zap group mishpati logo

רשלנות רפואית: איחור באבחון מחלת סרטן

רשלנות רפואית הובילה למות אשה שחלתה בסרטן. לאחר ניהול הליך משפטי, התקבלה פשרה

מאת: פאר-גרובשטיין, עורכי דין
12.12.16
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
רשלנות רפואית: איחור באבחון מחלת סרטן

 רקע עובדתי

לפני מספר שנים פנתה אל משרד הח"מ עובדת בכירה במוסד ציבורי, אשר חלתה, למרבה הצער, במחלת הסרטן באופן קשה. בשל המחלה עברה טיפולים רפואיים קשים, לרבות ניתוחים, כימותרפיה והקרנות. בסופו של דבר, האשה נפטרה.

הלקוחה סיפרה למשרד הח"מ, כי במשך מספר שנים לפני הגילוי בפועל, פנתה במשך כמה שנים בתלונות חוזרות ונשנות על כאבים הן לרופאת המשפחה בקופת חולים והן לבית חולים ציבורי בו טופלה ע"י רופא בכיר. לטענתה, ייתכן שהרופאים המטפלים לא התייחסו ברצינות הראויה לתלונותיה, ולכן נגרם איחור רב באבחון מחלתה הקשה.   

בעקבות האיחור, מחלתה התגלתה בשלב מתקדם, דרשה טיפול אגרסיבי מאוד, לרבות טיפול כירורגי קשה וכתוצאה מכך נותרה בגופה נכות קשה, וכן נפגעו באופן משמעותי סיכויי החלמתה.

ניתן היה ללמוד, כי אילו הרופאים היו פועלים כנדרש על פי כללי הרפואה המקובלים, אזי ניתן היה לגלות את המחלה בשלב מוקדם בהרבה, נזקי החולה היו קטנים בהרבה, וייתכן שהיו לה סיכויי החלמה גבוהים יותר והייתה בחיים כיום

איסוף התיקים הרפואיים ומסקנה בדבר רשלנות רפואית

ראשית, משרד הח"מ אסף את מלוא תיקיה הרפואיים הרבים של האשה מכל המוסדות בהן טופלה, ונתח את המסמכים הרפואיים. לאחר שמשרד הח"מ הגיע למסקנה, כי קיים סיכוי סביר כי ניתן יהיה להוכיח רשלנות רפואית בטיפול בה, המשרד העביר את המקרה לבדיקה של מומחים מטעמו.

המומחים למדו היטב את החומר הרפואי, והפנו את תשומת לב המשרד לכך, כי ישנה, ככל הנראה, רשלנות רפואית בטיפול במנוחה, לפני גילוי המחלה, בכך שהרופאים לא ביצעו את כל הבדיקות הנדרשות בשים לב לסממני המחלה ותלונותיה.

ניתן היה ללמוד, כי אילו הרופאים היו פועלים כנדרש על פי כללי הרפואה המקובלים, אזי ניתן היה לגלות את המחלה בשלב מוקדם בהרבה, נזקי החולה היו קטנים בהרבה, וייתכן שהיו לה סיכויי החלמה גבוהים יותר והייתה בחיים כיום.
מלאכת חיבור כתב התביעה לא הייתה פשוטה כלל ועיקר, וכללה עבודה מול מומחים ומרוץ מול הזמן בשל התיישנות של חלק מהתקופה בה חלתה המנוחה, שמשמעותה המשפטית הנה פגיעה בגובה הפיצויים האפשרי. התביעה הוגשה לבית המשפט המוסמך. 

הנתבעים יוצגו ע"י משרדי עורכי דין מובילים בתחום הרשלנות הרפואית, ויחד עם זאת משרד הח"מ הצליח להגיע לתוצאה מרשימה לאחר ניהול מערכה משפטית קשה במשך מספר שנים.

האשה נפטרה, והיורשים הסתכסכו

למרבה הצער, במהלך המשפט חזרה המחלה ותקפה את החולה, והיא נפטרה לאחר זמן קצר. כדי להמשיך ולטפל בתביעה, משרד הח"מ נזקק להסכמה ולשיתוף פעולה של כל היורשים. או אז התברר, כי נתגלעה מחלוקת קשה בין היורשים בנוגע לחלוקת העיזבון. היורשים הסתכסכו ופנו לנהל הליך משפטי נפרד בבית המשפט לענייני משפחה ע"י עורכי דין אחרים. 

במאמץ ניכר, משרד הח"מ הביא את היורשים להסכמה, כי יש להם אינטרס משותף להמשיך בתביעת הרשלנות הרפואית, חרף המחלוקת ביניהם בנוגע לחלוקת העיזבון. היורשים הבינו, כי יש להם בסיס לשיתוף פעולה בתביעת הרשלנות הרפואית על אף חילוקי הדעות הקשים ביניהם, והורו למשרד להמשיך בהליכים בשם כולם.

הדרישה לתמוך תביעות בענף זה בחוות דעת רפואיות קבועה בחוק, וללא חוות דעת טובה, בית המשפט כלל לא ידון בתביעה. נדרשת היכרות עם רופאים מומחים הנותנים חוות דעת התומכות בתביעות רשלנות רפואית, נוכח "קשר השתיקה" שקיים בין הרופאים

ניהול הליכים משפטיים והגעה לפשרה

המשרד המשיך בהליכים המשפטיים במשנה מרץ. עוה"ד הח"מ הגיעו להסכמה עם הנתבעים על כך, כי הם יפנו לבית המשפט לקבל הצעה לפשרה על סמך טיעונים משפטיים ואסמכתאות מפורטות (תחשיבי נזק). 
בית המשפט "העדיף" לצורך פשרה את עמדת הח"מ, כי הייתה רשלנות של הרופאים המטפלים במנוחה, וכי ברשלנותם גרמו לנזקיה ולפטירתה. בהתאם בית המשפט הציע הצעה משמעותית לפיצוי כספי של היורשים.

הנתבעים לא השלימו מיד עם "רוע הגזירה", והמשיכו לנהל מערכה עיקשת שבמרכזה אי הסכמה מיידית להצעת בית המשפט.  
משרד הח"מ המשיך לנהל מו"מ אינטנסיבי על בסיס הצעת בית המשפט מתוך הנחה, כי יוכלו להגיע לתוצאה טובה. 
המאמצים נשאו פרי, ובסופו של יום לאחר שהנתבעים ראו שמשרד הח"מ לא מוותר, הם הסכימו לבסוף להגיע לפשרה טובה שלא נפלה הלכה למעשה מהצעת בית המשפט.

אשה חולת סרטן נחה במיטה

סיכום - חוות דעת רפאית וידע משפטי נרחב

תיק זה הינו דוגמא לכך, כי אם הנכם סבורים כי מי מיקירכם או מבני משפחתכם נפגע מטיפול רפואי שייתכן שהינו רשלני, אסור להתייאש וכדאי לפנות לעורך דין מומחה ובעל ניסיון בתחום כדי שיבדוק עבורכם אפשרות להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית כנגד המוסדות הרפואיים.

חשוב לדעת, כי תחום זה הינו תחום ייחודי ומורכב, והינו חלק מענף דיני הנזיקין הדורש ידע והבנה גם ברפואה.  

הדרישה לתמוך תביעות בענף זה בחוות דעת רפואיות קבועה בחוק, וללא חוות דעת טובה, בית המשפט כלל לא ידון בתביעה. נדרשת היכרות עם רופאים מומחים הנותנים חוות דעת התומכות בתביעות רשלנות רפואית, נוכח "קשר השתיקה" שקיים בין הרופאים לבין עצמם ורצונם לחפות אחד על מחדלי השני.  

בשל עובדה זו קשה למצוא מומחים טובים שיצאו כנגד רופאים אחרים אף אם הרשלנות מובהקת וגם בנקודה זו באה לידי ביטוי מומחיותו וניסיונו של עורך הדין המטפל במציאת המומחה המתאים.
התחרות היום בשוק עריכת הדין בכלל ובשוק דיני הנזיקין ברשלנות רפואית בפרט הנה קשה. יש ריבוי עורכי דין בשוק, רובם לא מנוסים דים ולעתים אינם מסוגלים לטפל באופן ראוי ומקצועי בתביעות שכאלה.

אל תתפתו לבחור עורך דין שהציע לכם הצעה זולה דווקא מבחינת שכר טרחתו, כי ממילא שכר הטרחה המקובל הנו באחוזים בסוף הטיפול, ובחירה שגויה יכולה להתברר כהרת אסון בהמשך.
כאמור, טיפול בתביעות שכאלה דורש הבנת רפואה, ידע והבחנה בין דקויות משפטיות ורפואיות מורכבות.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה