zap group mishpati logo

סקירת זכויות נכי ואלמנות צה"ל - 2018

במהלך השנים קיבלו נכי צה"ל והמשפחות השכולות הטבות וזכויות שונות ממשרד הביטחון. מה, אם בכלל, השתנה לאחרונה?

מאת: עו"ד יואב צח-וכס
16.04.18
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
סקירת זכויות נכי ואלמנות צה"ל - 2018

בכל הנוגע לזכויות אלמנות צה"ל או משפחות שכולות, לא התחוללו שינויים דרמטיים בשנה האחרונה, או ליתר דיוק בשנים האחרונות

זכויות נכים ומשפחות שכולות

ערב יום הזכרון, לפניכם סקירה בנושא זכויות נכי צה"ל והמשפחות השכולות. החוקים, הצעות חוק והיישום.

בחוק הנכים (תגמולים ושיקום) 1959-תשי"ט, מפורטים התגמולים והשיקום להם זכאי מי שנפגע בזמן שירותו הצבאי או עקב השירות, והפך בעקבות פגיעה זו לנכה. בחוק קבועים כללים שונים, ביניהם מי מוגדר כנכה צה"ל, אופן הגשת התביעה לקבלת תגמולים, מינוי ועדות רפואיות וקציני תגמולים, קבלת אחוזי הנכות על ידי אותן ועדות, סוגי התגמולים לאלמנות צה"ל/משפחות שכולות ונכי צה"ל ואופן תשלום התגמולים, ועוד.

בכל הנוגע לזכויות אלמנות צה"ל או משפחות שכולות, יש חוק נפרד - חוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), לא התחוללו שינויים דרמטיים בשנה האחרונה, או ליתר דיוק בשנים האחרונות. המשפחות השכולות זכאיות למגוון הטבות, ביניהן: תגמול כספי חודשי, שירותי טיפול, ייעוץ והדרכה של עו"ס, פסיכולוג או קבוצות תמיכה, סיוע והלוואות לרכישת רכב, ללימודים, להקמת עסק, לרכישת דירה, הטבות בנושאים רפואיים, הקלות בתשלומים לרשויות המקומיות ועוד.

בכל הנוגע לזכויות נכי צה"ל בכלל, והלומי קרב בפרט, תמונת המצב היא שונה ואף מתסכלת. לא די שהליך התביעה להכרה בנכות פיזית הוא ארוך ומייגע, וכולל שלבים של איסוף עדויות וראיות, פנייה לקצין התגמולים, התייצבות בפני ועדה רפואית, אחרי ההכרה הראשונית בנכות, כדי שזו תקבע את אחוזי הנכות להם זכאי הנכה, הרי שכשמדובר בנכים על רקע נפשי, כלומר נפגעי פוסט טראומה והלומי קרב, ההליך הוא קשה ומתסכל עוד יותר.

יש קושי רב להשיג עדים כשמדובר במי שמשרתים בצבא ונאמר להם להעיד תוך קבלת הסכמת שלטונות הצבא.

באשר למסמכים בצה"ל ואגף השיקום, שהוא זרוע שונה במשרד הביטחון, נדרש מהחייל להביא מסמכים שלמעשה ברשותו של הצבא, ומכאן שזה בעייתי.

בניגוד לפציעה אותה ניתן לראות, לחוש ולבדוק באמצעים רפואיים קונבנציונליים, פגיעה בנפש היא הליך מתמשך שאותותיו יכולים לצוץ אחרי זמן רב, או ההבנה שיש קשר בין התנהגות הפגוע בקרב משפחתו, בעבודה, וכד' לבין הטראומה שחווה בעבר

נפגעי פוסט טראומה

לעתים חולפות שנים רבות עד שהשפעות השירות או המלחמה בה השתתף הלום קרב בכלל ניכרות לעין. בניגוד לפציעה אותה ניתן לראות, לחוש ולבדוק באמצעים רפואיים קונבנציונליים, פגיעה בנפש היא הליך מתמשך שאותותיו יכולים לצוץ אחרי זמן רב, או ההבנה שיש קשר בין התנהגות הפגוע בקרב משפחתו, בעבודה, וכד' לבין הטראומה שחווה בעבר.

נפגעים אלו חווים סבל רב במישור האישי, הזוג, המשפחתי, המקצועי והחברתי. הם מתקשים להתמיד בעבודה ולכן נפגעת יכולת ההשתכרות שלהם, רבים מהם לא מצליחים לקיים זוגיות או לשמר את התא המשפחתי שהקימו, הם נוטים למצבי רוח משתנים שכוללים דכאון, כעסים, חסכים בין אישיים ולעתים אף אלימות.

קרוב ל- 5,000 נכי צה"ל מוגדרים ככאלה, בגין פוסט טראומה, ומטופלים על ידי אגף השיקום במשרד הבטחון. כמחצית מהם מקבלים קצבה ותגמולים בשיעור שנקבע על פי אחוזי הנכות שהוכרו להם

המצב היום - ישראל 2018

קרוב ל- 5,000 נכי צה"ל מוגדרים ככאלה, בגין פוסט טראומה, ומטופלים על ידי אגף השיקום במשרד הבטחון. כמחצית מהם מקבלים קצבה ותגמולים בשיעור שנקבע על פי אחוזי הנכות שהוכרו להם. כ-150 מהמטופלים הם נפגעי צוק איתן. 

"בני המזל" שהוכרו כנכים נפגעי פוסט טראומה זכאים לסיוע בתחומים הרפואה, השיקום והרווחה, כאשר משרד הבטחון מפעיל מערך שיקום עם מסגרות טיפוליות מיוחדות, שכולל גם שיקום מקצועי ותעסוקתי. עוד כולל הסיוע: מתן טיפול פסיכולוגי, פרטני, זוגי או משפחתי, לנכה שאחוזי הנכות שלו הם מעל 20 אחוזים, זאת בהתאם לתוכנית של מומחים בהפרעות דחק פוסט טראומתי.

תמונת מצב זו משקפת אחוז זעום של נפגעי פוסט טראומה שזכו לקבל סיוע מהמדינה. לצידם עומדים עוד אלפים רבים שמצויים בעיצומו של הליך ארוך, בו הם נדרשים להגיש תביעות, לעבור חקירות, לאסוף אין ספור מסמכים רפואיים ולהמתין זמן רב למענה, כאשר בזמן זה הם מתקשים לתפקד ולהמשיך בקיום שגרת חיים נורמטיבית.

נכון להיום לא נעשה כל שינוי משמעותי בנוגע להצעתה של ח"כ גלאון, ונפגעי פוסט טראומה רבים עדיין נאבקים כדי שיוכרו כנכי צה"ל ויקבלו את הסיוע השיקומי, הכלכלי והתעסוקתי לו הם זקוקים

הצעת חוק - חה"כ זהבה גלאון

מסיבות אלו, ולאחר זעקות מצוקה רבות שנשמעו מהלומי קרב רבים, הניחה ח"כ גלאון בשנת 2017, הצעת חוק חדשה, לפיה יהיה זכאי כל חייל משוחרר לקבלת טיפול וייעוץ נפשי אשר יסייע לו להתמודד עם חוויות פוסט טראומתיות משירותו הצבאי, וההשלכות שלהם על תפקודו האישי, החברתי, המשפחתי והתעסוקתי.

ההצעה הגיעה לאחר שקולות רבים החלו להישמע בקרב נפגעי פוסט טראומה, שחווים על בשרם שנים של ייסורים ושל חוסר מענה למצבם שרק הולך ומתדרדר ללא טיפול הולם.

נכון להיום לא נעשה כל שינוי משמעותי בנוגע להצעתה של ח"כ גלאון, ונפגעי פוסט טראומה רבים עדיין נאבקים כדי שיוכרו כנכי צה"ל ויקבלו את הסיוע השיקומי, הכלכלי והתעסוקתי לו הם זקוקים.

כדי לסבר את האוזן, בין התובעים מצויים גם נפגעים ממלחמות קודמות, כמו למשל מלחמת יום הכיפורים, אשר הפרעות הדחק הפוסט טראומתי החלו לתת בהם את אותותיהם שנים לאחר תום המלחמה.

ככל שהזמן עובר, חובת ההוכחה שחלה על התובע היא קשה יותר, ולעתים אף נקבעים אחוזי נכות לנפגע שאינם מאפשרים אפילו קבלת תגמולים או סיוע נפשי לו הוא זקוק. 

הדרך לנסות ולשנות את הגזירה היא באמצעות הגשת ערעור לוועדת ערעורים, מאחר שנמצא כי כ-60% אחוזים מהערעורים לוועדה העליונה מתקבלים ואחוזי הנכות משתנים. למרבה הצער, ההליך יכול להמשך כשנה וחצי, וללא סיוע וליווי עורך דין, על כל המשתמע מכך, תהיה הדרך למיצוי הזכויות קשה עד בלתי אפשרית.

שנת 2018 לא מצביעה על שינוי מהותי בזכויותיהם של נכי צה"ל עקב פגיעה פיזית (לא נפשית). כל חייל שנפגע, נפצע או חלה במהלך שירותו הצבאי, או בגללו, זכאי לפנות לקצין התגמולים באגף השיקום ולהגיש תביעה להכרה בנכותו

זכויות נכי צה"ל שאינם נפגעי פוסט טראומה

שנת 2018 לא מצביעה על שינוי מהותי בזכויותיהם של נכי צה"ל עקב פגיעה פיזית (לא נפשית). כל חייל שנפגע, נפצע או חלה במהלך שירותו הצבאי, או בגללו, זכאי לפנות לקצין התגמולים באגף השיקום ולהגיש תביעה להכרה בנכותו.

ההליך הבירוקרטי כולל מילוי דו"ח פציעה והחתמתו על ידי מפקד היחידה ורופא היחידה, מילוי טופס הכרה בנכות והגשתו לקצין התגמולים. לאחר שזה הביע אישור עקרוני להכרה בנכות, יגיע תור הוועדה הרפואית שתקבע את אחוזי הנכות להם זכאי התובע. את טופס התביעה להכרה בנכות יש להגיש עד שלוש שנים מיום השחרור מהשירות הצבאי, בתוספת כל אסמכתא שמעידה על הפגיעה והטיפול בה, למשל טופסי אשפוז, ניתוח וכד'.

יצוין, כי ישנה אפשרות להגיש את התביעה גם לאחר מכן. כמובן, שככל שמתרחקים מהמועד בו פרצה הנכות/נגרמה המחלה, קשה יותר ויותר להשיג את העדויות והמסמכים, והדרך להוכחת הקשר הסיבתי בין הנכות לשירות קשה יותר.

בכל תביעה כזו, כמו גם בפגיעות נפשיות, חובת ההוכחה חלה על התובע, כולל הקשר הסיבתי בין הפציעה, או המחלה, לבין תנאי השירות.

בהתאם לאחוזי הנכות וסוג הפגיעה, נקבע גובה הקצבה החודשית אותה יקבל הנכה, זאת בנוסף למגוון הטבות, ביניהן שיקום לצרכי עבודה, הקמת עסק או לימודים, קבלת רכב שיקומי מלשכת השיקום בו הם מקבלים טיפול, סיוע בדיור לצרכי שכירות או קנייה, כולל מענק כספי לקניית דירה, בסכום שנקבע לפי אחוזי הנכות של הנפגע.

כמו כן זכאים נכי צה"ל לקבלת מענקים לביגוד, לנישואין, לשימוש בטלפון ביתי, מענק שנתי לקניית ציוד לבית, החזר מס קנייה לפריטים אישיים, והטבות נוספות מהרשויות.

 

* השתתפה בהכנת הכתבה: ליאור ירדן, כתבת זאפ משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה