zap group mishpati logo

מס הכנסה - למה המדינה לוקחת לנו כסף? מי חייב בתשלום?

מס הכנסה הוא חלק בלתי נפרד מחיינו, האם כל אדם עובד חייב לשלם אותו? למה המדינה לוקחת מהכיס לנו כ"כ הרבה? האם משתלם לעבוד בכלל?

מאת: מערכת משפטי
06.01.10
תאריך עדכון: 27.01.16
3 דק'
מס הכנסה - למה המדינה לוקחת לנו כסף? מי חייב בתשלום?

 מהו מס הכנסה? האם כל אדם עובד חייב לשלם אותו? למה המדינה לוקחת מהכיס לנו כ"כ הרבה? האם משתלם לעבוד בכלל? האם יכול להיות שאני מרוויח הרבה יותר מחבר שלי, אבל בסופו של דבר, אני משלם הרבה מס הכנסה והנטו שלי נשאר כמעט כמו שלו?

אין כמעט אדם שלא שאל את עצמו אחת או יותר שאלות דומות. מס הכנסה הוא חלק בלתי נפרד מחיינו, והוא מוטל מכח פקודת מס הכנסה.

למציאת עו"ד עבירות מס באינדקס משפטי

מהו מס הכנסה?

המדינה גובה מהתושבים שלה מס הכנסה, וע"י כך היא יכולה לנהל את העניינים הפנימיים שלה.

מס ההכנסה מוטל על ההכנסה החייבת במס של נישום (אדם שהייתה לו הכנסה בשנת המס), בהתאם להכנסתו. ככל שאדם מרוויח יותר, מס ההכנסה שהוא ישלם למדינה יהיה גבוה יותר. כלומר: מס ההכנסה הוא פרוגרסיבי ולא אחיד לכל האוכלוסיה. גביית המס מתבצעת בהתאם למדרגות מס, שמתעדכנות מעת לעת ע"י המדינה.

כך למשל, בשנת 2009 אדם שהרוויח 6,000 שקלים בחודש ישלם מדי חודש מס הכנסה של 15% (שכן הוא נמצא במדרגת המס השנייה). לעומתו, אדם שהרוויח 20,000 שקלים בחודש, ישלם מדי חודש מס הכנסה של 34% (שכן הוא במדרגת המס הרביעית).

הרעיון שעמד מאחורי מדגרות המס הוא חברתי- צמצום פערים חברתיים ע"י חלוקת הנטל בצורה הוגנת שמסייעת לשכבות החלשות,כלומר: ככל שהכנסה נמוכה יותר, המס ילך ויקטן.

הטבות והקלות

ישנן הקלות במס הכנסה, אשר קבוצות מסוימות באוכלוסיה זכאיות ליהנות מהן. כך למשל:

1• זיכוי במס לתושבים ביישובי ספר/פיתוח- הזיכוי יינתן בשיעורים שונים ע"פ ישוב ומקור ההנחה.

2• זיכוי לעולה חדש- בהתאם לפקודת מס הכנסה, תינתן לעולה חדש הטבה במשך 42 החודשים הראשונים לעלייתו לארץ.

3• זיכוי חייל משוחרר- חייל משוחרר יקבל נקודות זיכוי (= הפחתה מסכום המס) במשך 36 החודשים הראשונים אחרי החודש שבו סיים את שירותו הצבאי.

4• נקודות זיכוי בשל ילדים עם בעיות רפואיות- הורה שיש לו בשנת המס ילד משותק, עיוור, מפגר או ילד הסובל מלקות למידה של קשב וריכוז ADD ו/או היפראקטיביות ADHD יקבל 2 נקודות זיכוי.

החזרי מס

חשוב לדעת, שלפעמים מס הכנסה גובה ממך כספים, שמגיע לך לקבל אותם בחזרה. כלומר: מס הכנסה חייב לך כסף. אם, למשל, לא עבדת במהלך השנה בשל מחלה או אבטלה ונגבה ממך מס, בדוק את הנושא, כיון שייתכן שתוכל לקבל החזרים שמגיעים לאלפי שקלים או יותר!

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים