zap group mishpati logo

מזונות ילדים: הסבים דורשים מהאם לקחת אחריות

תביעת אם לחייב את הוריו של בעלה לשעבר במזונות ילדיה נתקלה בסירוב: לטענתם, האם לא מיצתה את הליכי הגבייה נגד האב, ונוכח מצבם הכלכלי אין ביכולתם לממן את מזונות הילדים

23.07.19
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
מזונות ילדים: הסבים דורשים מהאם לקחת אחריות

סב וסבתא דוחים בכתב הגנה שהגישו לבית המשפט את דרישתה של אשתו לשעבר של בנם לשאת בתשלום מזונות הילדים במקומו. לטענתם, האם לא מיצתה את הליכי הגבייה נגד האב, ואין להם יכולת כלכלית לממן את תשלום מזונות הילדים.
כתב ההגנה חושף את מערכת היחסים הרעועה בתוך המשפחה בין האם, האב והילדים מצד אחד, והסב והסבתא שכמעט אינם רואים את נכדיהם. במקביל לכתב ההגנה הגישו הסב והסבתא הודעת צד ג' נגד הורי האם, שבה טענו כי אם יחויבו במזונות הקטינים, יהיה עליהם לחלוק עימם את התשלום.

בשלב מסוים לאחר הגירושין האם הכירה בן זוג חדש איתו הביאה לעולם ילדה, ואולם גם מערכת יחסים זו לא צלחה ובסופו של דבר, בני הזוג נפרדו ואבי הילדה החל לשלם לאם מזונות עבור ביתו הקטנה

אלימות במשפחה ותלונות הדדיות במשטרה

בני הזוג לשעבר הכירו אחד את השני לאחר השירות הצבאי וזמן קצר לאחר היכרותם של השניים, הם נישאו זה לזו, והביאו ילד לעולם. 
היחסים בין בני הזוג כבר מתחילת הנישואין היו סוערים וידעו עליות ומורדות, בין היתר על רקע התנגדות הורי האם לנישואין. התנגדות זו גרמה לחיכוכים ומריבות שהובילו לתלונות הדדיות במשטרה ולבסוף להרשעתו של האב בעבירה של נקיטת אלימות במשפחה כלפי האם. 

לאחר שהאב מיצה את תקופת המאסר, בני הזוג חזרו להתגורר תחת קורת גג אחת ואף הביאו לעולם ילד נוסף, אך לא הצליחו לשקם את נישואיהם, ויחסיהם הידרדרו עד לגירושין. בנסיבות דנן מדובר בבני זוג שהיו נשואים זל"ז כשמונה שנים. 
בשלב מסוים לאחר הגירושין האם הכירה בן זוג חדש איתו הביאה לעולם ילדה, ואולם גם מערכת יחסים זו לא צלחה ובסופו של דבר, בני הזוג נפרדו ואבי הילדה החל לשלם לאם מזונות עבור ביתו הקטנה.

האם העלתה טענה לפיה האב לא שילם את מזונות ילדיו הקטינים כפי שהתחייב בהסכם הגירושין וכי היא נאלצה לגבות את המזונות מהמוסד לביטוח לאומי

"לא עמד בתשלומים, למרות הסכם הגירושין"

האם העלתה טענה לפיה האב לא שילם את מזונות ילדיו הקטינים כפי שהתחייב בהסכם הגירושין וכי היא נאלצה לגבות את המזונות מהמוסד לביטוח לאומי. 
בחודש פברואר 2018 הגישה האם תביעת מזונות נגד הורי האב בבית המשפט לענייני משפחה בקריות בטענה כי יש לחייב את הורי האב במזונות, כיוון שהמוסד לביטוח לאומי הפחית מתשלום המזונות שהיא נהגה לקבל עבור הקטינים, היות שהכנסתה גדלה מאז שהחלה לקבל מזונות מאבי ביתה הקטנה.  

לטענת האם, במסגרת ההסכם התחייב האב להעביר אליה מדי חודש תשלום קבוע של 3,000 שקל, הכולל את הוצאות המדור של המשפחה, וכן להשתתף בתשלומי החינוך והבריאות של הילדים עד לסכום של 600 שקל. 
במשך שנים, האם גבתה את מזונות הקטינים מהמוסד לביטוח לאומי ואולם מאז שאבי ביתה הקטנה החל לשלם לה מזונות, גדלה הכנסתה של האם, וכתוצאה המוסד לביטוח לאומי הפחית  את סכום המזונות שהאם קיבלה עבור הקטינים. 
מסיבה זו האם הגישה  את התביעה נגד הסבים, בטענה כי מאז ההפחתה, היא לא מצליחה לגבות מהאב את המזונות עבור ילדיו.

לטענת האם, היא פנתה לאב מספר פעמים, והוא הבטיח לה כי יעביר לה את התשלום, אך לא עמד בהתחייבותו. לדברי האם, לאחר שלא נותרה לה כל ברירה אחרת, היא הגישה תביעה לחיוב הסב והסבתא במזונות.

בסיכום הדיון נקבע, כי הגרוש ידאג לשלם לאשתו לשעבר את מזונות הקטינים והתביעה נגד הסבים נדחתה, כשלתובעת ניתנה אפשרות לחדש את התביעה במהלך 12 חודשים ממועד מתן ההחלטה

"האם הרסה לי את החיים ואני לא יכול להתפרנס"

חודשים ספורים לאחר הגשת התביעה, התקיים דיון בבית המשפט בנוכחות הצדדים לתביעה ובנוכחות הגרוש, אף על פי שלא היה צד לתביעה, אך הוזמן לדיון בהוראת בית המשפט. במהלך הדיון העלה הגרוש טענות קשות נגד התובעת על כך, שהיא לא מאפשרת לו לחיות חיים נורמטיביים ולהתפרנס, וכל משכורת שהוא מרוויח מעוקלת לטובת המזונות. לטענתו, הוא עבר גירושין קשים, ואף ויתר בהסכם הגירושין על זכויותיו בדירה לטובת התובעת, זאת כדי שיהיה לילדיו קורת גג והם לא ייפגעו.

עוד טען הגרוש, כי מזה שנתיים הוא לא עובד, והוסיף כי התובעת מנסה לפגוע בו באמצעות התביעה שהגישה נגד הוריו, על אף שהיא יודעת כי הוריו סובלים מבעיות רפואיות משמעותיות ושעל שולחנם סמוכים שני אחיו, הסובלים מלקות נפשית.

בסיכום הדיון נקבע, כי הגרוש ידאג לשלם לאשתו לשעבר את מזונות הקטינים והתביעה נגד הסבים נדחתה, כשלתובעת ניתנה אפשרות לחדש את התביעה במהלך 12 חודשים ממועד מתן ההחלטה. 
בחלוף שלושה חודשים ממועד מתן ההחלטה התובעת פנתה לבית המשפט בבקשה לחדש את התביעה נגד הסבים, בטענה כי הגרוש שילם תשלום אחד בלבד בגין המזונות ומאז הפסיק לשלם, וכי התובעת איננה יודעת היכן הוא נמצא ואיננה מצליחה לאתר אותו. 

בכתב ההגנה שהגישו הסב והסבתא, באמצעות הח"מ, נדחו כל טענות האם. הנתבעים טענו כי בנסיבות דנן לא מתקיימים התנאים המצטברים הקבועים בסעיף 5 לחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות), תשי"ט - 1959, ולכן יש לדחות את התביעה על הסף

"האם מסתירה מבית המשפט פרטים חשובים"

בכתב ההגנה שהגישו הסב והסבתא, באמצעות הח"מ, נדחו כל טענות האם. הנתבעים טענו כי בנסיבות דנן לא מתקיימים התנאים המצטברים הקבועים בסעיף 5 לחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות), תשי"ט - 1959, ולכן יש לדחות את התביעה על הסף.

בכתב ההגנה גוללו הסבים את סיפורם הקשה, כשלטענתם הסב הינו המפרנס היחיד במשפחה והוא ממשיך לעבוד בתפקיד עובד ייצור, במשמרות של 12 שעות ביום, בניגוד להוראות הרופא התעסוקתי, וזאת למרות בעיותיו הבריאותיות הקשות, שבעטיין הוא איבד את ראייתו בעין אחת במהלך השנה שקדמה למועד הגשת התביעה. 

בנוסף לכך, הסבתא אף היא איננה עובדת ושניים מילדיהם מתגוררים עימם, והם סובלים מבעיות נפשיות. 

לטענת הסב, לא נותר לו כמעט דבר ממשכורתו, בין היתר מאחר שהוא ממשיך לשלם מדי חודש משכנתא בסכום המהווה מעל לשליש ממשכורתו. 
הסבים טוענים, כי כתב התביעה של האם לקוני, וכי היא מסתירה מבית המשפט פרטים מהותיים על הכנסותיה. כך למשל, לא ציינה האם כי בבעלותה דירת קוטג', שנרכשה בתקופת החיים המשותפים עם בעלה לשעבר, שכאמור ויתר בהסכם הגירושין על זכויותיו בדירה לטובת של התובעת, ללא תמורה.

לטענת הסבים, האם לא מיצתה את הליכי הגבייה נגד אבי הקטינים, "הנוהג להיפגש לעיתים עם בנו הבכור". כלומר, אין מדובר באדם שעקבותיו נעלמו, והיא יכולה לאתרו

"אשה צעירה ובריאה שיכולה לצאת לעבוד"

בכתב ההגנה מפרטים הסב והסבתא מדוע לא מתקיימים התנאים לחיובם במזונות בסעיף 4 לחוק לתיקון דיני משפחה (מזונות) -

ראשית, האם היא אשה צעירה ובריאה שיכולה לצאת לעבוד, ובבחירתה שלא למצות את פוטנציאל ההשתכרות שלה "יש כדי לאיין כל חובה של הסבים, שכן היא קודמת להם ב'סולם המזונות'".

שנית, טוענים הסב והסבתא, כי אין באפשרותם לספק את צורכי הקטינים בנוסף לצרכים שלהם עצמם ולצרכי ילדיהם שגרים איתם בבית.

שלישית, טוענים הסבים כי האם לא מיצתה את הליכי הגבייה נגד אבי הקטינים, "הנוהג להיפגש לעיתים עם בנו הבכור". כלומר, אין מדובר באדם שעקבותיו נעלמו, והיא יכולה לאתרו.
במקביל לכתב ההגנה הגישו הסב והסבתא, כאמור, גם הודעת צד ג' נגד הוריה של האם. בהודעה הם דרשו כי אם יחויבו במזונות, יחולק הנטל בינם לבין הורי האם.

האם הגישה כתב תשובה לכתב ההגנה, זאת מבלי שקיבלה את אישור בית המשפט לכך, ובו ציינה, בין השאר, כי היא עובדת במשרה מלאה, אולם עומדת בפני תהום כלכלית, מאחר שבנם לא משלם לה מזונות

"עומדת על סף תהום כלכלית"

האם הגישה כתב תשובה לכתב ההגנה, זאת מבלי שקיבלה את אישור בית המשפט לכך, ובו ציינה, בין השאר, כי היא עובדת במשרה מלאה, אולם עומדת בפני תהום כלכלית, מאחר שבנם לא משלם לה מזונות (יחד עם זאת האם ממשיכה שלא להציג הוכחות בדבר הכנסותיה).

הכסף שצריך לשלם

לדבריה, הוריה מנסים לסייע לה כלכלית לשרוד, אף שמצבם קשה מאוד ואביה מתקיים  מקצבת נכות בלבד. 
לטענת האם, מצב הורי האב טוב בהרבה מזה של הוריה, והם אף ביצעו לאחרונה "שיפוץ ראוותני" של ביתם, ולכן יש מקום לחייבם בתשלום המזונות.

* הכותבת מתמחה בתחום דיני המשפחה, ומייצגת את הסב והסבתא במסגרת הליך זה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים