zap group mishpati logo

תאונת דרכים במהלך שימוש בתחבורה ציבורית

נפצעתם בתחבורה הציבורית? מדובר בתאונת דרכים, גם אם הרכבת או האוטובוס לא היו בתנועה. קבלת פיצוי בתאונת דרכים קלה יותר מפיצוי בתאונה אחרת

03.04.18
תאריך עדכון: 30.03.24
8 דק'
תאונת דרכים במהלך שימוש בתחבורה ציבורית

האוטובוס בלם בפתאומיות - וקיבלתם מכה אדירה? דלת הרכבת נסגרה - ופגעה בגופכם? נפלתם בעת הירידה או העלייה במדרגות האוטובוס? קיבלתם מכה ממטען של אחד הנוסעים, ששהה לצדכם בכלי התחבורה הציבורית? 
שימו לב: בכל המקרים האלה (ובמקרים נוספים) - אתם נחשבים למשתמשי דרך, שניזוקו בתאונת דרכים. כנפגעי תאונת דרכים, הנכם זכאים לפיצויים המגיעים לכם מכוח "חוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים" (חוק הפלת"ד).

ההכרה באירוע שגרם לנזקי גוף, כתאונת דרכים - היא הכרה רבת משמעות: הניזוק זכאי לקבלת פיצויים בגין נזקי גוף, גם ללא הוכחת רשלנות של אדם כלשהו

הכרה בתאונת דרכים: מעמד מיוחד, זכויות ייחודיות

במקרה שנגרמו לכם נזקי גוף בתאונת דרכים ולא בתאונה "רגילה" (למשל: נפילה) - הנכם זכאי לפיצויים בגין נזקי גוף אלה; לשם קבלת הפיצויים, יש לפעול בהתאם להסדר הקבוע בחוק הפלת"ד. 
ההכרה באירוע שגרם לנזקי גוף, כתאונת דרכים - היא הכרה רבת משמעות: הניזוק זכאי לקבלת פיצויים בגין נזקי גוף, גם ללא הוכחת רשלנות של אדם כלשהו; לרוב, מדובר בהליך קצר ויעיל יותר. 

נבהיר את ההבדל בין תאונת דרכים לבין "סתם" תאונה. כך, למשל: אדם שנפל ברחוב, עקב היתקלות במפגע - ונגרמו לו עקב כך נזקי גוף: אם הוא מעוניין לתבוע פיצויים - עליו להגיש תביעה לפיצויים כנגד הגורם שהתרשל (כלומר: התרשלות ביצירת המפגע - אדם פרטי, עסק או רשות מקומית). 

במקרה כזה, הבסיס החוקי לתביעה - יהיה פקודת הנזיקין. זאת, בשונה משונה מתאונת דרכים, בה הבסיס החוקי לתביעה הוא חוק הפלת"ד. בנסיבות בהן נגרמה פציעה שאיננה תאונת דרכים, כדי שהתביעה לפיצויים תתקבל - על הניזוק להוכיח כי היתה רשלנות של הגורם הנתבע; כי קיים קשר סיבתי, בין הרשלנות לתאונה; וכי התאונה גרמה לנזקים.

לעומת זאת, לפי חוק הפלת"ד: לא רק שלא נדרשת הוכחת רשלנות והוכחת קשר סיבתי כלשהו - אלא שאפילו במקרים בהם הניזוק עצמו היה אשם בתאונה וגרם לעצמו ו/או לאחר נזקי גוף, הוא יהיה זכאי לפיצויים (בגין הנזקים שנגרמו לו). 

כאשר מדובר בתאונת דרכים שהובילה לנזקי גוף של מי מהמעורבים, הניזוק תובע את חברת הביטוח (כאשר קיימת פוליסת ביטוח חובה). במקרה שלא קיימת פוליסה, תובע הניזוק את "קרנית"

מי הגורם הנתבע בתאונת דרכים?

כאשר מדובר בתאונת דרכים שהובילה לנזקי גוף של מי מהמעורבים, הניזוק תובע את חברת הביטוח (כאשר קיימת פוליסת ביטוח חובה). במקרה שלא קיימת פוליסה, תובע הניזוק את "קרנית". כך או כך, ניזוק הסובל מנזקי גוף עקב מעורבות בתאונת דרכים - תמיד יקבל פיצויים בגין נזקי הגוף הללו, כדי לסייע לו בתהליך השיקום. 

ככלל, אם נפצעת בנסיבות הקשורות לכלי תחבורה ציבורית או תוך שימוש בתחבורה ציבורית, יש לבחון האם מדובר בתאונת דרכים

האם כל תאונה שקשורה לתחבורה ציבורית נחשבת תאונת דרכים? 

לא. מדובר בשאלה מורכבת - ויש לבחון את נסיבות העניין, בטרם משיבים על השאלה. ככלל, אם נפצעת בנסיבות הקשורות לכלי תחבורה ציבורית או תוך שימוש בתחבורה ציבורית, יש לבחון האם מדובר בתאונת דרכים. רוב הסיכויים שהתשובה חיובית - אך ההכרעה איננה חד משמעית ויש לקבל ייעוץ משפטי בעניין. 

במאמר זה, נשיב על מספר שאלות: מי, מתי ובאילו נסיבות - יוכרו כנפגעי תאונת דרכים, עקב פציעה בתחבורה ציבורית? אילו זכויות מעניקה ההכרה ב"מעמד" זה? מדוע חשוב למצות זכויות, כנפגעי תאונת דרכים? איך יש לנהוג, במקרה בו נפצעתם - בעת השימוש בתחבורה ציבורית? 

כאשר מדברים על "שימוש", הכוונה איננה רק לנסיעה - אלא גם לפגיעות שנגרמו בעת שכלי הרכב לא היה בתנועה

האם פציעה תוך שימוש בתחבורה ציבורית נחשבת "תאונת דרכים"? באילו נסיבות?

בכל מקרה בו נפגעתם בעת השימוש בכלי תחבורה ציבורית - הדבר ייחשב תאונת דרכים. שימו לב: כאשר מדברים על "שימוש", הכוונה איננה רק לנסיעה - אלא גם לפגיעות שנגרמו בעת שכלי הרכב לא היה בתנועה. כך, למשל: עלייה או ירידה מכלי הרכב, ישיבה בכלי הרכב (בין אם כלי הרכב עצר או היה בתזוזה). 

בנסיבות אחרות, המערבות את השימוש בכלי התחבורה הציבורית - המקרה שגרם לנזקי גוף לא ייחשב לתאונת דרכים. המשמעות היא שלא ניתן יהיה לתבוע את ביטוח החובה של כלי הרכב (למשל: רכבת או אוטובוס). במצבים אלה, נדרשת תביעה של גורם אחר - בהתאם לנסיבות המצב. 

הכלל הוא שיש לבחון כל מקרה לגופו ולהתייחס ל"מעורבות הישירה" של כלי הרכב ה"ציבורי": אם לא היתה מעורבות ישירה - אז מדובר בתאונה "אחרת" ולא בתאונת דרכים. בכל מקרה התלבטות, ניתן ומומלץ להתייעץ. כמובן, ניתן גם להסיק מראש לגבי מקרים שכיחים. 

נפילה בתחנת הרכבת - בדרך אל הרכבת או ממנה, במעלית, במדרגות הנעות, ברציף וכו' - אינה מערבת את הרכבת עצמה. לפיכך, נפילה בנסיבות אלה איננה נחשבת תאונת דרכים

האם במקרה נפילה במדרגות של רציף הרכבת - מגיעים פיצויים?

ייתכן שמגיעים פיצויים, אבל לא מכוח חוק הפלת"ד. נפילה בתחנת הרכבת - בדרך אל הרכבת או ממנה, במעלית, במדרגות הנעות, ברציף וכו' - אינה מערבת את הרכבת עצמה. לפיכך, נפילה בנסיבות אלה איננה נחשבת תאונת דרכים. 

במקרים האמורים, לא ניתן לתבוע את ביטוח החובה של הרכבת - אלא יש לבחון את נסיבות העניין: האם היתה רשלנות, שהובילה לתאונה ולנזק? במקרה שהייתה רשלנות, יש להגיש תביעה נזיקית לפיצויים - כנגד רכבת ישראל. התביעה לפיצויים תיבחן בהתאם לפקודת הנזיקין. כלומר: התביעה תוגש ותוכרע בהתאם לסדרי דין שונים לחלוטין, מהדינים הנהוגים בפלת"ד. 

אם נחבלת כשהאוטובוס לא היה בתחנה (וללא קשר אליו) - נפלת מהספסל, נתקעת בקיר התחנה, נפלת בעקבות היתקלות באבן שפה בולטת: כל המקרים הללו הם מקרים שייבחנו על פי פקודת הנזיקין

האם חבלה בעת המתנה לאוטובוס נחשבת תאונת דרכים?

לא. אם נחבלת כשהאוטובוס לא היה בתחנה (וללא קשר אליו) - נפלת מהספסל, נתקעת בקיר התחנה, נפלת בעקבות היתקלות באבן שפה בולטת: כל המקרים הללו הם מקרים שייבחנו על פי פקודת הנזיקין. 

בכל אחד מהמקרים הללו, צריך לבדוק מה היה הגורם לתאונה: האם התאונה אירעה בשל רשלנות (כגון: פגם משמעותי או מכשול נסתר בדרך). במקרה שאכן קיימת רשלנות של המחזיק והאחראי לשטח, יש עילה לתביעת נזיקין נגדו. כך, למשל: במקרה בו מדובר באבן שפה בולטת או בור, הגורם המתרשל עשוי להיות הרשות המקומית.

לעומת זאת: אם האוטובוס היה מעורב בפגיעה, תוכר כנפגע תאונת דרכים (כך, למשל: האוטובוס פגע בך בעת הכניסה לתחנה או היציאה מהתחנה; מעדת במדרגות, בעת הירידה מהאוטובוס - או בעת העלייה לאוטובוס; "עפת" כשהאוטובוס החל לנוע או בלם).

כאשר מדובר בתאונת דרכים - אין משמעות להתנהלות הנפגע כנוסע בתחבורה ציבורית. גם אם היית "לא בסדר", תהיה זכאי לפיצויים

מה הדין במקרה שנפגע התאונה לא נזהר - והוא "אשם" בפציעתו?

כאשר מדובר בתאונה "רגילה", יש חשיבות להתנהלות הניזוק, העשויה לנתק את הקשר הסיבתי ולשלול קבלת פיצויים או להפחית משיעורם בשל "אשם תורם" (התנהגות רשלנית של הניזוק עצמו). 
עם זאת, כאשר מדובר בתאונת דרכים - אין משמעות להתנהלות הנפגע כנוסע בתחבורה ציבורית. גם אם היית "לא בסדר", תהיה זכאי לפיצויים. שיעור הפיצויים לא יושפע מההתנהלות שלך בעת האירוע, אלא מושפע אך ורק מהיקף הנזק שנגרם.

משמעות העניין: לא תהיה חשיבות לשאלה "מי אשם בתאונה": אין זה משנה אם הנהג התרשל, האם הוא נהג כחוק, האם בלם בצדק או שלא בצדק, והאם סיכנת את עצמך.
כך, למשל: גם אם כנוסע עמדת במעבר ו"התעסקת" עם הסלולרי, במקום לשבת או לאחוז בידית; גם אם לא התיישבת - למרות העובדה שהנהג דרש כי תשב; גם אם פעלת בפזיזות או בחוסר שיקול דעת - אין הדבר משנה ואינו משפיע על הזכאות לפיצויים ועל שיעור הפיצויים. 

בכל מקרה מהמקרים הללו, הנפגע עדיין זכאי לפיצויים - רק מעצם העובדה שנפגע בתאונת דרכים. כלומר: להיבטים השונים של התנהלות הנוסע ו/או הנהג ו/או הנוסעים האחרים - אין כל חשיבות.

לאחר מעורבות בתאונת דרכים בתחבורה ציבורית, מומלץ לפעול בהתאם להתנהלות הנדרשת בכל תאונת דרכים "רגילה". יש לברר ולתעד את פרטי המעורבים בתאונה, פרטי ביטוח החובה, פרטי העדים ונסיבות התאונה

מה מומלץ לעשות, לאחר פציעה בעת שימוש בכלי תחבורה ציבורית?

לאחר מעורבות בתאונת דרכים בתחבורה ציבורית, מומלץ לפעול בהתאם להתנהלות הנדרשת בכל תאונת דרכים "רגילה". כך, ככל שהדבר מתאפשר: יש לברר ולתעד את פרטי המעורבים בתאונה, פרטי ביטוח החובה, פרטי העדים ונסיבות התאונה. 
כמובן, יש לקבל טיפול רפואי ולתעד את כל המסמכים הקשורים לטיפול הרפואי הניתן (הן בטווח המיידי והן בטווח הארוך). בנוסף, חשוב לאסוף כל קבלה בגין כל הוצאה - בעקבות הפגיעה והטיפולים בה. בהקדם האפשרי, יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי - מעורך דין הבקי בדיני נזיקין. 

יש לצרף אל התביעה חוות דעת של מומחה רפואי ואסמכתאות שונות

כיצד יש לפעול, כדי לקבל פיצויים בגין תאונת דרכים בתחבורה ציבורית?

לשם קבלת הפיצויים המגיעים לך בגין תאונת דרכים, שנגרמה לך תוך השימוש בכלי רכב המעניק שירותי תחבורה ציבורית - עורך הדין יגיש עבורך תביעה לפיצויים נגד ביטוח החובה הרלוונטי. 
יש לצרף אל התביעה חוות דעת של מומחה רפואי ואסמכתאות שונות. הכל, בהתאם לעצת עורך הדין.

תאונת רכבת - גם זה יכול לקרות

לסיכום: במקרה שנגרמו לך נזקי גוף, בעת שהשתמשת בתחבורה ציבורית, הינך נחשב לנפגע תאונת דרכים - מעמד המקנה זכויות רבות ומחייב התנהלות פרוצדורלית שונה, לשם מיצוי הזכויות וקבלת פיצויים. במקרה זה או במקרה שאתה מתלבט האם אכן מדובר בתאונת דרכים - פנה לייעוץ משפטי, לקבלת הנחיות בנוגע לאופן הפעולה הנדרש, לשם מיצוי זכויות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים