zap group mishpati logo

5 דברים שחשוב לדעת על עבירות סמים

מה זו החזקה לצריכה עצמית, מה העונש על גידול סמים, ואילו שינויים חלו במדיניות האכיפה של המשטרה: כל מה שצריך לדעת על עבירות סמים

16.01.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
5 דברים שחשוב לדעת על עבירות סמים

1. נתפסתם עם סמים בהיקף גדול? עדיין ייתכן שתזכו להקלה בסעיף עבירה

אחת מעבירות הסמים הנפוצות ביותר היא החזקת סמים לצריכה עצמית, שהעונש עליה הוא עד 3 שנות מאסר. לצדה, קיימת עבירה חמורה יותר של החזקת סמים שלא לצריכה עצמית (עד 20 שנות מאסר).

האבחנה בין עבירות אלה נגזרת מכמות הסם שנתפסת. לדוגמה: שימוש בקנאביס בהיקף של עד 15 גרם ייחשב להחזקת סמים לצריכה עצמית (מעבר לכך, זו החזקת סמים שלא לצריכה עצמית).

מה חשוב לדעת: כמות הסם יוצרת חזקה משפטית בלבד, הניתנת לסתירה. כלומר, גם אם נתפסתם עם 20 גרם קנאביס ייתכן שתואשמו בהחזקת סם לצריכה עצמית בלבד, ובלבד שתצליחו להפריך את חזקה זו. 
בפסק דין שאבי (ע"פ 5937/94 שאבי נ' מדינת ישראל) קבע ביהמ"ש העליון שני פרמטרים שבאמצעותם יכול משתמש להפריך את החזקה: ראשית, עליו להראות כי הוא משתמש בסמים, ושנית עליו להראות כי הוא קונה אותם מכספו (בין אם הוא עובד בעבודה מסודרת או מקבל כסף). 

המטרה: לשכנע את המשטרה שהחשוד איננו סוחר סמים, אלא משתמש בסמים לצרכיו הפרטיים בלבד. זאת, כדי לסתור את החזקה הקיימת בחוק.

על פי הנחיה שפרסם פרקליט המדינה ב-2003 ניתן להימנע מהגשת כתב אישום נגד חשוד בהחזקת סמים לצריכה עצמית, כשמדובר בפעם הראשונה

2. זו עבירת הסמים הראשונה שלכם? המשטרה עשויה להעלים עין

על אף שהחזקת סמים לצריכה עצמית טומנת בחובה עד 3 שנות מאסר, בפועל קיימת מדיניות העמדה לדין מקלה, ורשויות התביעה נמנעות מהגשת כתבי אישום נגד חשודים נורמטיביים.

מה חשוב לדעת: על פי הנחיה שפרסם פרקליט המדינה ב-2003 ניתן להימנע מהגשת כתב אישום נגד חשוד בהחזקת סמים לצריכה עצמית, כשמדובר בפעם הראשונה. במקרים אלה ניתן לסגור את התיק ולהימנע מהגשת כתב אישום בהתקיים כמה פרמטרים: החשוד מודה במיוחס לו, אין לו רישומים פליליים בעבירות סמים ואין כל נסיבות מחמירות (למשל, אין מדובר במורה).

לעניין זה, חשובה החזקה שמבחינה בין החזקת סם לצריכה עצמית ושאיננה עצמית. ככל שחשוד ייתפס עם כמות גדולה של סם (מעבר לרף שצוין), הוא ינסה לטעון כי המדובר בסם שיועד לצריכה עצמית (כדי לרדת קומה במדרג העבירות), ואחר כך יטען שמדובר בפעם הראשונה שלו (כדי למלט עצמו מכתב אישום לחלוטין).

ביולי 2017 פרסם ראש חטיבת התביעות במשטרה הנחיה חדשה ביחס למדיניות ההעמדה לדין בעבירהשל גידול סמים. ההנחיה מונה פרמטרים, שעל בסיסם יש לשקול להעמיד לדין מגדלים תחת העבירה המקלה יותר של החזקת סם לצריכה עצמית

3. אתם מגדלים שיח בודד של מריחואנה? יש הנחיה לטובתכם

עבירה אחרת בפקודת הסמים היא של גידול סמים. גם עבירה זו נחשבת לחמורה, ובצדה עונש של עד 20 שנות מאסר. הלשון היבשה של החוק לא עושה אבחנה בין כמות השתילים שמטפח המגדל, ולכאורה דין מי שמגדל שתיל אחד של מריחואנה זהה לדינו של מי שמגדל 100 שתילים.

מה חשוב לדעת: ביולי 2017 פרסם ראש חטיבת התביעות במשטרה הנחיה חדשה ביחס למדיניות ההעמדה לדין בעבירה זו. ההנחיה מונה פרמטרים, שעל בסיסם יש לשקול להעמיד לדין מגדלים תחת העבירה המקלה יותר של החזקת סם לצריכה עצמית.

באילו פרמטרים מדובר? על המשטרה לקחת בחשבון, בין היתר, את מספר השתילים שנמצאו אצל המגדל (ככל שהמספר יהיה גבוה יותר, כך תיטה המשטרה להעמיד לדין על גידול סמים); השאלה אם יש ברשותו אמצעים מקצועיים לגידול סמים (אם מדובר בגידול בחממה למשל לעומת אדנית); האם לחשוד יש עבר פלילי; האם יש נגדו חומר מודיעיני ועוד.

ניתן להדגים את פריצת הדרך התודעתית של המשטרה בהקשר זה בכך שהיא מציינת כי גם אם נתפס אצל החשוד שתיל בודד במשקל 4 של ק"ג (משקל משמעותי יחסית), תיוחס לחשוד רק החזקת סם לצריכה פרטית (במקום גידול סם מסוכן), זאת היות שמדובר בשתיל בודד. 

אם ישבתם בבית עם כמה חברים, הוצאתם ג'וינט והעברתם אותו ביניכם, אתם עלולים להיחשב לסוחרי סמים - לפחות על פי לשונו היבשה של החוק. ראו הוזהרתם

4. נתתם ג'וינט לחבר בחינם? זהירות, אתם סוחרי סמים

אחת העבירות החמורות היא עבירת הסחר, שהעונש בצדה עומד על 20 שנות מאסר. ניסוחה של עבירה זו רחב מאוד, וכולל בין היתר אספקה של סמים לאדם אחר בתמורה, ואף שלא בתמורה. 

מה חשוב לדעת: אם ישבתם בבית עם כמה חברים, הוצאתם ג'וינט והעברתם אותו ביניכם, אתם עלולים להיחשב לסוחרי סמים - לפחות על פי לשונו היבשה של החוק. ראו הוזהרתם.

לפי מדיניות האכיפה המוצעת של ארדן, לבגיר שייתפס בפעם הראשונה בהחזקת סם לצריכה עצמית יינתן קנס בגובה של 1,000 שקל; בפעם השנייה יינתן לו קנס כפול; ובפעם השלישית הוא יטופל דרך הסדר מותנה

5. לאן בעצם הולכים מכאן? הכירו את רפורמת אי-ההפללה 

בינואר 2017 לקח השר לביטחון פנים גלעד ארדן את ההנחיה המקלה של פרקליט המדינה שהוזכרה קודם צעד אחד קדימה, והודיע על תכנית מקיפה לאי הפללה של משתמשי קנאביס.

מה חשוב לדעת: לפי מדיניות האכיפה המוצעת של ארדן, לבגיר שייתפס בפעם הראשונה בהחזקת סם לצריכה עצמית יינתן קנס בגובה של 1,000 שקל; בפעם השנייה יינתן לו קנס כפול; ובפעם השלישית הוא יטופל דרך הסדר מותנה (הפרקליטות ועורך דינו יסכמו על תנאים מסוימים, והתיק ייסגר ללא רישום פלילי); רק מהעבירה הרביעית הטיפול יבוצע במישור הפלילי.

יצוין, כי רפורמה המדוברת של השר ארדן עדיין רחוקה ממימוש. עד כה, הוכן תזכיר חוק בעניין, וזה הועבר לאישורו של היועץ המשפטי לממשלה וליתר משרדי הממשלה הרלוונטיים (משרד המשפטים, משרד הבריאות) לקראת החקיקה. הדרך להשלמת המהלך עדיין רחוקה.

דעו שאם המשטרה מתכוונת להגיש נגדכם כתב אישום, חובה עליה ליידע אתכם על כוונה זו בכל עבירת סמים שעונש המאסר שלה הוא מעל 3 שנים

טיפים חשובים ביחס לעבירות סמים

ראשית, מאחר שכפי שהראינו בכל הנוגע לעבירות סמים "אלוהים נמצא בפרטים הקטנים", קיימת חשיבות מכרעת לקבל ייעוץ משפטי בנושא זה לפני חקירה במשטרה.

שנית, ככל שיוחלט על הגשת כתב אישום נגדכם באחת מעבירות אלה, ניתן להיעזר בעורך דין כדי לבקש לסגור את התיק. כפי שהראינו, קיימת בכמה מן העבירות גמישות, המבוססת על הנחיות שמקנות לתביעה המשטרתית שיקול דעת רחב יחסית.

שלישית, דעו שאם המשטרה מתכוונת להגיש נגדכם כתב אישום, חובה עליה ליידע אתכם על כוונה זו בכל עבירת סמים שעונש המאסר שלה הוא מעל 3 שנים. חובה על המשטרה לאפשר לכם לממש את זכות השימוע, ולהעניק לכם הזדמנות נוספת לשכנע אותה שיש להימנע מאישום.

גם עישון עם החבר'ה יכול להיות מסוכן בשבילך...

רביעית, אם שוטר עצר אתכם ברחוב וערך עליכם חיפוש ללא חשד סביר לביצוע עבירה, מדובר באקט בלתי חוקי. אל תהססו לומר זאת בחקירה, והדגישו כי החיפוש נערך על גופכם, אף שלא התעורר חשד כלשהו ולא הסכמתם לחיפוש. ייתכן שכתב האישום יבוטל בהמשך על רקע זה.

חמישית, מדיניות הענישה של המשטרה בעבירות סחר בסמים והחזקה שלא לצריכה עצמית היא חמורה. אם הורשעתם, בית המשפט עשוי לשלול את רישיונכם, ולחלט כספים שמקורם בסחר. לפיכך, בעבירות אלה חשוב במיוחד להיוועץ עם עורך דין מיומן בעל ניסיון רב בתחום הסמים.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים