zap group mishpati logo

אושר סופית: מענקי השחרור לחיילים יזנקו ביותר מפי שניים

ע"פ הצעת החוק, לוחם יקבל מענק שחרור של 20,000 שקלים. יתר המשרתים בשירות צבאי או אזרחי יקבלו מענק שחרור מוגדל בהתאם ליחס הקבוע בחוק

מאת: מערכת משפטי
17.01.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
אושר סופית: מענקי השחרור לחיילים יזנקו ביותר מפי שניים

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק קליטת חיילים משוחררים (תיקון מס' 14), התשע"ב-2012, של ח"כ משה (מוץ) מטלון (ישראל ביתנו).

סעיף 10 לחוק קליטת חיילים משוחררים, התשנ"ד–1994, קובע את זכאותו של חייל משוחרר למענק שחרור אשר משולם לו בתום חודשיים מיום סיום שירותו הסדיר. מענק השחרור משולם עבור כל חודש של שירות, בהתאם לסוגי השירות המפורטים בסעיף: שירות כלוחם, כתומך לחימה, שירות אחר ושירות אזרחי. סכום המענק לחייל משוחרר ששירת 36 חודשים כלוחם עומד כיום על 9,650 שקלים חדשים.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום ביטוח לאומי

לוחם יקבל מענק שחרור מוגדל
מטרתה של הצעת החוק, שאושרה סופית, היא להגדיל את מענק השחרור בהליך הדרגתי שתחילתו ביום 1 בינואר 2012 וסופו בתחילת שנת 2016, כך שבתום התקופה לוחם ששירת 36 חודשים יהיה זכאי למענק שחרור בסכום של 20,000 שקלים חדשים כשהוא מעודכן ליום התשלום. מוצע להגדיל את מענק השחרור גם ליתר המשרתים בשירות צבאי לאומי או אזרחי, בהתאם ליחס הקבוע כיום בחוק. החוק יחול לגבי כל מי שזכאי למענק שחרור החל מיום 1 בינואר 2012 ואילך.

הערכה ותגמול הולם
יו"ר ועדת העבודה, הרווחה והבריאות, ח"כ חיים כץ, הציג את ההצעה, שנדונה בוועדה להכנתה לקריאה השנייה והשלישית ואמר, כי: "תכליתה של הצעת החוק היא להביע הערכה כלפי אלו המשקיעים את זמנם ומרצם ומשרתים בצה"ל או בשירות אזרחי או לאומי על תרומתם לחברה, לעתים תוך סיכון חייהם. באמצעות הגדלת מענק השחרור יש כדי לתגמל את מי שמילא את חובתו הלאומית ולאפשר לו נקודת פתיחה טובה בשובו אל חייו האזרחיים".

הצעת החוק אושרה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות לקריאה השנייה והשלישית, על אף שנציג משרד האוצר, נח הקר, ביקש ארכה על מנת לבחון אפשרות של דחיית יישום החוק בשנה אחת, לשנת 2013: "זו עלות תקציבית גבוהה ביותר, שעשויה להגיע ל-430 מיליון שקלים בסיום התהליך ול-70 מיליון שקלים כבר בשנה הקרובה. בעקבות החלטות ממשלה שונות שהתקבלו לאחרונה, ייתכן שנבקש היערכות מחודשת".
למרות זאת, הורה יו"ר הוועדה, ח"כ חיים כץ, לקיים הצבעה על הצעת החוק וזו, כאמור, אושרה. "מי שנותן ותורם למדינה מגיע לו" , אמר ח"כ כץ, "על משרד האוצר לפעול בחוכמה ולהפעיל שיקול דעת. בסופו של דבר, עלויות החוק לא יפחתו".

13 ח"כים תמכו בחוק, שעבר ללא מתנגדים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים