zap group mishpati logo

מעגל החיים בדיני משפחה: מסמכים משפטיים חשובים

החיים מורכבים וכך גם חיי המשפחה. עומדים להתחתן? מזל טוב. כדאי שתחשבו מראש על הכנת הסכם ממון וצוואה, שיקלו עליכם במקרי גירושין ופטירה

04.06.18
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
מעגל החיים בדיני משפחה: מסמכים משפטיים חשובים

לאורך ההיסטוריה, התא המשפחתי שינה את פניו, אולם דבר אחד נותר ברור גם במאה ה-21: משפחה היא הדבר היקר ביותר עבור רובנו והיא מציבה בפנינו לא מעט אתגרים. החדשות הטובות הן כי המחוקק העניק לנו מגוון אמצעיים משפטיים, שיכולים לסייע לנו לשמור ככל הניתן על יחסים משפחתיים תקינים; בכל אחד משלבי חיינו, יש ביכולתנו לגייס אמצעי משפטי יעיל, שכדאי להכיר ומומלץ לרתום לשירותנו.

יחסים משפחתיים - יחסים משפטיים: התנהלות משפטית בתחנות החיים

החיים מזמנים לנו לא מעט אתגרים וסערות. קשה מאוד, שלא לומר בלתי אפשרי - לשלוט במה שמזמנת לנו הדרך. עם זאת, אפשר בהחלט להקל על המלאכה בעזרת "רשימת ציוד" מתאימה, הכוללת שלושה כלים משפטיים, בשלוש תחנות חיים עיקריות: נישואין, גירושין או מוות. 

במאמר זה, נרחיב בנוגע לחשיבות של הסכם ממון, הסכם גירושין וצוואה; ונסביר מדוע כדאי לקבל ייעוץ משפטי, שיסדיר ויארגן את כל ההיבטים של אירועים רבי חשיבות בחייו של אדם.  

הסכם ממון קובע ומסדיר את כל הסוגיות הרכושיות והממוניות, בין בני זוג. במילים אחרות, ההסכם קובע מראש - מה שייך למי

רגע לפני שנישאים - הסכם ממון

הסכם ממון קובע ומסדיר את כל הסוגיות הרכושיות והממוניות, בין בני זוג. במילים אחרות, ההסכם קובע מראש - מה שייך למי. ההסכם מונע מחלוקות וסכסוכים משפטיים ארוכים ואף מונע מצבים בלתי רצויים, כגון פגיעה בזכויות של בני הזוג עצמם ושל בני משפחה אחרים (דוגמה נפוצה לכך: זכויות של צאצאים מ"פרק א").

בנסיבות מסוימות, הצורך בהסכם ממון מקבל משנה תוקף וחשיבותו גדולה יותר. כך, למשל, בפרק ב'

למי מומלץ אפוא לעשות הסכם ממון? 

עריכת הסכם ממון מומלצת כמעט לכל זוג. אם שני בני הזוג בוחרים לחיות יחד, לאחר ששניהם מגיעים למערכת המשותפת ללא נכסים קודמים וללא ילדים מקשר קודם - אין צורך בהסכם כזה. עם זאת, בכל מקרה אחר, בהחלט מומלץ לערוך הסכם ממון ולהסדיר בו כמה שיותר נושאים. 

כמובן: בנסיבות מסוימות, הצורך בהסכם ממון מקבל משנה תוקף וחשיבותו גדולה יותר. כך, למשל, בפרק ב': כל אחד מהצדדים מגיע עם "חבילה" משלו ויש חשיבות לשמור על הרכוש שכל צד הביא "מהבית", במקביל להגנה על זכויות הילדים של כל אחד מבני הזוג. 

יחד עם זאת, חשוב להדגיש כי הסכם ממון מומלץ לא רק לזוגות בפרק ב'. בניגוד להנחה המקובלת, השוללת מראש את הצורך בהסכם ממון עבור זוג צעיר - דווקא ישנם לא מעט מקרים, בהם גם בפרק א' יש צורך בהסכם ממון. כך, למשל: כאשר אחד מבני הזוג מגיע עם רכוש או שמשפחתו בעלת ממון רב. 

בכל מקרה, חשוב מאד שהסכם הממון יהיה ערוך בצורה מקצועית ומדויקת ויכלול את כל הנדרש בצורה יסודית. 

ניתן לומר כי בין הנושאים שחשוב להסדיר ביחסי ממון: קביעת "גורל" של נכסי נדל"ן, עם דגש בנוגע לדירת המגורים המשותפת; קביעה כיצד ייעשה שימוש בכסף נזיל, שנצבר לפני הקשר הזוגי ואשר ייצבר בעתיד ועוד

אילו נושאים חשוב להסדיר במסגרת הסכם יחסי ממון?

ככלל, ככל שהסכם הממון יהיה מקיף ומפורט יותר ויכלול נושאים רבים ומגוונים יותר, כך ייטב. עם זאת, הדגש הוא על "התאמה אישית". עורך דין בקי ומנוסה בענייני משפחה - יבחן את נסיבות החיים של בני הזוג וייקח בחשבון מגוון משתנים ונתונים, כדי "לתפור" הסכם ממון, שיתאים באופן מדויק לצרכים של בני הזוג. 

קשה להגדיר מראש אילו נושאים יש לכלול בהסכם ממון, משום שיש חשיבות רבה להתאמה בין הנסיבות הספציפיות של כל זוג וזוג - לבין תוכן ההסכם, שנולד מתוך הצרכים שהמציאות מכתיבה.

כך, באופן כללי, ניתן לומר כי בין הנושאים שחשוב להסדיר ביחסי ממון: קביעת "גורל" של נכסי נדל"ן, עם דגש בנוגע לדירת המגורים המשותפת; קביעה כיצד ייעשה שימוש בכסף נזיל, שנצבר לפני הקשר הזוגי ואשר ייצבר בעתיד; לתת את הדעת לסוגיית מזונות וחלוקת רכוש לאחר הפרידה; ובנוסף, לפרט מהן הזכויות של בני הזוג בנכסים השונים, לרבות קופות גמל, זכויות סוציאליות, קרנות השתלמות וכו'. 

מעבר לנושאים ה"קלאסיים" שמסדיר כל הסכם ממון, חשוב גם לתת את הדעת לדברים הפחות שגרתיים, לתרחישים יוצאי דופן ולמאפיינים ייחודיים של כל מקרה. כך, למשל: יש להגדיר מה קורה במצב של קבלת ירושה. אם אחד מבני הזוג יירש סכום כסף גדול והסכם הממון לא יתייחס לסוגיית הרכוש שיתקבל בירושה - יכול להיות שבן הזוג השני ייהנה מהירושה, במקרה פרידה.

אמנם נכון כי בעת ביצוע איזון משאבים, רכוש שהתקבל בירושה אינו אמור להתחלק עם בן זוג בזמן פרידה, אבל יש מצב של "ערבוב נכסים". למשל: במקרה בו הורה של אחד מבני הזוג נפטר - ובן הזוג יורש סכום כסף שמועבר לחשבון המשותף. במקרה כזה, עשויים כספי הירושה להתחלק - בזמן פרידה. 

עם חקיקת חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (חוק הידוע בכינוי: חוק גישור חובה) - העניק המחוקק תוקף חוקי, למה שידוע כבר מזמן: משבר גירושין שמתנהל "נכון", בדרכי נועם, תוך שאיפה לגישור - הוא הפתרון הרצוי

רגע לפני שנפרדים - הסכם גירושין

בשנה האחרונה, עם חקיקת חוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (חוק הידוע בכינוי: חוק גישור חובה) - העניק המחוקק תוקף חוקי, למה שידוע כבר מזמן: משבר גירושין שמתנהל "נכון", בדרכי נועם, תוך שאיפה לגישור - הוא הפתרון הרצוי. 

זוג במשבר גירושין יכול להסתייע (וראוי שיסתייע!) בעורכי דין ובמגשרים (וכן במטפלים) - במטרה לנסח הסכם גירושין מקיף ויסודי, שיאושר על ידי בית המשפט ויאפשר לבני הזוג לצמצם את הפגיעה בהם ובילדים בעקבות הפרידה. 

חוק הירושה מכיר במספר סוגי צוואות. הצוואה ה"חזקה" ביותר, שאותה קשה מאוד לתקוף בבית משפט - היא צוואה בכתב

רגע לפני שנפרדים מהעולם - צוואה

צוואה היא מסמך משפטי נוסף שיש לתת עליו את הדעת - מסמך חשוב מאין כמותו: לכל אדם מומלץ לקבוע מה יעלה בגורל הרכוש שצבר ויצבור ובאיזה אופן יחולקו נכסיו. 

חוק הירושה מכיר במספר סוגי צוואות. הצוואה ה"חזקה" ביותר, שאותה קשה מאוד לתקוף בבית משפט - היא צוואה בכתב. מומלץ לערוך את הצוואה בעזרת עורך דין ויש להקפיד שתהיה מפורטת ומנוסחת, באופן בהיר וברור, כדי למנוע סכסוכים בעתיד. 

מתקשים לחתום על ההסכם...

לסיכום: ייעוץ משפטי איכותי יכול לסייע לכולנו להתמודד עם אתגרי החיים, בעזרת ארגון והסדרה של סוגיות רכושיות, בהקשרים שונים. 

יצוין, כי "עמותת נחמה" מלווה ותומכת באנשים החווים משברים משפחתיים. העמותה מציעה גם ייעוץ משפטי בתחום דיני משפחה. העמותה מציעה לפונים סיוע טיפולי וכן ייעוץ משפטי ראשוני חינם. 

עו"ד מיה מאירי מלווה בהתנדבות את פעילות עמותת נחמה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים