zap group mishpati logo

בית דין צבאי - מידע שחשוב לדעת!

מהו בית דין צבאי? כיצד הוא פועל? מי כפוף אליו?

25.01.11
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
בית דין צבאי - מידע שחשוב לדעת!

בית דין צבאי הוא בימ"ש פלילי לכל דבר ועניין, שפועל במסגרת הצבא ודן חיילים או כאלו שהיו חיילים בזמן שביצעו עבירות, כמו גם אזרחים הכפופים לצבא. מדובר בעבירות פליליות בלבד.
מערכת בתי הדין הצבאיים מורכבת מבתי דין מחוזיים ובית הדין המיוחד ומבית דין צבאי לערעורים.

בתי הדין המחוזיים הם:

• מחוזות הצפון וחיל הים בחיפה.

• מחוזות המרכז, חיל האוויר, המטכ"ל ופיקוד העורף בבית הדין הצבאי המאוחד ביפו.

• מחוזות הדרום ומפקדת זרוע היבשה ליד קרית מלאכי.

בכל מחוז משרתים מספר שופטים צבאיים בדרגת רס"ן וסא"ל. נשיא בית הדין הוא בדרגת אל"מ.
בית הדין המיוחד יושב בקריה בת"א, ודן קצינים מדרגת סגן אלוף ומעלה ונאשמים בעבירות שדינן מוות, כולל מי שהואשם איתם באותו כתב אישום.

על פסק דינו של בית דין צבאי מחוזי אפשר לערער בפני בית הדין הצבאי לערעורים. על פסק דינו של בית הדין הצבאי לערעורים אפשר לערער לביהמ"ש העליון ברשות.
בבית הדין הצבאי לערעורים משרתים שופטים בדרגת אל"מ (לפעמים גם תא"ל) ונשיא ביה"ד ומפקד היחידה בדרגת אלוף.

עבירות והעמדה לדין

העבירות הנפוצות שנדונות בבתי הדין הצבאיים הן: עבירות סמים, עבירות עריקות, עבירות מין והטרדה מינית ועבירות מסוימות שייחודיות לצבא, כגון: הוצאת רכוש משטח צבאי וכו'.

העמדה לדין בבית דין צבאי מתבצעת בהתאם לשיקול הדעת של הפרקליט הצבאי או בעבירות חמורות שהדין המשמעתי לא חל עליהן. התהליך מתחיל בחקירה של מצ"ח, שמעבירה את ממצאיה לפרקליטות הצבאית, או בעבירות קלות- בחקירת קצין בודק מטעם היחידה, שהממצאים שלו מועברים לפרקליטות. אם הפרקליטות מחליטה להגיש כתב אישום, הוא מועבר לבית הדין הצבאי.

נאשם בבית דין צבאי זכאי לייצוג על ידי הסנגוריה הצבאית או על ידי עו"ד אזרחי, שיש לו אישור להופיע בפני בתי דין צבאיים, ולאחר שאושר ע"י ועדה שתפקידה לתת אישורים כאלו.

חשוב לציין, כי ישנם הבדלים בין מערכת השיפוט האזרחית לצבאית, ביניהם העובדה שבבתי הדין האזרחיים, לשופטים יש סמכות להשתמש במנגנון של אי הרשעה , ואילו בבתי הדין הצבאיים אין סמכות חקוקה כזו, משום שאין מסגרות שיקום בצבא.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים