zap group mishpati logo

חקיקה: סיכום שנת תשע"ח

חברי הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת), עליזה לביא (יש עתיד) ומיכל רוזין (מרץ) מסכמים שנה ומספרים על הקשיים, ההצלחות והתקוות לקראת השנה החדשה

מאת: יערית טרבלסי, כתבת zap משפטי
06.09.18
תאריך עדכון: 12.12.23
16 דק'
חקיקה: סיכום שנת תשע"ח

תשע"ח היתה שנה סוערת בתחום החקיקה, עם חוקים רבים שעוררו סערה ציבורית, לצד שפע חוקים מבורכים והצעות חוק מבורכות, שהוגשו ונמצאות בשלבי חקיקה שונים. כדי לסבר את אוזנכם: בשנת תשע"ח הונחו על שולחן הכנסת 6306 הצעות חוק, מתוכן התקבלו 560 (לעומת 1455 הצעות שהוגשו בשנת תשע"ז, מתוכן התקבלו 223). 

רגע לפני כניסת תשע"ט והתכנסות מושב החורף של הכנסת, יזמנו שיחה אישית עם חברי הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת), עליזה לביא (יש עתיד) ו מיכל רוזין (מרץ) - שלושה מחברי הכנסת שהגישו השנה מספר רב של הצעות חוק בתחומים שונים. שמענו מהם על המאבקים מאחורי הקלעים, ההפתעות, האכזבות, התקוות והתוכניות שלהם לשנה הבאה. 

חבר הכנסת דב חנין: הגעתי לכנסת לא רק כדי לבקר את המציאות, אלא גם ובעיקר כדי לנסות לשנות אותה, באמצעות חוקים ומנגנונים אחרים

חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת) 

חבר הכנסת דב חנין
חבר הכנסת דב חנין

ניתן להגדיר את ח"כ דב חנין כשיאן הצעות החוק: במהלך כהונת הכנסת הנוכחית הוא הניח על שולחן הכנסת 1296 הצעות חוק, 170 מתוכן השנה. 61 מהצעות החוק שהגיש התקבלו, 17 מהן השנה.

ח"כ חנין מסביר: "המטרה שלי כפוליטיקאי היא לצמצם ולנסות למנוע את הסבל המיותר בעולם, והחקיקה היא הכלי המרכזי שיש בידיי. הגעתי לכנסת לא רק כדי לבקר את המציאות, אלא גם ובעיקר כדי לנסות לשנות אותה, באמצעות חוקים ומנגנונים אחרים. אני מתייחס לעיסוקי כפוליטיקאי כאל שליחות. נשלחתי על ידי ציבור גדול של אנשים שסמכו עליי שאסייע ואעזור להם ואני מאחל לעצמי שבסוף הדרך אדע שלא בזבזתי לריק את שנותיי בעשייה הציבורית ובכנסת".

חה"כ חנין: "דיור בעיניי חייב להיות זכות שמוקנית לכל אחד באופן שווה. למרבה הצער, בתחום זה קיימת כיום הפליה של קבוצות רבות ובהן ערבים, אתיופים, חברי קהילת הלהט"ב ובעלי מוגבלויות. את זה חייבים למגר"

המאבקים הגדולים

מבין רשימת הצעות החוק של ח"כ חנין, יש לא מעט הצעות לגביהן הוא עדיין מנהל מאבקים קשים ואינו מתכוון לוותר בקלות. כך, למשל: 

* הצעת חוק שמירת הסביבה החופית (בחינה ועדכון של תכניות) (הוראת שעה, התשע"ח-2018) 

ח"כ חנין: "להצעת החוק הזו יש משמעות סביבתית וחברתית גדולה. החוף הוא מקום הבילוי הזול והאוניברסלי. ההצעה נועדה להגן על חופי ישראל ולמנוע את הפיכתם למגרשי נדל"ן שישרתו את העשירים".

לדבריו: "ההצעה לא עברה בקריאה טרומית, אך אנחנו עדיין מנהלים דיאלוג רציני עם הגורמים השונים, כדי לנסות להתגבר על ההתנגדויות, שרובן מונעות מאינטרסים של בעלי הון. אני מתכוון לחזור ולנסות להעביר אותה בתחילת כנס החורף, הפעם עם תמיכה ציבורית רחבה ואני מקווה שנצליח". 

* הצעת חוק איסור הפליה בדיור (התשע"ח-2018)

מטרת החוק היא לאסור על בעלי זכות במקרקעין להפלות קונים או שוכרים מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מגדר, נטייה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, מעמד אישי, הורות או מוגבלות. 
חנין: "דיור בעיניי חייב להיות זכות שמוקנית לכל אחד באופן שווה. למרבה הצער, בתחום זה קיימת כיום הפליה של קבוצות רבות ובהן ערבים, אתיופים, חברי קהילת הלהט"ב ובעלי מוגבלויות. את זה חייבים למגר". 

* הצעת חוק להבטחת דיור חלופי לתושבי גבעת עמל (התשע"ח-2018) והצעת חוק בינוי-פינוי ופיצויים לתושבי כפר שלם (התשע"ח-2018)

חנין: "השטחים בגבעת עמל הופרטו ליזמים פרטיים והקרקעות בכפר שלם הן קרקעות ציבוריות השייכות למנהל. שתי הצעות החוק האלה מנסות להגן על תושבי השכונות מפני אותם יזמי נדל"ן בעלי אינטרס. ההצעות עברו בקריאה ראשונה ונעשה הכל, כדי להעביר אותן במושב החורף הקרוב". 

"כל הצעות החוק שאני מקדם חשובות לי ולציבור ואני לא מתכוון לוותר על אף אחת מהן", מספר חנין וממשיך: "מאז כניסתי לכנסת העברתי כבר כמאה חוקים ואני מאמין שאם עובדים קשה ונכון ומגייסים את הציבור להביע תמיכה בהצעה, היא תעבור בסוף, גם אם המאבק יהיה ארוך וקשה". 

חבר הכנסת חנין: הופתעתי מאוד מסירובה של שרת המשפטים איילת שקד להביא את ההצבעה על הצעת חוק הוראות לעניין סככות המתנה בתחנות אוטובוס להכרעה בפני ועדת השרים לחקיקה

ההפתעה

"אחרי כל כך הרבה שנים בעשייה הציבורית כבר די קשה להפתיע אותי", אומר חנין ומפתיע: "ובכל זאת הופתעתי מאוד מסירובה של שרת המשפטים איילת שקד להביא את ההצבעה על הצעת חוק הוראות לעניין סככות המתנה בתחנות אוטובוס להכרעה בפני ועדת השרים לחקיקה. 

ההצעה הוגשה בתמיכת גורמים שונים במשרד התחבורה, משרד האוצר והרשויות המקומיות כחלק מהעיסוק שלי בבעיות השונות של התחבורה הציבורית בישראל ובהן גם תחנות האוטובוס, שלעיתים אין בהן מקום לשבת, צל או סוכך מפני הגשם, ומטרתה - לחייב סטנדרט אחיד לתחנות בכל רחבי הארץ. 

על אף שמדובר בנושא חשוב וטריוויאלי, ההצעה נתקעה כאמור בשל התנגדות פוליטית של השרה שקד, שטענה שלא הושגו מספיק הסכמות לעניין, על אף שהושגו הסכמות ובכל מקרה מדובר בעניין טכני בלבד וכבר היו הצעות שהובאו להכרעת הוועדה גם ללא הסכמות, אבל ההתנגדות נובעת ככל הנראה פשוט בגלל שאותם שרים וחברי כנסת לא נוסעים בתחבורה ציבורית ולכן זה פחות חשוב להם".  

הגאווה

"יש המון חוקים שהעברתי והצעות חוק שיזמתי או שהייתי שותף להן שאני גאה בהן מאוד, ובהן הארכת חופשת הלידה, חוק זכויות הדייר בדיור הציבורי, חוק אוויר נקי, חוק המזהם משלם, ואני מאוד גאה בחוק שהעברתי שאוסר אפליה על רקע נטייה מינית או זהות מגדרית במערכת החינוך. 

חבר הכנסת חנין: "אכן קשה יותר לקדם חקיקה מהאופוזיציה, אבל זה אפשרי, אם כי אין ספק שזה מחייב לעבוד קשה יותר, לגייס את תמיכת הציבור ולייצר בריתות עם חברי כנסת אחרים"

תקוות לשנה הבאה

ח"כ חנין: "אכן קשה יותר לקדם חקיקה מהאופוזיציה, אבל זה אפשרי, אם כי אין ספק שזה מחייב לעבוד קשה יותר, לגייס את תמיכת הציבור ולייצר בריתות עם חברי כנסת אחרים, כדי לקדם יחד נושאים שכולנו חושבים שנכון ודרוש לקדם. 

הכי מרגיזה פוליטיקה שבמקום לתת פתרונות לבעיות, מתעסקת בלהתסיס ולפצל את החברה. זוהי פוליטיקה שבסוף מייצרת נזק גדול.
אנו ככל הנראה נמצאים בימיה האחרונים של הכנסת הנוכחית ואולי לא נשלים את מושב החורף, ולכן אני מתרכז כרגע במה שקיים על השולחן ומתמקד בלנסות לקדם את מה שעוד ניתן בכנסת הנוכחית. 
לקראת השנה החדשה אני מאחל לעצמי ולכולנו, שלפחות חלק מהצעות החוק שהגשתי יצליחו לעבור ושאצליח לעזור לכמה שיותר אנשים שפונים אליי עם בעיות ועוולות שבהן הם נתקלים". 

חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד)

חברת הכנסת עליזה לביא
חברת הכנסת עליזה לביא

הפעילות החברתית של חברת הכנסת עליזה לביא החלה הרבה לפני כניסתה למפלגת "יש עתיד" בכנסת ה-19. לכן, אין פלא שרק בכנסת הנוכחית הגישה עד כה 488 הצעות חוק (124 מתוכן השנה); 42 מהצעות החוק שלה התקבלו - 10 מהן השנה. 

ח"כ לביא מספרת: "הגעתי לכנסת לפני כחמש שנים כפעילה חברתית עם אג'נדה ברורה. ידעתי מה אני רוצה, הגעתי מוכנה ולכן גם לא נזקקתי לזמן, כדי לאתר את הצעות החוק. אם כך, אין פלא שהחוק הראשון שלי ושל 'יש עתיד', שהיה גם בין שלושת החוקים הראשונים שעברו בכנסת ה-19, היה חוק הדיינים (תיקון מס' 6, התשע"ג-2013) שקיבע את החובה למנות בוועדה למינוי דיינים ארבע נשים מתוך 11 חברים".  

חברת הכנסת עליזה לביא: "באופן עקרוני, קל יותר להעביר חוקים מהקואליציה. כש'יש עתיד' היתה בקואליציה, הצלחנו להעביר שמונה חוקים מלאים. האופוזיציה מביאה אותך למצב שבו את בעיקר מנסה, אבל יש בה גם יתרון"

המאבקים הגדולים

ח"כ לביא: "באופן עקרוני, קל יותר להעביר חוקים מהקואליציה. כש'יש עתיד' היתה בקואליציה, הצלחנו להעביר שמונה חוקים מלאים. האופוזיציה מביאה אותך למצב שבו את בעיקר מנסה, אבל יש בה גם יתרון. 

יש המון הצעות חוק טובות שבקואליציה לא יכולים להניח מסיבות פוליטיות שונות, בטח בקואליציה הנוכחית והמפוחדת, שמבוססת על הרבה מאוד הסכמים קואליציוניים, שמובילים לכך שחברי כנסת רבים נמנעים מלהיאבק על נושאים חשובים, בעיקר נושאים הקשורים לתקציב, דת ומדינה".

"דוגמה למאבק קשה: הערר שהגיש חה"כ משה גפני (יהדות התורה) שבוע לפני סוף מושב הקיץ, על הצעת החוק שלי למזג תביעות הפליה, בטענה שההצעה תפגע בחרדים. הצעה שעליה הסכימה שרת המשפטים איילת שקד ואף קיבלה את אישור ועדת השרים". 

הצעת חוק הרבנות הראשית לישראל (תיקון - הרכב האסיפה הבוחרת, התשע"ח-2018) - "הצעת חוק שהגשתי שבוע לפני סוף המליאה ואני מתכוונת להמשיך לקדם מיד עם פתיחת מושב החורף, שמהותה לשנות את המצב הקיים, שבו נשים אינן חלק ממועצת הרבנות הראשית". 

הצעת חוק לתיקון פקודת העדה הדתית (המרה) (גיור על ידי רב מקומי, התשע"ו-2016) - "זה לא סוד שמדינת ישראל נמצאת באיחור בכל הקשור לסוגיית הגיור, שרק הולכת ונהיית מסובכת עם השנים. אני רואה חשיבות גדולה בהצעה הזו, שתאפשר לרבני קהילות וערים לגייר; ובכך תיתן מענה טוב ואפקטיבי יותר לקיבוץ הגלויות. הצעת החוק טרם עברה בקריאה טרומית, אבל אני לא אוותר ואמשיך לעבוד עליה במושב החורף". 

חברת הכנסת לביא: אחת מהצעות החוק המשמעותיות בעיניי, שהגשתי כחלק מתפקידי כיו"ר המאבק בזנות ובסחר בנשים ועברה בקריאה טרומית לפני כשנה, היא הצעת חוק איסור צריכת זנות ומתן סיוע לשורדות זנות  

ההפתעה

לביא: "אחת מהצעות החוק המשמעותיות בעיניי, שהגשתי כחלק מתפקידי כיו"ר המאבק בזנות ובסחר בנשים ועברה בקריאה טרומית לפני כשנה, היא הצעת חוק איסור צריכת זנות ומתן סיוע לשורדות זנות (התשע"ז-2017). בעקבות ההצעה והשפעתה החיובית על מה שקורה בשטח, הקימה שרת המשפטים ועדה מקצועית שבסופה ניתנה ההחלטה הממשלתית שקובעת כי על צרכני זנות יוטל קנס מנהלי. 

לא היה פשוט לשנות את עמדתה של השרה שקד בעניין והופתעתי לטובה מנכונותה להוביל את המהלך ואף לזמן במהלך הפגרה, ועדת שרים חריגה שאישרה את החוק. כך, גם אם יהיו בחירות, לא נאבד את כל העבודה שהושקעה עד כה". 

חה"כ לביא: הישג נוסף שאקח איתי הוא הנוהל הרשמי שמכיר בזכותן של בנות ובני זוג לימי אבלות (שלא על חשבון ימי החופשה הקבועים) במהלך השבעה

הגאווה

לביא: "החקיקה חשובה, אבל ישנם כלים נוספים, שבאמצעותם ניתן לעשות שינוי משמעותי. יש המון דברים שקרו והישגים שאני גאה בהם, כמו ההחלטה להגשת תקציב בפילוח מגדרי, שמאפשרת לראות היכן מתחיל הפער ולתקן את העוול.  

הישג נוסף שאקח איתי הוא הנוהל הרשמי שמכיר בזכותן של בנות ובני זוג לימי אבלות (שלא על חשבון ימי החופשה הקבועים) במהלך השבעה, וליום חופש ביום הזיכרון, שאומץ בנציבות שירות המדינה לפני כשנתיים. השנה התווספה לו ההכרה גם בבנות זוג אזרחיות". 

חברת הכנסת לביא: אני מאוכזבת מהוויתור על כל סוגיות דת ומדינה מצד הקואליציה, המפלגות החרדיות ובמיוחד הבית היהודי

האכזבה

לביא: "אני מאוכזבת מהוויתור על כל סוגיות דת ומדינה מצד הקואליציה, המפלגות החרדיות ובמיוחד הבית היהודי. אני רואה את אוזלת היד ואת חוסר הנכונות שלהם לזוז מעמדותיהם. יש ימים שאני מרגישה לבד במערכה. 

אני מאמינה שהחוסן הלאומי של ישראל משמעותי מאוד וחלק גדול מההתפוררות של הדבק הישראלי, נובע מחוסר ההסדרה בין דת ומדינה; ומחוקים מיותרים, כמו חוק המרכולים, שרק יוצרים כאוס ותסכול. אני לא חושבת שניתן להפריד בין השניים, אבל בהחלט ניתן להסדיר את המצב ולמצוא דרך לחיות יחד. כחברה בוועדת חוץ וביטחון, מטרידות אותי יותר החומות שהולכות ונבנות בתוך החברה, מאשר החומות החיצוניות שלמיגורן אנחנו מקדישים כל מה שצריך". 

חברת הכנסת לביא: "לביא: "אני ממש מקווה שנצליח להעביר את חוק איסור צריכת זנות בשבוע הראשון של מושב החורף, כדי שבמקרה שנלך לבחירות - כל העבודה הקשה שהשקענו לא תרד לטמיון"

תקוות לשנה הבאה

לביא: "אני ממש מקווה שנצליח להעביר את חוק איסור צריכת זנות בשבוע הראשון של מושב החורף, כדי שבמקרה שנלך לבחירות - כל העבודה הקשה שהשקענו לא תרד לטמיון. אני בעיקר מאחלת לעצמי הרבה כוח, המשך אמונה, יושרה פנימית ושאזכור תמיד מהיכן באתי ולאן אני הולכת". 

חברת הכנסבת מיכל רוזין: "הצעות שלי נוגעות במגוון רחב של נושאים, אך הנושאים הקרובים אליי ביותר הם פגיעה מינית, פליטים ועובדים זרים, שמעט מאוד חברי כנסת מתעסקים בהם"

חברת הכנסת מיכל רוזין (מרץ)

חברת הכנסת מיכל רוזין
חברת הכנסת מיכל רוזין

כחברה באחת מהמפלגות הקטנות בכנסת, לחברת הכנסת מיכל רוזין יש הישג נאה ביותר: בכנסת הנוכחית הגישה עד כה 645 הצעות חוק, 123 מתוכן השנה; 41 מהצעות החוק שלה התקבלו - 9 מהן השנה. 

"עוד לפני שנבחרתי לכנסת, פעלתי לקידום זכויותיהן של אוכלוסיות חלשות ומוחלשות", אומרת ח"כ רוזין ומרחיבה: "גם היום, אני משתדלת לא להציע חוקים הצהרתיים שנוגעים לעמדה האישית שלי, אלא לנסות לתקן לקונות בחוק הקיים ולסייע באמצעות פתרונות שאינם קיימים בחוק. ההצעות שלי נוגעות במגוון רחב של נושאים, אך הנושאים הקרובים אליי ביותר הם פגיעה מינית, פליטים ועובדים זרים, שמעט מאוד חברי כנסת מתעסקים בהם. לרוב, לא לטובתם".

חברת הכנסת רוזין: "חלק גדול מהצעות החוק שהגשתי נבעו מההבנה שלצד הביקורת שלי על התנהלות הגורמים השונים, כמו: הפרקליטות, המשטרה ובתי המשפט, במקרים של עבירות מין, יש לקונות בחוק שמונעות מהם למצות את הדין"

המאבקים הגדולים

ח"כ רוזין: "חלק גדול מהצעות החוק שהגשתי נבעו מההבנה שלצד הביקורת שלי על התנהלות הגורמים השונים, כמו: הפרקליטות, המשטרה ובתי המשפט, במקרים של עבירות מין, יש לקונות בחוק שמונעות מהם למצות את הדין. היה לי חשוב לאפשר להם את מרחב הפעולה הזה". 

הטלת מגבלות על חזרת עבריין מין לסביבת נפגע העבירה (החלה על בגיר שהיה קטין מעל גיל 16 בעת ביצוע העבירה) - "תיקון לחוק שמאפשר לנפגעי עבירה לבקש בבית המשפט להרחיק את עבריין המין מסביבת מגוריהם, גם אם הפוגע היה קטין בעת ביצוע העבירה. ההצעה הזו 'נולדה' לאחר שהוריה של ילדה כבת שמונה שנפגעה מינית משכן שלה כשהייתה קטנה יותר, הגיעו אליי וסיפרו לי שבעקבות שחרורו של העבריין וחזרתו להתגורר אצל משפחתו, חלה התדרדרות קשה במצבה הנפשי של הילדה. 

לא היה קל לתקן את החוק ונאבקתי לא מעט עם משרדי הרווחה והמשפטים, שטענו - ובצדק - שיש להגן ולשקם את העבריינים. רק לאחר מאבק ארוך, שכלל תחקיר ממושך לגבי המצב בשטח, שכנעתי את השר חיים כץ ואת השרה איילת שקד, שלצד שיקום העבריין יש להתחשב גם בנפגע, ולהעביר את התיקון הכה חשוב הזה". 

רוזין מוסיפה: "יש המון דברים שאני רוצה ושצריך להיאבק עליהם, כמו חוק הלאום למשל. אבל, לפני שאני נרדמת בלילה, אני מזכירה לעצמי ש'כל המציל נפש אחת בישראל, כאילו הציל עולם ומלואו'. לכן, אם הצלחתי להשיג לחולה איידס דיור ציבורי בת"א זה מבחינתי מצדיק כל העבודה הקשה".

חברת הכנסת רוזין: "הצלחתי להביא להגדלת התקציב של יחידת הפיקוח על פדופילים, להכניס טלוויזיות במעגל סגור לבתי המשפט ולתרגם את מערכת נפגעי העבירה (מנ"ע) לכל השפות"

הגאווה

ח"כ רוזין: "חלק גדול מהחקיקה שאני מקדמת עוסק בנושאים חברתיים ומנסה להגן על החלשים. הפעילות שלי אינה מסתכמת רק בחקיקה, אלא מנסה לסייע גם באמצעים אחרים. כך, למשל: הצלחתי להביא להגדלת התקציב של יחידת הפיקוח על פדופילים, להכניס טלוויזיות במעגל סגור לבתי המשפט ולתרגם את מערכת נפגעי העבירה (מנ"ע) לכל השפות". 

הצעת חוק למניעת הטרדה מינית (תיקון - תחולה על מטפל במסגרת טיפול נפשי, בריאותי, רפואי או פארה-רפואי, התשע"ח-2018) - "אחד מההישגים המשמעותיים שלי היה להעלות את סכום הפיצוי לנפגעי הטרדות מיניות ל-120 אלף שקלים, כך ש'ישתלם' להם לתבוע, ולהחיל את איסור ההטרדות המיניות גם על כהני דת, מי שמתחזים לכוהני דת ומי שידועים או מציגים את עצמם כבעלי סגולות רוחניות מיוחדות וגם על עובדי ציבור. 

המניע לכך היו מקרים שבהם הפרקליטות רצתה להעמיד לדין רבנים או גורואים כמו גואל רצון, שניצלו לרעה את תלותן הנפשית והרגשית של נשים שונות, אך לא יכלו לעשות זאת מכיוון שהחוק כביכול לא חל עליהם. כך גם באשר לעובדי ציבור שניצלו את מעמדם והטרידו מינית נשים שהיו שבויות מעצם כוחם ותפקידם, כפי שקרה במקרה של מוטי מלכה". 

הצעת חוק עובדים זרים (תיקון - מגורים הולמים, התשע"ה-2015) - "זהו חוק נוסף שאני גאה בו, שמחייב את מי שמלין עובדים זרים להקצות מגורים נפרדים לנשים, מה שלא היה קיים לפני החקיקה". 

הצעת חוק זכויות הסטודנט (תיקון - התאמות לסטודנטית לאחר לידה, התשע"ו-2016) - "על אף שלא הצלחתי להעביר את הצעת החוק שתגדיל את חופשת הלידה של סטודנטיות, משבועיים לשישה שבועות, לא ויתרתי. בסוף הצלחתי לגייס את הסכמת המל"ג ולהוביל לקביעת תקנות להארכת חופשת הלידה". 

ההפתעה

ח"כ רוזין: "אני מופתעת לטובה בכל פעם מחדש, כשאני מקבלת תמיכה מוועדת השרים לחקיקה או מהשרה איילת שקד, אבל הכי הופתעתי דווקא מהרבנים ומהסיעות החרדיות, שתמכו במהלך להכשרת רבניות לסיוע ומתן מענה לתלונות על עבירות מין ואלימות, שיזמתי ביחד עם ח"כ דוד אזולאי".  

לדברי חברת הכנסת רוזין, התסכול הכי גדול שלה הוא ההתנגדות הנחרצת של השר ליצמן, כנגד ההצעה שלה לכלול בתוכנית הלימודים של צוותי ההוראה גם הכשרה לזיהוי ולגילוי התעללות ומצוקה אצל ילדים ומתן מענה ראשוני 

התסכול

"יש המון דברים שמתסכלים אותי, גם אם אני מבינה מאיפה הם נובעים, כמו העובדה שאין תחבורה ציבורית בשבת, נישואים אזרחיים, שוויון לקהילת הלהט"ב, או אפילו הכשרה ייעודית לצוותי רפואה לטיפול בלהט"ב. 

אבל התסכול הכי גדול שלי עד היום הוא ההתנגדות הנחרצת של השר ליצמן, כנגד ההצעה שלי לכלול בתוכנית הלימודים של צוותי ההוראה גם הכשרה לזיהוי ולגילוי התעללות ומצוקה אצל ילדים ומתן מענה ראשוני נכון. להצעה הזו יש בעיניי חשיבות ראשונה במעלה, שהרי הילדים שלנו נמצאים רוב היום במסגרות החינוכיות וכבר שמעתי על מקרה שבו ילד סיפר למורה שלו שהוריו מכים אותו והיא בתגובה הזמינה את ההורים לשיחה. 

למרבה הצער, לא הצלחנו עדיין להעביר את ההצעה הזו, אבל אני לא מפסיקה לנסות. לצד הניסיון לשכנע את השר ליצמן, אנחנו שוקלים להחריג בשלב הראשון את בתי הספר החרדים". 

כנסת ישראל

 

תקוות לשנה הבאה

"אני מאחלת לי ולכולנו שהצעות חוק רבות תאושרנה במהרה, בדיוק כמו שמעבירים חוק בשבוע. שיהיה יותר קל וטוב כאן לכולנו יחד. הלוואי שתתקיימנה בחירות שלאחריהן תהיה לנו מדינה מתוקנת". 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה