zap group mishpati logo

גם לידועים בציבור יש הסכם ממון

הסכם הממון של ידועים בציבור מכונה הסכם לחיים משותפים. במה הוא שונה מהסכם ממון, ולמה הוא קריטי לזוגות חד-מיניים?

מאת: עו"ד ענבל כספי-גאוןעו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון
11.12.17
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
גם לידועים בציבור יש הסכם ממון

הסכם ממון הוא כבר מזמן לא מילה גסה. בשונה מן העבר, זוגות רבים מבינים את חשיבותו, ונערכים מבעוד מועד לאפשרות שייפרדו. "אנחנו כאן בשם האהבה, ולא בשם הכסף", הם מצהירים זה כלפי זה, ולא מהססים לחתום.
בעוד שבני זוג נשואים רשאים לחתום על הסכם ממון, ידועים בציבור חותמים על הסכם מקביל המכונה הסכם לחיים משותפים. חתימה עליו קריטית עבורם, מכיון שבעת פרידה הם עלולים להיתקל בקשיים בדרך למימוש זכויותיהם.

בשורות הבאות נבקש להסביר מהו הסכם ממון ומה ההבדל בינו לבין הסכם לחיים משותפים, ולהדגיש מדוע חתימה על האחרון הכרחית עבור זוגות חד-מיניים. לבסוף ניתן כמה טיפים לזוגות אשר שוקלים לערוך הסכם לחיים משותפים.  

במסגרת הסכם ממון, ניתן ליצור הפרדה רכושית בין בני הזוג, לקבוע הוראות ביחס לחיי היומיום, ולהסדיר נושאים הנוגעים לאפשרות של פרידה בין בני הזוג

מהו הסכם ממון?

הסכם ממון הוא הסכם שנחתם בין בני זוג, כדי להסדיר את המערכת הזוגית ביניהם בצורה חוזית וברורה. ההסכם כולל התחייבויות הרלוונטיות גם להווה וגם לעתיד, במידה שבני הזוג ייפרדו או שאחד מהם ילך לעולמו.

במסגרת הסכם ממון, ניתן ליצור הפרדה רכושית בין בני הזוג, לקבוע הוראות ביחס לחיי היומיום, ולהסדיר נושאים הנוגעים לאפשרות של פרידה בין בני הזוג, ובכלל זה כמה מזונות ישולמו, ומה יהיו הסדרי הראייה של הילדים. 

כמו כן, ניתן לקבוע בהסכם ממון איך יתבצע מנגנון הפרידה הלכה למעשה, ולקבוע איך יחולקו בין בני הזוג מתנות וירושות שיינתנו להם. יצוין, כי לפני הנישואין, ניתן לאשר את הסכם הממון בבית משפט או בפני נוטריון, ולאחריהם רק בבית המשפט.

הסכם לחיים משותפים הוא מעין הסכם ממון של ידועים בציבור, כלומר של בני זוג שמנהלים משק בית משותף, אך אינם נשואים זה לזה

מהו הסכם לחיים משותפים של ידועים בציבור?

הסכם לחיים משותפים הוא מעין הסכם ממון של ידועים בציבור, כלומר של בני זוג שמנהלים משק בית משותף, אך אינם נשואים זה לזה. 

מכיוון שאותם בני זוג אינם נשואים, חוק יחסי ממון אינו חל עליהם, אלא הלכת השיתוף (ההלכה הנוגעת לזוגות שנישאו לפני חוק יחסי ממון, ואשר קובעת כי בעת גירושין הם יהיו זכאים לחלוקה שוויונית של הנכסים המשותפים שצברו יחד).

לפיכך, ידועים בציבור חותמים על הסכם מקביל המכונה הסכם לחיים משותפים. בדיוק כמו הסכם ממון, גם הסכם זה נועד לפשט את הקשר בין בני הזוג, להסדיר את כל ענייני הרכוש ביניהם, ולאפשר להם להיערך לאפשרות של פרידה.

בשונה מזוגות נשואים, על בני זוג שהינם ידועים בציבור, מוטל הנטל להוכיח את הזוגיות שלהם, כדי שהלכת השיתוף תחול בעניינם. מדובר בנטל לא פשוט, ואותם זוגות נדרשים להוכיח שחיו תחת אותה קורת גג וניהלו משק בית משותף.

לכן, תפקידו הראשון והעיקרי של הסכם לחיים משותפים, הנחתם בין ידועים בציבור, הוא להוכיח את עצם הזוגיות שלהם. מה שעשוי לחסוך כסף, זמן ומשאבים רגשיים, ולאפשר הוכחה פשוטה ויעילה של הזוגיות המתקיימת ביניהם.
יצוין, כי בשונה מהסכם ממון רגיל, הסכם לחיים משותפים הנחתם בין ידועים בציבור, ניתן לאישור בבית המשפט לענייני משפחה בלבד, ולא בבית דין רבני.

הסכם לחיים משותפים חיוני לזוגות חד-מיניים, במיוחד לאור הצורך להסדיר סוגיות הנוגעות לגידול הילדים המשותפים, חינוכם ותשלום המזונות עבורם במקרה של פרידה

למה הסכם לחיים משותפים חיוני לזוגות חד-מיניים?

החשיבות של עריכת הסכם לחיים משותפים מתחדדת כאשר מדובר בבני זוג מאותו מין, לאור הצורך שלהם להוכיח את הקשר ביניהם מול מוסדות פרטיים וציבוריים, למשל כדי להירשם בתעודת הזהות כנשואים, ליטול משכנתא, או לצורך הכרה במחלת בן זוג במקום העבודה.

הסכם לחיים משותפים חיוני לזוגות חד-מיניים, במיוחד לאור הצורך להסדיר סוגיות הנוגעות לגידול הילדים המשותפים, חינוכם ותשלום המזונות עבורם במקרה של פרידה (נושאים שאינם מוסדרים כיום בחקיקה, שאיננה מתייחסת לזוגות חד-מיניים).

בית המשפט ציין, כי אמנם אין מקור חוקי לחייב את בת הזוג בתשלום המזונות, אך עשה זאת לבסוף מכוח פרשנות יצירתית של היחסים החוזיים הבלתי כתובים בין בנות הזוג

פסק דין הממחיש את הצורך בהסכם בין בני זוג חד-מיניים

לפני ארבע שנים ניתן בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב פסק דין בעניינן של זוג לסביות שהביאו לעולם ילד בהפריה חוץ-גופית (תמ"ש  21910-02-10 ש' נ' מ'). 

לאחר פרידת בנות הזוג, דרשה התובעת כי בת זוגה לשעבר תישא בתשלום מזונות עבור הילד, שבינתיים אף אובחן כאוטיסט. לטענת התובעת, לידתו של הילד היתה מתוך רצון והסכמה משותפים וכי היא ובת זוגה ראו בו כבנם המשותף, ולכן עליה לשאת בתשלום מזונותיו.

מנגד טענה בת הזוג, כי התובעת היא שרצתה להרות ולשמש לבדה כאמו של הילד, וכי ההחלטות הנוגעות לילד ולטיפול בו התקבלו על ידה בלבד. עוד הוסיפה בת הזוג, כי אין בסיס משפטי לחייבה בתשלום מזונותיו של הקטין.

חתימה על ההסכם

בית המשפט ציין, כי אמנם אין מקור חוקי לחייב את בת הזוג בתשלום המזונות, אך עשה זאת לבסוף מכוח פרשנות יצירתית של היחסים החוזיים הבלתי כתובים בין בנות הזוג. 
הבסיס המעורער שעליו נתלה בית המשפט מעורר את הצורך בהסכם כתוב בין הצדדים, שיסדיר במפורש סוגיות הנוגעות להבאת הילדים לעולם ולטיפול בהם בין בני זוג מאותו מין. 

מומלץ לזוגות החותמים על הסכם ממון או על הסכם לחיים משותפים לערוך במקביל גם צוואה. זאת, כדי לקבוע באופן ברור מי יירש אותם

טיפים לזוגות השוקלים לחתום על הסכם לחיים משותפים

ראשית, יש לפנות לעורך דין המתמחה בתחום, שילווה אתכם מתחילת ההליך ועד סופו. מדובר בדיני נפשות, ולכן חשוב לבחור לא רק בעורך דין מיומן, אלא גם בכזה שיש לו כימיה  ודינמיקה טובה עם הצדדים.

שנית, את ההסכם מומלץ לאשר בבית המשפט, ולא אצל נוטריון. הסיבה: מתן תוקף על ידי בית המשפט גורם להסכם להיות חזק יותר, ומאפשר לצדדים להיות רגועים בהמשך הדרך.

שלישית, מומלץ לזוגות החותמים על הסכם ממון או על הסכם לחיים משותפים לערוך במקביל גם צוואה. זאת, כדי לקבוע באופן ברור מי יירש אותם, אם חס וחלילה אחד מהם ילך לעולמו.

רביעית, יש להיזהר מהסכמי ממון מוכנים באינטרנט. לשימוש בהסכמים מסוג זה עלולות להיות השלכות קשות ומרחיקות לכת על בני הזוג, שכמעט בלתי אפשרי לתקן אחר כך.

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ענבל כספי – גאון – עורכת דין ומגשרת משפחתית מוסמכת

דיני משפחה וגירושין

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה