zap group mishpati logo

עריקים, לצה"ל יש חדשות בשבילכם - יתכן שתוכלו לחזור לשירות מבלי לשבת בכלא!

פיילוט חדש בצבא יאפשר לעריקים בשירות סדיר לחזור ליחידתם, במקום להישלח למאסר

18.01.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
עריקים, לצה"ל יש חדשות בשבילכם - יתכן שתוכלו לחזור לשירות מבלי לשבת בכלא!

בשורה גדולה לעריקים בשירות סדיר: צה"ל משיק בימים אלה תכנית חדשה, המבקשת לחולל מהפיכה בכל הנוגע לטיפול בעריקים בשירות סדיר. במסגרת התכנית, יוכלו עריקים בסדיר לקבל שורה של הטבות ולא להישלח לכלא, אם יחזרו ליחידתם.

התכנית מיועדת לחיילים בעלי מוטיבציה גבוהה, שהתמודדו עם קשיים סוציו-אקונומיים שגרמו להם להיעדר מן השירות הצבאי. בשורות הבאות נבקש להציג את עיקרי התכנית, שמהווה חדשות טובות עבור עריקים, שמעוניינים לשוב למסלול שירות נורמטיבי.

צה"ל משיק בימים אלה תכנית חדשה, המבקשת לחולל מהפיכה בכל הנוגע לטיפול בעריקים בשירות סדיר. במסגרת התכנית, יוכלו עריקים בסדיר לקבל שורה של הטבות ולא להישלח לכלא, אם יחזרו ליחידתם

מי יזם את התכנית, ועל מי היא תחול?

יחידת בתי הדין הצבאיים היא שיזמה את התכנית. יודגש, כי בשלב ראשון יחול הפיילוט על עריקים בשירות סדיר שמשרתים באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה (אט"ל) ובחיל האוויר בלבד. בהמשך, ככל שיצליח, אמור הפיילוט להתרחב ליתר יחידות הצבא.

אוכלוסיית היעד בפיילוט נוגעת לחיילי חובה שנעדרו מיחידתם לתקופה של עד כ-9 חודשים, גויסו לכל היותר כשנה לפני תחילת ההיעדרות, ומתוכה היו לפחות חודש ביחידה סדירה

באילו קריטריונים צריכים עריקים לעמוד כדי להיכלל בתכנית?

אוכלוסיית היעד בפיילוט נוגעת לחיילי חובה שנעדרו מיחידתם לתקופה של עד כ-9 חודשים, גויסו לכל היותר כשנה לפני תחילת ההיעדרות, ומתוכה היו לפחות חודש ביחידה סדירה (לא כולל טירונות וקורסים).

לאותם חיילים צריכה להיוותר עוד שנת שירות אחת לפחות (לא כולל תקופות של נפקדות או כלא המכונות בסלנג הצבאי "דפוק"), והם צריכים להביע מוטיבציה להמשך השירות.

תנאי נוסף של התכנית הינו שזו הפעם הראשונה שבה נשפט החייל בבית דין צבאי, ושאין נגדו תיקים תלויים ועומדים (תיקי מצ"ח וכו'), למעט עבירות תעבורה.

מטרת התכנית היא למנוע נשירה מצה"ל של חיילים בסדיר. מאחר שמדובר בתכנית שנמצאת בהתהוות, פרטיה המלאים עדיין אינם מגובשים באופן סופי, וניתן לנצל זאת

האם הפיילוט נועד רק למי שנפקד עקב קשיים כלכליים או גם למי שנעדר עקב קושי נפשי?

מטרת התכנית היא למנוע נשירה מצה"ל של חיילים בסדיר. מאחר שמדובר בתכנית שנמצאת בהתהוות, פרטיה המלאים עדיין אינם מגובשים באופן סופי, וניתן לנצל זאת. כך שבהחלט ייתכן כי חייל שנפלט מהצבא על רקע נפשי יוכלו לקבל תמיכה נפשית ולשוב לשירות בתנאי התכנית.

בשורה התחתונה, חיילים שנמצאים בעריקות עד 9 חודשים מקבלים במסגרת התכנית הזדמנות פז, ואם יימצאו מתאימים, הם יוכלו לקבל במסגרת הפיילוט סט שלם של כלים לסיים את השירות, לא יישלחו למאסר, ואף יוכלו לקבל שורה של הטבות.

כל עריק בצה"ל מובא תוך 48 שעות ממועד מעצרו או התייצבותו לדיון הארכת מעצר בבית הדין הצבאי. במסגרת התכנית, אם העריק יביע מוטיבציה באותו דיון להמשך השירות ויימצא מתאים לפי הקריטריונים שצוינו, הוא יופנה לאפיק טיפולי חדש המכונה "בית הדין המשלב"

איך מטופל עריק במסגרת התכנית?

כל עריק בצה"ל מובא תוך 48 שעות ממועד מעצרו או התייצבותו לדיון הארכת מעצר בבית הדין הצבאי. במסגרת התכנית, אם העריק יביע מוטיבציה באותו דיון להמשך השירות ויימצא מתאים לפי הקריטריונים שצוינו, הוא יופנה לאפיק טיפולי חדש המכונה "בית הדין המשלב".

מהו אופיו של אותו בית דין? מדובר למעשה בבית הדין הצבאי הרגיל, במסגרתו בוצעו התאמות על מנת לסייע לעריקים בשירות סדיר בעלי קשיים סוציו-אקונומיים, לשוב לשירות בצה"ל.

תחילה מופנה העריק ל"קצינה משלבת", קצינה בדרגת סרן בעלת רקע טיפולי, שמראיינת אותו ועורכת מיפוי לצרכיו השונים

לאן מופנה העריק בשלב ראשון? 

תחילה מופנה העריק ל"קצינה משלבת", קצינה בדרגת סרן בעלת רקע טיפולי, שמראיינת אותו ועורכת מיפוי לצרכיו השונים. אותה קצינה מקבלת, בין היתר, חוות דעת ממפקדיו של החייל ביחידה, סוקרת את תנאי השירות שלו, בודקת אם יש לו קשיים כלכליים, ודואגת להסיר חסמים בירוקרטיים הנוגעים למצב הסוציו-אקונומי של החייל ומשפחתו.

נוסף על כך, אותה קצינה אחראית גם ליצירת קשר עם גורמי הרווחה במקום מגוריו של החייל. הרעיון העומד מאחורי התכנית הוא חדשני: ליצור מעטפת (באמצעות מיצוי זכויותיו של החייל ומשפחתו) שמאפשרת לו לשרת בראש שקט, כשהוא זוכה גם לתמיכה במשפחתו.

כאשר חוזר החייל ליחידה, מצוות לו מפקד מיוחד. המפקד מעניק לחייל יחס אישי, ותומך בו מבחינת תנאי שירות, מאפשר לו לקבל סיוע במסגרת היחידה, יציאות הביתה ועוד

מה עושה הקצינה המשלבת לאחר מיפוי הצרכים לחייל?

הקצינה בודקת את מידת התאמתו של העריק להליך המשלב, ולאחר מיפוי הצרכים הראשוני, היא שולחת את המלצתה בעניינו לבית הדין. בהתאם להמלצה זו, ניתן לשחרר את החייל ממעצר לאחר כשבוע בלבד מהמועד שבו הוא שב לצה"ל, ולאפשר לו לחזור ליחידתו לשירות רגיל.

כאשר חוזר החייל ליחידה, מצוות לו מפקד מיוחד. המפקד מעניק לחייל יחס אישי, ותומך בו מבחינת תנאי שירות, מאפשר לו לקבל סיוע במסגרת היחידה, יציאות הביתה ועוד. במקביל ניתן סיוע למשפחתו של החייל על ידי שירות הרווחה וארגונים שונים, כמו הג'וינט.

בית הדין ממשיך לעקוב אחר התנהגות החייל והשתלבותו בשירות צבאי במשך כשנה באמצעות דיונים תכופים. לכל דיון יגיעו החייל עצמו, קצינת השילוב, המפקד המלווה אותו בצה"ל וכל גורם אחר שבית הדין יראה לנכון לזמן. לפני כל דיון תתקבל חוות דעת בעניין שילובו של החייל מהגורמים הרלוונטיים.

החייל לא יישלח למאסר אלא יישפט על סעיף משמעתי שלא נושא רישום פלילי של התנהגות שאינה הולמת או התנהגות מבישה, ויקבל עונש מאסר מותנה בלבד

אילו הטבות יקבל חייל שיעמוד בתנאי התכנית?

ככל שהחייל יעמוד בתנאי התכנית לאורך השנה שבה הוא נתון תחת מעקב, הוא עשוי לקבל מספר לא מבוטל של הטבות מהצבא, שיכולות מאוד לסייע לו -

ראשית, כאמור, החייל לא יישלח למאסר אלא יישפט על סעיף משמעתי שלא נושא רישום פלילי של התנהגות שאינה הולמת או התנהגות מבישה, ויקבל עונש מאסר מותנה בלבד אותו לא ירצה אם לא יבצע בעתיד עבירה דומה שעניינה היעדרות מן השירות שלא ברשות.

שנית, הצבא עשוי להפחית לעריק את ימי התב"ן (המכונים בסלנג הצה"ל "דפוק") ואשר משקפים את הימים שבהם היה עריק ושהה בכלא. בנוסף, הצבא עשוי להעניק לחייל קיצור שירות נוסף. 

שלישית, הצבא עשוי להעניק לחייל מענק פעם ברבעון, להגדיל את סל המזון למשפחתו, ולתת לו אישור לעבוד בעבודה פרטית במהלך השירות בהליך מקוצר.

רביעית, הצבא עשוי למחוק לחייל כל רישום פלילי שמלווה אותו מהאזרחות על עבירות אחרות.

חמישית, הצבא עשוי לאפשר לחייל להשלים 12 שנות לימוד ולעשות בגרויות, וכן לממן עבורו קורסים שונים, למשל קורס נהיגה, קורס מצילים או קורס שפים וכן ייעוץ תעסוקתי.

ככל שהחייל איננו עומד בתנאי התכנית במהלך השנה שבה הוא נתון בפיקוח, הוא יישלח למאסר בפועל

מה קורה לחייל שאינו עומד בתנאי התכנית?

ככל שהחייל איננו עומד בתנאי התכנית במהלך השנה שבה הוא נתון בפיקוח, הוא יישלח למאסר בפועל. יצוין, כי גם לאחר אותה שנה החייל עדיין נתון תחת עונש מאסר על תנאי, אם יעבור שוב עבירה של עריקות. בפועל, קשה להאמין, כי חייל שיקבל סל הטבות כל כך משמעותי מהצבא, לרבות כלים תומכים לו ולמשפחתו, "ידפוק עריקות" מיד לאחר מכן. 

כלא צבאי - האם ישנה דרך אחרת?

הצבא לא חושש שחיילים יהפכו לעריקים רק כדי לזכות בהטבות שבתכנית? 

בהחלט קיים חשש כזה בצה"ל, וכדי למנוע אותו בכוונת הצבא לקבוע סנקציות חמורות נגד ניצול לרעה של התכנית. בשלב זה טרם נקבעו אותן סנקציות באופן סופי.

לפני שאתם מסגירים את עצמכם, כדאי שתגיעו לעורך דין המצוי בפרטי התכנית. זאת, כדי לדעת אם אתם עומדים בקריטריונים, לאסוף את כל המסמכים הדרושים ולהתכונן להליך

טיפים חשובים לעריקים השוקלים לחזור לשירות על בסיס התכנית

ראשית, לפני שאתם מסגירים את עצמכם, כדאי שתגיעו לעורך דין המצוי בפרטי התכנית. זאת, כדי לדעת אם אתם עומדים בקריטריונים, לאסוף את כל המסמכים הדרושים ולהתכונן להליך.

שנית, גם אם אתם לא משרתים בחיל האוויר או באגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה, אל תוותרו. ייתכן שניתן יהיה להחיל את התכנית גם עליכם, ולטעון שאי החלתה באופן שוויוני על כלל העריקים בצבא מהווה אפליה פסולה. 

עורך דין עידן דביר

עורך דין עידן דביר

עו"ד עידן דביר משמש כסנגור צבאי, שירת במגוון תפקידים בפרקליטות הצבאית, והינו בעל אישור ייצוג בבתי הדין הצבאיים ובפני ועדות וגורמי צבא שונים. משרד עו"ד עידן דביר עוסק בתחום המשפט הפלילי וכן בדיני צבא, תעבורה, משפט אזרחי, קניין רוחני, צוואות וירושות. עד היום ייצג למעלה מאלף חיילים, נגדים וקצינים במגוון עבירות צבאיות

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • חקירת מצ"ח – כל מה שחשוב לדעת

    חקירת מצ"ח – כל מה שחשוב לדעת

    חקירת מצ"ח היא לא עניין פשוט כלל ועיקר. חוקרים צבאיים הם חיילים מיומנים מאוד, שעברו הכשרות אצל השב"כ ואצל משטרת ישראל. חשוב לדעת את הפרטים הבאים כדי לדעת איך להתנהג בחקירת מצ"ח
    6 דק'
  • תאונת עבודה במסגרת שירות בכוחות הביטחון

    תאונת עבודה במסגרת שירות בכוחות הביטחון

    פרט לחיילים בשירות סדיר שנפגעו בפעילות מבצעית או אימון לקראת פעילות מבצעית, כל אדם אחר המשרת בכוחות הביטחון ונפגע בעת שירותו, נמצא החל מאפריל 2017 תחת אחריות הביטוח הלאומי
    6 דק'
  • וידאו טיפ - עבירות סמים בצה"ל

    וידאו טיפ - עבירות סמים בצה"ל

    מצ"ח חוקרים ביסודיות חשד לשימוש בסמים. עונשי המאסר יכולים להיות ממושכים. לכן, מומלץ להתייעץ עם עו"ד שבקי בדין הצבאי
    2 דק'
עורך דין עידן דביר

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה