zap group mishpati logo

אזרחות פורטוגלית: כל מה שחשוב לדעת

ישראלים רבים, מצאצאי גירוש ספרד ופורטוגל, רשאים לקבל אזרחות פורטוגלית בעקבות חוק שנחקק בפורטוגל ב-2015. מומלץ להיעזר בעו"ד, כדי לסיים את התהליך הסבוך בהצלחה וביעילות

08.07.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
אזרחות פורטוגלית: כל מה שחשוב לדעת

בשנת 2015, חוקקה פורטוגל את החוק "Decreto-Lei n.º 30-A/2015" המאפשר לצאצאי גירוש ספרד ופורטוגל לקבל אזרחות פורטוגלית. חקיקת החוק עודדה ישראלים רבים להתחיל בהליך פרוצדורלי שסופו אזרחות נחשקת: פורטוגל משתייכת למדינות האיחוד האירופי. אזרחות פורטוגלית, משמעה לא מעט זכויות ויתרונות. 

לפי החוק הפורטוגלי, צאצאים של יהודים אשר התגוררו בחצי האי האיברי וגורשו או נאלצו לברוח ממנו, במהלך תקופת האינקוויזיציה זכאים לבקש כיום אזרחות פורטוגלית

מי זכאי לבקש ולקבל אזרחות פורטוגלית?

לפי החוק הפורטוגלי, צאצאים של יהודים אשר התגוררו בחצי האי האיברי וגורשו או נאלצו לברוח ממנו, במהלך תקופת האינקוויזיציה זכאים לבקש כיום אזרחות פורטוגלית. 
חצי האי האיברי מצוי כיום תחת ריבונות של שתי המדינות, ספרד ופורטוגל. 
במהלך הגירוש, יהודים רבים מאזור חצי האי האיברי הגיעו לתפוצות שונות: מרוקו, לוב, טורקיה, יוון ועוד. חלק מצאצאיהם חיים כיום במדינת ישראל ועבורם רלוונטי החוק המדובר.

מי עשוי להימצא זכאי לדרכון פורטוגלי?

יהודים החיים בישראל, שמוצאם מהמדינות מרוקו, טוניס, אלג'ריה, טורקיה, לוב, יוון ועוד. כל אלה, אם הם עומדים בתנאי הסף שקובע החוק הפורטוגלי, יכולים להימצא זכאים לקבל אזרחות פורטוגלית. 

תנאי הסף: צאצא של יהודי פורטוגל או ספרד, מעל גיל 18, ללא עבר פלילי, היכול להוכיח קשר לקהילה היהודית הפורטוגלית שגורשה בזמנו; וכן קשר לקהילה היהודית הפורטוגלית כיום

מהם תנאי הסף לקבלת אזרחות פורטוגלית?

צאצא של יהודי פורטוגל או ספרד, מעל גיל 18, ללא עבר פלילי, היכול להוכיח קשר לקהילה היהודית הפורטוגלית שגורשה בזמנו; וכן קשר לקהילה היהודית הפורטוגלית כיום. 

הצורך בהוכחת הקשרים האלה מסבך מעט את התהליך להוצאת אזרחות פורטוגלית. אם אתם מניחים שהנכם זכאים לקבל דרכון פורטוגלי, תידרשו לשם כך להציג ראיות המקשרות את משפחתכם לקהילה פורטוגלית יהודית בזמן הגירוש; וכן להוכיח קשר עדכני עם אחת מהקהילות היהודיות בפורטוגל, באמצעות אישור רשמי מגורם בקהילה.

איתור הראיות והשגת האישור המבוקש מרתיעים רבים מהמועמדים לאזרחות פורטוגלית וגורמים להם לסגת מהתהליך. החדשות הטובות הן שעל אף שמדובר באתגר, הגשמתו אפשרית בהחלט. ישנם עורכי דין המתמחים בהגשת בקשות לאזרחות פורטוגלית והם יוכלו לעזור לכם בשלב איסוף הראיות והשגת האישור. 

ראיות המעידות על קשר עם קהילה פורטוגלית כוללות שם משפחה, עץ משפחתי, שימוש בשפת לאדינו ומאפיינים נוספים, המעידים על קשר לקהילה

באילו ראיות מדובר?

ראיות המעידות על קשר עם קהילה פורטוגלית כוללות שם משפחה, עץ משפחתי, שימוש בשפת לאדינו ומאפיינים נוספים, המעידים על קשר לקהילה. משנמצא קשר כזה, יש לפנות בבקשה מתאימה לרשויות הפורטוגליות ולבקש אזרחות פורטוגלית. 
גם בשלב זה, ניתן ואף מומלץ וחיוני, להסתייע בעורך דין המכיר את דרישות החוק הפורטוגלי ואת שלבי ההליך לקבלת האזרחות. 

לאחר בדיקת הזכאות, אם תימצא זכאי לאזרחות פורטוגלית, עליך לפעול להמשך יישום ההליך. מדובר בהליך פרוצדורלי מול הרשויות בפורטוגל, שנמשך כשנה עד שנה וחצי

מה כולל הליך בקשת האזרחות הפורטוגלית?

לאחר בדיקת הזכאות, אם תימצא זכאי לאזרחות פורטוגלית, עליך לפעול להמשך יישום ההליך. מדובר בהליך פרוצדורלי מול הרשויות בפורטוגל, שנמשך כשנה עד שנה וחצי. 

בראשית ההליך, יש להגיש בקשה לאזרחות פורטוגלית לרשויות המתאימות בפורטוגל; ולצרף לבקשה את המסמכים הבאים: 

• תעודת יושר - מכל אחת המדינות בהן אתה (המבקש) מחזיק באזרחות. כך, אם אתה אזרח ישראלי, עליך לצרף תעודת יושר, המעידה על היעדר רישומים פליליים מהרשויות בישראל.

• תעודת לידה - מכל אחת מהמדינות בהן אתה (המבקש) מחזיק באזרחות. 

• ראיות - המעידות על קשר בעבר עם קהילת יהדות פורטוגל, בזמן גירוש ספרד.

• מסמך רשמי - מקהילה יהודית פעילה כיום בפורטוגל.

יש להגיש את התעודות מתורגמות באופן רשמי ובצירוף חותמת אפוסטיל.

במקרים מסויימים, מסמכים נוספים עשויים להידרש. 

נכון להיום, אין דרישה כי המבקשים יעמדו במבחני שפה או תרבות פורטוגלית.

לאחר השלמת ההליך ולאחר אישור הבקשה על ידי ממשלת פורטוגל, תוכר כאזרח פורטוגלי, ותהיה רשאי לבקש להנפיק מסמכים נחוצים (למשל: תעודת זהות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי) בנציגות פורטוגל בישראל (השגרירות הפורטוגלית בישראל, השוכנת בת"א)

האם במסגרת התהליך לבקשת אזרחות פורטוגלית יש לנסוע לפורטוגל?

אם אתה (המבקש) אינך מיוצג ובחרת לפעול בעצמך באופן עצמאי, ייתכן שתידרש לנסוע לפורטוגל, כדי להשלים את ההליכים הכרוכים בבקשה לאזרחות פורטוגלית. לעומת זאת, עורך דין הבקיא בתחום, שיקבל ממך ייפוי כוח מתאים, יוכל לעשות עבורך את כל הנדרש מבלי שתידרש לנסוע לפורטוגל. 

לאחר השלמת ההליך ולאחר אישור הבקשה על ידי ממשלת פורטוגל, תוכר כאזרח פורטוגלי, ותהיה רשאי לבקש להנפיק מסמכים נחוצים (למשל: תעודת זהות פורטוגלית ודרכון פורטוגלי) בנציגות פורטוגל בישראל (השגרירות הפורטוגלית בישראל, השוכנת בת"א).

דרכון פורטוגלי

לסיכום: לא מעט אזרחים ישראליים זכאים לאזרחות פורטוגלית, ממנה יוכלו ליהנות. לשם בירור הזכאות ולצורך מיצוי זכויות, מומלץ להיעזר בעורך דין בקיא בתחום.

* עו"ד שרה אוחנה היא בעלת משרד עו"ד אוחנה ושות' הממוקם בירושלים ונותן שירות ללקוחות פרטיים ועסקיים מישראל ומחו"ל. עו"ד אוחנה מעניקה ייעוץ וייצוג משפטי בקשת רחבה של תיקים בתחומי המשפט האזרחי-מסחרי. בנוסף, משרדה מספק שירותי נוטריון בעברית ובצרפתית.

** סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים