zap group mishpati logo

תו תקן: האם ניתן להסתפק בתקן מחו"ל?

האם מפעל בחו"ל, המייצר מוצרים שונים ועומד בתקן של המדינה בחו"ל, נדרש גם לתו תקן ישראלי למוצרים אלה, במקרה שהמוצרים מיובאים לישראל?

28.05.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
תו תקן: האם ניתן להסתפק בתקן מחו"ל?

תו תקן הוא "סמל" שהיצרן רשאי לסמן על מוצריו, לאחר שמכון התקנים הישראלי בדק את המוצר ווידא שהמוצר עומד בדרישות התקנים החלים עליו, בהתאם למסמך, שמפורטות בו דרישות טכניות למוצר, כדי שיתאים לייעודו, כשייצורו תחת פיקוח מכון התקנים.

יש מספר מוצרים שעליהם חלים תקנים רשמיים - חובה, הנקבעים על ידי משרד הכלכלה והתעשייה, בעיקר כדי לשמור על בטיחות ובריאות הציבור

האם יש מוצרים לגביהם קיימת חובה לתו תקן?

על אף שסימון המוצרים נעשה לרוב מרצונו החופשי של היצרן, הרי שיש מספר מוצרים שעליהם חלים תקנים רשמיים - חובה, הנקבעים על ידי משרד הכלכלה והתעשייה, בעיקר כדי לשמור על בטיחות ובריאות הציבור.
רשימת המוצרים מפורטת בצו התקנים (איסור ייצור מצרכים), תשמ"ב-1981.

לפי הצו, חל איסור להרכיב, לייצר, להחזיק למכירה ולמכור מוצרים מסוימים המפורטים בו, ללא קבלת היתר ממכון התקנים הישראלי וקבלת תו תקן מתאים.

ייתכן שיידרשו התאמות מסוימות לדרישות תו התקן הישראלי, מאחר שדרישות תו התקן הישראלי אינן חופפות בהכרח את תו התקן של המדינה הזרה

במקרה שיש ברשות יצרן תו תקן ממדינה זרה, עבור מוצר מסוים, האם הוא עדיין נדרש לתו תקן ישראלי?

התשובה לכך תלויה בסוג המוצר. אם אותו מוצר מצוי ברשימה שבצו התקנים, אכן יש צורך בתו תקן ישראלי. כלומר: אין השפעה לכך שיש ברשות היצרן תו תקן ממדינה זרה.
מעבר לכך: ייתכן שיידרשו התאמות מסוימות לדרישות תו התקן הישראלי, מאחר שדרישות תו התקן הישראלי אינן חופפות בהכרח את תו התקן של המדינה הזרה.

כך, לדוגמא: תו התקן החל בארה"ב לגבי רהיטי תינוקות וילדים, שחל עליהם תקן רשמי בישראל, שונה בעניין הרווחים הנדרשים בין שלבי הסולם של המיטה. לכן, נדרשות התאמות לדרישות התקן הישראלי.

בתי המשפט בישראל הרשיעו נאשמים, על אף טענה שהסחורה היתה מיועדת לרשות הפלסטינית. זאת, מאחר שכל עוד המוצרים נתפסו בישראל - יש להחיל עליהם את תו התקן הישראלי

האם ניתן למכור את המוצרים לרשות הפלסטינית, במקום לבצע את ההתאמות הנדרשות, מאחר שמכון התקנים הישראלי אינו פועל בתחומי הרשות הפלסטינית?

התשובה הינה שיש בכך סיכון, מאחר שדי בכך שהסחורה תעבור בישראל, כדי שתחול עליה החובה שהמוצרים יעמדו בתו התקן הישראלי הרשמי.
בהתאם לכך, בתי המשפט בישראל הרשיעו נאשמים, על אף טענה שהסחורה היתה מיועדת לרשות הפלסטינית. זאת, מאחר שכל עוד המוצרים נתפסו בישראל (אף אם היו במשאית שהיתה בדרכה לרשות הפלסטינית) - יש להחיל עליהם את תו התקן הישראלי.

הפרה של הוראות חוק התקנים, מהווה עבירה פלילית, העלולה לגרור הגשת כתב אישום כנגד מפר ההוראות, על כל המשתמע מכך

מה הסיכון בייצור, מכירה, החזקה למכירה ו/או הרכבה של מוצרים שחל עליהם תקן ישראלי רשמי, ללא תו התקן הנדרש?

ראשית, הפרה של הוראות חוק התקנים, מהווה עבירה פלילית, העלולה לגרור הגשת כתב אישום כנגד מפר ההוראות, על כל המשתמע מכך.
מעבר לכך, ניתן להטיל על מפר ההוראות עיצום כספי, מעין קנס העלול להגיע לעשרות אלפי שקלים!

בנוסף, יש לציין כי הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, עורך ביקורות יזומות, ובודק אם מתקיימות הוראות חוק התקנים. אם מתגלה כי נעשתה עבירה על הוראות החוק, יינקטו הליכים משפטיים נגד בעלי עסקים, יבואנים או יצרנים, שהפרו את הוראותיו.

פרסום של מוצר הנושא כביכול תו תקן כשבפועל אינו נושא תו תקן, עלול לגרור תביעות אישיות ואף תביעה ייצוגית כנגד הגוף שפרסם כך את המוצר אותו הוא מוכר או משווק

מה הסיכון בפרסום נשיאת תו תקן נחזה כאשר בפועל לא ניתן תו תקן למוצר על ידי מכון התקנים?

למותר לציין, כי נשיאת תו תקן על ידי מוצר פלוני, מעלה את ערכו בעיני כל רואיו (ראו לדוג' בג"ץ 53/96  תשלובת ח. אלוני בע"מ ואח' נ' שר התעשייה והמסחר ואח'). 

אם כן, פרסום של מוצר הנושא כביכול תו תקן כשבפועל אינו נושא תו תקן, עלול לגרור תביעות אישיות ואף תביעה ייצוגית כנגד הגוף שפרסם כך את המוצר אותו הוא מוכר או משווק, שכן מדובר בהטעיית הצרכנים, שסברו שאיכותו גבוהה לאור תו התקן, וכן הפרה של חוק הגנת הצרכן, תשמ"א-1981. 

בהתאם לכך, בשנת 2005, הוגשה תביעה ייצוגית כנגד חברת המזגנים תדיראן, אשר ייצרה ושיווקה מספר דגמי מזגנים שלא סומנו בתו-תקן ואף לא היו זכאים לתו תקן, כשמפרסומים שבוצעו על ידה, ניתן היה להבין, לכאורה, כי כל מזגניה נושאים תו תקן, כשבסופו של דבר חויבה חברת תדיראן לשלם פיצוי בגין הטעייה זו, וזאת בהסדר פשרה שקיבל תוקף של פסק דין.

זה האישור

לסיכום: כדי לדעת אם מדובר בתקן וולנטרי או בתקן רשמי המהווה חובה, יש לבחון את האמור בצו התקנים (איסור ייצור מצרכים), תשמ"ב-1981, ולבדוק אם אותו מוצר מחייב תו תקן ישראלי.
אם מדובר בתקן רשמי, חלה חובה לעמוד בתנאי התקן. כדי לעמוד בדרישות התקן הישראלי, יש לפנות למכון התקנים הישראלי במספר שלבים ולפעול לפי הנחיות מכון התקנים. מומלץ להיעזר בייעוץ משפטי.

 

* משרד עו"ד גיא הרשקוביץ עוסק בתחום הרחב של המשפט המסחרי.

 

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

משרד עו"ד, מגשר ונוטריון גיא הרשקוביץ – מומחים במשפט אזרחי ומסחרי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
גיא הרשקוביץ עו"ד מגשר ונוטריון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה