zap group mishpati logo

הסכם ממון: כל התשובות

מתחתנים? הסכם ממון יאפשר לכם להגן על רכושכם. בזוגיות פרק ב', חשיבות ההסכם גדלה שבעתיים

מאת: עו"ד גילי עמיאל ברזני
03.06.18
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
הסכם ממון: כל התשובות

בעולם שבו גירושין וזוגיות פרק ב' הופכים לנפוצים, חשוב מאוד להבטיח מראש את החיים אחרי הפרידה: נשאלת השאלה, האם אתם מעוניינים שבית משפט יקבע את גורלכם בעת הפרידה או שגורלכם יהיה בידכם? שאלת חלוקת הרכוש שצברו בני זוג לפני הנישואין ובמהלך הנישואין היא שאלה מרכזית, סביב פרידה וגירושין. 

חשוב להדגיש, כי רכוש כולל בחובו גם מוניטין, פערי השתכרות ועוד שניתנים לכימות בעת פרידה וגם אותם יש לחלוק

מה קובע החוק ביחס לרכוש משותף במקרה שבני הזוג ייפרדו?

חוק יחסי ממון קובע בבירור, כי כל הרכוש, הכספים, הזכויות הסוציאליות וכו' שבני זוג צברו, במשך כל תקופת נישואיהם, שייכים לשניהם באופן שווה - ונחלקים ביניהם בחלקים שווים (חצי - חצי) אם יחליטו להיפרד. על כך אין ויכוח. 

יחד עם זאת, רכוש שאחד מבני הזוג (או שניהם) צבר לפני הנישואין והביא עמו לחיי הנישואין - עלול להוות נקודת מחלוקת, שתהיה כר פורה למלחמות משפטיות רבות, ממושכות ויקרות. כך, למשל: מתנות שונות; סכומי כסף; רכוש משמעותי - כמו דירה או מכונית; זכויות סוציאליות שונות, שנצברו במהלך חייו לפני הנישואין. 

חשוב להדגיש, כי רכוש כולל בחובו גם מוניטין, פערי השתכרות ועוד שניתנים לכימות בעת פרידה וגם אותם יש לחלוק. כך לדוגמא, אם נישאתם בזמן שהבעל ניהל חברה כושלת ובזמן הנישואים החברה עשתה אקזיט ומוערכת כעת במיליונים, האישה תהא זכאית למחצית שוויה. 

לכאורה, החוק אמנם מחריג רכוש שנצבר לפני הנישואין ואינו מכליל אותו כחלק מהרכוש המשותף. עם זאת, הפסיקה בנושא אינה חד משמעית, אלא מתייחסת לכל מקרה לגופו. יתרה מכך, לבית משפט יש סמכות להורות על חלוקת רכוש באופן לא שוויוני במקרים מתאימים. 

בית משפט בבואו לדון ברכוש הצדדים יבחן אם הייתה "כוונת שיתוף". לעיתים עצם המגורים המשותפים, תשלום משכנתא מהכנסות התא המשפחתי, שיפוץ שנערך בבית, יכולים להעיד כי האישה התכוונה לשתף את בעלה בזכויותיה

מה קובעת הפסיקה בנושא?

ניקח לדוגמה אישה שהייתה בבעלותה דירה לפני הנישואין. היא ובן זוגה עברו לגור בה - וחיו בה יחד שנים רבות. גם אם הדירה נותרת רשומה על שמה ואפילו אם הם לא נישאים, אלא נותרים בגדר ידועים בציבור - האישה לוקחת סיכון שבבוא העת, אם היא ובן זוגה ייפרדו, הוא יוכל לתבוע מחצית מערך הדירה. 

בית משפט בבואו לדון ברכוש הצדדים יבחן אם הייתה "כוונת שיתוף". לעיתים עצם המגורים המשותפים, תשלום משכנתא מהכנסות התא המשפחתי, שיפוץ שנערך בבית, יכולים להעיד כי האישה התכוונה לשתף את בעלה בזכויותיה בדירה ובעת הפרידה, הבעל יהיה זכאי למחצית שווי הדירה. 

גם במקרה שאחד מבני הזוג הביא עמו סכום משמעותי גדול, שסייע ברכישת דירה למגורים משותפים, או קיבל לשם כך מתנה מהוריו. כל עוד הדבר אינו קבוע בהסכם ממון, מי מבני הזוג עלול לאבד את זכויותיו בסכומי כסף אלה - ויאלץ להסתפק במחצית מערכם בעת גירושין או פרידה.

הסכם ממון קובע לרוב כי בני הזוג אינם מעוניינים ביישום הוראת החוק, אלא קובעים מראש מה תהיה חלוקת הזכויות והחובות ברכוש, במקרה שייפרדו

אם כך, מה תפקיד הסכם הממון?

הסכמי ממון הנערכים ונחתמים לפני הנישואין (או במהלכם) מותירים את גורלכם בידכם, עוד בזמן שהיחסים שורים על מי מנוחות. בעת פרידה, כל צד רואה את עתידו ועתידו תלוי בחסדי בית המשפט. למעשה, הסכם ממון קובע לרוב כי בני הזוג אינם מעוניינים ביישום הוראת החוק, אלא קובעים מראש מה תהיה חלוקת הזכויות והחובות ברכוש, במקרה שייפרדו.

למעשה הסכם ממון חשוב ונחוץ לכל זוג באשר הוא וזאת כדי שלא להותיר את עתידכם לוט בערפל

למי כדאי לערוך הסכם ממון?

הסכמי ממון מומלצים בעיקר, אך לא רק, במקרים בהם מי מבני הזוג מביא עמו לנישואין או לחיים המשותפים רכוש שצבר לפני הנישואין, אך למעשה הסכם ממון חשוב ונחוץ לכל זוג באשר הוא וזאת כדי שלא להותיר את עתידכם לוט בערפל. 

הסכם ממון רלוונטי גם במקרה בו למי מבני הזוג יש חובות או הלוואות שצבר לפני הנישואין - ובן הזוג השני רוצה להבטיח כי לא יצטרך להיות שותף להחזרתם, במקרה שייפרדו.

הסכם ממון אף מומלץ עוד יותר במקרה שבני זוג מצויים בפרק ב'. במקרים אלה, כל אחד מבני הזוג מגיע לרוב עם רכוש רב והוא מעונין להבטיח את ילדיו בראש ובראשונה. ככל שלא יערך הסכם ממון, קיים סיכון גדול כי בעת פרידה בן הזוג יהיה זכאי למחצית הרכוש. 

ידועים בציבור - גם אם החלטתם שהזוגיות המשמעותית השנייה שלכם (או הראשונה) תהיה ללא נישואין - חשוב לערוך הסכם ממון, שיבהיר את סוגיית הרכוש שכל אחד מבני הזוג הביא עמו וצבר לפני הנישואין 

האם גם ידועים בציבור צריכים לערוך הסכמי ממון?

התשובה חיובית. אמנם הוראות חוק יחסי ממון חלות על רק על בני זוג שנישאו לאחר 01.01.1974 ואולם "הלכת השיתוף" חלה על לידועים בציבור שלא התחתנו (כפי שמקובל פעמים רבות בפרק ב'), או על בני זוג שנישאו לפני 01.01.1974. הלכת השיתוף שנוצרה ע"י הפסיקה, דומה בהוראותיה למה שקובע חוק יחסי ממון. 

במלים אחרות: גם אם החלטתם שהזוגיות המשמעותית השנייה שלכם (או הראשונה) תהיה ללא נישואין - חשוב לערוך הסכם ממון, שיבהיר את סוגיית הרכוש שכל אחד מבני הזוג הביא עמו וצבר לפני הנישואין ובעיקר יבהיר ויקבע איך חלוקת הרכוש תתבצע בעת פרידה מבלי להיגרר להליכים משפטיים מיותרים.  

בראש ובראשונה: חשוב לשלב עריכת הסכם ממון בעריכת צוואה

מה כדאי לקחת בחשבון בעת עריכת הסכם ממון?

ישנם מספר דברים שכדאי לקחת בחשבון ולעשות במקביל לעריכת הסכם ממון.

בראש ובראשונה: חשוב לשלב עריכת הסכם ממון בעריכת צוואה. זאת, מאחר שהסכם ממון מדבר על חיים משותפים ומהווה הגנה במקרה של פרידה עתידית - אך אינו מספק הגנה על הזכויות ברכוש, במקרה של מוות. 

בנוסף, כדאי לבצע בדיקה בפוליסות הביטוח, ולוודא כי המוטבים הרשומים הינם בהתאם לרצונכם שכן הוראות הסכם הממון אינן יכולות להתנות על כך. 

כמו כן, מומלץ לייחד סעיף בהסכם הממון, שיתייחס לחובות קיימים ו/או עתידיים של אחד מבני הזוג או שניהם. זאת, משום שלפי חוק יחסי ממון, גם החובות שנצברו במהלך הנישואין נחלקים שווה בשווה בין בני הזוג. הסכם ממון יכול לדוגמה להגן מפני חובות שאחד מבני הזוג צבר במהלך שנות הנישואין, בפעילות עסקית או הימורים (כלומר: חובות שאינם קשורים ישירות לחיים המשותפים והמגורים המשותפים - ואינם נובעים מהם).

 ייעוץ משפטי נכון יאפשר לכם להבין מה נכון עבורכם ויעזור לכם לנסח את ההסכם כך ששניכם תהיו מרוצים מחלוקת הרכוש בעת פרידה

מדוע כדאי לערוך את הסכם הממון בליווי עורך דין המתמחה בתחום?

כמו כל הסכם, מומלץ לערוך את הסכם הממון בליווי עורך דין. 
עורך הדין יידע לנסח היטב את הסעיפים השונים, כך שיהיו בהירים - ולא ייווצר מצב עמום, שיוביל להתדיינויות משפטיות לאחר הפרידה.

על בני הזוג העורכים הסכם ממון לדעת, כי התנהגותם על אף הכתוב בהסכם הממון יכולה להוות מכשול בעתיד, ועל עוה"ד החובה להזהיר ולהדריך את בני הזוג בהתאם למקרה שבפניו. 

במלים אחרות: ייעוץ משפטי נכון יאפשר לכם להבין מה נכון עבורכם ויעזור לכם לנסח את ההסכם כך ששניכם תהיו מרוצים מחלוקת הרכוש בעת פרידה. 

החוק קובע כי יש לאשר הסכם ממון בבית המשפט רק לאחר הנישואין. לפני הנישואין ניתן לאשר הסכם ממון בפני נוטריון

האם צריך לאשר הסכם ממון בבית המשפט?

החוק קובע כי יש לאשר הסכם ממון בבית המשפט רק לאחר הנישואין. לפני הנישואין ניתן לאשר הסכם ממון בפני נוטריון. המלצת הח"מ היא לאשר כל הסכם בפני בית משפט כדי שיתרשם כי בני הזוג הבינו על מה הם חותמים, הסכימו לכך ויקשה עד מאוד לטעון בעתיד טענות בדבר תוקף ההסכם. 

חתימה על הסכם ממון

לסיכום: בעולם שבו גירושין וזוגיות פרק ב' הופכים לנפוצים - חשוב מאוד שכל אחד מבני הזוג יבטיח את עתידו, בעיקר במקרה של פרידה. היות שמדובר בהסכם מורכב בעל היבטים משפטיים רבים, מומלץ לערוך הסכם ממון בסיוע עו"ד העוסק בתחום של דיני משפחה. 

* עו"ד גילי עמיאל ברזני מתמחה בדיני משפחה.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב Zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים