zap group mishpati logo

קבלת אזרחות רומנית - האם גם אתם יכולים?

מה קובע חוק האזרחות הרומני? כיצד משפיע מצבה הכלכלי המשתפר של רומניה על אזרחיה, והאם ישראלים יתקשו לקבל אזרחות רומנית בקרוב? על כל אלו ועוד במאמר שלפניכם

מאת: עו"ד חיים ינאי ינקולוביץעו"ד ינאי (ינקולוביץ) חיים (אזרחות רומנית)
04.09.14
תאריך עדכון: 04.03.24
3 דק'
קבלת אזרחות רומנית - האם גם אתם יכולים?

רומניה גובלת בגבול ארוך עם אוקראינה הנתונה בסכסוך מלחמתי עם רוסיה.

סכסוך זה משפיע לרעה על כלכלת שתי המדינות, אך לא על רומניה על אף קרבתה לאזור הסכסוך. להיפך, בהיותה חברה באיחוד האירופי ובנאט"ו, זוכה רומניה דווקא כעת להשקעות מוגברות בתשתיות ובביטחון מצד האיחוד ומצד ארצות הברית, בהיותה מחזיקה בגבול האיחוד המזרחי כלפי רוסיה.

כידוע, עלות היצור ברומניה נמוכה מאשר בישראל והמס השולי הסופי בה הוא 16% בלבד, דבר המושך משקיעים וחברות ישראליות לפעול בה.
הרבה חברות ישראליות מייצרות שם באמצעות חברות בת חלקים למכונות ולמטוסים המיוצאים בגין האיכות והמחיר אטרקטיבי בעיקר לארצות הברית.

הנה כי כן, פרט לנדל"ן ולפעולות דלעיל, עוסקים הישראלים ברומניה גם בחקלאות ליצוא ובמסחר בינלאומי של סחורות.

בעקבות כך, ישראלים רבים גם לא ממוצא רומני, עוסקים ועובדים ברומניה לפחות חלק מזמנם.

אישורי עבודה או אשרת שהיה

אלה שאינם בעלי אזרחות רומנית נזקקים לאישורי עבודה או אשרת שהיה לתקופה ממושכת כדי להימצא בארץ זו.

בתקופה האחרונה, שלטונות ביקורת הגבולות ברומניה מקפידים על הוראות החוק, ומי שעבר על תקופת הביקור המותרת ע"פ ויזת התייר שברשותו, כניסתו למדינה נמנעת וחותמת איסור כניסה מוטבעת על דרכונו.
היו מספר מקרים שבהם ישראלים נאלצו לחזור מבלי יכולת להיכנס.
לכן, מעבר למניעים אחרים של ביטחון אישי או אפשרות ללמוד באירופה, ישראלים רבים מעוניינים באזרחות הרומנית כדי שתאפשר להם לעבוד ברומניה או בארצות האיחוד.

חוק האזרחות הרומני

לאחר נפילת המשטר הקומוניסטי חוברה חוקה חדשה, ובמסגרתה חוקק חוק האזרחות הנוכחי המאפשר גם למי שאזרחותו נשללה ממנו בניגוד לרצונו, לבקש מחדש בעצמו או על ידי צאצאיו.

דא עקא, לאחרונה נשמעת ברומניה ביקורת על יישום החוק הנ"ל לגבי מבקשים מארצות שאין בהן הדדיות כלפי רומניה. למשל, לפי החוק שם, רק לאזרח רומני מותר לרכוש קרקע אך גם אזרח של ארץ אחרת מהאיחוד האירופי יהנה מאפשרות זו, בתנאי כי בארצו קיים מנגנון של הדדיות כלפי אזרחי רומניה, דהיינו: מותר לאזרח רומני לרכוש אדמה באותה ארץ.

הדדיות כלפי האזרחים

על אותו משקל, טוענים חוגים אלה ברומניה, כי צריך להפסיק לתת אזרחות לצאצאים של אזרחים רומנים לשעבר שנולדו בישראל כיוון שהרומנים לא זוכים להדדיות, כלומר: ילדים של אזרחים רומנים הנולדים בארץ לא מקבלים אזרחות ישראלית.

צמיחה והשקעה

יש לציין, כי מצבה הכלכלי של רומניה משתפר למרות המשבר העולמי והמשבר הביטחוני באזורה.
הגירעון בתקציב אינו גבוה ואגרות החוב של המדינה מדורגות בדרגת השקעה בינלאומית.
התייצבות מערכת המשפט ומלחמה מתמשכת בשחיתות עליה מכריזה הממשלה, ואשר לפיה גם ראש הממשלה נשלח לבית הסוהר, מעודדת את המשקיעים.
השנה האחרונה הייתה שנת ברכה לחקלאות עם יבולים גבוהים והתוצרת הולכת ברובה ליצוא.
שער החליפין יציב והבנק המרכזי מחזיק את הריבית על המטבע המקומי בדרגה נמוכה.

על כן, ככל שמצבה הכלכלי של רומניה ישתפר, כך תעלה הדרישה בקרב האזרחים להדדיות כלפי כל הנחה או הענקה למדינות זרות או אזרחי חוץ.

האם לא ניתן יהיה לקבל אזרחות בקרוב?

על כן, על אף היחסים הטובים הקיימים בין שתי המדינות, לדעת הכותב, דלת קבלת האזרחות לישראלים שנולדו בארץ עומדת להיסגר בזמן הנראה לעין, כנראה לאחר הבחירות בהן צפויה עליה למפלגות בעלות גוון לאומי.

 
* חיים ינאי ינקולוביץ עו"ד ונוטריון

** הכותב הוא בעל משרד עורך דין בישראל העוסק גם בפעולות משפטיות ברומניה ומטפל גם בהשגת אזרחות ודרכון רומני לזכאים. חבר בהנהלת לשכת מסחר ישראל רומניה ויועץ משפטי של התאחדות עולי רומניה בישראל ע.ר.

עו"ד ינאי (ינקולוביץ) חיים (אזרחות רומנית)

עו"ד ינאי (ינקולוביץ) חיים (אזרחות רומנית)

עו"ד חיים ינאי (ינקולוביץ) עוסק בתחום משנת 1966. עו"ד ינאי בקיא בחוק הרומני ומקושר למאגרי מידע עדכניים על מצב החקיקה והפסיקה ברומניה. המשרד פועל הן בישראל וברומניה ומעניק את השירותים המשפטיים, בתחומי המשפט הבאים: משפט מסחרי, אזרחי, עסקאות מקרקעין, ירושות ועיזבונות בישראל וברומניה, תאונות דרכים בישראל ובורומניה ותחומים נוספים.

דין רומני, זכויות ניצולי שואה, נוטריון, משפט מסחרי, מקרקעין ונדל"ן, אזרחות, דין ודרכון זר, ייצוג בבית משפט

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ינאי (ינקולוביץ) חיים (אזרחות רומנית)

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה