zap group mishpati logo

גישור בגירושין: 5 עובדות חשובות

החוק מחייב בני זוג הניצבים בפני הליך גירושין לעבור הליך "גישור". מדובר בחובה שהיא למעשה זכות, הטומנת בחובה יתרונות מהותיים ורגשיים, עבור בני הזוג וילדיהם

מאת: עו"ד רויטל להב
05.01.20
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
גישור בגירושין: 5 עובדות חשובות

המחוקק, בתי המשפט ומטפלים משפחתיים, רואים את הליך הגישור כאופציה מועדפת להסדרת ענייני הגירושין בין בני זוג בישראל. לכן, אם אתם ניצבים בפתח הליך גירושין, חשוב ביותר להבין מהו גישור ולדעת את יתרונות הליך הגישור. במאמר זה, נסקור בהרחבה חמש עובדות חשובות שחיוני לדעת בנוגע לגירושין.

המחוקק יצר מתווה שמחייב את המתגרשים לשבת יחד, ללא עו"ד, בניסיון לצמצם מחלוקות, לבחון דרכים חלופיות ליישוב הסכסוך ולנסות לעשות את המיטב לפני שממהרים לפנות לדרכי המלחמה

עובדה ראשונה: מדובר בהליך חובה

החוק להסדר התדיינויות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה) (תשע"ה - 2014) ידוע בכינוי "חוק גישור חובה". בעבר, לפני חקיקת החוק, סכסוך גירושין החל בתביעה לגירושין שהגיש אחד מבני הזוג או בבקשה משותפת של שני בני הזוג להתגרש. החוק שינה את המצב, וקבע חובת "גישור" לפני ניהול הליך משפטי.

על פי החוק, בן/ בת זוג אינו יכול להגיש תביעה לגירושין נגד בן/ בת זוג, ובני זוג אינם יכולים לבקש להסדיר את הגירושין ביניהם, מבלי שימצו קודם לכך את אלטרנטיבת הגירושין בהסכמה, באמצעות גישור. המחוקק יצר אפוא מתווה שמחייב את המתגרשים לשבת יחד, ללא עו"ד בהליכי מהו"ת (מידע היכרות ותיאום), בניסיון לצמצם מחלוקות, לבחון דרכים חלופיות ליישוב הסכסוך ולנסות לעשות את המיטב לפני שממהרים לפנות לדרכי המלחמה.

כך, בעקבות החוק, בני זוג המעוניינים להתגרש יכולים לפעול באחת משתי הדרכים הבאות: לפנות למגשר (רצוי עו"ד) ולהתחיל הליך גישור עצמאי, שבסופו יגובשו ההסכמות אליהן יגיעו, לכלל הסכם גירושין; או להגיש לבית המשפט בקשה ליישוב סכסוך, שתועבר ישירות ליחידות הסיוע שליד בתי המשפט, שם יקבלו מידע והכוונה לגבי האפשרויות העומדות בפניהם. אפשרויות אלה כוללות טיפול זוגי בדרך לשלום בית, פנייה להליך גישור עצמאי (לעתים מתאפשר הליך גישור בתוך היחידה), או המשך המאבק בבית משפט, תוך כדי הדגשת היתרונות הרבים של גירושין בהסכמה.

למגשר מקצועי ובעל ניסיון יש ידע, מיומנויות וכלים מתאימים, המאפשרים לבני הזוג להגיע להסכמות המיטיבות עם כל המעורבים

עובדה שניה: הליך שהוא למעשה זכות

אכן, לא בכדי בחר המחוקק לכפות על הצדדים היכרות ובחינה מקרוב של אופציית הגישור. פתרון סכסוך גירושין בדרכי שלום נחשב לאלטרנטיבה הטובה והכדאית ביותר. הדרך היעילה ביותר ליישוב סכסוך בדרכי שלום היא באמצעות גישור.

ההנחה הרווחת לגבי הליך גישור, לפיה מדובר במשא ומתן בדרך לוויתורים הדדיים כואבים, היא הנחה שגויה מיסודה. למגשר מקצועי ובעל ניסיון יש ידע, מיומנויות וכלים מתאימים, המאפשרים לבני הזוג להגיע להסכמות המיטיבות עם כל המעורבים. במידת הצורך, ניתן לשלב אלמנטיים טיפוליים וכן להסתייע במומחים מקצועיים בנושאים כלכליים, כך לקבל תמונה אמיתית של הנתונים ולגבש הסכם אחראי ונכון.

מהות הליך הגישור, הכולל פגישות יחד ולחוד עם בני הזוג, אינה שיח טיפוסי של "תן וקח", אלא תהליך משקף וטיפולי, המאפשר להסיט את תשומת הלב של המתגרשים מתחושות השנאה, הכעס, העצב ותאוות הנקם. הגישור מסייע לצדדים להתמקד בפן המעשי של חייהם בעתיד, תוך מתן דגש מיוחד לטובת הילדים המשותפים, במקרה שיש לבני הזוג ילדים.

הליך הגישור נחשב לכלי יעיל ביותר ועתיר יתרונות, ההופכים אותו לזכות, ולא רק לחובה. בין היתרונות של הליך הגישור, בולטים בחשיבותם יעילותו (רוב הליכי הגישור מסתיימים בהסכם גירושין) והיותו הליך חסכוני בזמן ובכסף.

התדיינויות משפטיות נמשכות שנים רבות ומצריכות משאבים כלכליים נכבדים. הליך גישור הוא הליך מקצועי, מקיף ויסודי, בסיומו מגיעים הצדדים להסכם גירושין ממצה וישים, המקיף את כל הסוגיות הנדרשות, מניח את דעתם וצופה פני עתיד. כל זאת, הודות לניסיונו ולמקצועיותו של המגשר.

הליך גישור אינו חוסם את זכותו של הלקוח לקבל ייעוץ פרטני. במקרים בהם המגשר הינו עו"ד מקצועי שיודע לנהל את הליך הגישור בתבונה, הכנסת עו"ד ומתן האפשרות ללקוחות לקבל ייעוץ מעו"ד, לא תזיק 

עובדה שלישית: גישור אינו משא ומתן

יש לציין כי בני זוג המצויים בהליך גירושין יכולים להגיע להסכמות שלא בדרך של גישור, ולא בדרך של תביעה משפטית והכרעה של בית משפט. ישנן אפשרויות נוספות כגון: ניהול משא ומתן בין עורכי הדין של הצדדים עד לניסוח הסכמות ומסלול של גירושין בשיתוף פעולה המשלב עבודת עו"ד שעברו הסמכה כעו"ד לגירושין בשיתוף פעולה בצירוף מומחים רגשיים וכלכליים לפי הצורך. גם גירושין אלה ייחשבו לגירושין בהסכמה, אך לא תמיד ייחשבו גירושין בדרכי שלום. כשנוקטים אופציה זו, אמנם נמנעות התדיינויות משפטיות, אך לא נמנעות התכתשויות.

חשוב לזכור, במסלול המשלב ייצוג עורכי דין עבור כל צד, חשוב לתת ביטוי לצדדים עצמם ובדרך זו להימנע ממצב בו עו"ד "משתלט" על רצון הלקוח. אין ספק כי, האלטרנטיבה של גירושין בהסכמה בליווי עורכי דין, עדיפה על פני הגשת תביעה משפטית, אך חסרה את היתרונות הברורים הגלומים בהליך הגישור (האפשרות של הצדדים לשבת יחד לבנות את התקשורת שלהם מחדש, במתווה של משפחה אחרת). כך, גישור או הליך של גירושין בשיתוף פעולה בשילוב גורם טיפולי/רגשי, מגדילים את הסיכוי לפתרונות בדרכי שלום.

בהתייחס לפן הכספי - לעיתים, נטילת ייצוג עבור כל צד מייקרת את התהליך (גם אם לצורכי מו"מ ועריכת הסכם) להבדיל מהליך גישור. נוסף על כך, משך ההליך, אשר במרבית המקרים מתארך כאשר משולבים בתהליך שני עורכי דין בעלי אסטרטגיות שונות.

הבדל נוסף וחשוב בין שתי האפשרויות, המוביל להעדפת הגישור על פני ניהול מו"מ, טמון בעובדה שאת הליך המשא ומתן יסיימו הצדדים בתחושה כי הוויתורים נעשו על דעתם, באחריותם, מתוך בחירה שלהם והבנת המצב וההשלכות.

בנוסף, יש לציין, כי החיסרון הנטען לכך שהליך גישור אינו מעניק לצדדים בטחון בידע המשפטי, אינו מדויק. הליך גישור אינו חוסם את זכותו של הלקוח לקבל ייעוץ פרטני. במקרים בהם המגשר הינו עו"ד מקצועי שיודע לנהל את הליך הגישור בתבונה, הכנסת עו"ד ומתן האפשרות ללקוחות לקבל ייעוץ מעו"ד, לא יזיקו כלל לגישור ולעיתים אף יסייעו.

יש לפגוש את המגשר עליו קיבלתם המלצה אישית, להתרשם ממנו ומדרך פעולתו, ולא להסס לשאול שאלות חשובות, כגון: כמה שנים הוא פועל כמגשר; האם התמודד עם סכסוכי גירושין מורכבים ועוד

עובדה רביעית: גישור טוב מתחיל במגשר טוב

כאמור, גישור לעולם מהווה אלטרנטיבה עדיפה ועתירת יתרונות ליישוב סכסוך גירושין. עם זאת, כדי לנצל את מלוא הפוטנציאל הגלום בגישור ולמצות את איכויותיו, חשוב לבחור מגשר טוב.
מיהו מגשר טוב?  יש מספר מאפיינים שמומלץ לבחון, לפני בחירת מגשר ספציפי, עליו תטילו את אחת המשימות החשובות בחייכם.

1. רצוי עו"ד מתחום דיני המשפחה בעל הכשרה כמגשר משפחה מוסמך ונסיון מוכח בתחום הגישור המשפחתי.

2. התאמה לצרכים אישיים. מומלץ לשאול את עוה"ד המגשר לעניין הוותק, והניסיון שלו ואף לשאול האם יש המלצות. בחירת מגשר דומה במהותה לבחירת מטפל זוגי: המגשר צריך להיות מקובל על שני הצדדים. יש צורך ב"כימיה" ובהרגשה טובה. הכרחי לסמוך עליו ועל כישוריו.

לשם כך, יש לפגוש את המגשר עליו קיבלתם המלצה אישית, להתרשם ממנו ומדרך פעולתו, ולא להסס לשאול שאלות חשובות, כגון: כמה שנים הוא פועל כמגשר; האם התמודד עם סכסוכי גירושין מורכבים; האם יש לו הידע המתאים לסוגיות הספציפיות והייחודיות, הרלוונטיות עבורכם; כמה מתוך הליכי הגישור שניהל הבשילו להסכם גירושין; מהי תפיסת עולמו; מהן השיטות שבהן הוא נוקט בהליך הגישור; מהו "הערך המוסף" שיש לו להציע ועוד.

בסופו של הליך הגישור, תגיעו להסכמות שינוסחו להסכם גירושין. כדי שההסכם יהיה תקף, חייב להתקבל אישור ע"י בית המשפט

עובדה חמישית: גישור טוב מסתיים בהסכם גירושין טוב

בסופו של הליך הגישור, תגיעו להסכמות שינוסחו להסכם גירושין. כדי שההסכם יהיה תקף, חייב להתקבל אישור ע"י בית המשפט. כשבית המשפט בוחן הסכם הגירושין לפני אישור, עליו לוודא כי ההסכם מקיף, מקצועי וממצה; כי נשמרו זכויותיהם של הצדדים להסכם; כי ההסכמות הנכללות בו הגיוניות וישימות בנסיבות העניין; כי אף אחד מהצדדים לא חתם על ההסכם בכפייה, או בחוסר ידיעה או בהיעדר הבנה לגבי משמעויותיו והשלכותיו; כי נשמרה טובת הילדים; כי הוסדרו כל העניינים הכרוכים בגירושין בהווה ובעתיד ועוד.

מגשר בעל ידע וניסיון ישכיל לעגן את כל העניינים האלה במסגרת הסכם הגירושין, ולהבטיח את אישור ההסכם על ידי בית המשפט.

לסיכום: הליך גישור בגירושין אינו רק הליך חובה שיש לנסות, לפני הגשת תביעה לגירושין לבית המשפט, אלא מהווה "זכות" למתגרשים, בהיותו כלי יעיל ועתיר יתרונות, לפתרון הסכסוך בדרכי שלום. גישור אינו משא ומתן הכרוך בוויתורים כואבים. בחירת מגשר מתאים שינסח הסכם גירושין מקיף ואיכותי, תבטיח הסכם יעיל, חסכוני, מקצועי ועדיף.

* עו"ד ומגשרת רויטל להב עוסקת בייעוץ ובליווי משפטי בתחומים מגוונים בדיני משפחה: גירושין, גישור במשפחה, הסכמי ממון, ידועים בציבור, ירושות וצוואות, מזונות, ליטיגציה ומשמורת

** סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת zap משפטי 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים