zap group mishpati logo

הסדרי ראייה: הסב והסבתא דרשו לשמור על קשר עם הנכדים, ונדחו

בית המשפט למשפחה דחה בקשה של סב וסבתא לשמור על קשר עם נכדיהם. בפסק הדין נקבע, כי כפיית הקשר עם הנכדים תגרום להם רק נזק

26.12.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הסדרי ראייה: הסב והסבתא דרשו לשמור על קשר עם הנכדים, ונדחו

האם סב וסבתא יכולים לדרוש להיפגש עם הנכדים שלהם או שלהורים יש את המילה האחרונה בעניין זה, והם אלה שקובעים אם יתקיימו הפגישות ומתי - בכך עסק הליך משפטי יוצא דופן שהתנהל עד לאחרונה בבית המשפט לענייני משפחה.

במסגרת התביעה שהגישו הסב והסבתא לבית המשפט, הם טענו כי זוג ההורים מונע מהם את הקשר עם נכדיהם. זאת, על רקע יחסים עכורים בינם לבין האם. מנגד ההורים גוללו סיפור שונה וטענו כי הסב והסבתא מתעללים בהם לאורך שנים.

הסב והסבתא ציטטו, בין היתר, את האמנה בדבר הזכויות לילד, וטענו כי במסגרת שמירת זכויותיו של קטין כלולה גם הזכות לשמירת קשרים משפחתיים מורחבים

 "שילמנו מחיר על כך שניסינו לעזור"

עניינה של התביעה בנכדים רכים בשנים, בני שנה וחצי וארבע, מאזור הצפון. הסב והסבתא הינם הוריו של אב המשפחה.על פי התביעה שהגישו הסב והסבתא לבית המשפט, הם נאלצו להגיש את התביעה לאחר שלא פגשו את הנכדים זה חודשים ארוכים. על פי התביעה, לאחר שמערכת היחסים בין האב לאם עלתה על שרטון, בנם גורש מביתו על ידי אשתו ועבר להתגורר בביתם למשך חודש וחצי.

באותו זמן ממש היתה האשה בהריון מתקדם עם הנכד הקטן. על פי התביעה, האב שב לחיק משפחתו לאחר חודש וחצי. אלא שלטענת הסב והסבתא, משלב זה ואילך הם החלו לשלם מחיר על קורת הגג שנתנו לבנם כשהיה מסוכסך עם אשתו.

על פי התביעה, הסב והסבתא אפשרו לזוג ההורים לגור בבית הנמצא בבעלות הסב ואחיו. ואולם, הדברים הסתבכו, לאחר שהתקבל צו פינוי על הבית, בעקבות חוב משכנתא. על רקע זה, נאלצו הסב והסבתא לפנות את הבן ומשפחתו מהדירה. לדברי הסב והסבתא, הם ניסו לעשות הכל כדי להתפייס עם בנם ועם כלתו, ואף ניסו לקיים עימם הליך גישור לשווא. לטענתם, הם החלו להחליף מסרונים בטלפון הסלולרי עם בני הזוג והתחננו להיפגש עם נכדיהם, אך השניים חסמו את הקשר. הסב והסבתא צטטו, בין היתר, את האמנה בדבר הזכויות לילד, וטענו כי במסגרת שמירת זכויותיו של קטין כלולה גם הזכות לשמירת קשרים משפחתיים מורחבים.

לדברי ההורים, לאור היחסים העכורים שנרקמו בין הצדדים במשך 7 שנים, הם בוחרים לנתק קשר עם הסב והסבתא "בצער רב ולאחר אין ספור ניסיונות גישור"

"הסב והסבתא עשו הכל כדי להפריד בינינו"

בכתב ההגנה מכחישים זוג ההורים, שיוצגו על ידי הח"מ, את טענות הסב והסבתא, ומגוללים סיפור שונה לחלוטין. לטענתם, הסב והסבתא התעללו בהם, ובמיוחד בכלתם, לאורך שנים. לדבריהם, השניים השפילו אותם, ועשו כל שביכולתם כדי לגרום לכך שייפרדו זה מזו, ללא הצלחה.

לדברי ההורים, מדובר בתביעה שקרית, היות שבעבר הסב והסבתא נהגו להגיע ממילא רק אחת לחודשיים-שלושה לראות את נכדיהם, ולא הגיעו ליום הולדתו של אחד מהם. לדברי זוג ההורים, הסב והסבתא מעולם לא קיבלו את כלתם, ונהגו להכפיש אותה, ולהסית בני משפחה נגדה.

לטענת בני הזוג, לאחר נישואיהם הם עברו לגור בדירה הנמצאת בבעלות האב. לדבריהם, הסב והסבתא השתמשו בדירה כדי לאיים עליהם, ונהגו לומר שאם לא ימלאו בקשה מסוימת, הם יוציאו אותם מהדירה.
בני הזוג מציינים, כי כתוצאה מהניסיון של הסב והסבתא להפריד ביניהם, הם אכן נפרדו לחודש וחצי, והבן עבר להתגורר עם הוריו.

בשלב זה התרחשה, על פי כתב ההגנה, נקודת מפנה מפתיעה: בעוד שהאם שוהה לבדה בבית, והיא בחודש השמיני להריונה, פנה אליה לפתע הסב וביקש שתארוז את חפציה ותמצא דירה חלופית, אחרת ישליך את כל החפצים שלה ושל בעלה לפח האשפה. האשה נאלצה לחפש במהירות דירה, כשהיא לבדה, ולטענת בני הזוג, הסב בחר לגרשה בעיתוי זה לאחר שהתייעץ עם עורכי דין, וכדי שהיא לא תתבע בדירה זכויות.

לטענת בני הזוג, הם עשו כל שביכולתם כדי לרצות את הורי הבן, על אף שאשתו ספגה השפלות קשות בערבי שישי ובחגים, ו"זכתה" לכינויי גנאי קשים מהסבתא. אם לא די בכך, טוענים בני הזוג בכתב ההגנה, כי כאשר כרעה האשה ללדת, נכנסה הסבתא לחדר הלידה, וזאת למרות סירובה המוחלט של האשה ותוך חדירה לפרטיותה. בני הזוג צירפו לכתב ההגנה התכתבויות בין הסב לכלה, המעידות לטענתם על היחס המזלזל שהיא ספגה.

לאורך שנים ארוכות, במסגרת מערכת בין הצדדים נרשמו אירועים קשים. במקרה אחד החליטה הסבתא למסור את כלבתם של בני הזוג, וזאת מבלי שהתייעצה עמם או קיבלה את רשותם. במקרה אחר, כאשר בישרה הכלה לסב ולסבתא שהיא בהיריון, היא נשאלה בתקיפות על ידי הסבתא אם גנבה את זרעו של בנה. בני הזוג טוענים, כי הסב והסבתא מלינים על הפליה ביניהם לבין הסבים מצד האם, אך האחרונים עושים הכל כדי לשמור על הזוגיות שלהם, ולטפל בנכדיהם בצורה יוצאת דופן.

לדבריהם, לאור היחסים העכורים שנרקמו בין הצדדים במשך 7 שנים, הם בוחרים לנתק קשר עם הסב והסבתא "בצער רב ולאחר אין ספור ניסיונות גישור". לדבריהם, ילדיהם קטנים מאוד, ולפיכך כפיית קשר עם הסב והסבתא לא תשרת את טובתם. לטענת בני הזוג, כאפוטרופוסים של ילדיהם, יש להם את הזכות המלאה לעצב את חייהם, ולקבוע את הקשר ביניהם לבין הסבים והסבתות שלהם, ואין לכפות עליהם מפגשים עימם שטומנים בחובם השפלות ויחס מזלזל.

במהלך הפגישות הבהירה העובדת סוציאלית לסב ולסבתא כי כפיית המפגשים עימם על הנכדים בגילם הצעיר עלולה לגרום להם נזק. על רקע זה, החליטו הסב והסבתא לסגת מהתביעה

"בתחושת החמצה התביעה נמחקת"

הצדדים נשלחו להיפגש עם עובדת סוציאלית, שקיימה עמם סדרת פגישות, ודיווחה על רמת עוינות גבוהה מאוד ביניהם. במהלך הפגישות הבהירה האחרונה לסב ולסבתא כי כפיית המפגשים עימם על הנכדים בגילם הצעיר עלולה לגרום להם נזק. על רקע זה, החליטו הסב והסבתא לסגת מהתביעה וביקשו מבית המשפט למחוק אותה.

הסדרי ראייה: הסב והסבתא דרשו לשמור על קשר עם הנכדים, ונדחו(1)

עם זאת, הדגישו הסב והסבתא בהודעתם לבית המשפט כי הם לא מוותרים על זכותם להיות חלק מחיי נכדיהם ועל זכותם של הקטינים למשפחה מורחבת. "בתחושת החמצה התביעה נמחקת כמבוקש", כתבה השופטת בפסק הדין.

* הכותבת, המתמחה בתחום דיני המשפחה, ייצגה את זוג ההורים במסגרת ההליך המתואר

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ענבל כספי – גאון – עורכת דין ומגשרת משפחתית מוסמכת

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה