zap group mishpati logo

המדריך המלא להתנהלות נכונה עם שוטרים בזמן חיפוש וחקירה

אם המשטרה מעוניינת לערוך אצלכם חיפוש למציאת סמים, למשל, כדאי שתקראו את המדריך הזה

18.02.18
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
המדריך המלא להתנהלות נכונה עם שוטרים בזמן חיפוש וחקירה

בשנת 2018 השימוש בקנאביס הינו לא חוקי, אולם הוא נפוץ בקהלים גדולים ומגוונים בחברה, בייחוד אצל אנשים נורמטיביים. המפגש לאזרח מן השורה עם שוטר הוא אירוע לא נעים, ואם הוא קורה כדאי שתדעו כיצד להתנהל ומהן זכויותיכם. 

בכמות העולה על 15 גרם קנאביס, יצר המחוקק חזקה לפיה, מדובר בכמות שהיא לא לצריכה עצמית, ואם חשוד ירצה להפריך את החזקה, מוטל עליו נטל הראיה להוכיח כי הסמים היו לצריכה עצמית בלבד

כמות "מותרת"

ע"פ פקודת הסמים, נכון להיום, כמות של עד 15 גרם קנאביס הינה כמות המוגדרת ע"פ חוק ככמות לצריכה עצמית. בכמות כזו, לרוב השוטרים ישליכו את הסם ויפוררו אותו ולא יפתח תיק פלילי בנושא. לעומת זאת, בכמות העולה על 15 גרם קנאביס, יצר המחוקק חזקה לפיה, מדובר בכמות שהיא לא לצריכה עצמית, ואם חשוד ירצה להפריך את החזקה, מוטל עליו נטל הראיה להוכיח כי הסמים היו לצריכה עצמית בלבד.  

אם למשטרה יש צו חיפוש, היא רשאית לערוך חיפוש בהתאם למסגרת המשפטית שמאפשר הצו. חשוב לדעת בעניין זה, כי חובה על השוטר שעורך את החיפוש לתת לנו העתק מהצו חיפוש 

מתי מותר לערוך חיפוש?

עריכת חיפוש לצורך מציאת סמים אפשרית בשלוש דרכים שונות:

צו משופט - אם למשטרה יש צו חיפוש, היא רשאית לערוך חיפוש בהתאם למסגרת המשפטית שמאפשר הצו. חשוב לדעת בעניין זה, כי חובה על השוטר שעורך את החיפוש לתת לנו העתק מהצו חיפוש עוד בטרם תחילת החיפוש ולרוב צו החיפוש מורה למשטרה לערוך את החיפוש בפני שני עדים שהם לא שוטרים.

יסוד סביר לחשד - כדי לערוך חיפוש ללא צו שופט, השוטר צריך להציג יסוד סביר לחשד לביצוע עבירה (מה שנקרא בעגה המקצועית יס"ל). השוטר צריך להוכיח, כי אותו אירוע או אותה סיטואציה היו מקימים אצל שוטר סביר את החשד לקיומה של עבירה מצד החשוד. חיפוש ללא יסוד סביר לחשד יכול להוביל לפסילת החיפוש ומשכך לזיכוי חשוד עת יהפוך לנאשם בבית המשפט. 

הסכמה לחיפוש - בית המשפט העליון הכיר בסמכותו של שוטר לבצע חיפוש אף אם לא היה יסוד סביר לחשד ובלבד שהוסבר לאדם שהוא לא חייב להסכים לחיפוש, ובנוסף הוסבר לו שסירובו לחיפוש לא ישמש נגדו.

שאלו את השוטר מדוע הוא רוצה לערוך לכם חיפוש. אם השוטר יסביר שהוא רוצה לערוך חיפוש סתם כדי לראות שאין עליכם משהו לא חוקי, הרי שבסיטואציה כזו אין לו יסוד סביר לחשד, ומשכך מומלץ לסרב לביצוע חיפוש וללכת

תשאול ראשוני של שוטר

כפי שראינו, אם לשוטר אין חשד סביר לקיומה של עבירה, הרי שלא ניתן לערוך חיפוש על אדם. משכך, אם שוטר פונה אליכם ומבקש לערוך לכם חיפוש, בררו בראש ובראשונה את מצבכם החוקי, בררו אם מדובר בתשאול סתמי או לחלופין אתם מתושאלים במסגרת עיכוב בחשד לביצוע עבירה. שאלו את השוטר מדוע הוא רוצה לערוך לכם חיפוש. אם השוטר יסביר שהוא רוצה לערוך חיפוש סתם כדי לראות שאין עליכם משהו לא חוקי, הרי שבסיטואציה כזו אין לו יסוד סביר לחשד, ומשכך מומלץ לסרב לביצוע חיפוש וללכת. במידה שהשוטר יאמר לכם שיש לו חשד סביר שביצעתם עבירה, בררו מהו החשד הסביר עליו נשען השוטר לבצע לכם חיפוש.

אם נתקלתם בשוטר שלטעמכם לוחץ ומבקש לבצע חיפוש ללא סיבה מוצדקת, הוציאו מצלמה וצלמו את ההתנהלות עימו

איך תתעדו את ההתנהלות עם השוטר?

הפרקטיקה מלמדת ששוטרים יוצרים בדיעבד בדו"חות פעולה או מזכרים יסוד סביר לחשד כדי להצדיק ביצוע חיפוש על חשודים. אם נתקלתם בשוטר שלטעמכם לוחץ ומבקש לבצע חיפוש ללא סיבה מוצדקת, הוציאו מצלמה וצלמו את ההתנהלות עימו. אם אתם נמצאים עם אדם נוסף, בקשו שיוציא מצלמה ויתעד את המתרחש מול השוטר. הדרך הכמעט יחידה בה ניתן להתמודד עם דו"ח פעולה או מזכר של שוטר בבית המשפט, היא הצגת ראיה אחרת הסותרת את מה שכתב השוטר. הניסיון מלמד שצילום ווידאו של שוטר שפועל בניגוד למה שכתוב במזכר או בדו"ח פעולה, גורם לרשויות תביעה לחזור מאישום או לחלופין, לבית המשפט לזכות נאשמים.

במידה שתודו שהשתמשתם בסמים, הדבר יתועד וישמש נגדכם בבית המשפט. מומלץ בחום לא לשתף פעולה עם השוטרים ולא לענות על אף שאלה בטרם תיוועצו בעורך דין פלילי

התנהלות בתשאול וחקירה 

במהלך פעילות מול חשוד בעבירת סמים, השוטרים עורכים תשאול, ממלאים טפסים, מתחקרים וחוקרים. חשוב לדעת שכל מה שתאמרו לשוטרים ירשם ויתועד נגדכם.

במידה שתודו שהשתמשתם בסמים, הדבר יתועד וישמש נגדכם בבית המשפט. מומלץ בחום לא לשתף פעולה עם השוטרים ולא לענות על אף שאלה בטרם תיוועצו בעורך דין פלילי, שכן היוועצות בעורך דין הינה זכות המוקנית לכם בדין ורצוי שתנצלו אותה. 

חדר חקירות - כאן הכל קורה

משפנה אליכם שוטר והודיע לכם, כי אתם חשודים בביצוע עבירה, כדאי לומר את המשפט הבא: "אני מאוד מעוניין לשתף פעולה, אבל אני לא אומר דבר עד שאני מתייעץ  עם עורך דין". למשטרה ישנה אפשרות במצבים מסוימים לעצור חשוד בזמן החקירה. האדם היחיד שיכול ללוות את החשוד ולהיפגש עימו בזמן חקירה הוא עורך דינו. משכך, מומלץ לא לדבר עם שוטר בטרם שתיוועצו בעורך דין. 

אם התיק לא נסגר, המשטרה מעבירה את התיק לעיון מחלקת התביעות או הפרקליטות ע"פ העניין, וזו בוחנת אם יש לקיים הליך משפטי נגד החשוד

ניהול הליך משפטי

לאחר שהמשטרה מסיימת את החקירה ישנן שתי אפשרויות, אפשרות ראשונה הינה שהתיק נסגר בגין אחת העילות המופיעות בחוק ובזה מסתיים הטיפול בתיק מבחינת המדינה.

אפשרות שניה הינה שהמשטרה מעבירה את התיק לעיון מחלקת התביעות או הפרקליטות ע"פ העניין, וזו בוחנת אם יש לקיים הליך משפטי נגד החשוד. חשוב לדעת כי ניהול הליך פלילי הינו ענין רגיש שיש בו להשפיע על עתידו של אדם. משכך, ניהול הליך משפטי מצריך ליווי של עורך דין הבקי במשפט הפלילי בכלל ובעבירות סמים בפרט.  

* לעמוד הפייסבוק של עו"ד חזי כהן

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים