zap group mishpati logo

ביטול מכרז בעקבות פגמים

מכרז לאספקת פירות וירקות לבתי חולים ממשלתיים בכל הארץ נפסל לאחרונה, בעקבות מספר פגמים. מה ניתן ללמוד מהחלטת בית המשפט? סקירת פסיקה

20.03.18
תאריך עדכון: 09.04.24
4 דק'
ביטול מכרז בעקבות פגמים

משרד הבריאות פרסם בשנת 2015 מכרז לאספקת פירות וירקות, לבתי החולים הממשלתיים בכל הארץ.
לאחר פתיחת תיבת ההצעות נקבעו (ביום 20.2.16) שתי חברות - כזוכות במכרז. חברה אחת באזור הצפון והשנייה באזור המרכז והדרום.  

בעקבות קבלת המסמכים של ההצעות, פנתה חב' סגלוביץ' (אחת המשתתפות במכרז) וביקשה לקבוע כי דין שתי ההצעות שזכו במכרז להיפסל על הסף, בשל פגם ברישיון העסק שהוצג במסגרת הצעותיהן

התוצאה המקורית במכרז: יותר יקר, פחות גמיש 

זמן קצר לאחר ההחלטה, החליט משרד הבריאות (בחודש מרץ 2016) להקפיא את המכרז, בשל עמדת בתי החולים הממשלתיים כי המכרז לא השיג את מטרתו. לפי אותה גישה, המחירים שהושגו עקב המכרז גבוהים מאלה ששילמו בתי החולים (לפי המכרז הישן) ובנוסף בוטלה הגמישות לקבל סחורה מספקים שונים (גמישות שהתקיימה עד ליציאה למכרז).  

במשך מספר חודשים, דן משרד הבריאות בעניין. באותו זמן, המכרז הוקפא. בסופו של דבר, בספטמבר 2016, הודיע משרד הבריאות כי הוא מממש את המכרז - ומבטל את ההקפאה.

בעקבות זאת פנו עורכי הדין יואב ביין ושירה בס רוזן, ממשרד פרופ' ביין ושות') בשם חברת סגלוביץ', אחת המשתתפות במכרז - וביקשו לעצור את הליכי המכרז. כמו כן, נתבקש משרד הבריאות לגלות את כל המסמכים הנוגעים לתוצאות המכרז ולהחלטות השונות (על ההקפאה ועל ביטול ההקפאה). 

במקביל, הוגשה לבית המשפט בקשה להארכת מועד להגשת עתירה ובקשה להקפאת המצב.
בתשובה, לאחר מהלכים שונים, הסכים משרד הבריאות לגלות את המסמכים נשואי המכרז ולהימנע מלקדם את תוצאות המכרז עד להכרעה.  

בעקבות קבלת המסמכים של ההצעות, פנתה סגלוביץ' וביקשה לקבוע כי דין שתי ההצעות שזכו במכרז להיפסל על הסף, בשל פגם ברישיון העסק שהוצג במסגרת הצעותיהן. נטען כי רישיונות העסק שהוצגו במסגרת ההצעה, לא היו קבועים - אלא זמניים בלבד (בניגוד לתנאי המכרז). 

כמו כן נטען כי במסגרת ההצעות לא הוגשו רישיונות זמניים שהיו בתוקף במועד הגשת ההצעות. עוד נטען כי אחד המציעים לא אישר (כנדרש ברישיון העסק הזמני, כתנאי לתוקפו) את הנדרש על ידי מבקש הרישיון - ולכן אין לו רישיון עסק כדין. 

לטענת חב' סגלוביץ', המכרז אינו יעיל, מאחר שההצעות מביאות למחיר יותר גבוה מהמחיר ששילמו בתי החולים, עד ליציאה למכרז 

הטענה: מכרז בלתי יעיל - דינו ביטול 

כמו כן, חזרה וביקשה חברת סגלוביץ' לבטל את המכרז, מכיוון שהמכרז לא השיג את מטרתו. כלומר - המכרז אינו יעיל, מאחר שההצעות מביאות למחיר יותר גבוה מהמחיר ששילמו בתי החולים, עד ליציאה למכרז.  

בעקבות פניה זו, החליט משרד הבריאות (החלטות מחודש ינואר ומרץ 2017), כי דין הצעת אחת הזוכות להתבטל על הסף, בשל פגם ברישיון העסק. עם זאת, משרד הבריאות לא קיבל את פניית חברת סגלוביץ' לביטול המכרז.  
סגלוביץ' הגישה באמצעות משרד עו"ד פרופ' ביין עתירה לביטול זכיית המציעה השנייה (שהצעתה לא נפסלה) וכן עתירה לביטול המכרז. מנגד, הגישה המציעה שנפסלה עתירה לביטול על הסף של ההחלטה על פסילתה.  

לאחר שהתווסף נימוק נוסף לביטול המכרז, במהלך ניהול ההליכים (ביטול מחירון משרד החקלאות, שעליו התבססה השוואת ההצעות - הנחה מהמחירון), פנתה סגלוביץ' וביקשה לתקן את עתירתה ולהוסיף נימוק זה, לצורך ביטול המכרז. 

משרד הבריאות דחה את פניית סגלוביץ' על בסיס טיעון נוסף זה - והדיון בעתירות נקבע ל-3.1.18. עם זאת, ב-12.12.17, לאחר שבחן את הדברים שוב, הודיע משרד הבריאות כי הוא מקבל את טענות סגלוביץ' ומבטל את המכרז (בשל ביטול המחירון של משרד החקלאות; והעובדה שלא נותר מן המכרז כמעט דבר, לאחר פסילת אחת המציעות, בהחלטות קודמות שניתנו על ידו).

עקב כך, ביקש בית המשפט למחוק את העתירות - וזאת לאור ההחלטה החדשה של ועדת המכרזים. הזוכות התנגדו, אך בית המשפט שביקש לקבל עמדה בהתייחס להתנגדויות, לא קיבל את ההתנגדויות - ומחק את העתירות, בשל ההחלטה החדשה על ביטול המכרז. 
בשורה התחתונה, המכרז בוטל - ומשרד הבריאות חויב בתשלום הוצאות לסגלוביץ' (החלטה מ-18.2.18). 

מדובר בהליך משפטי ארוך, שהתקיים במשך זמן רב מול הצדדים השונים ומשרד הבריאות - והסתיים בביטול המכרז. בתיק עלו שאלות שונות, הנוגעות לביטול זכיה של מציע, בשל פגם ברישיון עסק. כמו כן, למעשה, נתקבלה גישת העוררת - שכאשר צד ג' שאינו צד למכרז מבצע שינוי שמשפיע על מנגנון השוואת ההצעות - יש לבטל את המכרז.  

לאחר הליך משפטי ארוך, המכרז בוטל - ומשרד הבריאות חויב בתשלום הוצאות לחב' סגלוביץ'

מכרז משלים, יעיל ונכון יותר 

בשורה התחתונה, התוצאה טובה ומבורכת: משלם המיסים לא יצטרך לשאת במחיר הגבוה שהיה עלול לשלם, אילו המכרז היה נותר על כנו ולא מבוטל. גם משרד הבריאות החליט לבדוק את מהלכיו שוב - ולצאת למכרז משלים, יעיל ונכון יותר.

פרופ' ביין ושות' - עורכי דין

פרופ' ביין ושות' - עורכי דין

משרד עו"ד ביין ושות' הוקם על ידי פרופסור דן ביין, אישיות ידועה בעולם המשפט, לאחר פרישתו מתפקיד סגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה ובית המשפט לעניינים מנהליים. יחד עם שותפיו, הקים פרופ' ביין צוות מיומן של עורכי דין מצטיינים החותרים באופן מתמיד למצוינות משפטית ושירות מקצועי מן השורה הראשונה, שעבודתו מבוססת על יושרה, יחס אדיב והגנה עיקשת על ענייניו.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
  • העצמה שבזרימה מפרה זכויות יוצרים?

    העצמה שבזרימה מפרה זכויות יוצרים?

    ביהמ"ש דחה תביעה שהוגשה נגד דלק מוטורס ומשרד הפרסום באומן-בר-ריבנאי בעניין הפרת זכויות יוצרים, וקבע כי הפרסום של דלק, שכלל את המילים "העוצמה שבזרימה" לא מפר זכויות יוצרים.
    2 דק'
  • עסקים חובקי עולם

    עסקים חובקי עולם

    עסקאות בינלאומיות הפכו לנפוצות, אך כך גם מחלוקות והתדיינויות חוצות גבולות. מה חשוב לדעת על פעילות משפטית בינלאומית?
    2 דק'
  • פירוק חברה לא פעילה וביטול האגרות לרשם החברות

    פירוק חברה לא פעילה וביטול האגרות לרשם החברות

    רבים הקימו חברות, אשר פסקו מפעילות לפני שנים או שלא היו פעילות כלל מיום הקמתן. מי שלא פעל למחיקת החברה נותר עם חברה רשומה ועם חוב בגין אגרה שנתית לרשם החברות, התופח מדי שנה. כיצד אפשר לסגור חברה ולבטל את החוב לרשם החברות?
    6 דק'
פרופ' ביין ושות' - עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה