zap group mishpati logo

ייפוי כוח מתמשך: לחשוב כבר היום על העתיד

החיים זורמים בבריאות טובה? זהו בדיוק הזמן המתאים להכנת ייפוי כוח מתמשך, במסגרתו תוכלו לציין מי יקבל עבורכם החלטות בעניינים אישיים, בריאותיים וכספיים, במקרה שחלילה תאבדו את כשירותכם

12.09.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
ייפוי כוח מתמשך: לחשוב כבר היום על העתיד

אין לדעת מה צופן לנו העתיד. לכן, חובה על כל אדם לתכנן את עתידו, לקראת הגעתו לזקנה, ובנוסף להתכונן למקרים בלתי צפויים (מחלה או תאונה, חלילה) העלולים לפקוד אדם גם בגיל צעיר. מצבים אלה עלולים לגרום לאי כשרות משפטית. עד לאחרונה, היה מתמנה אפוטרופוס לאדם הבלתי כשיר, לצורך קבלת החלטות חשובות בכל תחומי החיים, לרבות ענייני רכוש. לאחרונה, חל שינוי משמעותי בתחום: ייפוי כוח מתמשך. בכך נעסוק במאמר זה.

מינוי אפוטרופוס הוא הליך ממושך ומסורבל, הכרוך בעניינים בירוקרטיים רבים. משפחתו של האדם שחדל להיות כשיר נאלצת לפנות לעורך דין ולבית משפט, לחתום על מסמכים והסכמות וכו'

מינוי אפוטרופוס: הליך מסורבל, צורך באישור בית משפט

עד לקבלת התיקון לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות - תיקון במסגרתו נוצר המוסד המשפטי החדשני, ייפוי כוח מתמשך - לא היה מנוס ממינוי אפוטרופוס.
כלומר: משפחתו של אדם שלא היה מסוגל לדאוג לעניינים אישיים, רכושיים או רפואיים, היתה חייבת להגיש בקשה למינוי אפוטרופוס. אין אפשרות להתמנות לאפוטרופוס, ללא הליך משפטי וללא מינוי ע"י בית המשפט. מינוי אפוטרופוס הוא הליך ממושך ומסורבל, הכרוך בעניינים בירוקרטיים רבים. משפחתו של האדם שחדל להיות כשיר נאלצת לפנות לעורך דין ולבית משפט, לחתום על מסמכים והסכמות וכו'. כל זאת, כדי שלקרוב משפחתם יהיה אפוטרופוס שידאג לצרכים הרפואיים, האישיים והכלכליים.

משפחות רבות מתמודדות מדי שנה עם מצב שבו אדם ממשפחתם התדרדר מנטלית או פיזית ועלול להיות חסר הכרה או ללא יכולת לתקשר עם סביבתו ולבטא את רצונו באופן ברור 

אי כשירות: קושי בביצוע פעולות יומיומיות

אדם שהפך להיות בלתי כשיר עלול לסבול מבעיות נפשיות או פיזיות, המגבילות אותו בביצוע פעולות ובקבלת החלטות. כך, הוא אינו יכול לבצע פעולות בבנקים, אינו יכול להחליט בעצמו על קבלת טיפול רפואי נחוץ וכו'. במצב זה, הרשויות דורשות כי יתמנה עבורו אפוטרופוס (לרוב בן משפחה) שיחליט עבורו בעניינים שונים. יש לציין כי משפחות רבות מתמודדות מדי שנה עם מצב שבו אדם ממשפחתם התדרדר מנטלית או פיזית. אותו אדם עלול להיות חסר הכרה או ללא יכולת לתקשר עם סביבתו ולבטא את רצונו באופן ברור ובהכרה מלאה. בדרך כלל, מגבלות אלה מופיעות בגיל זיקנה.

כיום, אדם יכול למנות מיופה כוח עתידי, בעודו בריא וכשיר, באמצעות עריכת ייפוי כוח מתמשך ע"י עורך דין מומחה בעניין

הפתרון: ייפוי כוח מתמשך

לפני כשנתיים (אפריל 2017) תוקן חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס' 18). התיקון חולל מהפכה ממשית ביכולת של אדם להשפיע על עתידו במצבים מורכבים. כיום, אדם יכול למנות מיופה כוח עתידי, בעודו בריא וכשיר, באמצעות עריכת ייפוי כוח מתמשך ע"י עורך דין מומחה בעניין. המסמך ייכנס לתוקף כאשר האדם יהפוך לחסר יכולת וכשירות לקבל החלטות. באמצעות ייפוי כוח מתמשך, הממנה יכול להחליט מבעוד מועד מי ינהל את נכסיו ואת ענייניו האישיים והרפואיים. מינוי מראש מונע מצבי אי נעימות ומחלוקות בקרב בני המשפחה.

בין היתר, עניינים אישיים כוללים את רווחתו האישית של האדם, צרכיו היומיומיים, נכסיו, פעולות בחשבון הבנק, מקום מגורים, בריאות, עניינים גופניים, נפשיים וחברתיים. למעשה, ייפוי הכוח המתמשך עוסק באינטרסים האישיים של האדם וברווחה שלו. הממנה מחליט מי ינהל את רכושו או צרכיו בעתיד, כשלא יהיה כשיר. לכל אחד מאתנו יש העדפות אישיות בנוגע לניהול כסף, רכוש ועניינים רפואיים ואישיים. באופן דומה, לכל ממנה יש אדם ספציפי (ממונה) שהוא סומך עליו. מאחר שייפוי כוח מתמשך הוא מסמך בעל חשיבות רבה, יש להקפיד באופן מיוחד בניסוחו. לכן, נקבע כי רק עורכי דין שעברו הכשרה מתאימה על ידי האפוטרופוס הכללי רשאים לנסח ולאשר את ייפוי הכוח המתמשך. ייפוי הכוח המתמשך מופקד באופן רשמי אצל האפוטרופוס הכללי.

ניתן להחליט על מספר מיופי כוח, שיקבלו סמכות לפעול בשמו של האדם, לרבות אפשרות למנות מיופה כוח שונה בעניינים שונים: מיופה כוח לענייני רכוש, מיופה כוח לענייני בריאות וכו'

ייפוי כוח מתמשך: מהתיאוריה - למציאות

התיאור התיאורטי של ייפוי הכוח המתמשך עלול להותיר אי בהירות. לכן, נביא דוגמה קטנה הממחישה את הדברים
לראובן יש שלושה אחים: דליה, משה וגיא. ראובן יכול לחתום על ייפוי כוח מתמשך, לפיו גיא (אחיו הקטן והמשכיל שהוא סומך עליו) ינהל את רכושו ויחליט בנוגע לצרכיו הרפואיים. זאת, מאחר שהוא חושש שמא דליה ומשה ימשכו את כספו, ינהלו את רכושו בצורה רשלנית וישלחו אותו לבית אבות בניגוד לרצונו. כך, על פי הדוגמה, מאחר שראובן סומך על גיא וחושש מדליה ומשה, הוא ימנה את גיא להיות מיופה כוחו. במצב שבו ראובן יחדל להיות כשיר, אחיו גיא ינהל את ענייניו ולא אף אדם אחר.

ייפוי כוח מתמשך: לחשוב כבר היום על העתיד(1)

יש לציין כי ניתן להחליט על מספר מיופי כוח, שיקבלו סמכות לפעול בשמו של האדם, לרבות אפשרות למנות מיופה כוח שונה בעניינים שונים (מיופה כוח לענייני רכוש, מיופה כוח לענייני בריאות וכו').

לסיכום: מומלץ לפעול באחריות, להיערך לעתיד ולמנות מבעוד מועד מיופה כוח, באמצעות ייפוי כוח מתמשך. כך, תימנעו ממינוי כפוי של אפוטרופוס ע"י ביהמ"ש ותקטינו את הסיכון למחלוקות בתוך המשפחה.

* עו"ד שמעון מזרחי מוסמך לערוך ייפוי כוח מתמשך לפי חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים