zap group mishpati logo

רשלנות במעקב ההריון - התיק הסתיים בפשרה

מרשלנות במעקב הריון, דרך גישור ועד הגעה לפשרה מוצלחת: מקרה אמיתי שהסתיים לשביעות רצון התובעים

מאת: עוה"ד רוברט פאר ופליקס גרובשטיין
31.12.17
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
רשלנות במעקב ההריון - התיק הסתיים בפשרה

למשרד הח"מ הגיעה אשה צעירה שלה מספר ילדים, ואחד מהם חולה בתסמונת גנטית שלא אובחנה במהלך מעקב ההריון בקופת חולים וטיפת חלב. 
המחלה מתבטאת בפגיעה פיזיולוגית,  פגיעה התפתחותית, בעיות התנהגות ואגרסיביות יתר ומקנה אחוזי נכות.  

לפני שנדון בתיק לגופו, נסקור מספר מושגי יסוד בעניין זה -

מעקב הריון כולל פרוטוקול מסודר של בדיקות ופעולות שהרופא והאחיות בסניף צריכים לבצע בשלבים שונים של ההריון המחולק לשלושה טרימסטרים (שלישיים) כדי לגלות מומים או בעיות בהריון

מעקב הריון  

1. כל אשה שנכנסת להריון מתחילה בתהליך ארוך של בדיקות, צילומים, מעקב ובקרה אחר העובר עד הלידה לאחר 9 חודשים. זאת, כדי להקטין ככל האפשר סיכוני הריון ולהביא ללידת ילד בריא.

2. בימי קדם הריון היה תקופה מיסטית ולא ידועה, והנשים היו עוברות את תשעת החודשים ללא כל ידע מוקדם על מצב העובר או מינו ואז יולדות.  מרבית הלידות היו בבית, לעתים בעזרת מיילדת, וחלק ניכר מהלידות היה מסתיים במוות, או בפגיעה כזו או אחרת באם או בילוד.  לעתים, היה נולד ילד חולה או לוקה במומים.

3. בעולם המודרני, עם התקדמות הטכנולוגיה והרפואה, בייחוד בדיקות גנטיות שונות ושכלול בדיקות הדמיה ביחוד US , MRI  ואחרות, מקובל לבצע לאישה הרה מעקב הריון מקצועי ומסודר ע"י רופא נשים בקופת חולים או בטיפת חלב או באופן פרטי ומורחב - כל אשה לפי רצונותיה ויכולתה הכלכלית.

4. מעקב הריון כולל פרוטוקול מסודר של בדיקות ופעולות שהרופא והאחיות בסניף צריכים לבצע בשלבים שונים של ההריון המחולק לשלושה טרימסטרים (שלישיים) כדי לגלות מומים או בעיות בהריון ולהקטין ככל הניתן את הסיכונים ליולדת ולילוד, וכן למנוע או לכל הפחות לצמצם למינימום את האפשרות כי יוולד תינוק חולה במחלה קשה או פגוע - מה שנקרא בשפה המשפטית "טוב מותי מחיי", כפי שיוסבר בהמשך.  

5. מעקב ההריון כולל בין היתר בדיקות דם, בדיקות הדמיה (US ולעתים MRI ראש) כדי לוודא התפתחות תקינה, בדיקות גנטיות שונות לרבות שקיפות עורפית, בדיקות סקר לתסמונת דאון ואח', דיקור מי שפיר, ובעשר - שתים עשרה שנים האחרונות צ'יפ גנטי. בנוסף, האשה מחוברת למוניטור כדי לוודא, כי העובר חי וכי ליבו מתפקד היטב וכדי לזהות מצוקה עוברית (בעיות נשימה , לב וכיו"ב) לרבות ובייחוד סכנה לחיי העובר באמצעות חנק של חבל הטבור, עובדה אשר מחייבת ילוד חרום באמצעות ניתוח קיסרי אם שבוע ההריון מאוחר דיו.

פסק הדין בעניין המר קובע בקליפת האגוז, כי עילת התביעה של ילוד שנולד סובל מנכות קשה תעבור למעשה להוריו, שיוכלו לתבוע פיצויים בגין הוצאות גידול והחזקת הילד למשך כל ימי חייו

עילת תביעה בגין הולדה בעוולה

6. זהו המינוח המשפטי שטבעו בתי המשפט למקרים בהם בשל קיומו של מעקב הריון לקוי שחרג מכללי רפואה סבירים וחוזרי מנכ"ל משרד הבריאות,  נולד ילד פגוע הסובל מנכות קשה אשר עתידה ללוות אותו במשך כל ימי חייו, עובדה אשר מלבד כאב וסבל נוראים לו ולבני משפחתו, צפויה לגרום לנטל כלכלי כבד לבני משפחתו לכל תוחלת חייו.

7. במשך כמה עשורים עניין זה לא היה מוסדר באופן מלא בפסיקה, ובתי משפט שונים נתנו פסיקות שונות ולעתים סותרות זו את זו.                 

8. לפני כארבע שנים יצא פסק דין חדש וקובע של בית המשפט העליון אשר שינה את ההלכה בנושא (הלכת המר).  

9. פסק הדין קובע בקליפת האגוז, כי עילת התביעה של ילוד שנולד סובל מנכות קשה תעבור למעשה להוריו שיוכלו לתבוע פיצויים בגין הוצאות גידול והחזקת הילד למשך כל ימי חייו. עוד נקבע, כי המום חייב להיות קשה וחמור באופן שוועדה להפסקת הריון היתה מאשרת את הפסקת ההריון ושההורים היו מבקשים את הפסקת ההריון. 

10. באופן כללי, תביעות שכאלה הנן מורכבות וקשות מאד וכרוכות בעבודה רבה, צורך בידע משפטי ורפואי מקיף וכן כרוכות בעלויות כספיות ניכרות.  

לאחר שהמומחים בדקו את התיק, הם הסבו תשומת לבם של עוה"ד הח"מ לכך שקיימת ככל הנראה רשלנות במעקב ההריון בכך כי, בין היתר, לא אובחן מום של כליה מורחבת וכן ממצא מדאיג במוח העובר

המקרה שטופל - רשלנות במעקב ההריון                                             

11. משרד הח"מ קבל את הלקוחה, אסף את התיעוד הרפואי והעבירו לבחינת מומחים רפואיים מטעמו.

12. לאחר שהמומחים בדקו את התיק, הם הסבו תשומת לבם של עוה"ד הח"מ לכך שקיימת ככל הנראה רשלנות במעקב ההריון בכך כי, בין היתר, לא אובחן מום של כליה מורחבת וכן ממצא מדאיג במוח העובר. 

13. בנסיבות אלה, משרד הח"מ הורה למומחים לכתוב חוות דעת מתאימות ולאחר מכן חיבר כתב תביעה כנגד המוסדות הרפואיים הרלוונטיים, וזו הוגשה לבית המשפט המוסמך.

14. לאחר שהוגשה התביעה, הילד נבדק ע"י מומחי חברות הביטוח שביטחו את הנתבעים והוגשו חוות הדעת הרפואיות מטעמם. 

הנתבעים טענו, כי אין רשלנות וכי מעקב ההריון בוצע ללא רבב

הנתבעים - לא היתה כאן רשלנות

15.  באופן צפוי למדי, הנתבעים טענו, כי אין רשלנות וכי מעקב ההריון בוצע ללא רבב וממילא נכותו של הילד נמוכה ומדובר במחלה מולדת שאינה קשורה כלל לטיפול הרפואי. 

בית המשפט מינה רופאה מומחית מטעמו לעניין הנזק, וזו קבעה, בין היתר, כי לילד נכות ניכרת, וכן היא קבעה כי הנזק נגרם לו במהלך ההריון  

מומחה ביהמ"ש - הנזק נגרם במהלך ההריון

16. לנוכח מחלוקות אלה, מינה בית המשפט רופאה מומחית מטעמו לעניין הנזק, וזו קבעה, בין היתר, כי לילד נכות ניכרת, וכן היא קבעה כי הנזק נגרם לו במהלך ההריון. יצוין, כי בתי המשפט אינם ממהרים למנות מומחים מכריעים בשאלת הרשלנות, אך בעניין הנזק והנכות כן נוטים למנות.

17. לאחר שהובהרה התמונה לגבי הנזק ונותרו המחלוקות המשמעותיות בעניין הרשלנות, המליץ השופט לצדדים לפנות להליך גישור כדי לנסות ולהגיע לפשרה כספית טובה לשני הצדדים.

בסיום ההליך הציעה המגשרת פיצוי כספי גבוה כפשרה ראויה בתיק לאור סיכוניו וסיכוייו

פנייה להליך גישור

18. בעצת השופט והסכמת חברות הביטוח, משרד הח"מ פנה לגישור בפני מגשרת מוסמכת ומיומנת.

19. הליך הגישור היה סוער ומורכב וארך שעות אחדות. כל צד עמד על טענותיו באופן מקצועי ועיקש והליך המו"מ היה קשה. 

20. בסיום ההליך הציעה המגשרת פיצוי כספי גבוה כפשרה ראויה בתיק לאור סיכוניו וסיכוייו.

21. לאחר הגישור המשיך משרד הח"מ במו"מ עם חברות הביטוח עד לאישור הסופי של הפשרה, לשביעות רצון הלקוחות.

הפשרה הטובה חסכה ללקוחות זמן רב (שנים) של ניהול משפט, הוצאות כבדות וכן אי ודאות לגבי התוצאה

פשרה מוצלחת

22. הפשרה הטובה אליה הגיע משרד הח"מ חסכה ללקוחות זמן רב (שנים) של ניהול משפט, הוצאות כבדות וכן אי ודאות לגבי התוצאה (שהיתה יכולה להיות בסבירות לא מבוטלת גם דחיית התביעה), בשל הסיכונים הבלתי מבוטלים שהיו בתיק.

23. תיק זה הוא דוגמא לכך, כי תיקים מורכבים כגון תיק זה דורשים ידע משפטי ורפואי נרחב, נסיון בניהול סיכוני נזיקין, עד להגעה לתוצאה אופטימלית בכך שהלקוח יקבל פיצוי מירבי האפשרי בנסיבות העניין.

בית המשפט מאשר את ההסדר

חשוב לבחור עו"ד מיומן ובעל נסיון

24. אל תתפתו לבחור כל עורך דין בו תתקלו ברחוב, אלא בחרו בעורכי דין מנוסים ומיומנים בתביעות רשלנות רפואית בכלל ובתביעות לגבי רשלנות בלידה בפרט, שידעו לנהל עבורכם את התביעה באופן מקצועי ולנהל מו"מ באופן מיומן ועיקש עד השגת הפיצוי המירבי. 

 

* פאר-גרובשטיין הנו משרד עורכי דין ותיק ומנוסה המתמחה בתביעות נזיקין וביטוח ורשלנות רפואית. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים