zap group mishpati logo

עבירות סמים: כך תנהגו בעת חיפוש משטרתי

מהחזקה לשימוש עצמי ועד הדחת קטין: אילו עבירות סמים קיימות בישראל? ממה צריך להיזהר במיוחד? איך צריך להתנהג בעת תפיסה משטרתית?

16.09.18
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
עבירות סמים: כך תנהגו בעת חיפוש משטרתי

בשנים האחרונות, שימוש בסמים קלים נתפס כמעט לגיטימי בעיני אוכלוסיות הולכות וגדלות בישראל. בשונה מבעבר, אזרחים רבים מוכנים להצהיר כיום בריש גלי כי הם משתמשים בסמים קלים לצריכה עצמית.
עם השינוי התודעתי שעברה החברה בישראל, החלה התגמשות מסוימת בענישה הקיימת; יותר נכון לומר: באופן שבו נעשית האכיפה. זאת, אף על פי שכל עבירות הסמים עדיין אסורות באופן עקרוני בישראל. 

לעניין הענישה, יש חשיבות לסוג העבירה ולנסיבות האישיות של המבצע. בנוסף, יש חשיבות רבה לאופן שבו מתמודד החשוד עם גופי האכיפה, בעת שהוא נתפס. 

כדי להרחיב את היריעה, נבקש בשורות הקרובות להציג את עבירות הסמים הנפוצות בישראל. לאחר מכן, נציג מספר עקרונות מנחים, שבהם כדאי לחשודים לדבוק, בעת ביצוע חיפוש משטרתי או תפיסה של סמים.

פקודת הסמים מגדירה גם את הענישה הקיימת, בגין כל עבירת סמים. קיימת הבחנה משמעותית בין סוגי העבירות השונות

מדוע אקמול לא נחשב לסם מסוכן?

הכללים שמסדירים בישראל את האיסור על שימוש בסמים או החזקתם מצויים בפקודת הסמים המסוכנים. פקודה זו קובעת אילו עבירות סמים אסורות וכוללת גם נספחים, המתעדכנים מעת לעת, שבהם מצוינים החומרים המוגדרים כסמים מסוכנים. 

פקודת הסמים מגדירה גם את הענישה הקיימת, בגין כל עבירת סמים. קיימת הבחנה משמעותית בין סוגי העבירות השונות, כפי שנסביר בהמשך. יש להדגיש כי מבחינה חוקית, סם שקבוע בתוספת לפקודת הסמים, הוא סם מסוכן ולכן הוא אסור. 

ככל שסם מסוים אינו קבוע בתוספת לפקודה, הרי שהוא מותר בשימוש. כך, למשל: "אקמול" שאותו רבים נוטלים כמשכך כאבים, אינו מופיע בתוספת לפקודה. אי לכך, השימוש בו מותר. מנגד, מריחואנה, שהשימוש בה שכיח מאוד בקרב אזרחי ישראל, מוגדרת כסם מסוכן. לכן, אחזקה או שימוש במריחואנה - אסורים. 

העונש בגין אחזקה לשימוש עצמי של סמים עומד על שלוש שנות מאסר. לעומת זאת, בעבירה של סחר - העונש עשוי להגיע לעד עשרים שנות מאסר

מהן עבירות הסמים הנפוצות בספר החוקים הישראלי?

עבירות הסמים קבועות בפרק ג' לפקודת הסמים המסוכנים. פרק זה עורך הבחנה בין סוגי העבירות הקיימות, כמות הסם ונסיבות הביצוע. אלה עבירות הסמים הנפוצות ביותר (כמובן, אסורות לביצוע!): 

החזקה ושימוש בסמים - עבירה הקבועה בסעיף 7 לפקודת הסמים. על פי עבירה זו, אדם לא יחזיק ולא ישתמש בסם מסוכן. 

הסעיף מפריד בין עבירה של אחזקה לשימוש עצמי של סמים, הנגזרת למעשה מכמות הסם הנתפסת, לבין כמות העולה על הכמות המוגדרת אשר תוכל להוביל לחשד להחזקת סם שלא לצריכה עצמית (למשל: בסם מסוג מריחואנה, החזקה לשימוש עצמי תהיה עד 15 גרם) ואף לחשד לעבירת סחר. 

העונש בגין אחזקה לשימוש עצמי של סמים עומד על שלוש שנות מאסר. לעומת זאת, בעבירה של סחר - העונש עשוי להגיע לעד עשרים שנות מאסר. 

חשוב לציין כי לאחרונה החלה המדינה לאמץ מדיניות חדשה ומקלה יותר, בכל הנוגע להחזקה לשימוש עצמי של סמים. כאשר תושלם הטמעת מדיניות זו, תיעשה האכיפה בעיקר באמצעות קנסות מנהליים; או באמצעות פרוצדורה של "סגירת תיק מותנית".

סחר הכולל יבוא, יצוא והספקה של סמים - עבירה זו קבועה בסעיף 13 לפקודת הסמים המסוכנים ונתפסת כקשה, מבחינת העונש, העומד על עשרים שנות מאסר. כדי להפליל חשוד בביצוע עבירה זו, על המדינה להוכיח פעולה של סחר בין מחזיק הסם לבין הקונה. זאת, בעוד השניים יודעים כי מדובר בסם. 

הדחת קטין - עבירה הנחשבת לאחת החמורות בספר החוקים הישראלי וקבועה בסעיף 21 לפקודת הסמים. במסגרת עבירה זו, אדם בגיר נותן סמים או משכנע קטין להשתמש בסמים. לאור חומרת העבירה והצורך הדוחק של החברה למנוע אותה, ביצוע העבירה עלול להוביל לעד 25 (!) שנות מאסר.  

יש לכם זכות לסרב לביצוע החיפוש; עם זאת, ניתן לומר שעצם הסירוב עלול במקרים רבים לחזק את החשדות נגדכם

כיצד יש להתמודד עם חיפוש סמים או עם תפיסה משטרתית?

נחשדתם בביצוע עבירת סמים? יש מספר עקרונות מנחים, שבהם עליכם לנקוט, בעת מפגש עם רשויות האכיפה.

ראשית, עליכם להכיר בכך שחיפוש עשוי להיעשות בשל "חשד סביר" של המשטרה, גם בעת טיול שגרתי ברחוב. 

שנית, עליכם לדעת כי יש לכם זכות לסרב לביצוע החיפוש; עם זאת, ניתן לומר שעצם הסירוב עלול במקרים רבים לחזק את החשדות נגדכם. 

למרות זאת, חשוב להדגיש כי בית המשפט העליון קבע מפורשות שככל שלא קיימת למשטרה עילה לחיפוש על גופו של אדם, ואין לה "חשד סביר" כנגדו, הרי שיש לאזרח זכות לסרב לחיפוש. במקרה כזה, הסירוב לא ייזקף לחובתו.

שלישית, תמיד עומדת לכם הזכות להיעזר ולהתייעץ עם עורך דין. ככלל, רצוי להימנע ממסירת כל גרסה שהיא למשטרה, עד לקבלת ייעוץ משפטי מסודר. 

ברגע זה מתבצעת עסקת סמים

לסיכום: עבירות סמים הן עבירות חמורות, הטומנות בחובן עונשים קשים, אף על פי שהן לא בהכרח נתפסות ככאלה, מבחינה הסטיגמה החברתית המוטלת על החשוד. כך או אחרת, אם נעצרתם, עוכבתם או נחקרתם בחשד לביצוע עבירת סמים, כדאי שתיוועצו בעורך דין פלילי אשר בקיא בתחום. 

זאת ועוד: בעת ביצוע חיפוש, חשוב שתנהגו בקור רוח ותשתמשו בכל הזכויות הניתנות לכם, אל מול מערכת האכיפה, כדי לשמור על איזון בפערי הכוחות בין הצדדים.  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים