zap group mishpati logo

בקשת מקדונלדס לביטול כתב אישום בשל העסקת נערים בשבת – נדחתה

בית הדין קבע, כי אין לבטל את כתב האישום מטעמים של הגנה מן הצדק או פסול בכתב האישום

מאת: מערכת משפטי
05.11.12
תאריך עדכון: 26.08.19
2 דק'
בקשת מקדונלדס לביטול כתב אישום בשל העסקת נערים בשבת – נדחתה

בית הדין האזורי לעבודה בנצרת דן בבקשה לביטול כתב אישום אגב העלאת טענות מקדמיות מטעם חב' אלוניאל המפעילה את רשת המסעדות מקדונלדס, ובין היתר נהלה את סניף מקדונלדס בצומת גולני.

כתב האישום הוגש ביום 16.11.11 והוא מייחס למבקשים עבירות לפי חוק עבודת נוער. העבירה המיוחסת לאלוניאל בע"מ היא עבירה של העסקת נערים יהודים בזמן המנוחה השבועית. העבירה המיוחסת לעמרי פדן, הבעלים והמנהל, היא עבירה של הפרת חובת הפיקוח ומניעת ביצוע עבירה.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני עבודה

טענות מקדמיות
המבקשים הגישו בקשה לביטול כתב האישום בשל הטענות המקדמיות הבאות:
פגם או פסול בכתב האישום – לטענת המבקשים, ובהתחשב בעובדה כי מדובר בעבירה מנהלית, היה על המדינה לכתוב את הנימוקים להגשת כתב אישום חלף קנס ולהעבירם למבקשים יחד עם כלל חומר החקירה, דבר אשר לא עשתה.

ביחס לכך, בית הדין קבע, בהתאם לפרשנות הרחבה שאומצה בפסיקה למונח "חומר חקירה", כי הנימוקים להגשת כתב אישום מהווים חלק מחומר החקירה אותו על המדינה להעביר למבקשים, הגם שאינם קשורים במישרין לאישום אולם יש בידם כדי לסייע להגנת המבקשים. אולם, העברת הנימוקים למבקשים, על אף האיחור בהעברתם, ריפאה את הפגם, שעה שטרם בוצעה הקראה בתיק ולא נפגעו זכויותיהם המהותיות של המבקשים. עוד נקבע כי שיקול הדעת של המדינה כאשר הוחלט על הגשת כתב אישום במקום הודעת קנס היה סביר. לפיכך, ובהתאם ל"דוקטרינת הבטלות היחסית", אין לבטל את כתב האישום.

הגנה מן הצדק – לטענת המבקשים, המדינה נקטה בעניינם אכיפה בררנית בפן הדתי שעה שהחוק נאכף בעיקר על העסקת נערים יהודים, בפן הסקטוריאלי – לעניין אכיפה על ענף מסוים בלבד להבדיל מענפים אחרים בהם מועסקים בני נוער שם אין אכיפה, וכן אכיפה בררנית מבחינת גיל בני הנוער בטענה לאכיפה, המנוגדת למדיניות המשיבה, כנגד העסקת בני נוער בני למעלה מ-17.5 שנים.

בית הדין דחה את טענות המבקשים. השופטת עידית איצקוביץ קבעה בין היתר, כי אכיפה חלקית הנובעת ממשאבים מוגבלים שעיקרם חוסר בכוח אדם, כמו גם קושי באכיפת חוק הנוער על נערים שאינם יהודים – מהווה שיקול ענייניי. נקבע כי אין לבטל את כתב האישום גם מטעם זה.

רוצים לקרוא את ההחלטה? תקדין - החלטה

(ת.פ 31495-11-11 – אלוניאל בע"מ נ' מדינת ישראל)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה