zap group mishpati logo

סימן מסחר

מתי מותר להשתמש בסימן מסחר מתחרה בפרסום ברשת האינטרנט?

מאת: עו"ד אורן מנדלר
05.06.12
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
סימן מסחר

מנוע החיפוש גוגל מספק, בין היתר, שירות בתשלום למבקשים לפרסם באמצעותו דרך קישור Google AdWords . מדובר בשירות אשר בעיקרו מפנה אנשים המחפשים בגוגל באמצעות מילות המפתח המבוקשות, למודעה של הלקוח, אשר תופיע בסמוך לתוצאות החיפוש, תחת כותרת כגון "קישורים ממומנים". באופן זה הקישור הממומן יגיע לקהל היעד.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום סימני מסחר ומותגים

בתביעה המדוברת, בחרה רשת בגדים למידות גדולות במילות מפתח לחיפוש, אשר יציגו את קישורה הממומן, שחלקן הן סימני מסחר רשומים של המתחרה. בפסק הדין לא היה ויכוח על עצם השימוש בשירות ובמילות המפתח, ואף לא על העובדה כי מדובר בשתי חברות הפונות לאותו קהל יעד.

בית המשפט דחה את התביעה כנגד החברה, אשר לכאורה הפרה את סימני המסחר.

בהחלטת בית המשפט נקבעו מספר כללים חשובים, אשר בעיקרם מתווים את אופן ההתייחסות שיש לתת לאינטרנט ולשימוש בו. ראשית, נקבע כי כל אדם אשר עורך חיפוש באינטרנט מודע לכך כי החיפוש יכיל לא רק את המידע המבוקש, כי אם אוסף של תוצאות רבות אשר כוללות מידע רב, אשר בחלקו כלל לא רלוונטי. עובדה זו אמנם איננה חדשה, אך בית המשפט קבע כי המשתמש באינטרנט מודע לה.

"קניון" מידע מגוון

משנקבע כי קיים מידע רב, חלקו לעיתים אינו רלוונטי, קובע בית המשפט כי יש להתייחס אל אתר מנוע החיפוש כאל קניון מידע רב ומגוון. הנכנס בהיכלו יודע כי על חלק מן החנויות, או הקישורים, ידלג מחוסר עניין. אל חלקן יכנס, כיוון שלשם כך בחר להקיש את מילות החיפוש מלכתחילה, ואל חלק אחר יכנס משום שהם עוררו את עניינו בשל סיבה זו או אחרת.

לאור האמור לעיל, ומאחר ומדובר בכלי המשרת כמויות עצומות של משתמשים, הרי מדובר גם בבמה למפרסמים, ביודעם, כאמור, כי רבים יחלפו על פני אותן פרסומות, כאשר אתרי מנועי החיפוש בוחרים איזה סוג פרסום יתאפשר באתריהם, באיזה אופן וכמובן את תנאי ההתקשרות עם המפרסמים, בגין "תליית" אותן פרסומות באתר.

על מנת להסביר את החלטתו, מספק בית המשפט כדוגמא מצב בו בעל חנות בקניון מציב שלט פרסום מעל המדרגות הנעות, אשר מובילות לחנות של המתחרה. במצב זה לא תשמע כל טענה כנגד אותו בעל חנות, ופעולה זו היא חוקית ותקינה לחלוטין. באותו האופן, קובע בית המשפט, יש להתייחס לפרסום באינטרנט. כאשר בעל עסק מעוניין לפנות לקהל לקוחות מפולח, הרי שיש הגיון רב לפנות לקהל הלקוחות של המתחרה. מדובר בתחרות חופשית, וכל עוד אין שימוש בפועל בסימן המסחר של העסק המתחרה בפרסום עצמו (אלא כמילת מפתח בלבד), הרי אין בכך הפרה של סימן המסחר או דילולו.


עוד בנושא:

כיצד קובעים אם סימן מסחר הופר?

המדריך לרישום סימני מסחר בישראל 

 

לוצאטו- משרד עורכי דין: תחומי התמחות: קניין רוחני (פטנטים. סימני מסחר, מדגמים, עוולות מסחריות, זכויות יוצרים, אינטרנט - התנגדויות,תביעות הפרה, צווי מניעה ואכיפה).

דוא"ל: mail@luzzattolaw.co.il

* לוצאטו עורכי דין בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים