zap group mishpati logo

צוואה "על בטוח": צעד אחר צעד

נכון, לא "תענוג" גדול לחשוב על המוות, אבל בהחלט חיוני להיערך מראש. מומלץ להכין צוואה בעודכם בריאים וצלולים ולהסדיר את חלוקת הרכוש. שבעה צעדים חשובים

13.06.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
צוואה "על בטוח": צעד אחר צעד

החלטתם לכתוב צוואה? לא מדובר ב"סתם" טקסט, אלא במסמך משפטי מחייב במסגרתו קובע אדם בעודו בחיים ובדעה צלולה, כיצד יחולק רכושו לאחר מותו. כיצד לעשות זאת היטב? ריכזנו עבורכם שבעה צעדים בדרך לצוואה תקפה, שקשה לתקוף בבית המשפט.

חשוב להכיר בחשיבות הצוואה ולערוך אותה היטב, באופן שימנע את פסילתה

צעד ראשון: הכנת שיעורי בית

לרוב, הרעיון לערוך צוואה עולה בעקבות מקרה מצער כלשהו: מחלה, פטירה של אדם קרוב; או בעקבות אירוע משמח (למשל: נישואים שניים, או נישואים של אחד הילדים). 
כך או כך, אין זה משנה מאיזו סיבה החלטת לערוך צוואה: מדובר בהחלטה נכונה וחשובה. לפני הכל, יש להכין שיעורי בית. כלומר: להכיר בחשיבות הצוואה ולערוך אותה היטב, באופן שימנע את פסילתה.

צוואה מאפשרת לשלוט בחלוקת הרכוש ולמנוע קרבות ירושה

מדוע כה חשוב לערוך צוואה?

צוואה מאפשרת לשלוט בחלוקת הרכוש ולמנוע קרבות ירושה. אדם שלא משאיר אחריו צוואה, לא מפקיר את רכושו, אולם עליו לקחת בחשבון כי חלוקת הרכוש תיעשה בהתאם להוראות חוק הירושה. 
עריכת צוואה באופן הנכון תמנע מלחמות ירושה לאחר מותו של המוריש, תשמר את האינטרסים והרצון האחרון שלו ובעיקר תבטיח כי כל רכושו של המצווה יחולק, לאחר מותו, באופן ספציפי ובדיוק באופן שהוא חפץ בו.

בנוסף ולא פחות חשוב מכך, צוואה יסודית, חוקית, מקיפה ו"חזקה", מונעת קרבות ירושה בעתיד. 
כך, אם ברצונכם למנוע מהקרובים לכם להתכתש שנים ארוכות בבתי המשפט ולהותיר בידי מערכת המשפט את הקביעה "למה התכוון המשורר" (כלומר: אתם!) - יש לערוך צוואה בהירה העומדת בדרישות הדין.

יש דרכים מגוונות לעריכת צוואה, אך הדרך המקובלת והמומלצת היא צוואה בפני עדים. כשמה כן היא, הצוואה נחתמת על ידי המצווה בנוכחות שני עדים 

אם כך, מהי צוואה?

צוואה היא מסמך משפטי, המורה על אופן חלוקת רכושו של אדם ("המצווה") לאחר פטירתו. 

יש דרכים מגוונות לעריכת צוואה, אך הדרך המקובלת והמומלצת היא צוואה בפני עדים. כשמה כן היא, הצוואה נחתמת על ידי המצווה בנוכחות שני עדים (מעל גיל 18; אסור שהעדים יהיו יורשים בצוואה או בני זוג של יורשים). בנוסף, על הצוואה לשאת את תאריך עשייתה ולכלול תכנים מסוימים ומגוונים, כדי שתהיה תקפה. כך, בין היתר: הצהרת המצווה כי זוהי צוואתו האחרונה אשר מבטלת כל צוואה קודמת וכי הוא חותם על הצוואה בדעה צלולה, בהכרה מלאה, ומבין היטב את משמעותה.

תנאים אלה מספיקים כדי להבטיח צוואה תקפה, אך אינם מבטיחים שהצוואה תהיה צוואה טובה ומקיפה. לשם כך, יש להיעזר בעורך דין המתמחה בדיני ירושה.

עוד לפני הגעה לייעוץ אצל עורך דין המתמחה בצוואות, יש מספר משימות שחיוני להשלים: הכנת רשימה של כל הנכסים שיש ברשותך (לרבות נדל"ן, קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה, ניירות ערך, חשבונות בנק וכו')

צעד שני: איסוף וריכוז נתונים

בשלב זה, יש לרכז את כל הנתונים, כדי להבין מה כולל העיזבון ומהו הרכוש שיש לחלק בין היורשים, באמצעות הצוואה. 
עוד לפני הגעה לייעוץ אצל עורך דין המתמחה בצוואות, יש מספר משימות שחיוני להשלים: הכנת רשימה של כל הנכסים שיש ברשותך (לרבות נדל"ן, קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה, ניירות ערך, חשבונות בנק וכו'). 

כמו כן, יש לערוך רשימה מפורטת של חובות ונושים (אם יש). ולהבדיל: רשימה של חפצים יקרי ערך, כגון: תכשיטים, ריהוט יקר, חפצי אמנות, כספות וכסף מזומן. 

במקביל לכל אלה, יש להכין רשימה של כל היורשים ורשימה של גורמים שעשויים להתעמת עם היורשים ולדרוש חלק בנכסים. רשימה נוספת היא רשימה של סוגיות ושאלות שיש להציג בפני עורך הדין, כדי שיוכל להתחשב בכל ההיבטים ולנסח צוואה מיטבית. יש לסדר בכתב באופן מובנה את כל הבעיות העשויות לצוץ ולפרט את כל התסריטים האפשריים, העשויים להתפתח בעקבות הצוואה. 

כדאי ומומלץ גם לצרף מסמכים רלוונטיים ואישורים רפואיים, המעידים על צלילות הדעת של המצווה ועל בריאותו וכשירותו. 

עורך דין בקיא ומיומן ינסח עבורכם צוואה מקיפה, צופה פני עתיד, אשר תכלול סוגיות חיוניות ותבהיר נקודות מורכבות, באופן שיקטין את הסיכון למחלוקות בעתיד

צעד שלישי: היוועצות בעורך דין

לאחר הבנת החשיבות של עריכת צוואה, מומלץ להיוועץ בעורך דין כדי לקבל המלצות בנוגע לאופן חלוקת הרכוש ועריכת הצוואה. 

עורך דין בקיא ומיומן ינסח עבורכם צוואה מקיפה, צופה פני עתיד, אשר תכלול סוגיות חיוניות ותבהיר נקודות מורכבות, באופן שיקטין את הסיכון למחלוקות בעתיד. 
עורך דין בעל ניסיון יוכל לזהות מראש מהם הצרכים הייחודיים של המצווה ולתת את הדעת לכל הניואנסים החשובים, באופן שיצמצם את הסיכון לקרבות ירושה ומפח נפש.

צעד רביעי: קבלת החלטות

לאחר קבלת ייעוץ מעורך דין, יש להחליט כיצד לנהוג וכיצד לחלק את הרכוש. מדובר בהחלטה לא קלה. לכן, יש "לקחת זמן", לשקול את הדברים ולקבל החלטות מושכלות. 

לאחר שתסכים לתוכן הצוואה, תחתום עליה בפני שני העדים, אשר יאמתו את חתימתך בחתימותיהם בשלב זה, אתה "מכוסה" ובטוח

צעד חמישי: חתימה על הצוואה

לאחר שעורך הדין ינסח את הצוואה לשביעות רצונך ובהתאם לדרישותיך והחלטותיך, יש לקרוא ולבחון לעומק את הצוואה. לאחר שתסכים לתוכן הצוואה, תחתום עליה בפני שני העדים, אשר יאמתו את חתימתך בחתימותיהם בשלב זה, אתה "מכוסה" ובטוח. 
במעמד החתימה על הצוואה, עורך הדין יוודא כי חתימתך וחתימת העדים נעשו באופן חוקי, המבטיח את תוקף הצוואה, ומקטין את הסיכון לערעור על נכונות הצוואה או פסילתה בעתיד. 

מומלץ לכלול בצוואה מינוי של מוציא לפועל: אדם שיהיה אחראי על קיומה של הצוואה הלכה למעשה, כשתגיע השעה

צעד שישי: מינוי מוציא לפועל

נוסף, מומלץ לכלול בצוואה מינוי של מוציא לפועל: אדם שיהיה אחראי על קיומה של הצוואה הלכה למעשה, כשתגיע השעה. יש לבחור אדם שאפשר לסמוך עליו כי יבצע בדיוק את האמור בצוואה. המוציא לפועל עשוי להיות אחר היורשים בצוואה או עורך הדין שסייע בהכנת הצוואה. 

לאחר שהצוואה מוכנה, יש להשאיר עותק מהצוואה מופקד בידי עורך הדין; ואף לקחת עותק של הצוואה לעצמך, וכן מס' עותקים כמספר היורשים ולהפקידם במקום בטוח

צעד שביעי: הפקדת הצוואה

לאחר כל אלה, הצוואה תקפה ומוכנה. עתה, יש לשמור על הצוואה. לשם כך, יש להשאיר עותק מהצוואה מופקד בידי עורך הדין; ואף לקחת עותק של הצוואה לעצמך, וכן מס' עותקים כמספר היורשים ולהפקידם במקום בטוח (כגון: כספת בבית או בבנק). ניתן ואף רצוי להפקיד עותק מהצוואה במשרדי הרשם לענייני ירושה.

כך תכתב הצוואה

לסיכום: מומלץ מאוד לערוך צוואה ולדאוג שתהיה מקיפה ותקפה. לשם כך, לאחר הבנת חשיבות הצוואה והכרה בערכה, על המצווה להכין רשימות של רכוש ויורשים, לאסוף מסמכים רפואיים, לפנות לעורך דין, לבחור שני עדים, לבחור מוציא לפועל ולהפקיד את הצוואה. 

* עו"ד לירון בניטה עוסק במקרקעין, משפחה וירושה.

** סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים