zap group mishpati logo

חשיבות הסכם ממון

מומלץ לעשות הסכם ממון, גם אם נראה לכם ש'לכם זה לא יקרה' - כך, תדעו מה תקבלו במקרה שתפרדו

30.07.18
תאריך עדכון: 04.03.24
2 דק'
חשיבות הסכם ממון

באים לח"מ זוגות שרוצים להנשא, בין אם אלה זוגות שמדובר בנישואים ראשונים שלהם, ובין אם מדובר בזוגות שאלה נישואים שניים שלהם ויותר, או זוגות שרוצים לחיות יחד ללא נישואין, ידועים בציבור, אבל רוצים לקיים משק בית משותף, להשתתף בחשבון, בנכסים, והח"מ אומרת להם: תעשו הסכם ממון.

הסטטיסטיקה אומרת ששליש מהזוגות מתגרשים, וצריך לדאוג שהכל יהיה מסודר, כי ברגע שאתם עושים הסכם, כל אחד מבני הזוג יודע איפה הוא עומד מבחינת הרכוש

עושים הסכם ממון, ויודעים היכן עומדים

זוגות צעירים בדרך כלל אומרים: בשביל מה? אנחנו אוהבים אחד את השני, זה לא נעים מבן הזוג, לא יקרה דבר כזה. אנחנו נחיה ביחד לנצח.

יש לומר להם: אוקיי, אולי באמת זה לא יקרה, אבל הסטטיסטיקה אומרת לנו ששליש מהזוגות מתגרשים, לצערנו, וצריך לדאוג שהכל יהיה מסודר, כי ברגע שאתם עושים הסכם, כל אחד מבני הזוג יודע איפה הוא עומד מבחינת הרכוש, ואף לא אחד מבני הזוג חושב מה יקרה אם נתגרש, והאם בן הזוג השני יחמוד את הרכוש שהבאתי מלפני הנישואין, למשל.

הרבה יודעים שיש חוק בישראל, חוק יחסי ממון בין בני זוג, קוראים באינטרנט ואומרים - אנחנו יודעים שאנחנו מאזנים את הנכסים, חוץ מאשר נכס שקבלנו מלפני הנישואין או מתנות או ירושות שהתקבלו תוך כדי נישואין, ונכסים נוספים שמופיעים בחוק, ולכן בשביל מה אנחנו צריכים הסכם ממון?

חוק יחסי ממון לא חל על זוגות ידועים בציבור, אלא אך ורק על זוגות נשואים, הוא מיושם רק בזמן פרידה

חוק יחסי ממון לא חל על ידועים בציבור

אבל, זה לא בדיוק ככה: ראשית, חוק יחסי ממון לא חל על זוגות ידועים בציבור, אלא אך ורק על זוגות נשואים, הוא מיושם רק בזמן פרידה, והחוק על אף שהוא קובע, שדברים שהבאתם מלפני הנישואין, או מתנות וירושות תוך כדי נישואין, הם לא בני איזון, אלא שייכים לכם, זה לא תמיד ככה.

לבתי המשפט למשפחה יש מדיניות של עשיית צדק. המדיניות היום הולכת יותר לכיוון שוויוניות, שלא יקרה מצב שאחד מבני הזוג יוצא, כמו שאומרים, עם 'התחתונים לגופו' ובן הזוג האחר יצא בהון, על אף שהוא זה שהביא רכוש רב מלפני הנישואין.

על בני זוג ידועים בציבור בכלל לא חל החוק, והעצה היא, כדי לישון טוב בלילה, לדעת שאתם מסודרים - תעשו הסכם ממון, זה מאוד מאוד חשוב. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים