zap group mishpati logo

עבירות סמים - הגילוי, העונש וההרתעה

עבירות סמים הן עבירות נפוצות בקרב בני נוער ומבוגרים. האם ביהמ"ש ממהר להעניש? מה העונש הצפוי למי שהשתמש בחשיש או בסמים קשים יותר כגון: הרואין וקוקאין? עו"ד עינת סופר בסרגליק בראיון מיוחד לפורטל משפטי, משיבה

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
03.03.13
תאריך עדכון: 12.05.19
4 דק'
עבירות סמים - הגילוי, העונש וההרתעה

1. מהן עבירות הסמים הנפוצות בקרב בני נוער?
עבירות הסמים הנפוצות בקרב בני נוער הן: אחזקת סמים ושימוש- עצמי או לא עצמי (תלוי בכמות). בדרך כלל מדובר בסמים מסוג חשיש. לרוב, המשטרה מגיעה לחשוד באמצעות מידעים מודיעיניים. מידע מודיעיני הוא מידע שמגיע למשטרה ע"י אדם אנונימי, (אנונימי לנאשם או לעורך הדין, אך לא כלפי המשטרה שכן הוא מציג את עצמו). המודיע עובד מול הקמ"ן של המשטרה: מעביר לו מידע, המידע נבדק, ומנסים להצליבו. ככל שניתן לערוך הצלבות רבות יותר, רמת המהימנות גבוהה יותר.

לשאלות בנושא עבירות סמים, לחצו כאן

עם זאת, בדרך כלל מידע בודד מספיק כדי להתחיל בחקירה. בהסתמך על המידע, הרשות החוקרת מתחילה לחקור, והיא בוחרת אם לפנות באמצעות צו של בימ"ש לחיפוש בבית. כאשר יש חשד כי בבית של אדם מוחזקים סמים, ברך כלל מצטיידים בצו מבימ"ש, אך לא חייבים שכן יש חריגים בחוק. כך לדוגמא, כאשר שוטר נמצא בסביבה מסוימת בה יש צל של חשד שמתבצעת עבירה, הוא יכול לפעול באותו רגע ולא חייב צו של בימ"ש.

המשטרה עורכת חיפוש בבית לאחר מידע מודיעיני, ואז מוצאים את הממצאים אם קיימים. זה למעשה מה שמגבש את העבירה - עצם העבירה עצמה. כל עוד אדם לא הוכיח (קטין או לא) שהוא מחזיק סם מטעמים כשרים (רפואיים למשל), אז חזקה עליו שהוא מחזיק סם באופן לא חוקי ואז נכנס לתמונה עניין הכמות. כמות של 15 גר' קנאביס נחשבת לכמות לצריכה עצמית. מעל זה, ככל שהכמות גבוהה יותר, ייתכן שמדובר בהחזקה שלא לשימוש עצמי וכיו"ב.

ישנה הלכה חדשה של ביהמ"ש העליון: הלכת בן חיים. הלכה זו מאבחנת בין חיפוש חוקי לחיפוש לא חוקי. מדובר בחיפוש שנעשה באופן ספונטני-  אם שוטר רואה במקום ציבורי אדם יושב על ספסל בחושך לבד, ולדעתו הוא מבצע עבירה פלילית, ע"פ החוק השוטר יכול לבצע חיפוש, אך ההלכה אומרת שצריך לבקש את ההסכמה המפורשת של החשוד לביצוע החיפוש בגופו. אם הוא לא נותן את ההסכמה, לא ניתן לבצע את החיפוש.

2. מהו העונש המקובל על עבירות מסוג זה?
העונש משתנה במיוחד בהתאם לגיל של המחזיק ולנסיבות. במיוחד היום לאור תיקון 113 לחוק העונשין, שקובע כי בית המשפט צריך לקבוע מתחם ענישה הולם. לאחר שביהמ"ש קבע את המתחם, הוא צריך להתאים את העונש לנסיבות האינדיבידואליות של הנאשם העומד מולו.

הדבר מקבל ביטוי הן לגבי קטין, הן  לגבי בגיר והן לגבי נאשם עם עבר פלילי או ללא עבר פלילי, והן לגבי נאשם שיש לו מאסר על תנאי. ביחס לקטין, אם מדובר בעבירה יחידה, הוא ישפט בדר"כ באי הרשעה והתחייבות להימנע מביצוע עבירה, בכפוף לשיתוף פעולה מצידו. לגבי בגיר- המשפט יכול להיגמר במאסר או במאסר על תנאי וגם באי הרשעה.

חשוב לציין, כי סוג הסם משנה וגם הכמות. ביחס לסוגי סמים קשים יותר: הרואין, קוקאין, הענישה בהתאם.

3. האם ביהמ"ש משתמש בגבול העליון של החוק, או שהענישה מקלה יותר?
הענישה תמיד אינדיבידואלית. לא ניתן להתייחס למגמה. הענישה מתבצעת בהתאם לנסיבות האישיות. לדוגמא, ייתכן עונש שונה ביחס אדם שהחזיק 100 גרם חשיש לעומת אדם אחר שהחזיק אותה כמות, אך מכיון שהנסיבות שונות, הענישה לא תהיה זהה.

4. האם העונשים גורמים להרתעה או שישנם עבריינים שחוזרים לבצע עבירות סמים?
יש כאלו שחוזרים לבצע עבירות סמים ויש כאלו שלא. יש לא מעט נאשמים שחוזרים לעולם הפשע, אך מדובר בשילוב של מספר גורמים. יש נאשמים אשר מורשעים, נושאים את עונשם ועולמם נחרב, ויש כאלו, אשר רק בפעם השלישית כשהם מורשעים ודינם נגזר, מבינים את המשמעות ומנסים לחזור למוטב. כמו-כן, חשוב שתהיה לנאשם שהורשע ונשא את עונשו דרך כלכלית לפרנס את משפחתו, אלמלא כן- הסיכוי שיחזור לעולם הסמים אינו קטן.

5. האם חלה עלייה בשנים האחרונות בביצוע עבירות סמים?
לא בהכרח. באופן כללי, ניתן לומר שמאז ומתמיד בוצעו עבירות סמים. מבחינה גיאוגרפית, עברייני סמים רבים מגיעים מהדרום, יש תחושה ששם הגישה לסמים קלה יותר (ייתכן שגם בשל הקרבה למצרים), במיוחד בקרב המגזר הבדואי.

6. מהם המאפיינים העיקריים של עברייני סמים צעירים? האם הם מגיעים ממשפחות פשע או ממשפחות נורמטיביות?
יש תחושה שצעירים ממעיטים מחומרתן של עבירות סמים, בנוסח החזקת חשיש. חלקם נתפסים וחלק לא. לא ניתן לומר שעברייני סמים הם בהכרח מרקע סוציו אקונומי קשה, רקע נפשי קשה או נסיבות קשות. ניתן למצוא עברייני סמים בכל שכבות האוכלוסיה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פלילי


* עו"ד עינת סופר בסרגליק, מתמחה בתחום הפלילי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה