zap group mishpati logo

מי חייב לחתום על הסכם ממון?

בין אם אתם בני זוג שמתחתנים בשנית או שאתם באים ממשפחה אמידה - כדאי שתשקלו הסכם ממון. הימים שבהם היה מדובר בטאבו חלפו מזמן

מאת: עו"ד ניקולא סאבא
12.11.18
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
מי חייב לחתום על הסכם ממון?

הסכם ממון הפך בשנים האחרונות ליותר ויותר מקובל. למרות הרגישות הקיימת מטיבו של הסכם זה, יותר אנשים חותמים עליו לעומת שנים עברו, והוא הפך להיות נפוץ במדינות רבות במערב, ובכלל זה בארה"ב, קנדה, וישראל. 

על פי הערכות, כל זוג שלישי בישראל שמתחתן - מתגרש. מבט מפוכח על הסטטיסטיקה הזו מוביל למסקנה שאסור לקחת סיכונים מיותרים. חתימה על הסכם ממון יכולה לחסוך הרבה כאב ראש, הליכים משפטיים מיותרים, ושכר טרחה לא מבוטל לעורכי דין.

החשיבות של הסכם ממון היא בהיותו מעין ביטוח: הוא נועד להבטיח לבני הזוג שאם ייפרדו חס וחלילה - הם יוכלו לשמור על הרכוש שצברו לפני הנישואין

פער גדול בין החוק והפסיקה

הסכם ממון הוא חוזה בכתב שנערך בין בני הזוג, ובו הם מסדירים ביניהם את כל הנושאים הנוגעים לרכוש הקיים והעתידי שלהם, לפי רצונם.
להסכם ממון אין משמעות, הלכה למעשה, כל הזמן שהיחסים בין בני הזוג תקינים. הוא הופך למשמעותי, רק כאשר בני הזוג נפרדים, מתגרשים או שאחד מהם הולך לעולמו. 

החשיבות של הסכם ממון היא בהיותו מעין ביטוח: הוא נועד להבטיח לבני הזוג שאם ייפרדו חס וחלילה - הם יוכלו לשמור על הרכוש שצברו לפני הנישואין.

אמנם חוק יחסי ממון קובע כי ככל שלבני זוג יש רכוש מלפני הנישואין - הוא שייך לכל אחד מהם בנפרד (כמו גם נכסים שכל אחד מהם קיבל במתנה או בירושה בתקופת הנישואין). אלא שקיים פער בין החוק לבין פסיקת בתי המשפט, שלא פעם הורו על חלוקתו של נכס שהיה שייך לאחד מבני הזוג לפני הנישואין.

החשיבות של הסכם ממון מתחדדת במיוחד כאשר הצדדים מקיימים קשר זוגי ארוך, משלמים יחד משכנתא, מממנים שיפוץ של דירה לאורך זמן מחשבון בנק משותף ועוד. קשר זוגי שכזה מלמד על כוונת שיתוף של הצדדים, ולא על הפרדה רכושית. 

לדוגמה, בני זוג רכשו דירה במיליון וחצי שקל, כאשר מתוך סכום זה הבעל שילם מיליון שקל כהון עצמי ואת יתר הסכום שילמו השניים בתשלומי משכנתא. אם בני הזוג לא ערכו הסכם ממון, עשוי בית המשפט לקבוע כי הדירה שייכת לשניהם בחלקים שווים.

מנגד, ככל שבני הזוג ערכו הסכם ממון, יכיר בית המשפט בכך שהבעל השקיע בדירה בעצמו מיליון שקל, וסכום זה יוחרג ולא יהיה חלק מן הרכוש המשותף (בשונה מתשלומי המשכנתא שיחולקו בין בני הזוג).
ככל שאין הסכם ממון, קיימת חזקה משפטית של שיתוף בין בני הזוג. הצדדים מציגים מצג כאילו היתה ביניהם כוונת שיתוף של הנכסים, שמאוחר יותר קשה לסתור.

אם לרוב הסכם ממון הוא בגדר המלצה, הרי שעבור זוגות בוגרים, שזהו עבורם פרק ב' בחיים, חתימה על הסכם ממון היא בגדר חובה

חיוני במיוחד לזוגות בפרק ב'

אם לרוב הסכם ממון הוא בגדר המלצה, הרי שעבור זוגות בוגרים, שזהו עבורם פרק ב' בחיים, חתימה על הסכם ממון היא בגדר חובה. 
הסיבה לכך היא שזוגות שבוחרים להינשא בשנית בשלב מאוחר יותר של חייהם מגיעים לרוב אל קשר זה, לאחר שצברו כבר כמה נכסים (בית, רכב וכו') או הקימו עסק.

למה לסכן את הרכוש שצברתם לאורך חייכם? זהו מהלך מיותר ולא אחראי. לפני הנישואין ניתן לערוך הסכם ממון בפני נוטריון בלבד, ואין הכרח לאשרו בפני בית המשפט (בשונה מעריכת הסכם ממון לאחר הנישואין). 

מי לא חייב לערוך הסכם ממון? בעיקר זוגות צעירים, שאין להם רכוש. עם זאת, ככל שאחד הצדדים מגיע ממשפחה אמידה, וקיבל בירושה או במתנה ממשפחתו נכס כלשהו (או שהוא צפוי לקבל נכס כזה) - גם אז כדאי לחתום על הסכם ממון.

כל הסכם צריך לכלול התייחסות לנכסים הקיימים של בני הזוג ולנכסים העתידיים שיצברו. בנוסף, יש לכלול בו התייחסות לאופן שבו יחולקו הנכסים המשותפים של בני הזוג במקרה של פרידה 

לא באמת פוגע ברומנטיקה

פעמים רבות נטען כאילו הסכם ממון פוגע ברומנטיקה בין בני הזוג. אבל אין רחוק מכך מן האמת. נהפוך הוא: הסכם ממון מעניק יציבות וביטחון לבני הזוג. כל אחד מהם יודע שהוא נכנס לקשר הזוגי ממניעים נכונים וטהורים, ולא מאינטרס זר כלשהו.

היום, בשונה מן העבר, חתימה על הסכם ממון היא מקובלת מאוד, וכבר לא נחשבת לטאבו או למשהו שאסור לדבר עליו. אין כל בושה בחתימה על הסכם ממון. נהפוך הוא: זהו מעשה בוגר של בני הזוג, שמלבנים את כלל הנושאים הנוגעים לחייהם המשותפים.

לפני פרידה...

מה חייב לכלול הסכם ממון? כל הסכם צריך לכלול התייחסות לנכסים הקיימים של בני הזוג ולנכסים העתידיים שיצברו. בנוסף, יש לכלול בו התייחסות לאופן שבו יחולקו הנכסים המשותפים של בני הזוג במקרה של פרידה (כך למשל, ניתן לקבוע מי הגוף שידון בעניין חלוקת הרכוש המשותף במקרה של פרידה). 

הסכם הממון צריך להתייחס לא רק לנכסים שבני הזוג יצברו בעצמם, אלא גם לנכסים שיקבלו בירושה או במתנה.

הסכם ממון - זהו הסכם שמגן על בני הזוג, וממלא את תפקידו בצורה הטובה ביותר כאשר הוא מצוי עמוק במגירה

לשים במגירה ולשכוח

טוב לחתום על הסכם ממון, וטוב במיוחד לא להשתמש בו. זהו הסכם שמגן על בני הזוג, וממלא את תפקידו בצורה הטובה ביותר כאשר הוא מצוי עמוק במגירה. 
כל עוד נהנים בני הזוג ממערכת יחסים יציבה, ההסכם לא מאיים על טיב הקשר ביניהם, והלכה למעשה אין לו כל משמעות.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה