zap group mishpati logo

רישום משטרתי: כיצד ניתן למחוק רישום משטרתי?

נפתחה נגדכם חקירת משטרה והתיק נסגר ללא הגשת כתב אישום? שימו לב: יש לשאוף לסגירת התיק מחוסר אשמה, המאפשרת מחיקת התיק מהרישום המשטרתי, בשונה מעילות אחרות

מאת: עו"ד ילנה מילר
22.07.19
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
רישום משטרתי: כיצד ניתן למחוק רישום משטרתי?

במאמר זה נעסוק באחת הדרכים שבה תוכלו לפעול למחיקת רישום משטרתי של תיק שנפתח נגדכם ולא הבשיל לכתב אישום. אחד מהאמצעים לסגירת התיק: הגשת בקשה לשינוי עילת סגירת התיק, לעילה אשר תוביל למחיקת התיק מהמרשם המשטרתי.

רישום משטרתי הוא רישום פנימי של המשטרה, המציג מידע אודות תיקים שבהם נחקר אזרח במשטרה, אך הוחלט לסגור את התיק ולא להגיש נגדו כתב אישום

מה ההבדל בין רישום פלילי לרישום משטרתי?

רישום פלילי מספק מידע אודות ההרשעה של אזרח, שהוגש נגדו כתב אישום והתנהל נגדו הליך פלילי בבית המשפט.

לעומת זאת, רישום משטרתי הוא רישום פנימי של המשטרה, המציג מידע אודות תיקים שבהם נחקר אזרח במשטרה, בחשד פלילי כזה או אחר, תוך ציון סעיפי העבירות בהן נחשד האזרח, אך הוחלט לסגור את התיק ולא להגיש נגדו כתב אישום.

לעצם הרישום יש השפעה על שמו הטוב של האזרח, על עתידו המקצועי ועל סיכוייו לאישור בקשת הגירה למדינות רבות או לאישור לשאת נשק

מהן ההשלכות של רישום משטרתי?

לתיקים הסגורים, המופיעים במרשם המשטרתי, והמידע שבהם, יש השלכות חמורות ופוגעניות, על אף שהתיק נסגר ולא הבשיל לכתב אישום. לעצם הרישום יש השפעה על שמו הטוב של האזרח, על הדימוי העצמי שלו, על עתידו המקצועי ועל סיכוייו לאישור בקשת הגירה למדינות רבות או לאישור בקשה לשאת נשק. הדבר משמעותי שבעתיים במקרים שבהם מדובר באזרחים נורמטיביים אשר לראשונה בחייהם נחקרו במשטרה, וכך, למעשה, ענן החשדות נותר מעל ראשם.

עילה של חוסר אשמה היא היחידה שבעקבותיה לא נשאר רישום של תיק החקירה ברישום המשטרתי. לכן, זו העילה המועדפת לסגירת תיק מבחינת הנחקר

מהן העילות לסגירת תיק חקירה?

לאחר שאזרח זומן לחקירה במשטרה ומסר את גרסתו, נאסף כל החומר והסתיימה החקירה, התיק מועבר לרשות התובעת הרלוונטית (הפרקליטות או התביעה המשטרתית). לאחר עיון בחומרי החקירה, מחליט התובע האם במקרה הספציפי יוגש כתב אישום לבית המשפט או האם לסגור את התיק.

קיימות ארבע עילות לסגירת תיק, מבלי שהבשיל לכתב אישום, אך רק אחת מהן מאפשרת למחוק את התיק מהרישום המשטרתי, כך שלא תיוותר עדות כלשהי לקיומו.

עילה ראשונה - נסיבות העניין בכללותן אינן מתאימות לפתיחה בחקירה/ להעמדה לדין / להמשך קיום ההליכים. העילה מתייחסת לאותם מקרים בהם בוצע מעשה פלילי, אולם האינטרס הציבורי, במקרה הספציפי הזה, אינו מצדיק הגשת כתב אישום. כשהתובע מקבל החלטה כזו, עומדים לנגד עיניו מספר שיקולים, כגון: חומרת המעשה, מידת הפגיעה בקורבן, סוג העבירה, גיל העבריין ומצבו הבריאותי. ובנוסף, האינטרס של המדינה בהגשת כתב אישום כנגד אותו חשוד. כאשר תיק נסגר בעילה זו, הרישום שלו, כולל סעיפי העבירות בהם נחשד החשוד, נותרים במרשם המשטרתי.

עילה שנייה - חוסר ראיות להעמדה לדין: מדובר במקרים שבהם הרשות התובעת מגיעה למסקנה כי אין מספיק ראיות בתיק כדי שיסתיים בהרשעה בבית המשפט. גם תיק שנסגר בעילה זו נותר במרשם המשטרתי.

עילה שלישית - חוסר אשמה: תיק חקירה ייסגר בעילה זו אם הרשות התובעת משוכנעת כי החשוד לא ביצע מעשה פלילי, וכי לא עשה מעשה כלשהו שמהווה עבירה על החוק. כלומר: גם אם בוצעה עבירה פלילית, במקרה שאין ספק בדבר חפותו של החשוד, הרי שהתיק ייסגר כנגד אותו החשוד בעילה של חוסר אשמה. עילה זו היא היחידה שבעקבותיה לא נשאר רישום של תיק החקירה ברישום המשטרתי. לכן, זו העילה המועדפת לסגירת תיק מבחינת הנחקר.

עילה רביעית - הסדר מותנה: מדובר בעילה חדשה יחסית. ניתן לסגור תיק חקירה בעילה זו בתיקים מסוימים, שבהם התובע מחליט להימנע מהגשת כתב אישום, על אף שאין ספק שהחשוד ביצע את העבירה וכי קיים אינטרס ציבורי בהגשת כתב אישום.

ככל שהבקשה לשינוי עילת סגירת התיק מנוסחת היטב, מנומקת ומבוססת על ניתוח הראיות בתיק החקירה, סיכויי ההצלחה יהיו גבוהים יותר

בקשה לשינוי עילת סגירת תיק ותוצאותיה

כל אזרח שתיקו נסגר ומופיע במרשם המשטרתי רשאי לפנות לרשות התובעת בבקשה מנומקת לשנות את עילת סגירת התיק לעילה של חוסר אשמה. כאמור, אם הבקשה תתקבל, יימחק התיק מהרישום המשטרתי. לשם הגשת בקשתו זו מומלץ לפנות לעו"ד בתחום הפלילי אשר בטרם הגשת הבקשה יצלם את חומר החקירה. ככל שהבקשה מנוסחת היטב, מנומקת ומבוססת על ניתוח הראיות בתיק החקירה, סיכויי ההצלחה יהיו גבוהים יותר. 

עו"ד הבקיא בתחום יתייחס, בין היתר, להנחיות של פרקליט המדינה והיועץ המשפטי לממשלה אשר מנחים את הרשות התובעת כיצד להחליט על סגירת תיק בעילה כזו או אחרת ואילו שיקולים לקחת בחשבון בעת קבלת ההחלטה. תפקידו של עורך הדין הוא לבוא ולשכנע את התובע, אשר כבר דן בתיק וסגר אותו בעילה של חוסר ראיות, לעיין בתיק מחדש ולשנות עילת סגירתו לחוסר אשמה.

להבהיר, בסמכותו של התובע אשר בוחן את בקשה לשינוי עילת סגירת תיק, בין היתר, לפתוח את תיק החקירה מחדש. לכן חשוב מאוד להיעזר בעו"ד בתחום הפלילי כדי להימנע מהפללה עצמית והגשת טיעונים שייגרמו לתובע לפתוח את התיק מחדש, להפנות אותו להשלמת חקירה ולאחר מכן להגיש כתב אישום.

גם אם התיק נגדכם נסגר, אך נותר במרשם המשטרתי, עדיין תוכלו להגיש בקשה לשינוי עילת הסגירה, כך שהתיק יימחק מהמרשם

 האם יש מגבלת זמן על הגשת בקשה לשינוי עילה?

אין הגבלת זמן להגשת בקשה לשינוי עילת סגירת תיק חקירה. ניתן להגיש את הבקשה החל ממועד סגירת התיק וגם זמן רב לאחר מכן.

לסיכום: גם אם התיק נגדכם נסגר, אך נותר במרשם המשטרתי, עדיין תוכלו להגיש בקשה לשינוי עילת הסגירה, כך שהתיק יימחק מהמרשם. מומלץ לעשות זאת עם ייעוץ וליווי משפטי של עורך דין המתמחה בתחום, כדי להגביר את הסיכוי שהבקשה תתקבל ולהימנע מהפללה עצמית, שתביא לפתיחת התיק מחדש.

* עו"ד ילנה מילר מתמחה בדין הפלילי.

* סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • שיקולי ועדת השחרורים - פרשת משה קצב

    שיקולי ועדת השחרורים - פרשת משה קצב

    ראיון עם פרופ' אריאל בנדור מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן
    4 דק'
  • פוליגרף: למען האמת, מדובר בבדיקה חשובה

    פוליגרף: למען האמת, מדובר בבדיקה חשובה

    כל בודק פוליגרף יודע: שקרים מסוגים שונים הם חלק מהיומיום של רובנו. השאלה היא איך לזהות את סוג השקר ולחשוף אותו באמצעות השאלה הנכונה
    6 דק'
  • עבריינות נוער - שאלות ותשובות

    עבריינות נוער - שאלות ותשובות

    הבן שלכם, רק בן 16, נתפס כשהוא מעשן חשיש. אתם דואגים לגורלו. האם יוגש נגדו כתב אישום? האם ייכנס לכלא? ומהצד השני של הדברים- השכן בא וצעק עליכם, שלא חנכתם את הבן שלכם כהלכה, שכן הוא תפס אותו מוציא טסות מהצמיגים של מכונית המרצדס החדשה שלו. לפניכם שאלות ותשובות בנושא עבריינות נוער- הענישה, ההשלכות, החוק ופרשנותו. עו"ד מירב נוסבוים, מנהלת פורום עבריינות נוער בפורטל משפטי, השיבה.
    3 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה