zap group mishpati logo

שימוע לפני פיטורין: 10 טיפים

רבות כבר נכתב על האופן שבו יש לערוך שימוע לעובד. הפעם נתמקד בשאלה איך כדאי לעובד להתכונן לשימוע ומה כדאי לעשות? 10 טיפים חשובים

31.12.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
שימוע לפני פיטורין: 10 טיפים

זימון עובד לשימוע הוא אירוע קשה. עד כה, נכתב לא מעט על האופן שבו על המעסיק לערוך שימוע: להעביר לעובד זימון בכתב, לציין בזימון מהם הנימוקים להזמנתו לשימוע, לתת לעובד זמן סביר להיערך לשימוע, לציין את האפשרות להיות מלווה בשימוע על ידי עורך דין, ועוד.

עם זאת, עולה השאלה: איך צריך העובד להתכונן בפועל לשימוע? האם ומתי כדאי לו  לקבל ייעוץ משפטי, לפני תחילת ההליך? על שאלות אלה ואחרות, נבקש להשיב בשורות הבאות, שבהן נציג 10 טיפים חשובים לעובדים: כיצד להתכונן לשימוע במקום העבודה.

יודגש כי הדברים אינם מהווים תחליף לשיחת ייעוץ עם עורך דין. עובדים רבים מבקשים לחסוך כסף על ייעוץ משפטי; וכתוצאה מכך, הם עושים את כל הטעויות האפשריות בהליך השימוע. אילו היו מקבלים מראש ייעוץ והכוונה, היו יכולים להימנע מטעויות אלה.

נקדים את המאוחר, ונציין כי בשורה התחתונה, המשמעות של השאלה אם עובד פועל "נכון" במסגרת הליך השימוע, עשויה להיות בעלת משמעות ולבוא לידי ביטוי ביכולתו של העובד לתבוע את המעסיק על פיטורין שלא כדין או אפילו לבטל את הליך הפיטורין, צעד דרמטי שאינו שכיח בפסיקת בתי הדין לעבודה.

קיבלתם זימון לשימוע ופרק הזמן שהוקצב לכם קצר ובלתי סביר? בשלב הראשון, כדאי שתדרשו לדחות את השימוע. זאת, כדי שיינתן לכם די זמן להיערך ולהתכונן לשימוע ולקבל ייעוץ מתאים

1. לבקש לדחות את השימוע

קיבלתם זימון לשימוע ופרק הזמן שהוקצב לכם קצר ובלתי סביר? בשלב הראשון, כדאי שתדרשו לדחות את השימוע. זאת, כדי שיינתן לכם די זמן להיערך ולהתכונן לשימוע ולקבל ייעוץ מתאים. לעיתים, מעסיקים מזמנים עובדים לשימוע מהיום למחר, פרק זמן כזה הינו בלתי סביר להכנה ראויה.

 יש לדרוש פירוט בכתב של נימוקי המעסיק תוך דרישת דוגמאות ספציפיות שאליהן תוכלו להתייחס בשימוע

2. לברר מהם נימוקי המעסיק

אם קיבלתם זימון בכתב לשימוע, עליכם לבדוק מה הנימוקים המועלים נגדכם בזימון. במקרים רבים, הנימוקים שנכתבים בזימון הם בגדר סיסמאות וכותרות ריקות, כגון: "אי שביעות רצון", "אי התאמה" או "התקבלו תלונות מצד מנהלים". אתם לא חייבים להשלים עם זה, אלא להפך, יש לדרוש פירוט בכתב של הנימוקים תוך דרישת דוגמאות ספציפיות שאליהן תוכלו להתייחס בשימוע. 

כך, למשל: אם בזימון לשימוע צוין, כי הועלו נגדכם "תלונות מצד מנהלים", אתם רשאים לדרוש מידע מפורט באילו תלונות מדובר, מי התלונן ומתי. כאשר תקבלו פירוט בכתב של התלונות, תוכלו להתמודד איתן במהלך השימוע. בנוסף, כאשר יימסר לכם הפירוט מהמעסיק, הוא לא יוכל להעלות לאחר מכן טענות חדשות נגדכם בשימוע. אם מצוין בזימון לשימוע שהתלונות כבר פורטו בפניכם בעבר, אך אינכם יודעים על-כך כלום וזו הפעם הראשונה שהנכם שומעים זאת, בקשו פירוט מתי, כיצד וע"י מי הועלו בפניכם התלונות.

לעובד שזומן לשימוע, כדאי לבקש לעיין בתיקו האישי, במיוחד אם התיק כולל טופסי משוב, הערכות עובד תקופתיות שנערכו לו ומסמכים המצביעים על שביעות רצון (או אי שביעות רצון) ממנו

3. לבקש מהמעסיק מסמכים שונים

לעובד שזומן לשימוע, כדאי לבקש לעיין בתיקו האישי, במיוחד אם התיק כולל טופסי משוב, הערכות עובד תקופתיות שנערכו לו ומסמכים המצביעים על שביעות רצון (או אי שביעות רצון) ממנו. אם המסמכים מצביעים על תפקוד לקוי של העובד, ידיעה אודות המסמכים תאפשר לעובד לדעת כיצד להתמודד עם הטענות נגדו ואיך להשיב עליהן. מנגד, אם מצויות בתיק הערכות חיוביות בעניינו, הדבר כמובן יסייע לו. מסמכים נוספים שכדאי לבקש הם מסמכים שתומכים בטענותיו של המעסיק (ככל שפורטו ע"י המעסיק, ראו טיפ מס' 2).

לעובד שעומד בפני שימוע, כדאי לבדוק את המיילים ממקום עבודתו, ולחפש מיילים המביעים שביעות רצון ממנו, או לחילופין התכתבויות שכוללות תלונות נגדו

4. לבדוק את המייל והווטסאפ

לעובד שעומד בפני שימוע, כדאי לבדוק את המיילים ממקום עבודתו, ולחפש מיילים המביעים שביעות רצון ממנו, או לחילופין התכתבויות שכוללות תלונות נגדו (כדי שיידע איך להתמודד עם התלונות). כיום, חלק ניכר מיום העבודה מתועד במייל או בווטסאפ. זוהי שיטת תקשורת מקובלת ושימושית ולכן מומלץ לעבור באופן מקיף על ההתכתבויות כדי לחלץ מהן מידע שיסייע. 

במעמד השימוע מצופה מהעובד לענות לטענות לגופן ולא רק להגיד בכלליות ובסתמיות אם הוא מסכים לטענות או אינו מסכים. כדי לדעת כיצד להשיב לטענות המועלות, מה כן לומר ומה לא לומר, כדאי להתייעץ עם עורך דין

5. לערוך שיחת הכנה עם עורך דין

במעמד השימוע מצופה מהעובד לענות לטענות לגופן ולא רק להגיד בכלליות ובסתמיות אם הוא מסכים לטענות או אינו מסכים. כדי לדעת כיצד להשיב לטענות המועלות, מה כן לומר ומה לא לומר, כדאי להתייעץ עם עורך דין. מומלץ לפנות לפרקליט מיומן ומנוסה, מיד כאשר מקבלים את הזימון לשימוע; ולא לחכות לרגע האחרון, העלול להיות מאוחר מדי (אך עדיין ניתן לבקש לדחות את השימוע, ראו טיפ מס' 1). 

צריך לדעת איך להגיב ועל מה להגיב. יש כל מיני ניואנסים, שיש להיות ערים אליהם. כך, למשל: מצד אחד, מעסיקים אינם "אוהבים" עובדים שאינם יודעים לקחת אחריות על טעויות, אולם מצד שני, צריך לדעת איך לקחת אחריות

6. להתכונן לנושאים שיעלו בשימוע

צריך לדעת איך להגיב ועל מה להגיב. יש כל מיני ניואנסים, שיש להיות ערים אליהם. כך, למשל: מצד אחד, מעסיקים אינם "אוהבים" עובדים שאינם יודעים לקחת אחריות על טעויות, אולם מצד שני, צריך לדעת איך לקחת אחריות. בעולם מושלם, לא כל טעות של עובד צריכה "לעלות לו" בפיטורין. ייעוץ עשוי לסייע בהבנה כיצד כדאי לענות בשימוע.  

שימוע הוא מעמד מלחיץ מאוד. בשעת מתח והתרגשות, לא כל אדם יודע מה להגיד. לכן, כדאי להתכונן לכך. ניתן גם להעלות את הדברים על הכתב ולחזור עליהם בעל פה במהלך השימוע

7. להעלות על הכתב את טענות העובד

שימוע הוא מעמד מלחיץ מאוד. בשעת מתח והתרגשות, לא כל אדם יודע מה להגיד. לכן, כדאי להתכונן לכך. ניתן גם להעלות את הדברים על הכתב ולחזור עליהם בעל פה במהלך השימוע. כך גם ניתן להכין מראש העתקים של מסמכים שברצונכם להציג למעסיק בשעת השימוע.

ככל שבמהלך השימוע עולים נושאים חדשים, שלא פורטו מראש, זכאי העובד לבקש להגיב עליהם בהמשך

8. לבקש להגיב על חלק מהטיעונים בהמשך

ככל שבמהלך השימוע עולים נושאים חדשים, שלא פורטו מראש, זכאי העובד לבקש להגיב עליהם בהמשך. לפיכך, יש לברר אודות נושאים אלה במעמד השימוע ולמסור עליהם תגובה בכתב או בשימוע נוסף בעל פה. 

לכל עובד עומדת הזכות לבקש כי אדם נוסף יתלווה אליו בשימוע: עורך דין, נציג ועד עובדים, עובד אחר או קרוב משפחה

9. להגיע לשימוע עם אדם נוסף

לכל עובד עומדת הזכות לבקש כי אדם נוסף יתלווה אליו בשימוע: עורך דין, נציג ועד עובדים, עובד אחר או קרוב משפחה. המעסיק לא יכול למנוע זאת, אולם מצופה מעובד - ככל שהוא מגיע עם עורך דין - לומר זאת מראש, כדי שגם המעסיק יוכל להגיע עם עורך דין מטעמו, אם ירצה בכך. 

אלמנט חשוב מאוד בשימוע הוא תיעוד השימוע, שחייב להיות מדויק ונאמן לדברים שנאמרו. יש שתי דרכים לתיעוד של השימוע: באמצעות פרוטוקול, שנערך על ידי אחד המשתתפים; או באמצעות הקלטה

10. להיערך לתיעוד של השימוע

אלמנט חשוב מאוד בשימוע הוא תיעוד השימוע, שחייב להיות מדויק ונאמן לדברים שנאמרו. יש שתי דרכים לתיעוד של השימוע: באמצעות פרוטוקול, שנערך על ידי אחד המשתתפים; או באמצעות הקלטה. ככל שנערך פרוטוקול, יש לשים לב לכך שמה שנכתב בפרוטוקול (ברוב המקרים, על ידי אדם מטעמו של המעסיק) אכן משקף את הדברים שנאמרו בשימוע. בכל הנוגע להקלטות, הקלטת השימוע איננה אסורה בחוק וגם אין חובה להודיע עליה מראש (אם כי יש לציין שבשירות המדינה אסור להקליט שיחות שימוע, זאת, בשונה מהשוק הפרטי שבו מותר להקליט). 

בית המשפט קבע

לסיכום: שימוע לפני פיטורין הוא מעמד מלחיץ, העלול לגרום לעובד "בלק אאוט". גם עובד שבטוח בצדקתו ומשוכנע שלא מגיע לו להיות מפוטר, יכול לעשות טעויות רבות שניתן למנוע אותן ע"י קבלת יעוץ מתאים. לכן מומלץ להתכונן היטב לשימוע ולהתייעץ עם עו"ד שבקי בדיני עבודה.

* עו"ד הדר פלד-טל עוסקת בדיני עבודה.

עו"ד הדר פלד-טל

עו"ד הדר פלד-טל

עו"ד הדר פלד-טל היא בעלת משרד עצמאי בקריית-ביאליק וניסיון של למעלה מ- 18 שנה בכל הנוגע לדיני עבודה, לרבות: זכויות עובדים, ייצוג מעסיקים, זכויות נשים בעבודה, אפליה במקום העבודה ועוד. את שירותיה היא מעניקה לעובדים ולמעסיקים ממגזרים שונים, כגון: ציבורי, ממשלתי, תעשייתי, פרטי, עסקי וכיוצא בזה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד הדר פלד-טל

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה