבל מהמדינה פנסיה חודשית.

חישוב הזכות הוא לפי כל שנה בה נאלץ הנרדף לשהות מחוץ למענו הקודם, כאשר התשלום עבור שהיה בגטו הוא מוגדל

הגשת תביעות

חישוב הזכות הוא לפי כל שנה בה נאלץ הנרדף לשהות מחוץ למענו הקודם, כאשר התשלום עבור שהיה בגטו הוא מוגדל.

התביעות מוגשות בקופות הפנסיה המחוזיות יחד עם מסמכים רשמיים כמו אישורים שניתנו ע"י הרשויות הרומניות מאז, וגם לאחר מכן, מי שאין ברשותו מסמכים כאלה, יכול להוכיח את רדיפותיו ע"י הצהרות בשבועה של שני עדים.

בוטלה הדרישה כי המבקש או העדים יהיו אזרחים רומנים.

מאז שחוקק החוק הנ"ל, נבדקו קופות הפנסיה ע"י משרד העבודה הרומני שבודק את התשלומים מקופות הפנסיה, והתגלה כי אחוז ניכר מהמבקשים הישראלים נתנו הצהרות כוזבות 

הצהרות כוזבות

מאז שחוקק החוק הנ"ל, נבדקו קופות הפנסיה ע"י משרד העבודה הרומני שבודק את התשלומים מקופות הפנסיה, והתגלה כי אחוז ניכר מהמבקשים הישראלים נתנו הצהרות כוזבות וסידרו את קבלת הפנסיה באמצעות "מאכערים"  שהיה להם קשרים באותם קופות הפנסיה.

בתקופה האחרונה הועלו סכומי הפנסיה באופן שאלה שנשלחו לטרנסניסטריה יכולים לקבל 200-300 יורו לחודש

בדיקה יסודית של הבקשות מישראל

מצב זה גורם לקופות הפנסיה לבדוק ביתר יסודיות את הבקשות מישראל, ויוצר מצבים אבסורדיים כמו לדרוש מאלה שנשלחו לטרנסניסטריה להביא אישורים רשמיים על היותם שם.
מכל מקום, בתקופה האחרונה הועלו סכומי הפנסיה באופן שאלה שנשלחו לטרנסניסטריה יכולים לקבל 200-300 יורו לחודש.

פיצויים מרומניה לניצולי שואה

לכן מומלץ לזכאים להגיש את התביעות המתאימות בהקדם.

עו"ד ינאי (ינקולוביץ) חיים (אזרחות רומנית)

עו"ד ינאי (ינקולוביץ) חיים (אזרחות רומנית)

עו"ד חיים ינאי (ינקולוביץ) עוסק בתחום משנת 1966. עו"ד ינאי בקיא בחוק הרומני ומקושר למאגרי מידע עדכניים על מצב החקיקה והפסיקה ברומניה. המשרד פועל הן בישראל וברומניה ומעניק את השירותים המשפטיים, בתחומי המשפט הבאים: משפט מסחרי, אזרחי, עסקאות מקרקעין, ירושות ועיזבונות בישראל וברומניה, תאונות דרכים בישראל ובורומניה ותחומים נוספים.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • אזרחות ישראלית והסדרת מעמד - שאלות ותשובות מהפורום

    אזרחות ישראלית והסדרת מעמד - שאלות ותשובות מהפורום

    הבאת עובדת זרה מהפיליפינים, אזרחות ישראלית לתיירת לא יהודייה, אזרחות כפולה, הסדרת מעמד בארץ של בעל השוהה במדינה אחרת - סוגיות אלו ואחרות עלו לאחרונה בפורום אזרחות ישראלית והסדרת מעמד. כל התשובות, לפניכם
    5 דק'
  • דרכון פולני - שאלות ותשובות

    דרכון פולני - שאלות ותשובות

    אילו זכויות מוענקות לבעלי אזרחות פולנית? במקרה שהסבא רבא היה אזרח פולין, הנינים יכולים להוציא דרכון פולני? שאלות אלו ואחרות נשאלו לאחרונה בפורום דרכון פולני בפורטל משפטי. מנהל הפורום, עו"ד עמיחי זילברברג, השיב לשאלות הגולשים
    3 דק'
  • מאפשטיין ועד הורוביץ: גם אלפי אשכנזים בישראל זכאים לדרכון פורטוגלי

    מאפשטיין ועד הורוביץ: גם אלפי אשכנזים בישראל זכאים לדרכון פורטוגלי

    לרוב נהוג לחשוב שרק יהודים ממוצא מזרחי עשויים להיות זכאים לדרכון פורטוגלי, אך מתברר שגם אלפי אשכנזים מפולין, מגרמניה וממדינות נוספות עשויים להיות זכאים לו
    5 דק'
עו"ד ינאי (ינקולוביץ) חיים (אזרחות רומנית)

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה